Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr Ms De Bitter 1/350 naval Models

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Even een kleine update
    Inmiddels zijn de 8 rekken in een kistje getekend, nog even wat ventilatiesleuven er in maken en een soort breeklijntje en dan maar eens gaan kijken of Shapeways het goedkeurt en wat het mij gaat kosten.
    Het hele pakketje is nu ongeveer 23 * 10 * 5 mm (waar hebben we het over he?)

Nou, het uploaden naar Shapeways als 1 file kost mij meer moeite dan het zelf maken van die rekken
    Heb van de assembly in Solidworks een stl file gemaakt, gaat SW dat effe lekker allemaal apart doen.. Volgens de berekeningen p de site moet ik rond de 7 euro per rek gaan betalen, uhhhh das toch effe iets van de gekke eigenlijk
    Ben nu al 2 uur bezig om het om te zetten, had mijn tijd ook aan het bootje kunnen besteden toch?
    Toch eens zoeken naar een andere printfirma, iemand suggesties?

Reactie

Ben er helemaal klaar mee, alles volgens de eisen getekend, moet ik 16 euro per rek aftikken, belachelijk.
      Voor een pokkeding van enkele mm
      Ik ga wel wat anders bedenken, hier ga ik in ieder geval niet mee verder, ben best nu een beetje pissig. Heb een aantal mails gehad van hun, maar niet echt veelzeggend of hulpvol. Misschien dat ik in een later stadium er mee verder ga maar nu na 6 uur tekenen en klooien op de site ben ik echt nu klaar mee.

Reactie

Bij L'Arsenal naval zijn oa deze te verkrijgen
        http://www.larsenal.com/1-350-depth-...-6-c2x15951846
        of deze
        http://www.larsenal.com/mk6-k-gun-10...rl-c2x16266254
        Dus ik heb wel uitwijkmogelijkheden, jammer dat bij de eerste er maar 6 inzitten ipv 8, bij de tweede zitten de charges er al bij

Reactie

Ik heb ook wel redelijk positeve berichten hoor
          Vandaag mijn spulletjes van L'Arsenal binnen, okee, tis geen Master-model kwaliteit, en mss ben ik erg kritisch, maar het is in ieder geval beter dan de Trumpeter of Naval modles kwaliteit, maar jee, tis wel heel klein, dus ik hoop dat ik enkele kromme Oerlikonloopjes heel houdt, ga deze keer maar niet solderen

jee, het is zelfs te klein voor de camera

Reactie

Vandaag weer een paar babystapjes kunnen doen aan het fregat
            Eerst maar eens starten naar de DC rails.............................yep, die gaan er af, plastic slopen we er uit, we vijlen een stukje sprue in de gewenste maat en waarempel, nieuwe DC rails

het plastic ligt er naast, ziet er al beter uit, maar..................hoe staat het op het achterdek?

Nou mag niet mopperen, heb alleen weer een paar mooie extra ontluchtingsgaten in het dek, dus dat moet even dichtgemaakt worden
            beetje schuren, beetje 1 rails aan mijn vingers plakken, pincet zat er als extra ook aan vast, maar och, we hebben scherpe mesjes en uiteindelijk hebben we dan zoiets als dit

Ja, is veel beter, in de schaal 1/48 zal het totaal niet lijken, maar vele malen kleiner is het knap
            Verder nog wat oerlikonposten gelijmd, de schoorsteen er op getimmerd, toen de brede ventilatie (yep, andersom was slimmer geweest), de posten voor de richtapparatuur er ook maar op en de steunen voor de oerlikonposten 2 en 3
            Die steunen zijn iets tekort, zat te denken om deze uit te laten print..............nee dus :evil:
            En kijk, laddertjes, al vond ik de mijne mooier......niet dus, nogmaals dank Ferry

en als we de foto uitvergroten zien we het fregat totaal

Moet alleen even bedenk hoe ik het ga spuiten, wordt toch al aardig frisjes in de schuur

