Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr Ms De Bitter 1/350 naval Models

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hr Ms De Bitter 1/350 naval Models

    Vooraf even
    Ik ben dit model al even geleden begonnen (oktober 201 als voorbeeld voor een 1/100 model wat ik later wil gaan maken , eerst mijn dochter het huis uit krijgen, dan heb ik plek
    Ik ben onderwerp gestart op www.modelbrouwers.nl, maar het is leuker om hier ook gewoon de postings neer te zetten, al zal ik de reactie van medebouwers niet meecopieren


    Ik heb net foto's gemaakt van de doos en inhoud, alleen verrekt de laptop het om de card te lezen.....
    Maar goed, toch even voorstellen Hr Ms De Bitter voorheen de USS Rinehart
    Bouwwerf : Federal Shipbuilding & Drydock Co. Te Port Newark.
    Op stapel gezet : 21 oktober 1943.
    Te water gelaten : 9 januari 1944.
    In dienst gesteld US-Navy : 12 februari 1944 als USS Rinehart.
    In dienst gesteld KM : 1 juni 1950.
    Naamsein : DE 196, P 16, F 807.
    USS Rinehart maakte haar proefvaart naar Bermuda en onderging nabij Norfolk de invaar- en opwerkperiode, waar het schip tevens gereed werd gemaakt als escorteschip. In deze functie werd op 8 mei 1944 naar New York vertrokken om zich bij een gedeelte van het konvooi met bestemming Bizerta in Tunesië aan te sluiten, hetgeen op 1 juni werd bereikt. Negen dagen later vertrok men met een terugkerend konvooi naar New York. De tweede konvooireis van Norfolk naar Bizerta en terug vond plaats tussen 24 juli en 7 september 1944.
    Op 14 oktober vertrok het schip voor de eerste van een vijftal konvooireizen naar havens in Engeland en Frankrijk. De eerste reis ging naar Liverpool, waarvan men op 9 november in Amerika terugkeerde. De tweede konvooireis vond plaats tussen 2 en 31 december en ging van Boston naar Plymouth en terug naar New York. De derde reis van New York naar Liverpool en terug vond plaats tussen 18 januari en 14 februari 1945. De vierde konvooireis was tussen 8 maart en 4 april van Boston via Le Havre naar Southampton en terug naar New York, terwijl de vijfde en laatste reis was tussen 24 april en 19 mei 1945 vanuit Boston naar Gourock en terug naar New York. Tijdens deze reis werd op 1 mei een overlevende uit zee gered afkomstig van de tanker Sea Don die overboord geslagen was.
    Na een onderhoudsperiode werd met de rest van “Escort Division 55” uit New York vertrokken voor een opwerkperiode in Guatenamo Bay op Cuba, waarna op 1 juli het Panamakanaal werd gepasseerd om, na een korte stop voor instructies in San Diëgo, op 21 juli in Pearl Harbor af te meren. Aansluitend aan een oefenperiode in de wateren rondom Hawaii, vertrok het schip op 8 augustus met een konvooi naar Eniwetok, waar de goederen op 16 augustus veilig werden afgeleverd.
    Op het achterschip van Hr.Ms. De Bitter zijn tijdelijk sloepen geplaatst ten behoeve van de adelborstenopleiding.
    Als schip van de wacht was USS Rinehart op 12 september de reddende engel voor de op drift geraakte en spoorloos verdwenen LCVP 3832. Op 26 september werd koers gezet naar Wake Island om als radio- en stationsschip te fungeren, hetgeen tot 4 oktober duurde. Op de terugreis naar Eniwetok werden nabij het eiland Bikini drie aldaar gestationeerde mijnenvegers van het type YMS van verse voorraden voorzien. Een gelijke missie werd tussen 19 en 21 oktober herhaald, waarna naar Wake Island werd teruggekeerd om dienst te doen als radio-directieschip.
    Tijdens zwaar stormweer op 28 en 29 oktober kon men ternauwernood een aanvaring met het ss Pierre Victory, alsmede een stranding op het koraalrif voorkomen. Het schip was van haar meerboeien losgeslagen, doch dank zij zorgvuldig en bekwaam manoeuvreren kon open water worden bereikt om de storm af te rijden. Op 1 december vertrok het schip van Wake Island om marinepassagiers van Eniwetok Atoll naar Pearl Harbor te vervoeren die op 15 december veilig werden afgeleverd.
