Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Datum: 2016-07-27
    Locatie: het IJ

    Op 24 juni plaatste ik de in filmtenue gestoken "Castor" (# 3637).
    Het waren alle foto's van stuurboordzijde.
    Vandaag zag ik dit "zwaarbewapende" schip weer, nu van bakboordzijde.

    Castor 2016-07-27 IMG_2282.JPG

    Castor 2016-07-27 IMG_2283.JPG

    Castor 2016-07-27 IMG_2284.JPG

    Castor 2016-07-27 IMG_2285.JPG - (©Foto's: HvK)

    Zouden de Russen nu geïmponeerd zijn, omdat een burgerinstantie over zo'n vechtmachine beschikt?

    Reactie


    • H@ns schreef Bekijk Berichten
      Datum: 2016-07-25
      Locatie: het IJ

      [ATTACH=CONFIG]90367[/ATTACH]
      Wat mij hier opviel, de enorm grote afstand tussen schroef en roer.

      Bron: Jaargang 2008 dec - Deventer Watersport Vereniging.

      Afstand schroef - roer: 12 tot 15% van de schroefdiameter. Een grotere afstand vermindert de roerwerking aanmerkelijk.
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie


      • Op Facebook zag ik deze leuke foto van Zeekadetten op weg van of naar het jaarlijkse zomerkamp.

        13879446_10210322640607090_4865917057781886594_n.jpg
        "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
        "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
        ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
        https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

        Reactie


        • H@ns schreef Bekijk Berichten
          Datum: 2016-07-24
          Locatie: het IJ

          Vandaag passeerde de marinesleepboot "Schelde" (Y 8055) met ernaast varend de "WM8-1012".

          [ATTACH=CONFIG]90348[/ATTACH] - (©Foto: HvK)
          Deze voer samen met de Zaandam naar de kamplocatie voor ZKKNL Zoka 2016. Mis alleen de sloepen?

          Reactie


          • En wat kwam er gisteren voorbij terwijl ik achter het Centraal Station stond: de Zaandam.

            IMAG0539.jpg

            Reactie


            • Paul,

              Hier gingen de zeekadetten naar het zeevaart museum. Bedoeling was dat ze het roeiend zouden doen maar gezien de afstand (Surinamekade)is er besloten om ze het eerste deel te slepen en daarna de tocht roeiend af te leggen.

              gr Ed

              Reactie


              • j.sprong schreef Bekijk Berichten
                Wat mij hier opviel, de enorm grote afstand tussen schroef en roer.

                Bron: Jaargang 2008 dec - Deventer Watersport Vereniging.

                Afstand schroef - roer: 12 tot 15% van de schroefdiameter. Een grotere afstand vermindert de roerwerking aanmerkelijk.
                Dit zal zeker gelden voor een motor aangedreven schip, maar dit is overduidelijk een zeiljacht.
                Zou men hier de zeil eigenschappen belangrijker vinden ?
                Wie weet daar meer over ?

                Reactie


                • Hallo Loek,

                  In de bron "de binnenvaart" vond ik onder het item: "DE SCHEEPSSCHROEF", het volgende:

                  De plaats.

                  Bij bijna alle schepen bevindt de belangrijkste schroef zich onder het achterschip en duwt dus het schip vooruit. Men zou dus van een duwschroef kunnen spreken.
                  Het lijkt een voor de hand liggende plaats, omdat het roer nu eenmaal ook onder het achterschip zit. De schroef trekt echter het water onder het het achterschip weg, terwijl het schip, als het vaart, water voor zich uit stuwt. Het voorschip komt daardoor omhoog, terwijl het achterschip zakt. Schippers zeggen wel dat een motorschip tegen de berg op vaart. Vooral bij de eerste stoom- en motorschepen heeft men dit effect willen beperken, door het voorschip scherp en het achterschip geveegd te maken. Een geveegd achterschip moet er trouwens ook voor zorgen dat het water ongehinderd naar de schroef toe kan stromen, vandaar dat bijna alle, als motorschip gebouwde vaartuigen, een geveegd achterschip hebben.
                  De stroming van het water langs het schip, noemt men de volgstroom. De snelheid, die de volgstroom heeft, is niet alleen afhankelijk van de snelheid van het schip. Oneffenheden van de scheepshuid, al zijn deze ook minimaal, vertragen de volgstroom. De vormen van het schip zorgen voor plaatselijke vertragingen en versnellingen.

                  In feite is het gunstiger de schroef onder het voorschip te plaatsen, omdat er tijdens het varen voor het schip dus een 'te veel' en achter het schip een 'te kort' aan water ontstaat. Een schroef onder het voorschip zou het 'te veel' voor het schip wegpompen en onder het schip door naar achter persen.