Reactie

Heb een poging genomen om 1 Bofors te gaan, maken, maar als dan opeens de twee generaties vrouwen wel de keuken in moeten is dat zowel mentaal als fysiek onmogelijk om PE delen van 3 mm 4 keer te buigen en dan vast te lijmen.
              Maar jee, wat is dat mooi spul van Master models en nee, ik heb nog geen aandelen.
              Sowieso is het erg mooi verpakt, de resindelen zitten opgesloten in een soort foam beschermhulsje waarin de vormen zijn uitgesneden en zoals je op onderstaande foto kan zien zijn de onderdelen goed beschermd zo
              Van de omverpakking ben ik even de foto vergeten te maken

Het resin is niet het soort wat we vaak zien, het is een fractie rubberacchtig waardoor het minder fragiel volgens mij.
              Als ik probeer in te zoomen zie je hoe scherp de details zijn

dit is 9 bij 9 mm
              De loopjes zijn iets van 0.4 mm dik en voorzien van details.
              Ik heb geprobeerd 1 stoeltje vast te lijmen van het 0.2 mm PE fretje, maar klein dat het is, voor je het eindelijk goed in model heb is de sec.lijm al weer opgedroogd

De gebruiksaanwijzing is er 1 waar Aber en Eduard nog wat van kunnen leren

Reactie

Ik had weer effe rust vanochtend in huis (als ik nu die honden eerst effe de tandjes er uit trek zodat ze geen adapters vervreten :mrgreen: :twisted: )
                Eerst nog maar even een foto gemaakt van de productverpakking van Masters

Toch heel netjes, daar kan L'Arsenaal wat van leren met hun onderdelen practisch los in een zakje
                Maar goed, de stoute schoenen aangetrokken en eens begonnen met 1 Bofors.
                Ben 2 uur bezig geweest en heb de rest van de dag er dus schoon genoeg van, niet normaal zo klein
                1 zo'n kitje ( zo mag je het wel benoemen) bevat totaal 14 onderdeeltjes en dat zijn dan van deze grootte ongeveer

Ik ben nogal slechtziend, maar met mijn bril af kan ik het prima zien, al is dat het enige voordeel, want hoe hou je dit spul in godsnaam vast, pincetten lijken enorme BBQ tangen :D
                Maar met veel gepriegel en adem inhouden wist ik dit er van te maken, heb de snijmat er even bij gefotografeerd, eht is echt waar een doordnormale snijmat hoor met de normale schaal verdeling van 1 cm

en dan is die klaar

O sorry, zal het wat vergroten

Waar ik een beetje van baal zijn toch de lijmresten, bracht de lijm op met een naald, maar je wilt het toch en beetje kunnen fixeren, ik moet dus echt een nog kleinere naald gaan gebruiken, ach ik heb er nog 3 te gaan, en gelukkig zitten er 6 in het pakje, dus kan nog wel oefenen

Reactie

Yep, fantastisch, tot dat je het zelf moet doen :D :D
                  Maar goed, Klunsje heeft vandaag weer wat kunnen doen, per ongeluk.
                  Want yottem, cursusdag, s'ochtends in Eerbeek, middags in Deventer en dan weer terug naar Bodegraven.
                  Nou ja, files stonden braaf aan de andere zijde, dus die deden mij niets, het zou snertweer worden och dat moet het nog steeds worden dus ik was netjes om 8.45 in Eerbeek, 3 kwartier te vroeg, maar liever een half uur te vroeg dan 5 minuten te laat...............als ik dat die drie generaties hier nou ook eens kon aanleren.
                  Ik mij netjes gemeld en de receptioniste verschoot een beetje
                  "Uhm, meneer, dat is toch hopenlijk niet vandaag, want dan heb ik een groot probleem'
                  "Ach, meisje, als je mij leer kennen dan weet je pas wat een probleem is. maar hoezo?"
                  "Nou, die staat voor morgen in mijn agenda"
                  "ow, okeeeeeeeee??"
                  Ik mijn mail eens geopend, en verrek, ja, de enige cursusdag die dus niet op dinsdag was, was morgen
                  Kreeg heel lief een kop koffie, een aanbieding om mee te doen aan een workshop van net niet over de THT dames , dus ben maar weer naar huis getogen, ja, kon nog wel een halve dag werken, maar stond toch op de rol voor de gehele dag afwezig, via de telefoon de chef maar even een mailtje gestuurd dat ik morgen opnieuw een cursusdag heb
                  En Klunsje kon wat doen aan zijn bootje
                  "en veel gedaan? "
                  "nou, dat dan ook weer niet hoor"
                  Eerst maar eens wat raampjes er bij gemaakt, op een grotere schaal had ik het beter gedaan, maar je ziet die raampjes op 50 cm toch niet meer