    Na nog enige tijd als weerstation voor Pearl Harbor te hebben gefungeerd werd op 2 februari 1946 koers gezet naar de Verenigde Staten en via San Pedro werd op 1 maart het Panamakanaal gepasseerd en meerde men op 7 maart bij de Boston Navy Yard.
    Deze stad werd op 13 april verlaten en drie dagen later werd het schip op non-actief gesteld en opgenomen in de US Atlantic Reserve Fleet te Green Cove Springs in Florida, alwaar USS Rinehart op 17 juli 1946 uit de sterkte werd afgevoerd.
    Na gereed te zijn gemaakt werd USS Rinehart op 1 juni 1950 te Norfolk aan de Koninklijke marine in bruikleen overgedragen en als Hr.Ms. De Bitter in dienst gesteld. Het naamsein was aanvankelijk P 16, maar werd met ingang van 15 oktober 1950 gewijzigd in F 807.
    Met het zusterschip Hr.Ms. Van Amstel werd op 15 juli naar Boston vertrokken van waaruit de beide schepen op 22 juli koers zetten naar Den Helder waar op 2 augustus 1950 voor de eerste maal werd afgemeerd.
    Tot het einde van 1950 fungeerde het fregat als volgschip voor Hr.Ms. Karel Doorman en nam hiermee aan diverse oefeningen deel. Vanaf 20 oktober 1952 was het schip ingedeeld bij smaldeel 5 waarmee onder meer bezoeken werden gebracht aan Las Palmas, Agadir, Gibraltar, Douarnenez, Penzence, Casablanca, Portland en Liverpool, waarna het schip op 11 mei 1954 uit dienst werd gesteld en in eerste reserve kwam.
    Op 14 december 1959 werd Hr.Ms. De Bitter weer in dienst gesteld en toegevoegd aan opleidingssmaldeel 1 waarmee Gibraltar, Casablanca, Agadir en Barcelona werden bezocht. In Agadir werd met het smaldeel van 1 tot 3 maart 1960 op grote schaal hulp verleend aan de slachtoffers van de aardbevingsramp die daar had plaats gevonden, waarbij ruim 13.000 slachtoffers te betreuren vielen.
    Van 27 mei tot 26 juli werd een zogenaamde bootjesreis met adelborsten gemaakt waarbij onder andere Nice, Leixoes, Torbay, Rouaan, Den Helder, Oslo, Helsinki en Kiel werden aangelopen. Na het zomerverlof maakte het schip van 28 oktober tot 21 december nog een reis naar Newcastle, Oslo en terug naar Den Helder.
    Eind januari 1961 werd met smaldeel 1 naar de Middellandse Zee vertrokken waarbij Napels werd bezocht en men eind maart in Den Helder terugkeerde. In juni 1961 werd weer een kruisreis met adelborsten ondernomen met aansluitend oefeningen op de Noordzee. Op 20 juni verbleef men in Emden en van 14 tot 17 juli in Flensburg, waarna op 28 juli in Den Helder werd teruggekeerd om bij de Rijkswerf in groot onderhoud te gaan.
    Op 13 oktober werd met smaldeel 1 naar de Middellandse Zee vertrokken waarbij onder meer Tanger en Gibraltar werden bezocht, waarop eind november in Den Helder werd teruggekeerd. Op 29 januari 1962 werd met smaldeel 1 de voorjaarsreis naar de Middellandse Zee gemaakt met bezoeken aan Gibraltar en Barcelona, waarvan op 3 april in Den Helder werd teruggekeerd en het fregat op 1 juni 1962 uit dienst werd gesteld.
    Op 1 oktober 1963 werd het schip voor korte tijd opnieuw in dienst gesteld, waarna op 13 december vlag, geus en oorlogswimpel weer werden gestreken. Dit duurde tot 2 november 1965 toen het fregat opnieuw aan de vloot werd toegevoegd. Het schip vertrok vervolgens op 28 januari 1966 naar de Nederlandse Antillen om vanuit Willemstad dienst te doen als stationsschip. In die periode werden bezoeken gebracht aan de Bovenwindse Eilanden, St. George en Port Castries. Na te zijn afgelost werd op 15 mei de thuisreis ondernomen en via Las Palmas en Lissabon werd op 7 juni in Den Helder afgemeerd.
    Op 22 juni 1967 werd het schip voor de laatste maal uit dienst gesteld.
    Bij ministeriële beschikking nr. 741704/729330 werd Hr.Ms. De Bitter op 24 oktober 1967 uit de sterkte afgevoerd en op 14 februari 1968 ten bate van de Verenigde Staten voor sloop verkocht aan de firma Eckhart und Co. Te Hamburg.

