Hierbij de drie boten van de Marechaussee, die naar de marine zijn overgegaan.
Ik vroeg mij af wat de beweegreden was om deze boten bij de Kon. Marine in te zetten.
Bij Defensie.nl vond ik het antwoord.
De marine heeft 3 multifunctionele havenvaartuigen: de Nieuwediep (Y8006), de Marsdiep (Y8007) en de Landtdiep (Y8008 ). De voormalige patrouillevaartuigen van de marechaussee worden bij de marine voor uiteenlopende taken ingezet.
De multifunctionele havenvaartuigen doen de volgende taken: zeemanschappelijke oefeningen / patrouillevaren / opleiden / rondvaarten / algemene ondersteuning.
De 3 multifunctionele havenvaartuigen zijn gebouwd als Damen Stan Patrol 2005 bij Damen Gorinchem. Oorspronkelijk zijn de schepen ontworpen voor toezicht, controle en surveillancetaken van zeeschepen, binnen- en recreatievaart op rivieren en kustwateren. Vanwege nieuwe plannen rond de maritieme grensbewaking verving de marechaussee haar zeegaande patrouillevaartuigen door kleinere vaartuigen. Vanaf januari 2014 stelde de marechaussee de schepen gefaseerd uit dienst.
De marine zocht juist naar vervanging van de Nieuwediep (Y8005) en de commandantssloep Jonge Prins. Ook was capaciteit nodig voor de beroepspraktijkvorming van VeVa-leerlingen. Zo kwamen de voormalige marechausseevaartuigen in beeld.
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
De tanker is gebouwd volgens het Italiaanse type "Etna" en kwam in 2002 in bedrijf.
De kwaliteit van de foto's is niet "je-van-het", maar stammen dan ook van drie camera's terug in de tijd...
Reactie