nu alleen de deurtjes toevoegen en dan is de C-bridge gelijkend op de De Bitter
                  Nog eens gekeken naar de K-gun racks, het kriebelde mij nog teveel, en ja hoor. Nou oordeel zelf maar

kunnen jullie wel raden wat het volgende plaatje wordt he?
                  Yep

Die is weer kaal en in afwachting van een beter setje die ik mss op de ESM kan scoren
                  Toen toch maar even 1 van de kroonjuwelen op zijn plek de gedry-fit (tuurlijk, ik heb er maar 1 af tot nu toe)

Ow, wat gaaf
                  Nu alleen nog een oplossing bedenken voor het spuiten, in de schuur is het te koud en mijn betere helft wil niet dat ik in de keuken ga spelen met de airbrush

Reactie

Klunsje..............the saga continous
                    Yep, hij had het weer voor elkaar zaterdag, opnieuw een episode uit zijn verhaal.
                    Ik had het setje bofors er weer bijgehaald om de tweede te maken, mwah dat lukte ook goed, ik had een gat geboord in de hoofdplaat en daar een grote paperclip opgelijmd, uhh beter gezegd erin, dan hoefde ik niet met een klempincet of wat dan ook de onderdelen beet te pakken. dat werkte goed, op het vizier na, die verrekte het in alle toonaardes.
                    Maar.............uiteindelijk bleef dat kreng zitten.
                    Mooi, ding stond op de paperclip, makkelijk om te spuiten dus. Kon ik mooi opruimen. Dus al het gereedscap weer in het curverdoosje, o, dat tangetje ook nog even en bwaf, stoot ik dus de handel om en breekt letterlijk de loopsectie van eht onderstel, stomme vizier bleef nu wel zitten. Tja, dus repareren, maar ect mooi is het niet (als je de macrostand inschakeld (ja, gelukkig kan ik wel aardig relativeren)
                    Ik ben toen verder gegaan met mijn hond dragende GI, de duitse helm wilde niet goed op zijn plek komen, dus moest ik zijn arm amputeren...dat lukte evenals het amputeren van mijn vinger, althans de poging daartoe. Ik schoot dus echt even diep er doorheen en ik kan best tegen bloed en pijn, maar nu moest ik ongewild toch even plat...........het watje.
                    En dan savonds naar het pannenkoekenrestaurant om het A-zwemdiploma van de kleine meid te vieren, gelukkig hadden ze daar ook pleisters.
                    Maar goed, vandaag staan twijfelen wat ik zou doen, ja, okee eerst de dierentuin maar eens afgehandeld, dus voer geven, hokken en benches weer wat schoonscheppen, vaatwasser leeg en meer van dat huishoudelijk geneuzel waarvoor je eigenlijk de vrouwen voor in het huis heb gehaald
                    Toch mijn fregat tevoorschijn getoverd, beetje zitten twijfelen of ik de 3 inchers of de 20 mm blaffers zou maken, maar eerst maar wat aan bootje zelf, althans, dat was de bedoeling, ware het niet dat de kkleine meid LEGO in de schoen had gevonden
                    en eerlijk is eerlijk, ze heeft 98 % zelf gedaan