    foto van members.home.nl
    De kit
    De kit is van Naval Models en bevat het volgende.
    Het plastic deel is van de Trumpeterkit USS England, een schip van de Bucklet class, wat bijna een tweelingclass is van de cannon class waartoe de Bitter behoorde, samen met haar 5 zussen. In Nederland werd dit de van Amstel klasse of de Bitterklasse genoemd.
    Het resingedeelte van de kit bevat de bovenbouw, schoorsteen, diverse dekattributen, en wapens, ook is er een decalvel toegevoegd met de F nummers zodat er diverse uitvoeringen gebouwd kunnen worden.
    Wat mij opviel is de toch wel slechte gietkwaliteit ten opzichte van de foto's op de 2 A4 vellen.
    Veel resten, van de commandobrug is 1 deel (lokatie schijnwerper stuurboord volledig volgegoten)
    . Ik vermoed dat de mallen echt wel aan hun eind zijn, want ik zie wel dat er aan de masters veel aandacht is besteed
    Ook de bofors 40 mm mitrailleurs en de los bijgeleverde lopen zijn eigenlijk een soort onbruikbaar, maar de tip op de A4 om beter gedetialleerde te verkrijgen bij L'Arsenal is een goede. Toch wel jammer want ik weet zeker dat de masters van een hoge kwaliteit geweest zijn.
    Ik heb de romp inmiddels in elkaar, waarbij de keuze aanwezig is om een volromp of waterlijnmodel te bouwen, het onderwaterschip past niet helemaal lekker onder het bovenschip, maar och, dat is makkelijk te verhelpen.
    Ik heb wel de ankerkluizen en de ........uhh ben even de naam kwijt.........doorgeboord en middels de instructie de lokatie van de dieptebomwerpers veranderd.

  • #2
    Ik had jullie nog foto's beloofd toch?
    Komen ze
    Eerst even de boxart en inhoud

    simpel degelijk en duidelijk
    De inhoud


    Ik laat de sprues nog even in het plastic vanwege de vele kleine onderdelen
    De grotere delen van het resinpakket al ontdaan van de gietstukken, maar verder nog niets schoongemaakt

    De lopen, ansich goed gedetiallerd, maar zoveel flash dat ik eigenlijk niet eens durf te beginnen aan deze dubbelloops Oerlikon en Bofors lopen

    De Bofors nogmaals, ik ben er zeker van dat de masters goed waren

    Commandobrug, hier is te zien dat 1 van de zijbakken echt wel vol zitten met gelekte resin, het is makkelijker om deze te vernieuwen dan op te knappen


    En de uitgeboorde delen

    Reactie


    • #3
      Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en gekeken of ik nog wat kon redden...............ja, dat moet lukken al zit ik over een paar dingen na te denken om die te verbeteren. Van de commandobrug is de balustrade erg dun en kwetsbaar en daar moet ik misschien delen van gaan vervangen, van de voorzijde in ieder geval wel. Commandobrug zelf moeten de raampjes weer even overnieuw ingeboord worden en het zoeklichtbakkie moet ik nog even verwijderen en opnieuw maken. Ban het dekhuis zelf de wanden getracht te schuren en mss dat ik de deuren verwijder en daar nieuwe opzet, Ben namelijk bang dat deze gaan wegvallen zodra ik de boel ga schilderen.
      het rompdek geplamuurd en al afgeschuurd, maar van die stap heb ik geen foto's alleen de situatie voor het plamuren.
      Op de laatste foto zie je dat k niet alleen het bakkie, maar misschien ook het radar station moet opknappen wegens het vollopen met resin.
      Het is wel werk waarbij je even de dagelijkse beslommeringen kwijtraak







      Het spul staat in de dryfitstatus hoor

      Reactie


      • #4
        Tja, geduld en toewijding, beide heb ik wel, maar nu de rest
        Inmiddels een paar zaken dicht geplamuurd en wat onderdelen verlijmd, al vraag ik mij af bij het hekgedeelte of die twee installaties daar wel moeten

        De onderdelen vanuit de Trumpeterkit zijn nu niet de meest paspreciese onderdelen en je heb best wel overtuiging en overredingskracht nodig om te vertellen dat het wel MOET passen.


