Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/50 ... stukje O19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    j.sprong schreef Bekijk Berichten
    Dan wordt een grotere spantafstand 'gecompenseerd' door een grotere plaatdikte.
    baco schreef Bekijk Berichten
    Ah... dus het is mooier om ook de spant diktes aan te passen..

    Dacht dat het handig was om eerst het gebogen schot te maken...
    Een bewerkelijk schot dat tussen machine- en hekbuiskamer is geplaatst...
    Voor de duidelijkheid Baco,

    Bij een grotere spantafstand, wordt niet de materiaal-dikte van de spanten groter, maar de dikte van de (huid)platen die daaraan gelast worden.
    Nabij het middenschip hebben spanten meestal min of meer een U-vorm. In de richting van de voorsteven verloopt dit geleidelijk naar een V-vorm. In de richting achtersteven krijgt de spantvorm vaak min of meer het profiel vorm van een wijnglas. Over de buitenkant van de spanten wordt de scheepshuid (bekleding romp) aangebracht.

    Volgens mij is dit het bewerkelijke schot, tussen de "hekbuiskamer" en "machine-kamer" van achter naar voor gezien, met rechts de kombuis. (voor 38 man koken). (foto NIMH).

    Click image for larger version

Name:	4a402f11ab231e80d7c55124bc9d667a4e65b775cf6e7387b068a6ebfb83232f.jpg
Views:	3
Size:	57,3 KB
ID:	289319
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #32
      Dank voor de uitleg en foto.
      Deze is heel bruikbaar, maar niet het bedoelde schot,
      Aan de zijde van de hekbuiskamer zitten enkele (2?) accumulatoren, BB zijde van de doorgang.
      Wist niet wat dit was, maar schijnt een soort accu te zijn voor hydrauliec.

      Aan de bovenzijde van het schot de doorgang voor de dieseluitlaat naar de demper.

      Zijn er uiterlijke verschillen tussen scheepsdiesels?

      Reactie


      • #33
        Dit schot?

        Ik weet niet of dit groot genoeg is maar, dit schot, toch?
        Click image for larger version

Name:	Baco.png
Views:	1
Size:	319,4 KB
ID:	289320

        De enige foto's die ik heb zijn genomen van voor naar achteren in the machinekamer:

        Click image for larger version

Name:	2000031.JPG
Views:	1
Size:	159,9 KB
ID:	289321
        Click image for larger version

Name:	2000032.JPG
Views:	1
Size:	121,6 KB
ID:	289322
        en, wat je al uit de tekeningen kan opmaken is er inderdaad een linker - en rechter diesel, en dus verschil.

        groetjes,

        Gino

        PS. Schitterend werk!

        Reactie


        • #34
          baco schreef Bekijk Berichten

          Zijn er uiterlijke verschillen tussen scheepsdiesels?
          Sorry voor de verkeerde foto.
          Je hebt gelijk, op de tekening (hopelijk groot genoeg) is in de hekbuiskamer in die hoek het toilet. (achter de H.E.M / hoofdelectro-motoren) Dat is toch wat anders
          Vermoedelijk zat de kombuis in het voor- of achterbatterij-compartiment.

          https://www.dutchfleet.nl/attachment...2&d=1368473573

          Hier zien we op de boeg nog "K XIX i.p.v. O 19".

          Ja, er zijn uiterlijke verschillen tussen de beide diesels voor de voortstuwing.
          Het verschil zit echter slechts in het feit dat de diesels in "spiegelbeeld" zijn uitgevoerd, hetgeen je eigenlijk altijd ziet in machinekamers met 2 voortstuwers.
          De diesels van de O 19 waren gemaakt door het Zwitserse bedrijf Sulzer, het waren 7 cilinder 2-takt motoren (dus iedere neergaande slag een "krachtslag") die ieder 2.650 pk leverden. Bij een snelheid van 22,2 km/h (12 knopen) had het schip een actieradius van 18.520 km (10.000 zeemijl).
          Last edited by j.sprong; 9th October 2017, 09:04.
          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie


          • #35
            Dit zou de hekbuiskamer moeten zijn volgens de bron NIMH. (tijdens de bouw, dus redelijk onoverzichtelijk)
            En dan van achter naar voren gezien. (hekbuizen in de rug en de doorgang machinekamer in zicht).