Ach, beetje randjes gekrabt van de Bofors en oerlikonstations, maar dat ging langzamer dan gedacht (Ik durf eigenlijk niet teveel te doen) en toen weer eens wat plaatjes zitten kijken . Maar ik blijf pech hebben, er zijn best wel foto's van de van Amstelklasse te vinden. Maar werkelijk amper wat van de achterkant en dan ook nog scherp zat om wat te zien, want op de Cannonklasse hingen er veel K-gun schotels aan de wand en ook het Carley vlot, maar bij de nederlanders hadden ze daar een soort constructie die ook te vinden was op bijv de Flower Class korvet, dus een soort rek waarop het vlot lag. Heb een paar pogingen ondernomen, maar wil je een beetje schaalgetrouw werken is het een crime. Het zelfde geldt voor de struts wdie onder de stuurboord en bakboord Boforsstation staan en onder de Oerlikonbordessen bij de bruggen. Dat had ik dus anders moeten doen door gaatjes te boren en zakkebindmetaal te gebruiken. Daar moet ik dus nog even over nadenken.
                    Toen viel mij opeens op dat de ankerkluisgaten op de foto's lager zitten dan op het model

Dat scheelt een stukje, dus gietsprue geknipt, gaatje geboord en een paar ringetjes gesneden

En opgeplakt uiteraard
                    Ja, echt wel, veel beter

en passant nog even wat deurtjes geplakt op de C-brigde
                    Eigenlijk is er niet veel meer te doen
                    - mss de randjes van de bordessen nog wat schaven
                    - bofors, oerlikons en 3 inchers maken
                    - op zoek naar de K-guns en rekken
                    - krijg helaas de b en c-brigde niet meer los, staan een beetje uit het lood
                    - de mast en schroeven
                    - schoonmaken en de kleur er op, maar dat gaat nog wel wat moeite kosten vanwege de temperatuur in de schuur
                    Nou ja, toch best nog wel wat als ik het lijstje zo bekijk, eerst op de beurs maar eens kijken of ze die rekken hebben.
                    Plankje maken, das niet het meest moeilijke.

Reactie

Na een dagje intensieve cursus oververpakkingen maar wat geklooi aan de boot.
                      Moest eerst een boortje zien vast te krijgen en toen gaatjes geboord.
                      Ik zou eerst zakkebindmetaaltjes gebruiken, maar toch maar besloten om halve mm brede stripjes te snijden. Die door de gaatjes te steken en in resp dek en b-bridge gaten te fixeren, laat ze eerrst even goed uitharden en dan snijdt ik de netjes af.

Ik moet nog de luidsprekers maken en de rekken voor reddingsmateriaal aan het achterste boforsstand plaatsen, maar het wordt wel wat en hoewel ik eerst deze schaal eigenlijk niets vond, begin ik er nu wel de lol er van i te zien, dus mss volgen er meer en ja, wss toch weer van Naval Models ondanks de aangetoonde gebreken

Reactie

Tis zondag de 25e november alweer en de ochtend is dan weer voor mij, althans dat was de afspraak, maar de kleine meid is 8 geworden en dat zou ik weten. Tja, dus met een paar uur vertraging toch maar wat begonnen.
                        Ik heb het NIKOsetje er eens bij gepakt.

Het doosje rechtsonder in, de MK6 K-gun racks

In het doosje zaten de volgende onderdelen en heel grappig, de manual met op de achterzijde een stukje instructie voor een heel ander type schip.

Hoewel er flinterdunne flash op zit, zijn de onderdelen mooi scherp (en fragiel, want ik brak van 2 K-guns het afvuurmechanisme)

Toch maar eens een stukje PE los gesneden en gebogen, ow en dat buigt lekker joh.
                        Op het dek gezet met een origineel stukje PE

Mmmumm, ik weet even niet wat beter is :mrgreen: :mrgreen:

Dan maar eens de onderdelen voor 1 setje losgehaald (lijk steeds meer op Steven, met zijn gepriegel heeft die ook maar een snijmat nodig van 5 bij 5 cm )

Maar toen zag ik toch een probleempje opkomen voor Klunsje en om dat voor te zijn de volgende volgorde maar aangehouden