        Toen ik bij het tweede dek keek (is de resin uitgevoerd onderdeel) en de referentie foto's zag ik dat er toch iets niet klopte, de balustrade aan de voorzijde is namelijk lager dan de zijkant en achterkant.
        Nu was ik toch al niet zo happy met het resin, dus heb ik het origineel maar aangepakt


        Dus vorm correct maken, ring voor de 20 mm verplaatst en de nieuwe balustrade er in gezet, nu alleen nog even afwerken (ik heb nu wel de ontluchtingsroosters mooi)

        Reactie


        • #5
          Om het nog erger te maken..................ik gebruik de commandobrug toch ook maar niet, denk ik.
          Er zitten een paar vervelende luchtbelletjes die ik na drie keer plamuren nog steeds niet dicht heb, maar secondenlijm zou kunnen helpen. De zijkanten zijn flinterdun, op zich mooi, maar te dun om geheel dicht te zijn, de plek van de radarrichter zit gedeeltelijk gevuld met resin en 1 van de zij-uitbouwtjes moet ik sowieso nieuw maken.
          Aangezien de brug grotendeels nog van de oude Rhinehart is (alleen de asdic-hut is er opgebouwd en een ruimte voor de radarcontrole) kan ik dus ook het kitonderdeel gebruiken en aanpassen,
          Op een tekening van het ministerie staan dus ook andere zaken dan Naval models heeft bedacht, maar ik moet eerlijk bekennen dat de werftekeningen niet van de HR ms de Bitter zijn, maar van de Ewijck of van Amstel. Maar ik ga toch deze tekeningen aanhouden.
          O voor ik het vergeet, eerst nog even de foto van de F807 waar het tweede dek te zien is.


          En hier de tekening van dek E

          En hier de beide onderdelen naast elkaar




          Verder zag ik op de tekeningen dat de dingen op het achterdek, net boven de spiegel niet op de nederlandse versie zat

          Verrek, ik zag dus net dat de tekeningen echt van de Bitter zijn, getekend en accoord bevonden door de werftekenaar.
          O en nogmaals, alle respect voor Naval Models hoor, ik heb mss net een exemplaar wat iets minder was en ik ben soms een echte mierenn**ker dat ik toch dingen goed wil hebben als ik dat tegenkom

          Reactie


          • #6
            Ik heb voor mijzelf een besluit genomen.........................nee, ik maak er geen duikboot van, grappenmakers.
            Ik heb best wel veel referentiefiefoto's verzameld, maar eigenlijk geen goede overzichtsfoto's van het dek. De tekeningen van de Cannonclass kan ik niet gebruiken omdat de fregatten wel wat veranderd zijn.
            Ik ga dus niet van de foto's van de Bitter af, maar van de werftekeningen uit 1952. Hier zitten wel wat verschillen, ook met de resinparts van NM (Naval Models)
            Eerst maar even een stukje achterdek van de tekeningen (het hek loopt hier wel ronder dan in het echt)


            In het midden is het Oerlikonstation te zien, die afwijkt van de CannonClass, er zijn namelijk aan voor-en achterzijde munitiekisten. Ik ga niet het geheel aanpassen, maar heb de kisten aan de buitenkant gezet. Die zijn de kisten die op de Cannon Class op het achterdek staan.
            Hier alvast een idee


            Verder kloppen er meerdere dingen niet op het achterdek, zoek de verschillen.
            https://www.modelbrouwers.nl/media/c...20a2dd1b5d.jpg

            Ook ben ik verder gegaan met mijn versie van de commando brug, en heb daarbij wel de afmetingen aangehouden van het resinonderdeel,
            Hier even beide exemplaren los

            de nieuwe op de romp


            en de resinversie even neergezet


            Zag wel dat ik het blok iets te groot heb gelaten. Voor de rest moe ik de brug nog wel afwerken
            ben benieuwd welke jullie beter vinden

            Reactie


            • #7
              Dat je nog zo lang bezig kan zijn met een modelletje van net 100 stukjes en net 20 cm lang he?
              Maar ik heb de c-bridge klaar op de kleine onderdeeltjes na


              Ben dus maar eens begonnen aan het onderwater vuurwerk, de dieptebommenrails en de werpers
              eerst de dieptebommenrails maar eens. 4 onderdeeltjes vormen 2 rails, maar tja, tis wel een bietje zielug he?


