Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/50 ... stukje O19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/50 ... stukje O19

    Door prive omstandigheden is het niet praktisch om het volgende nieuwe schip op te zetten.
    Maar er wordt natuurlijk wel gebouwd....

    Vorig jaar heb ik enige tijd de tekening van O19 bestudeerd, waaronder een mooie doorsnede tekening... en dan begin ik me af te vragen is dit te realiseren?
    M'n gezond verstand zegt van nee... maar dan ga je toch piekeren...

    Eerst maar een stukje..

    Click image for larger version

Name:	DSCN1761.jpg
Views:	1
Size:	152,7 KB
ID:	315242

    De schaal is 1/50, omdat anders de dekken te dicht op elkaar komen waardoor het allesbehalve overzichtelijk wordt.
    En.. het is al moeilijk genoeg...

    Click image for larger version

Name:	DSCN1762.jpg
Views:	1
Size:	167,7 KB
ID:	315243

    Het gaat dus om het achterste stukkie... met hekbuis-klep (zaten die dingen nooit vast? enne... hoe kwam je daar dan nog bij??)

    Click image for larger version

Name:	DSCN1770.jpg
Views:	1
Size:	104,5 KB
ID:	315244

    Dit is de opzet.. en het voorbeeld:

    Click image for larger version

Name:	n030-achterschip.jpg
Views:	1
Size:	110,8 KB
ID:	315245

    -

    Click image for larger version

Name:	DSCN1777.jpg
Views:	1
Size:	134,4 KB
ID:	315246

    en na een weekend (!) bouwen... nog steeds aan het vijlen..

  • #2
    Dan ben je zeker nu wel aan wat slaap toe of valt dat mee?

    Ziet er heel goed uit, en steeds een nieuw project beginnen..........................ach, hoe herkenbaar, ik heb er momenteel een 21 lopen.

    Ter inspiratie zou je eens moeten kijken naar de nieuwe U-boot 1/48 van Trumpeter in deze Youtube-serie

    Reactie


    • #3
      Dank voor de link...

      Dagelijks loop ik enkele malen een rondje met de hond. Vaak gaan er dan van allerlei gedachten door je hoofd, hoe moet ik dit aanpakken... of hoe zat die constructie nu precies..?

      Het achterste stukje, plaatwerk aanbrengen of toch even wachten vanwege details is zoiets...
      Toch maar ...

      Click image for larger version

Name:	DSCN1783.jpg
Views:	1
Size:	161,4 KB
ID:	289208

      Midden links het werkstukje, daaronder een stuk triplex waar ik later op terugkom. Rechts voor; de wals om het plaatwerk in vorm te krijgen.
      Volgens mij lukt dit alleen wanneer ook het plaatwerk overneemt van foto's. Vandaar een uitvergroting van het origineel.
      Het gehele frame is gemaakt van 0,3 mm messing, terwijl het plaatwerk 0,2 mm is. Vanwege het imiteren van de klinknagels had ik liever nog wat dunner gegaan, maar 0,1 mm is gewoonweg te dun.

      Click image for larger version

Name:	DSCN1787.jpg
Views:	1
Size:	102,6 KB
ID:	289210

      Reactie


      • #4
        Kiel

        De Kiel van heeft 3 verschillende diktes, het achterste smalle stuk wordt geheel uit messing gemaakt, de bredere delen worden messing/hout.

        Click image for larger version

Name:	DSCN1790.jpg
Views:	1
Size:	148,0 KB
ID:	289217

        Let op de tekening; de stuurhevels in het blok net voor de roerkoning.
        Duurde even voordat ik de precieze constructie begreep, mede doordat de tekening ouderdoms kenmerken heeft.
        -
        Click image for larger version

Name:	DSCN1796.jpg
Views:	1
Size:	108,1 KB
ID:	289219

        Dit is het blok. De assen en hevels worden nu nog niet gemaakt (uitsteeksels).

        Click image for larger version

Name:	DSCN1799.jpg
Views:	1
Size:	131,3 KB
ID:	289220

        Kiel met gemonteerd blok, direct na solderen.
        Daarna werden de ook hier de eerste spanten geplaatst.
        De ruimte waar het stuurblok is gemonteerd is een lege (loze) ruimte, met naar voren to een schot in een bolvorm.
        Dacht handig te zijn en dit schot uit een deksel van een verfblik te zagen....maar dat soort deksel zijn er niet meer....

        Click image for larger version

Name:	DSCN1805.jpg
Views:	1
Size:	199,5 KB
ID:	289221

        dus....

        Click image for larger version

Name:	DSCN1807.jpg
Views:	1
Size:	201,0 KB
ID:	289222

        Een klusje dat niet vaak voorkomt.. en eigenlijk ook wel leuk is...
        Het resultaat;

        Click image for larger version

Name:	DSCN1810.jpg
Views:	1
Size:	208,8 KB
ID:	289223

        Bij het zoeken naar informatie vond ik zelfs een foto van de loze ruimte...

