Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kan me nog levendig herinneren hoeveel commotie er was indertijd, zo kort na de val van de Berlijnse muur, dat er een Foxtrot naar Den Helder zou komen die achteraf toch een oude Zulu bleek te zijn. Drie ondernemende Jutters en hun wilde plannen, helaas niet zo mooi uitgepakt als ze gehoopt hadden. Nu maar hopen dat de restanten oordeelkundig worden opgeruimd.
    "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
    "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
    ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
    https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

• Datum: 2019-09-28

Alsnog een beknopte beschrijving van het torpedowerkschip “Mercuur”.

MMSI: 245974000
      Call sign: PARE

Bouwwerf: Koninklijke Mij. De Schelde
      Werfnummer: 372
      13-06-1985: bouwopdracht
      06-11-1985: kiel gelegd door dhr. L. Meershoek
      16-10-1986: opdrijving in dok
      25-10-1986: gedoopt door mw. P.C. Wennekes-van Ham
      21-08-1987: in dienst gesteld
      Grootste lengte: 65 meter
      Grootste breedte: 12 meter
      Diepgang: 4,3 meter
      Waterverplaatsing: 1400 ton
      Voortstuwing: 2 dieselmotoren (à 800 pk)
      Snelheid in knopen: 14
      Aantal schroeven: 2
      Boegschroeven: 2
      Bemanning: 39 koppen

Bewapening: 2 mitrailleurs van 20 mm; in vredestijd niet geïnstalleerd

Mercuur 2019-09-28 _MG_2307.JPG - (©Foto: H@ns)

Reactie

• Dat lijstje is wat gedateerd. Als projectofficier Geschut was ik rond 2005 belast met de uitfasering van het 20mm kaliber op de hele vloot. Ook op de Mercuur zijn de Oerlikons vervangen door de Browning M2 QCB met kaliber .50" (12,7 mm). Het schip heeft een grote mid-life verbouwing achter de rug, het zou me niet verbazen als daardoor ook andere details aanpassing behoeven.

Reactie

• Er staat ook "beknopte beschrijving".
          Een complete beschrijving is voor mij als landrot onmogelijk.
          Alleen al gegevens over de lanceerbuizen zijn uiteenlopend; ik kan niet achterhalen hoe dat zit.
          Over de verbouwing en andere aanpassingen heb ik nog wel wat dingen in mijn archief staan,
          maar kan die niet chronologisch plaatsen.
          Om geen verwarring te stichten heb ik het lijstje dus beknopt gehouden.

Reactie

• Is het mogelijk dat de "Browning M2 QCB ( kaliber .50)" niet in vredestijd worden geïnstalleerd
            Op de site van Defensie lees ik dat het torpedowerkschip Zr. Ms. Mercuur een bewapening heeft van (slechts) 1 onderwaterlanceerbuis voor Mark 48-torpedo's.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/...rpedowerkschip

De Mercuur uit 1987 heeft een geul en een complete "onderhoudsstraat" voor torpedo's.
            Ondanks de torpedolanceerinrichting (en de oorlogswimpel) is dit schip niet primair als een oorlogsschip bedoeld en ontworpen. Het schip is daarom, om de kosten te drukken, ontworpen volgens de ontwerpnormen voor koopvaardijschepen. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van niet-militaire componenten.

https://marineschepen.nl/schepen/mercuur.html

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• Een laatste opmerking over torpedobuizen van de "Mercuur".
              Bij oplevering was het schip uitgerust met een torpedobuis voor oefentorpedo's Mk 48.
              Maar in andere (latere) bronnen wordt ook geschreven over 2 buizen van 21 inch en 3-in-1 12.75 inch buizen.
              Ook wordt gemeld dat de onderwaterbuis afkomstig is van de onderzeeboot "Dolfijn".
              Dit alles is voor mij (als leek) te onoverzichtelijk om er een correct verhaal van te maken.

Reactie

• Het enige dat ik met zekerheid weet is dat rond 2006 de laatste operationele Oerlikons 20mm van de hele vloot waren uitgefaseerd. De restanten zijn deels verkocht aan Portugal en de rest is verschroot. Ik heb hoogstpersoonlijk een enorme reeks modificaties ingeklopt in het MAS, met voor elke scheepsklasse een eigen volgletter. Daarin stond precies omschreven welke veranderingen er moesten worden uitgevoerd. Er was ook nog keuze uit twee of drie verschillende typen affuiten (vrijstaand of aangebracht op/in bestaande reling) en al of niet voorzien van pantserplaten. Ik weet zeker dat er ook zo'n VM is opgesteld voor de Mercuur. Mogelijk behelsde dat alleen het aanpassen van 'provisions for' dus het aanpassen van de fundering en zijn de wapens dus niet daadwerkelijk geplaatst. Er was wel sprake van permanente plaatsing vanwege de wereldwijd toenemende dreiging met zwermen kleine bootjes. Ik ben in 2006 overgeplaatst en heb het project dus niet persoonlijk tot het eind toe begeleid.

