Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hans,

    Dit artikel zal je vrolijk stemmen !!

    Shell gaat brandstof leveren aan twee cruiseschepen van Carnival Corporation & PLC die op LNG gaan varen. Dat maakte Shell op 3 oktober bekend.
    Het gaat om twee van de grootste cruiseschepen ter wereld die in 2019 in de vaart komen en als eerste cruiseschip LNG voor de voortstuwing gebruiken. Een van de twee cruiseschepen zal gebruikmaken van het LNG bunkerschip dat Shell laat bouwen en dat wordt beladen bij de Gate terminal in Rotterdam. Het tweede schip zal naar verwachting tanken in een van de havens in het westelijk deel van de Middellandse Zee.

    Carnival is het moederbedrijf van tien cruisemerken, waaronder de Holland America Line, Costa Cruises en Aida Cruises. Dat laatste bedrijf nam dit voorjaar de ‘Aida Prima’ in de vaart dat in dichtbevolkte havengebieden wanneer het schip aan de kade ligt op LNG kan draaien. Er moet dan een tankwagen met LNG langszij komen, omdat het schip nog geen LNG tanks aan boord heeft.

    Het in Miami gevestigde Carnival heeft momenteel zeven schepen in aanbouw die op LNG moeten gaan varen, voor vier van zijn tien cruisemerken. De eerste schepen, waarvan nu wordt aangekondigd dat Shell de brandstof gaat leveren, gaan varen voor Aida Cruises en Costa Cruises.

    Bron: Maritiem Nederland

    Reactie


    • Nou Loek, dat doet mij zéker goed.
      De Azura heeft de afgelopen dagen constant giftige stoffen liggen spuwen!

      Reactie


      • Datum: 2016-10-06
        Locatie: IJmuiden

        OCEAN DREAM

        ex namen:
        1981-2000: Tropicale
        2000-2005: Costa Tropicale
        2005-2008: Pacific Star
        2008-0000: Ocean Dream

        Aankomst: 6 oktober 2016 om 09:00 uur ¹)
        Vertrek: 6 oktober 2016 om 21:00 uur
        Soort call: Cruise call
        Extra info: Maiden call
        Maatschappij: Pullmantur Cruises
        IMO: 7915096
        MMSI: 373297000
        Call sign: 3EWW6
        Bouwwerf: Aalborg Værft - Aalborg, Denemarken
        Bouwnummer: 234
        Bouwkosten: $ 100 miljoen
        Te water gelaten: 31 oktober 1980
        In dienst: 16 januari 1982
        Tonnage: 36.674 GT, 6.654 DWT
        Lengte: 204,76 m
        Breedte: 26,45 m
        Machines: 2 x Sulzer 7RND68M
        Vermogen: 19.570 kW (totaal) = 26.234 PK
        Schroeven: 2
        Capaciteit: 1.422 passagiers

        ¹) Het schip is niet naar Amsterdam gekomen, maar is gemeerd aan de Monnickendammerkade in IJmuiden. Géén foto’s van mij dus.

        Wèl een kleintje van internet:

        Ocean Dream download.jpg

        Reactie


        • Nou Hans dan is dit de oplossing voor de komende jaren in Amsterdam !!!!

          Hamburg heeft ‘m en Rotterdam krijgt er een, van nog eens vijftien LNG Hybrid Barges die het Duitse Becker Marine Systems de komende jaren wil bouwen. En als er enkele tientallen maritieme journalisten uit de hele wereld in Hamburg zijn voor een persconferentie is dit natuurlijk een buitenkans voor het bedrijf om nog eens extra aandacht te vragen voor dit bijzondere project.
          Het in oktober 2014 als ‘Hummel’ gedoopte, maar pas voorjaar 2015 daadwerkelijk in gebruik genomen vaartuig is in feite een drijvende krachtcentrale die zowel stroom als warmte kan leveren. Elektriciteit die het via kabels en aparte aansluitpunten kan leveren aan vooral cruiseschepen opdat die tijdens hun ligtijd in de haven hun eigen motoren en aggregaten kunnen uitschakelen.

