Omdat morgen mijn aanwezigheid elders is vereist hier het bericht van morgen.
Vandaag precies 50 jaar geleden.
Woensdag 10-11-1971 St. Eustatius, de majoor elektromonteur vangt en haai, scheepselftal verslaat St. Eustatius met 8-1.
NAAR DE BOVENWINDSE EILANDEN.
Dinsdagmiddag 09-11-1971 en woensdagmiddag 10-11-1971 ligt het schip voor anker in de Oranjebaai van het eveneens bovenwindse St. Eustatius, ook wel kortweg "Statia" genoemd.
Een opvarende, bekend om zijn gevarieerde praktijk ( en ) in de achterflat, vertelt het volgende: Vol verwachting klopt ons hart of Statia eenzelfde pracht zal vertonen ( als Saba, red. ).
Vanaf het schip zien wij slechts palmen langs een hagelwit strand en op de rotsen Oranjestad met de dreigende voorladers van fort Oranje.
Het is warm en zeer droog bij aankomst met de sloep, maar dapper wordt via de steile trap Oranjestad boven bereikt, terwijl alom de toestellen driftig klikken.
Na het bezoek aan fort Oranje, waar de Hortensia's en de Camelia's weelderig hun pracht vertonen, blijkt dat ik reeds gezocht wordt door de politie.
Maar niet alleen de burgerbevolking maar ook de agenten van politie zijn bijzonder vriendelijk.
De reden van deze politionele zoekt actie is een uitnodiging om mee te rijden in een brandweerjeep met heuse slangen boven het hoofd en een uitdaging om een volleybalwedstrijd te spelen tegen een combinatieteam van leraren, agenten en de arts van het eiland.
Tevens worden de voorbereidselen getroffen voor een voetbalwedstrijd Hr. Ms. Overijssel, D 815 - Statia.
De agent, afkomstig van Aruba, en ik bedenken op de meest uiteenlopende plaatsen op het eiland een fikse brand zodat we snel kris kras over het eiland rijden in de volle overtuiging dat er nergens water voorhanden is en de pomp ook wel niet zal werken.
Aldus wordt fort Holland bezocht met een zeer fraai uitzicht op St. Kitts, een zeer groen naburig eiland.
Aan de Quil rijden wij voorbij: de oude vulkaan met tropische flora en faunain de krater staat helaas niet in brand.
Wel wordt het project van een Amerikaanse real-estate company bezocht, die het eiland in de U.S. propageert met de bedoeling om gekochte grond wederom te verkopen.
Het vliegveld, zowel de oude grasbaan als de nieuwe betonstrip worden bewondert.
Ik heb het geluk een vliegtuig te zien landen en te zien vertrekken.
Dan is de tijd aangebroken voor de voetbalwedstrijd, welke een zoevende vertoning wordt en in een zege voor de Hr. Ms. Overijssel, D 815 eindigt.
Het volleyballen is minder geslaagd voor ons: Statia blijkt stukken beter.
Intussen zijn reeds afspraken gemaakt voor een optreden van onze scheepsband op Statia in het theater Royal en zo 's avonds afscheid te nemen van dit bovenwindse kleinnood.
Dit plan vindt allerwege bijval en zal een groot succes worden.
De terugtocht naar het schip per sloep, die in het ongerede raakt en enige tijd stuurloos rond dobbert, zorgt uiteindelijk voor de volmaking van een opwindende dag.
WORDT VERVOLGT
Reactie