Hans vat het niet op als kritiek op jou persoonlijk, slechts als aanwijzing om je archief te kunnen bijwerken. Vervang 20mm door .50 en het is weer in orde.

We dwalen overigens wel af van het onderwerp van dit topic. Misschien kan een moderator een draadje afsplitsen of deze berichten overplaatsen naar een relevanter draadje?

Reactie

• Paul Joosten schreef Bekijk Berichten
                  Hans vat het niet op als kritiek op jou persoonlijk...
                  Welnee, joh, niets aan de hand. Ik geef alleen aan, waarom mijn lijstje kort is gebleven.
                  Bovendien draait mijn bijdrage aan de draad hoofdzakelijk om het fotomateriaal.
                  Mijn archief wordt al járen niet meer bijgehouden.
                  Mijn interesse gaat vooral uit naar de levensloop van de schepen en niet naar technische zaken.
                  Last edited by H@ns; 29th September 2019, 12:34.

Reactie

• Datum: 2019-09-30

De aankomst van de “Hebridean Sky”.
                    Ex:
                    2014 Sea Explorer I (tot 2016)
                    2013 Sea Explorer
                    2005 Corinthian II
                    2004 Island Sun
                    2003 Sun
                    2001 Renai I
                    1992 Regina Renaissance
                    1991 Renaissance Seven

IMO: 8802882
                    MMSI: 311000253
                    Call sign: C6BG2

Soort call: Cruise call - Maiden call

Huidige maatschappij: Noble Caledinian
                    Bouw: 1991
                    Werf: Nuovi Cantieri Aupania (Italië)
                    Werfnummer: 1146
                    Verbouwd: 2016 geheel verbouwd en opnieuw ingericht

Lengte: 90,60 meter
                    Breedte: 15,30 meter
                    Diepgang: 4,20 meter
                    Dekken: 5
                    IJsklasse: 1D (ijs-versterkt)
                    Capaciteit: 114 passagiers

Groot aantal zodiacs aan boord

Vlag: Bahama’s

(Bij mijn weten is dit de laatste maiden call van een cruiseschip dit jaar).

Hebridean Sky 2019-09-30 _MG_2312.JPG

Hebridean Sky 2019-09-30 _MG_2315.JPG - (©Foto's: H@ns)

Had men voor het opkalefateren van de scheepshuid geen betere verfkleur kunnen kiezen...?

Reactie

• Datum: 2019-10-01

Het vertrek van Zr.Ms. "Mercuur" uit Amsterdam.

Mercuur A900 2019-10-01 _MG_2326.JPG - 09:00 trossen los

Mercuur A900 2019-10-01 _MG_2328.JPG - 09:00 geus neer

Mercuur A900 2019-10-01 _MG_2332.JPG - 09:05 op weg naar het ruime sop (©Foto's: H@ns)

Reactie

• Datum: 2019-10-03

Het “IJveer 50” keerde vandaag weer terug in Amsterdam, na bij het bedrijf Teerenstra in Den Helder
                        een onderhoudsbeurt te hebben ondergaan.

Onderweg van Den Helder naar Amsterdam:
                        IJveer 50 2019-10-03 - kopie.png - (©Afbeelding Vesselfinder)

Weer thuis in Mokum:
                        IJveer 50 2019-10-03 mr _MG_2345.JPG - (©Foto: H@ns)

Gelukkig weer in een wit-blauw GVB-jasje in plaats van reclame...

Reactie

• Hieperdepiep hoera!!!!!
                          SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

• Datum: 2019-10-08
                            Locatie": het IJ

De sleepboot "Triton" sleurt (samen met de "Svitzer Titan") aan de "Vasco da Gama".

Triton 2019-10-08 _MG_2364.JPG - (©Foto: H@ns)

Reactie

• Blijkbaar kan hier nu alles alleen maar in de Engelse taal. Voor iemand, die in 1959 op school zijn laatste Engelse les kreeg
                              en de taal daarna nooit heeft gebruikt, is dat uiterst vervelend en irritant. Dat slaat op mij dus.
                              Daardoor haak ik maar af, want ik kan niet eens meer eenvoudig een foto plaatsen, zoals voorheen. Van de meeste Engelse
                              (technische) teksten snap ik geen bal.
                              Ik had wat leuke foto's klaar liggen voor een 'inhaalslag' na de tijdelijke sluiting van DF, maar die beelden zullen hier uit onmacht
                              niet meer verschijnen.
                              Met groet - H@ns

Reactie

• Geduld H@ns, alles zal reg kom. De Pimster heeft een bericht gemaakt, hoe, wat en waarom.
                                SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

Working...
                                X