                  MAAR:

                  Een onder het voorschip geplaatste schroef is kwetsbaarder, bovendien krijgt het vaartuig dan twee kwetsbare zijdes; achter het roer en voor de schroef.

                  Aangezien het roer zich niet in het schroefwater bevindt, zal het roer veel groter moeten zijn, dan wanneer de schroef zich kort voor het roer bevindt.

                  Een schip dat 'getrokken' wordt, heeft de neiging zijn koers te behouden; een schip dat geduwd wordt, heeft de neiging van de koers af te wijken. Dus het schip wordt minder wendbaar.
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • er komt weer een tijd dat men weer met raderschepen gaat varen .
                    van de sleepboten op de rijn waren er vele .
                    tot voor kort voeren er nog een aantal pasagiers schepen van de koln -dusseldorper als rader schip .
                    weinig diepte nodig ,als wij met deze schepen op voeren konden ze veel harder dan wij met onze 1200 pk ,ook het afstoppen ging veel harder en overstuur tegen de stroom in varen was voor hun een pretje ,roeren deze waren heel groot zoiets als de vroegere sleepschepen .
                    en ze manoeuvreerden als de beste.
                    geen problemen met lage waterstanden ,weinig diepgang .

                    Reactie


                    • Datum: 2016-08-06
                      Locatie: het IJ, Amsterdam

                      Toen ik op Amsterdam-Centraal foto's van locomotieven aan het maken was, zag ik "iets grijs" op het IJ aankomen: een ondiepwatermijnenveger van de Van Straelen-klasse.
                      Even naar de waterkant geslenterd om foto's te maken. Het was de bekende MAHU, die in volle glorie voorbij kwam.

                      Mahu 2016-08-06 IMG_2344.JPG

                      Mahu 2016-08-06 IMG_2346.JPG


                      Later, toen ik weer thuis was, kwam de MAHU wéér voorbij; ik kon het niet later nog een paar foto's te maken.

                      Mahu 2016-08-06 IMG_2349.JPG

                      Mahu 2016-08-06 IMG_2351.JPG

                      Mahu 2016-08-06 IMG_2353.JPG - (©Foto's: HvK)

                      Mijn foto's zijn een huldebetoon aan de mensen, die dit schip in zo'n puike conditie houden.

                      Reactie


                      • Datum: 2016-08-06
                        Locatie: het IJ, Amsterdam

                        Deze uit de haven vertrekkende "Celebrity Silhouette" nam niet deel aan de Amsterdamse Canal Parade...

                        IMG_2357.JPG - (©Foto: HvK)

                        Reactie


                        • IMAG0540.jpg

                          Plaatje van eerder deze week: riviercruiseboten voor Centraal Station/De Ruijterkade (foto vanaf locatie IJplein/Pontplein)

                          Reactie


                          • Haddock schreef Bekijk Berichten
                            Plaatje van eerder deze week: riviercruiseboten voor Centraal Station/De Ruijterkade (foto vanaf locatie IJplein/Pontplein)
                            Dan heb je bijna op mijn stoep gestaan...

                            Reactie


                            • Toen ik 18 jaar geleden mijn huidige woning betrok, was ik elke keer weer geïmponeerd door de manoeuvres van de cruiseschepen voor mijn huis. Toen dacht ik echter wel, dat die interesse gaandeweg minder zou worden, als er bij voortduring cruiseschepen arriveren of vertrekken. Maar nú vind ik het nog steeds een geweldig gezicht.

                              Datum: 2016-08-12
                              Locatie: het IJ, Amsterdam

                              Hier de aankomst van de

                              SEVEN SEAS VOYAGER
                              Aankomst: 12-08-2016 om 07:20 uur
                              Vertrek: 12-08-2016 om 17:00 uur
                              Soort call: Cruise call
                              Maatschappij: Regent Seven Seas Cruises
                              Lengte: 204 meter
                              Decks: 9
                              Passagiers: 708
                              Vlag: Bahama's

                              Seven Seas Voyager IMG_2390.JPG

                              Seven Seas Voyager IMG_2392.JPG

                              Seven Seas Voyager IMG_2394.JPG - (©Foto's: HvK)

                              Reactie


                              • Datum: 2016-08-14
                                Locatie: het IJ (west)

                                Tijdens een tochtje met de pont over het IJ werd een wedstrijdje met de "Iduna" gehouden.
                                De pont heeft gewonnen...!

                                Iduna IMG_2411.JPG

                                Iduna IMG_2412.JPG

                                Iduna IMG_2413.JPG - (©Foto's: HvK)

                                Ship sponsored by Apple...???

                                Reactie

                                Working...
                                X