Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/50 ... stukje O19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Loek Goor schreef Bekijk Berichten
    Wat staat er links(stuurboord) van de doorgang, een koffiezetapparaat ?
    Ik denk het niet Loek, de electr. warmwaterketel (naast het fornuis, aan de andere kant van de doorgang) staat wel op tekening, dan zou een "koffiezaadapparet" ook ingetekend zijn vermoed ik.
    De Kingstonbeweging zit onder de plaat en is zodoende niet zichtbaar op de foto.

    In bericht # 48 staat door Gino omschreven hoe bij deze tekening(en) te komen.

    www.gahetna.nl/collectie/archief
    Last edited by j.sprong; 10th December 2017, 17:51.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #77
      hoogtepuntje... nou hoogtepunt.. een puntje; het voorste dichte schot

      Click image for larger version

Name:	DSCN2313.jpg
Views:	1
Size:	157,5 KB
ID:	289634

      De ronde gaten zijn voor de torpedobuizen. Deze lopen weer (net als achter) door een hellingtank.

      Reactie


      • #78
        Op het gevaar af deze draad te 'bevuilen' met mijn onwetendheid, toch maar een vraag.
        Wat doet/is een Kingstonbeweging ?

        Reactie


        • #79
          Nee hoor... geen bevuiling:

          Kingston. Is een kegelvormige buitenboordklep op de onderzeebooten,
          waardoor de tanks met water gevuld worden om de boot
          in evenwicht te brengen (zie aftrimmen) voor de onderwatervaart.
          Overigens vindt men de kingston, die op alle schepen als veiligheidssluiting
          voorgeschakeld wordt aan elken afsluiter, die een in- of
          doorlaat door de scheepshuid regelt, zoodat, wanneer deze haperen
          zou door het sluiten der kingstonklep (de naam is afkomstig van den
          uitvinder) nog geen water in het schip kan komen door de kingston
          te sluiten.
          Zoo is er ook nog een „kingston-valoc", een klep die naar buitenboord
          open gaat in tegenstelling met alle andere typen kleppen, die
          naar binnenboord openen.

          uit een boekje 'marinetermen' Vandersteng-serie

          Reactie


          • #80
            Training Notebook.

            Via onderstaande link is heel veel te lezen over verscheidene systemen bij onderzeeboten.
            Weliswaar van de "Oberon-class" submarine, maar het geeft wel een algehele indruk over Tanks / Sea Water Systems / Air Systems / Hydraulics Systems / Oil Fuel Systems / Operations Equipment etc. etc. (En de techniek op en van een onderzeeboot in het algemeen).
            Hoort hier niet echt thuis, maar mag vast wel van Baco.
            Zeker interessant voor een techneut.

            https://maritime.org/doc/oberon/tanks/index.htm
            Vriendelijke groet, Hans.

            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

            Reactie


            • #81
              Baco en Hans, dank voor jullie informatie !
              Heb ik weer wat 'leesvoer' voor de stille uurtjes.

              Reactie


              • #82
                Vraag

                Loop tegen enkele vragen aan...

                Click image for larger version

Name:	vraag-1.jpg
Views:	1
Size:	187,3 KB
ID:	289664

                Wat zijn dit?????

                en... weet iemand hoe het anker er uit zag??

                Reactie


                • #83
                  Het anker zit links van de A. Een paddestoelanker.
                  Het andere, misschien een sonar om diepte te meten?
                  SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                  Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                  Reactie


                  • #84
                    De A een kingstonklep? Het zit in een ballasttank.
                    SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                    Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                    Reactie


                    • #85
                      Geen paddestoelanker gevonden, maar wel het ankerspil en een detail van de voorduikroeren. (bakboord).
                      Misschien bruikbaar.

                      Click image for larger version

Name:	9b93220eca65a737df68f554807c2fbade0d67e6a9026aa627dd9c8bec426a3e.jpg
Views:	2
Size:	32,3 KB
ID:	289665

                      Click image for larger version

Name:	3e3882423bd61d825561281b7db42e2b8da7b188faab8e984f2de4c0ff2bdcb8.jpg
Views:	1
Size:	54,5 KB
ID:	289666

                      Bron: Beeldbank.
                      Vriendelijke groet, Hans.

                      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                      Reactie


                      • #86
                        Het anker zit aan de onderkant. Kijk op de tekening naast A.
                        SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                        Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                        Reactie


                        • #87
                          Jan van den Bogert Tpmkr schreef Bekijk Berichten
                          Het anker zit aan de onderkant. Kijk op de tekening naast A.
                          Ik bedoel: geen foto van het anker gevonden Jan, in tegenstelling tot spil en detail van de voorduikroeren.
                          A lijkt mij ook een kingstonklep, en B de "asdic" wat op een tekening van Hr Ms O 24 op die zelfde positie staat getekend, ook ter hoogte van de voorduiktank.

                          Sonar (sound navigation and ranging) is een techniek die gebruik maakt van geluid om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve sonar.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #88
                            Vond dit op Internet, een zeldzame foto van Asdic

                            Click image for larger version

Name:	51102945 (1).jpg
Views:	1
Size:	114,0 KB
ID:	289667

                            Maar... Asdic zat toch in een dome, onder een schip?
                            Kon men deze dan laten zakken?

                            Dat zou betekenen dat er nog een opening achter de ankerkluis moet zitten.

                            Reactie


                            • #89
                              Aan boord van de bovenwaterschepen zit de sonar in een dome, dus die hoeven niet te zakken. Op de P- boot waar ik op gevaren heb zat wel een beweegbare sonar. Die moest met de hand worden bewogen om uit te steken.
                              Zou het object op de tekening bij B het echolood zijn? Een uitsteekbare sonar op een onderzeeboot lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Alles wat uitsteekt geeft bij het varen cavitatie, dus herrie en dat moeten ze niet hebben.
                              SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                              Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                              Reactie


                              • #90
                                baco schreef Bekijk Berichten

                                Maar... Asdic zat toch in een dome, onder een schip?
                                Kon men deze dan laten zakken?

                                Dat zou betekenen dat er nog een opening achter de ankerkluis moet zitten.
                                Click image for larger version

Name:	84d98aba72ce342091016f1cf0c7f204dfaed780e5a961270685463520293dbe.jpg
Views:	4
Size:	45,2 KB
ID:	289668Click image for larger version

Name:	d9cbd07b6af27148b2178a30eb3eda8ea7b67a5c66fb5bf97148dbd0bc70d426.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	289669

                                Met name in de onderste foto kan ik mij voorstellen dat e.e.a mooi is weggewerkt, geen uitstekende delen omvat t.o.v de kiel van de boot.
                                Hier is in de kiel een zekere (kleine) opening te zien (op de locatie van sonar/asdic ongeveer in het midden van de foto-onderaan) om het instrument zijn werk te kunnen laten doen en toch "beschermd" te zijn.

                                Bron: Prive en Beeldbank.
                                Vriendelijke groet, Hans.

                                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                                Reactie

                                Working...
                                X