        Click image for larger version

Name:	n1001.jpg
Views:	1
Size:	132,2 KB
ID:	289224

        De bovenste twee openingen zijn voor torpedobuizen, de onderste de cilinders voor de bediening van roeren.
        Aan de voorzijde van dit schot zit een trim tank. De torpedobuizen en cilinders lopen hier dwars doorheen.
        De 'ronde schijf' in de voorgrond is de roerkoning.
        Had niet verwacht dat hier een tweetal kruisverbanden waren geplaatst.
        Deze zijn inmiddels ook in het model gemonteerd. Overigens wordt de 3 mm strip (bedoeld om de spanten in model te houden) later weggeknipt.

        Click image for larger version

Name:	DSCN1814.jpg
Views:	1
Size:	156,5 KB
ID:	289228

        Reactie


        • #5
          Eerste huidplaat

          Even een momentje.... de eerste huidplaat aangebracht!

          Click image for larger version

Name:	DSCN1818.jpg
Views:	1
Size:	162,7 KB
ID:	289240

          Het geheel is hierdoor veel steviger. Dat is fijn, want er moet nog veel gevijld worden.
          Ook de cilinders voor de bediening van de roeren en doorgang voor de bediening luik torpedobuis aangebracht.

          Click image for larger version

Name:	DSCN1825.jpg
Views:	1
Size:	142,5 KB
ID:	289241

          Reactie


          • #6
            Een stukje verder naar voren..

            Click image for larger version

Name:	DSCN1829.jpg
Views:	1
Size:	171,3 KB
ID:	289259

            Om te voorkomen dat het 0,3 messing over de gehele lengte gaat zwabberen, wordt deze aan de SB zijde (dichte zijde) verstevigd met hout.
            Gelijmt met Bison twee componenten (Professional stond op de verpakking!) en met enkele messing spijkertjes door het hout.

            Click image for larger version

Name:	DSCN1831.jpg
Views:	1
Size:	150,6 KB
ID:	289260

            Dit is niet de gehele lengte! Dat zou in dit stadium alleen maar lastig zijn.
            Het zagen, meten en nameten en de lange droogtijd (ong. 8 uur) maken het tot een langzaam proces.
            Geeft me nu even de tijd om deze post te maken

            De situatie nu:

            Click image for larger version

Name:	DSCN1858.jpg
Views:	1
Size:	163,8 KB
ID:	289261

            Reactie


            • #7
              Om e.e.a. wat meer solide te maken de eerste huidplaten.
              Op de werf deed men dit ook, maar geen idee hoe groot die waren... het is in ieder geval niet te herleiden uit foto's ...

              Click image for larger version

Name:	DSCN1861.jpg
Views:	1
Size:	185,4 KB
ID:	289263

              Het boek 'Handboek voor den Practischen Scheepsbouw van Oorlosschepen' van LtZ1 C. Ruhl gaf een richtlijn:
              'Hunne maximumlengte wordt bepaald door de lengte der wals op de werf van aanbouw, omdat de platen dit werktuig moeten passeren....'
              en dan als richtlijn 8 spantafstanden (tussen 4,5 m (torpedoboot) en 9 m (kruiser Java))
              En de opmerking 'De platen zijn gewoonlijk 1,3 tot 1,5 m breed).

              Toch lijken de platen op de foto's smaller. wat niet onlogisch zou zijn i.v.m. de grotere druk.

              Click image for larger version

Name:	DSCN1864.jpg
Views:	1
Size:	137,2 KB
ID:	289264

              Reactie


              • #8
                Click image for larger version

Name:	O19.jpg
Views:	1
Size:	35,8 KB
ID:	289267

                Hier (rechthoek) wordt nu aan gewerkt.
                Aan het interieur wordt nog niet echt veel gedaan, eerst alleen de romp.
                Deze achterste ruimte (hekbuiskamer) is vooral lang, en moeilijk begaanbaar.
                Hier een plaatje:

                Click image for larger version

Name:	n016a.jpg
Views:	1
Size:	150,5 KB
ID:	289268

                Achterin het schot met daarachter de trimtank. Onder de hekbuizen een tank met daarop de besturing van de roeren.
                Links de hoofd ballast pomp. Kom ik allemaal later op terug, maar nu vooral interessant is linksonder (vanwege de spantvorm) waar de schroefas zichtbaar is.
                Verwacht dat dit afgesloten kon worden met een plaat. Net als gangpad in het midden (hieronder lagen twee reserve torpedo's).
                Deze foto laat overigens niet de gehele hekbuiskamer zien. De fotograaf stand ergens in het midden, met z'n rug naar de hoofcompressor.

                Om de buis in het model goed uit te lijnen, is deze nu al geplaatst.