          Want ook cruiseschepen zijn drijvende krachtcentrales waarvan echter het probleem is dat ze draaien op zwaar vervuilende stookolie of wat minder smerige gasolie waarmee ze veel milieuonvriendelijke stoffen als zwavel, stikstof, CO2 en fijnstof uitstoten. Dat is vooral als de schepen aanleggen bij cruiseterminals dicht bij het centrum van de stad - in Hamburg zijn dat er twee - een flink probleem voor de luchtkwaliteit.

          Een oplossing zou zijn wanneer schepen op het plaatselijke elektriciteitsnet zouden kunnen inpluggen maar de aanleg van zo’n walstroomsysteem kost miljoenen. De stroombehoefte van een cruiseschip is vergelijkbaar met dat van 22.000 huishoudens, een kleine stad. Bovendien moet de installatie op het schip zelf worden aangepast à raison van een half tot een miljoen euro.

          Het flexibele alternatief hiervoor is de Hummel die, draaiend op LNG, wel schoon is want hij stoot geen zwavel of fijnstof uit. De uitstoot van stikstofoxiden is 80 procent lager en die van CO2 is 25 procent minder. In Hamburg is er een schip, de ‘AIDAsol’, dat vorig jaar twaalf keer door de Hummel van stroom is voorzien. In het winterseizoen, als de cruiseschepen de Noord- en Oostzee verruilen voor warmere oorden, wordt de Hummel ingezet voor de levering van stroom en warmte aan containerterminals.

          De LNG waarop de Hummel draait, zit in twee uitwisselbare, 40-voets tankcontainers. Een verdamper zet het vloeibare LNG om in gasvorm om te kunnen verbranden. Via warmte-kracht-koppeling maken de motoren en aggregaten er 60 Hz, 11 kV stroom van.

          De LNG Hybrid Barge die Becker Marine Systems nu voor Kotug bouwt, moet juni volgend jaar worden opgeleverd. Kotug wil dit vaartuig in Rotterdam inzetten voor de levering van stroom aan cruiseschepen. ’s Winters kan deze dan stroom en warmte leveren voor fabrieken of het stedelijke warmtenet.

          Bron: Maritiem Nederland

          Reactie


          • Op de site van Maritiem Nederland zijn meer artikelen te vinden over de toepassing van LNG zoals b.v. deze:

            http://www.maritiemnederland.com/ach...erond/item1855

            Misschien iets voor een aparte draad ?

            Reactie


            • Geannuleerd

              Het cruiseseizoen van het jaar 2016 behoort bijna tot het verleden.
              Bij het bekijken van de lijst van cruiseschepen die voor 2017 al stonden geboekt voor een bezoek aan Amsterdam, valt mij iets op.
              Álle tien bezoeken van schepen van de Norwegian Cruise Line zijn geannuleerd.

              Reactie


              • Voor het komende cruiseseizoen staan er weer "maiden calls" op het Amsterdamse programma.
                Tot nu toe zijn aangemeld:

                25-04 Viking Sky
                03-05 Zuiderdam
                10-05 Le Soleal
                25-05 Disney Magic
                08-06 Celebrity Eclipse
                12-06 Columbus
                16-06 Seven Seas Explorer
                07-09 World Odyssey
                08-09 MSC Preziosa
                26-09 Viking Star
                20-10 Navigator of the Seas

                Reactie


                • Datum: 2016-10-09
                  Locatie: het IJ

                  Op 27 september jl duwde de "Rodie" een Dakota Douglas over het IJ (zie bericht #3813).
                  Vandaag heeft de "Rodie" een heel andere vracht voor de boeg...

                  Rodie met vracht IMG_3448.JPG

                  Rodie met vracht IMG_3449.JPG - (©Foto's: HvK)
                  Last edited by H@ns; 9th October 2016, 12:50.

                  Reactie


                  • Datum: 2016-10-09
                    Locatie: het IJ

                    Hier passeert het voormalige duikvaartuig "Nautilus" van de Koninklijke Marine.
                    Jarenlang heeft er "ex 849" op de boeg gestaan. Nu volstaat "849" blijkbaar...

                    Nautilus IMG_3450.JPG

                    Nautilus IMG_3451.JPG

                    Nautilus IMG_3452.JPG - (©Foto's: HvK)

                    Reactie


                    • Datum: 2016-10-10
                      Locatie: het IJ

                      Wie nog €.595.000 te besteden heeft, kan dit schip kopen, de klipper "Radboud".