              Dat vonden ze bij trumpeter volgens mij ook en hebben daar iets op bedacht
              [/

              Ja, dat lijkt beter, moet nog nog wel even wat glad schuren zodat de rails op het dek staat.
              Voor diegene die deze kit ook willen bouwen, ik hoop overigs dat jullie niet zijn afgeschrikt door mijn ervaringen, let ook op de plaatsing van de dieptebommen werpers.
              Zo wil Trumpeter het uitgevoerd hebben


              Maar daar dacht de nederlandse marine anders over en heeft ze zo getekend


              Das dus effies anders
              Aan stuurboord, (rechts dus als je naar de boeg kijkt) klopt het wel maar aan bakboord taat het dus in spiegelbeeld, de werpers staan dus recht over elkaar, bij de Bucleyclass staan de rekken tegenover elkaar
              Nu heeft trumpeter het zelfde bedacht bij de werpers als bij de rails, maar dan heb je dus 4 PE onderdeeltjes die verkeerd zijn





              Ja en idd, ik snij dus net van de goede de voorkant er af, dus moet ik er nu 5 lijmen ipv 4, dus weer extra kans op falen
              De werpers en de inhoud vn de rekken aan stuurboord staan nu even uit te harden, want ondanks dat andere zeggen dat die ultra thin van Tamiya-san snel droogt, wijst de praktijk bij mij anders uit.
              Bijgevoegde Bestanden

              Reactie


              • #8
                En dan ben je best trots dat het PE er op , zonder al te veel geknoei met de sec.lijm


                ..................zit je daar 3 minuten genietend naar te kijken en dan.


                Yep, als je nu had geschilderd voor het PE werd vastgezet......................zit je daar 5 minuten over te balen en dan


                Yep, het was toch weer overgespoten met de primer.

                Reactie


                • #9
                  denk niet dat ik er nog wat aan ga doe, ben veels te bang om er een puinzooi van te maken.
                  En de reden zal ik even vertellen, weer een typich geval van klungelen in het kwadraat
                  Het begon normaal
                  Ik zat te kijken naar de middenopbouw en zat me toch te ergeren aan de deurtjes op het klompje resin


                  Dat moet toch beter kunnen dus eerst even de maat nemen en deze opschrijven


                  Tja en dan aan de friemel, ik maak wat andere deurtjes omdat ik die beter vind lijken op de deuren die ik meen te zien op de foto's, maar heb je wat close-ups, dan staan ze open.
                  Maar goed, ik had er 6 geteld, dus 6 gemaakt

                  tja, je ziet het al, het klopt niet, het zijn net garagedeuren die je op de plek van je achterdeur wilt maken

                  toch even checken


                  Er staat dus echt 5 *2.5 en ik heb dus netjes 3.5 mm gesneden,, Goed bezig, lange
                  Nou ja, dan maar weer overnieuw maken
                  https://www.modelbrouwers.nl/media/c...1e5b7ec664.jpg

                  Jaa, dat lijkt veel logischer, dus maar opgeplakt op de middenopbouw

                  Toch een verbetering, zeker als ik dat middelste deurtje nog even rechtzet.
                  Het lijkt wat dik, maar als de verf er op zit, dan wordt dat beter hoor

                  Reactie


                  • #10
                    Ik vond die meegeleverde Bofors 2 keer niets dus.............dit lag op mijn deurmat


                    Ik zal thuis wat meer foto's laten zien, maar dit is een bouwkit voor 6 Twin Bofors Mk2 met de MK 51
                    In het cellofaan zie je 12 lopen, 1 mm dik en 15 lang, metalen loopjes. Het resinwerk is retestrak, geloof, als ik de manual mag geloven, bestaat elke Boforsopstelling uit ca 15 onderdelen, dus modelltjes op zich en met dit soort juweeltjes zal ik op de rest toch ook wat beter moeten worden (denk dat ik de rails en de werpers maar zelf moet gaan maken, poe, ik haal me dus wel wat op de hals)