                Click image for larger version

Name:	DSCN1872.jpg
Views:	1
Size:	166,9 KB
ID:	289269

                Deze buis komt uit de 'rommelbak' en laat zich wat lastiger solderen...
                En dan komt het er zo uit te zien...

                Click image for larger version

Name:	DSCN1877.jpg
Views:	1
Size:	168,5 KB
ID:	289270

                Reactie


                • #9
                  O 19

                  Dit is toch wel een stukje vakwerk wat ten toon gespreid wordt

                  Reactie


                  • #10
                    Dank voor het compliment... maar zo zelfverzekerd ben ik niet aan het bouwen....
                    Dit weekend grotendeels bezig geweest met het herstellen van een meetfout. Ook het solderen gaat wat minder spontaan... de massa messing neemt toe.

                    Click image for larger version

Name:	A4detail-CS4-b.jpg
Views:	1
Size:	144,3 KB
ID:	289280

                    Dit is dus de hekbuiskamer (zie ook de foto boven), het zicht naar voren ziet er zo uit..

                    Click image for larger version

Name:	n042-hekbuiskamer.jpg
Views:	1
Size:	149,1 KB
ID:	289281

                    Als herkenningspunt hier de wc's (zien er uit als kasten) BB en SB.
                    In het midden, onder de plank, zuurstoftanks. Het ronde 'ding' op de voorgrond kan ik niet plaatsen.
                    Vermoedelijk een gedemonteerde flens, want de boot ligt hier duidelijk in onderhoud.
                    Wat ik niet begrijp is hoe men zich over de zuurstoftanks begaf. Erzijn geen roosters of bevestigingspunten voor een dek te zien.

                    Dit is dus het volgende segment om van spanten te voorzien.

                    Click image for larger version

Name:	DSCN1888.jpg
Views:	1
Size:	162,4 KB
ID:	289282

                    -

                    Click image for larger version

Name:	DSCN1890.jpg
Views:	1
Size:	165,4 KB
ID:	289283

                    De 'bak' voor de reservetorpedo's. Die lijkt niet aan te sluiten bij het spant onder de buis. Dit klopt wel; hier komt de uitloop van de as.
                    De boot is heel compact gebouwd, ruimte was schaars.
                    Links het hoofdspant 41, met wc. Om te laten zien dat het geen kast is, moet de deur dus open ... Aan de buitenzijde van de wc komt een pomp om handmatig door te spoelen.

                    Reactie


                    • #11
                      Baco,

                      Complimenten voor dit monnikkenwerk. Hartstikke mooi!

                      De foto waarin je je afvraagt waar de dek bevestigingen zijn (met de flens op de voorgrond) is gemaakt tijdens de bouw, en niet tijdens onderhoud. Ik zal eens zoeken in mijn O19 archiefje naar een foto die na de bouw is gemaakt, vanaf dezelfde positie.

                      Reactie


                      • #12
                        Ik gooi het zo maar even over de schutting...

                        Click image for larger version

Name:	2000034.JPG
Views:	1
Size:	172,7 KB
ID:	289284
                        Een fase verder in de bouw

                        Click image for larger version

Name:	wwwopac-25.jpg
Views:	1
Size:	192,9 KB
ID:	289285
                        afgebouwd...

                        Reactie


                        • #13
                          Kijk je een paar dagen niet, ligt er een model wat al veel verder is, als modelbouwer die ook met messing heeft gewerkt mijn volle respect, Baco

                          Reactie


                          • #14
                            Dank voor de foto's! Hier kan ik heel veel mee.
                            De tekening laat namelijk geen dek zien (ook niet op het bovenaanzicht).

                            Heeft er iemand ook inzicht in kleuren?

                            Click image for larger version

Name:	DSCN1922.jpg
Views:	1
Size:	192,9 KB
ID:	289295

                            Op de operatietafel...
                            De onderzijde van het hek voorzien van plaatwerk.
                            Het messing begint wat te oxideren, vandaar dit nu eerst.
                            Dan kan er alvast een beschermlaagje primer op.

                            Click image for larger version

Name:	DSCN1930.jpg
Views:	1
Size:	181,2 KB
ID:	289296

                            De bovenzijde wordt messing, onder het dek wordt de ruimte tussen de spanten later met hout gevuld.
                            Heb nu zo'n 35 spanten geplaatst.

                            Click image for larger version

Name:	DSCN1942.jpg
Views:	1
Size:	166,2 KB
ID:	289297

                            Reactie


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	DSCN1951.jpg
Views:	1
Size:	147,8 KB
ID:	289298

                              -

                              Click image for larger version

Name:	DSCN1954.jpg
Views:	1
Size:	158,8 KB
ID:	289299

                              Met een beetje primer om oxideren te voorkomen

                              Reactie

                              Working...
                              X