Want ik lijm de 3 vaste dieptebommen uiteraard er scheef in

Ik heb dus na even dorgen de andere 7 afgemaakt, wat gewoon heerlijk is, het valt zo in elkaar
                        en op het dek krijg je dan dit

Voor die mensen die mij niet kennen en verwachten dat ik 1,50 ben met hele dunne vingers, mwah

Ben 2 meter, en navanante handen

al die kleine dingen wil ik nog even niet er opzetten, eerst de romp maar eens gaan spuiten, dan kan ik er in ieder geval niets van afbreken en daarom ben ik blij met de vrouw die al verschillende potjes voor haar diamond painting had besteld en er achteraf niets aan had. Ik kan ze dus mooi gebruiken om alles mooi op te bergen EN bij elkaar te houden.

Jullie hebben inmiddels al in de gaten dat ik het model in een eerste laagje primer had gezet, dus hier even een totaal plaatje (en dat is ze, al zeg ik het zelf)

Bijgevoegde Bestanden

Reactie

Mss moet ik toch maar ouderwts gaan schilderen, zit alleen een beetje met de kleur van het onderwaterschip. Theoretisch moet dit een roodbruin worden, maar op tekeningen zie je vaal een helderder rood, wat ik persoonlijk toch wel wat mooier vind voor een model

De originele kleur

de alternatieve kleur

Wat vinden jullie?

Reactie

Ik bouw geen van beide, de roodbruine is dus de kleur die ik moet hebben, maar persoonlijk vind ik de helderrode mmoier voor een model van 1/350, ik denk dat het kleine beetje rood dan erg donker gaat lijken, beetje schaalkleurgevoel en ik vind het mooier passen bij het grijs, ik weet dat ik daar een beetje een dichterlijke vrijheid mee ga nemen. Nu zit ik even mijn kleurbak door te kijken en ik heb alleen een wat donkerder, dus beter bij de originele kleur aan, helaas had ik niet het juiste grijs, maar dat ga ik mengen, ik denk dat de voorgeschreven Ralkleur net effe te donker gaat worden voor het idee. beetje veel twijfel momenteel

Reactie

boris279 schreef
                              Zou persoonlijk de roodbruine kleur nemen, staat mijns inziens beter, ook als je naar oude foto's kijkt van Amerikaanse schepen werden zoals ik het kan zien roodbruin geschilderd.
                              Maar rood werd zeker ook gebruikt hoor, had destijds het onderwater schip van mijn Emden roodbruin geschilderd, omdat in mijn beleving een onderwater schip niet rood kon zijn, volgens mijn informatie.
                              Dus ik mijn resultaat (roodbruin) netjes op het forum in Duitsland gepost, Kreeg toen op een vriendelijke manier even verteld door een professor die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar de verfsoorten en kleuren gebruikt bij de Keizerlijke marine ,dat het onderwaterschip rood moest zijn en het geel meer helder van kleur.
                              Gevolg alles opnieuw gedaan in de wel juiste kleuren, waar ik toen niet zo blij mee was,
                              Dus rood is wel degelijk gebruikt als kleur voor het onderwaterschip, voor Nederland zou ik niet zo weten, maar in Duitsland wel degelijk wel.
                              Klopt, maar maar het ging eigenlijk om de beleving, maar ik heb een aardig compromis bedacht, een rood wat net tussen de beide kleuren zit. Op het oog klopt de kleur, terwijl het iets lichtter is, ik schaar dat dus onder het schaaleffect.

Reactie

Ik heb de knoop doorgehakt en een setje US navy 2 van AK besteld, ik moest toch lichtgrijs hebben en de kleuren wijken niet geheel af.
                                Er zit wel de roodbruine kleur bij, mss dat ik daar mijn kleur op zet.
                                Ik denk dat ik de bewapening toch moet spuiten vanwege de kleine details en met de kwast ben ik bang om er dingen van af te vegen. Moet k dus even gaan plannen (of wachten tot de vrouw dagdienst heeft en ik vrij, effe gauw de compressor naar binnen halen, doos op het aanrecht en effe los gaan )

Reactie

Working...
                                X