                      Bouwjaar: 1909
                      Lengte: 46 m, 55 m over all
                      Breedte: 7,55 m
                      Materiaal: staal
                      Masten: 3
                      Zeiloppervlak: 525 m²
                      Ligplaats: Enkhuizen

                      Radboud IMG_3458.JPG - (©Foto: HvK)

                      Reactie


                      • Datum: 2016-10-10
                        Locatie: het IJ

                        De aankomst van het opleidingsschip "Brasil" van de Braziliaanse marine.

                        Brasil IMG_3464.JPG - (©Foto: HvK)

                        Ik spotte het schip eerder in Amsterdam in augustus 2011.

                        Reactie


                        • Datum: 2016-10-10
                          Locatie: het IJ

                          Even na de "Brasil" komt het olietransportschip "Patria" (Y8760) van de Koninklijke Marine voorbij.

                          Patria Y8760 2016-10-10 IMG_3465.JPG

                          Patria Y8760 2016-10-10 IMG_3466.JPG

                          Patria Y8760 2016-10-10 IMG_3467.JPG - (©Foto's: HvK)

                          Reactie


                          • (Vervolg)

                            Ter aanvulling op het bericht over de “Patria” heb ik nog wat gegevens opgedoken:

                            Bouwwerf: De Hoop, Schiedam
                            Kiel gelegd: 10 juli 1997
                            Te water: 10 november 1997
                            In dienst: 9 juni 1998

                            Naamsein: Y8760
                            Radioroepnaam: PAEW
                            MMSI: 244750348
                            Call sign: PC3365

                            Lengte: 44,20 m
                            Breedte: 6,50 m
                            Diepgang: 2,80 m
                            Waterverplaatsing: 400 ton
                            Voortstuwing: 1 Volvo Penta TAMD A
                            Vermogen: 380 pk
                            Snelheid: 8 knopen
                            Schroeven: 1
                            Bemanning: 2 koppen

                            Reactie


                            • Datum: 2016-10-11
                              Locatie: het IJ

                              Vandaag passeert het duikwerkschip "Hydra" van de KM.

                              Naamsein: A 854
                              IMO: 9034171
                              MMSI: 245990000
                              Call sign: PAVS
                              Kiel gelegd: 11 juni 1992
                              Te water gelaten: 11 september 1992
                              In dienst gesteld: 20 november 1992
                              Lengte: 37,00 m
                              Breedte: 8,70 m
                              Diepgang: 1,50 m
                              Waterverplaatsing: 265 ton
                              Voortstuwing: 2 Volvo Penta dieselmotoren
                              Vermogen: 760 pk
                              Snelheid: 10 knopen
                              Schroeven: 2
                              Bemanning: 5 koppen

                              Hydra A854 2016-10-11 IMG_3479.JPG

                              Hydra A854 2016-10-11 IMG_3480.JPG (achtergrond: "Brasil")

                              Hydra A854 2016-10-11 IMG_3483.JPG - (©Foto's: HvK)

                              Reactie


                              • Datum: 2016-10-12
                                Locatie: het IJ

                                Het duikvaartuig “CERBERUS” van de Koninklijke Marine passeert mijn uitkijkpost.

                                IMO: 9021734
                                MMSI: 245850000
                                Call sign: PAYM
                                Naamsein: A851

                                Bouwwerf: Visser te Den Helder
                                Kiel gelegd: 15 april 1991
                                Te water: 18 december 1991
                                In dienst: 28 februari 1992

                                Lengte:27,3 m (oa)
                                Breedte: 8,76 m
                                Diepgang: 1,50 m
                                Waterverplaatsing: 223 ton
                                Voortstuwing: 2 Volvo Penta TMAD 122 A Diesel
                                Vermogen: 760 pk = 560 kW
                                Schroeven: 2
                                Snelheid: 10 knopen
                                Bemanning: 3 koppen

                                Cerberus A851 2016-10-12 IMG_3490.JPG

                                Cerberus A851 2016-10-12 IMG_3492.JPG - (©Foto's: HvK)

                                Reactie

                                Working...
                                X