            Click image for larger version

Name:	5d6e4223e668b5557d805798bc8dd61bbee3f828c102bb5dfdf5c4ab5883a67b.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	289323
            Vriendelijke groet, Hans.

            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

            Reactie


            • #36
              Ahh... dit verklaart veel!

              Click image for larger version

Name:	A4detail-CS4-c.jpg
Views:	1
Size:	178,8 KB
ID:	289324

              De elektromotor zit dus achter de blauwe luchtflessen! buiten het schot.
              Met de voeding er boven (groen = verdeelkast)
              Vandaar dat de vloer op de foto open is. Blijft wel woekeren met ruimte!

              Op de tekening zijn ook de herkenningspunten van de foto's te zien.

              Reactie


              • #37
                De electromotoren zitten aan beide kanten van de luchtflessen. De luchtflessen liggen tussen te motoren. Kun je zien op de tekening die ik geplaatst heb bij het boven aanzicht.
                Overigens hoe meer ik naar die twee fotos kijk hoe meer ik tot de conclusie kom dat er eentje naar voren kijkt, en de andere naar achter. Ben er nog niet precies uit...
                De tekeningen die jij hebt, hoe groot zijn die? Staat wel veel detail op. Bestaat er een mogelijkheid op een kopietje?

                Groetjes,

                Gino

                Reactie


                • #38
                  De hekbuiskamer, maar nu van voor naar achteren gezien.
                  Mangat MK in de rug, en de 2 hekbuizen in zicht.
                  In de hekbuiskamer stond ook de "Junker" luchtcompressor om de luchtflessen op druk te brengen, flessen benodigd om de ballasttanks leeg te blazen (bloweren) bij het rijzen van de boot.
                  De beide electromotoren, stonden in lijn met de assen van de Sulzer diesels, dus onder "de plaat" en de schroeven.
                  m.a.w: diesel motor - vulcan koppeling - electromotor / generator - schroefas met de schroef, zowel BB als SB.
                  Bij lege accu's werd de electromotor "omgepoold" tot generator, en werden zo de accu's opgeladen, boven water varend.
                  Bij volle accu's draaide de generator "loos" mee.
                  Onder water varend, bij niet snorkelen / niet getrimd dieselen, met de diesels gestopt, werd de vulcan koppeling "ontkoppeld" en werd de generator "omgepoold" tot electromotor, en werd er gevaren op de electromotoren, gevoed door de vele accu's.




                  Click image for larger version

Name:	2e0beb0085fdb81c85049ab1e1533ab01070375b388599245dd8029b2f2982ce.jpg
Views:	1
Size:	67,8 KB
ID:	289325
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • #39
                    Zonder "off-topic" te willen zijn, toch terzijde een anekdote.

                    Op 17 oktober 1942 arriveerde Hr. Ms. O 21 in Simonstown, bij Kaapstad Zuid-Afrika, waar een aantal nodige reparaties uitgevoerd werden. Onder andere had de Vulcan vloeistofkoppeling van één van de dieselmotoren het begeven. Hr. Ms. O 19 arriveerde rond die tijd in de Zuid-Afrikaanse marinebasis terwijl zij op weg was naar Groot-Brittannië voor groot onderhoud. Eén van de Vulcankoppelingen van de O 19 werd uitgewisseld met de defecte van de O 21 en Hr. Ms. O 19 vertrok op één dieselmotor naar haar eindbestemming.
                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • #40
                      Verdere afwerking van het schot...

                      Click image for larger version

Name:	DSCN1993.jpg
Views:	1
Size:	193,7 KB
ID:	289351

                      Aan de bovenzijde twee flensen (oa uitlaat diesel), rechts de hydraulische accumulator (drukvat, waarin gas en vloeistof onder dezelfde druk worden opgeslagen).

                      In de zoektocht naar informatie over de elektromotoren ontdekte ik een fout in mijn opzet ....
                      Dit voorste gedeelte van de hekbuiskamer is ook het gedeelte waar de dubbele huid begint...

                      Click image for larger version

Name:	hekbuiskamer.jpg
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	289352

                      Met andere woorden, de constructie is hier wezenlijk anders!
                      De spanten zijn hier niet meer zichtbaar, maar alleen constructies die extra stevigheid aan het geheel geven...
                      Zie blauw rechthoek.. Ook is hier mooi te zien dat de elektroaandrijving niet rechtop staat maar onder een hoek.