                    Reactie


                    • #11
                      Omdat Master-models mooier is in weergeven van zijn artikelen dan ik, even HIER DE LINK naar het bewuste artikel

                      Reactie


                      • #12
                        Ik heb A gezegd, maar nu ik B moet zeggen, wordt het toch meer iets meer letters, iets in de trant van G*D of zo.
                        Heb eerst de ladders aangepakt, och, van ongeveer 1 meter afstand lijkt het wel heel knap, maar daar moet je dan wel blijven staan?
                        Okee, eerst een in-progressplaatje


                        Heb dus hele dunne strookjes gesneden van 0.25 evergreen
                        en als je dan de boel inkort krijg je zoiets als dit


                        Alleen het is te onregelmatig naar mijn zin, dus best kans dat ik het er weer afhaal als ik iets anders tegenkom
                        En op het dek


                        Ook van die hele dunne strips getracht de dieptebommenrekken te maken voor bij de werpers, maar daar was ik heel gauw klaar mee, ik heb daar dus dan ook maar geen foto van gemaakt, zelfs niet haloween.
                        Dus maar eens een poging gewaagd met papier
                        Eerst volgens een referentiefoto een tekening gemaakt


                        En dat dan gaan uitsnijden

                        Maar het is erg teer, dus eens een poging gewaagd met insmeren met houtlijm. Kijken hoe dat uitpakt.
                        Maar ja, Klunsje smeert het in en laat het dan te lang liggen.............................yep het zit dan vast geplaatst en omdat het zo klein en teer is, scheurt het wel heel makkelijk

                        Reactie


                        • #13
                          The saga continous............................
                          Ik ben dus na het schieten door gegaan met de papieren versies, ach, het werkt wel een beetje als je het insmeert met houtlijm, maar dat is dan gelijk ook het enige positieve
                          eenmaal uitgeknipt vond ik het maar voddig


                          en na het proberen om te zetten..................


                          voddig in het kwadraat. Dus einde oefening
                          Maar ik ga rustig door en heb maar weer het evergreen er bij gezocht en wat uitgesneden (slecht voor je ogen joh)


                          Okee, bij het buigen ging het niet goed en bleek de maat niet helemaal te kloppen, dus ben ik maar elk kantje afzonderlijk aan het uitsnijden gegaan.
                          Dat ging, alleen bij verlijmen plakt Klunsje de achterkant als bovenkant.............och, tis zo priegelig en het is nederlands, dus weinig die de fout zullen ontdekken
                          Ik ben alleen door de flow van het snijden vergeten tussen foto's te maken, dus even een foto waarbij ik ongeveer op de helft ben.


                          Okee, dit is een eerste poging, de anderen zullen wss wat beter worden.
                          Maar hoe toont het nu, welnu, ook daar heb ik maar even een foto van gemaakt


                          En oja, mss handig om even te laten zien hoe de modelbrouwer dat in 1/1 heeft gedaan op de Dubois, het zusterschip van de Bitter


                          en nu ik de foto weer zie, ga ik toch voor versie 2.0

                          Reactie


                          • #14
                            Ik moest vanavond een paar uurtjes opkomen bij mijn werk, maar had dus even de tijd om bovenstaande eens te overdenken.
                            Mochten de pogingen niet lukken heb ik altijd plan Z nog


                            Even snel wat getekend en dan opsturen naar Shapeways of een andere aanbieder van 3D materialen. Normaal is het H-balk en hoeklijnen, maar dit is 4 mm bij 5 mm bij 2 mm, dus ik verwacht niet dat de gelaste hoeklijntjes zichtbaar zullen zijn. Ik moet de laadgoot voor de K-gun nog wel tekenen, en dan bedenken of ik de dieptebommen er al inteken of later toevoeg.

                            Reactie


                            • #15
                              Vandaag wat aan het schilderen geweest en tussen de droogbeurten in een beetje verder getekend
                              Heb het nu aardig af, mss niet helemaal exact volgens de voorschriften van de USN 1943, maar op schaal 1/350 acceptabel

                              en een beetje in de richting van de werkelijkheid

                              Reactie

                              Working...
                              X