                      Na enig meten dacht ik.... er wordt een messing buis aangeschaft en bewerkt..
                      Mooi idee... tot ik een offerte vroeg.. waw!
                      Toch maar niet gedaan...

                      Click image for larger version

Name:	DSCN1997.jpg
Views:	1
Size:	127,7 KB
ID:	289353

                      De diameter is 85 mm, dikte 0,3 mm.
                      Links boven de andere zijde van het schot, met links een verdamper.
                      Op het schot komen aan deze zijde nog wat kleine items.

                      Click image for larger version

Name:	DSCN1999.jpg
Views:	1
Size:	203,1 KB
ID:	289354

                      -

                      Click image for larger version

Name:	DSCN2003.jpg
Views:	1
Size:	194,4 KB
ID:	289355

                      Reactie


                      • #41
                        Click image for larger version

Name:	DSCN2013.jpg
Views:	1
Size:	183,8 KB
ID:	289359

                        -

                        Click image for larger version

Name:	DSCN2024.jpg
Views:	1
Size:	181,1 KB
ID:	289360

                        Reactie


                        • #42
                          Click image for larger version

Name:	DSCN2080.jpg
Views:	1
Size:	185,7 KB
ID:	289393

                          Weer een stukje van de kiel. Het nieuwe stuk is/wordt de machinekamer met fundatie voor de motor (enkelvoud, want er wordt maar 1 gebouwd)

                          Reactie


                          • #43
                            O19

                            Beste Baco,

                            Ik volg ook deze bouwfase weer met veel interesse, en ontzag voor je vakbekwaamheid.
                            Jammer dat wij dit prachtige werk niet kunnen aanschouwen.
                            Mocht je van gedachten veranderen, 25 november grote modelbouw manifestatie in Houten.
                            Ik weet zeker dat de organisatie een mooi plaatsje voor je vrij maakt in de grote hal.

                            M.v.g.
                            Dirk

                            Reactie


                            • #44
                              Click image for larger version

Name:	DSCN2081.jpg
Views:	1
Size:	198,4 KB
ID:	289397

                              De buitenzijde mag natuurlijk niet vergeten worden.
                              M'n grote angst is dat het metaal gaat werken waardoor het krom trekt of tordeert.
                              Daarom zo veel mogelijk spanningen in het metaal vermijden. En niet te lang wachten met het hout...
                              Het hout wordt met twee componenten lijm van Bison aan het metaal gelijmt.
                              Dat heeft 24 uur droogtijd...

                              Geeft tijd om met een oplossing voor de verdere romp te vinden...
                              Er zitten spanten aan de binnenzijde, handmatig zagen zal nooit mooi sluiten.
                              Daarbij is dat er lastig deze allemaal mooi rechtop en evenwijdig te plaatsten...

                              Click image for larger version

Name:	DSCN2083.jpg
Views:	1
Size:	105,3 KB
ID:	289398

                              Denk dat dit een goede wijze is, met een mal ...

                              Click image for larger version

Name:	DSCN2085.jpg
Views:	1
Size:	180,4 KB
ID:	289399

                              zagen en vervolgens secties solderen.

                              Click image for larger version

Name:	DSCN2088.jpg
Views:	1
Size:	199,5 KB
ID:	289400

                              ... een begin... en dat gaat zo nog even door...

                              Reactie


                              • #45
                                Click image for larger version

Name:	DSCN2095.jpg
Views:	1
Size:	173,9 KB
ID:	289415

                                De eerste sectie ... denk dat ik de volgende ringen gelijk ga plaatsen omdat deze dan beter te richten zijn..

                                Click image for larger version

Name:	DSCN2092.jpg
Views:	1
Size:	160,6 KB
ID:	289416

                                Het andere deel van de houten 'dummy'-kiel geplaatst. Hierdoor komt het allemaal veel beter in perspectief..
                                Een lange, vooral smalle, boot. Alleen de ronde boeg ontbreekt hier nog.

                                Na het plaatsen van de eerste sectie, ook weer aandacht voor de buitenzijde.

                                Click image for larger version

Name:	DSCN2097.jpg
Views:	1
Size:	169,9 KB
ID:	289417

                                De buitenzijde wordt dus voornamelijk hout. Hier het lijmen van de eerste spanten.

                                Reactie

                                Working...
                                X