Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vandaag werd ik verrast door twee bootjes, die ik graag wilde fotograferen. Helaas stond mijn camera nog voor iets
    anders ingesteld en had ik geen tijd meer op de juiste instelling in te voeren. Ik moet nu even proberen of ik de foto's
    alsnog kan goed plaatsen.
    Het gaat om de RHIBC-04 (foto 1) en de RHIBC-12 (foto 2).

RHIBC-04 2021-11-10 IMG_2130.JPG RHIBC-12 2021-11-10 IMG_2131.JPG

Reactie

• Een bakboordfoto van de "Kaloo" van Rijkswaterstaat, op 2021-11-11 gemaakt.
      De tweede foto is van stuurboord, op 2021-06-21 gemaakt.
      Het vaartuig werd in 1996 gebouwd.

Kaloo 2021-11-11 IMG_2138.JPG Kaloo 2021-06-21 IMG_7313.JPG

Reactie

• Een onduidelijke foto van de "Mercuur" (A900), die gisteren is aangekomen
        bij de Oranjewerf (Damen) in Amsterdam-Noord.
        Vandaag wordt het schip al droog gezet.

Mercuur A900 2021-11-15 Oranjewerf Amsterdam IMG_2159.JPG

Sorry, maar met dit weer is er niets beters van te maken...

Reactie

• H@ns schreef Bekijk Berichten
          Een onduidelijke foto van de "Mercuur" (A900), die gisteren is aangekomen
          bij de Oranjewerf (Damen) in Amsterdam-Noord.
          Vandaag wordt het schip al droog gezet.

Mercuur A900 2021-11-15 Oranjewerf Amsterdam IMG_2159.JPG

Sorry, maar met dit weer is er niets beters van te maken...
          Dit zal toch wel een korte onderhoudsperiode worden?

Reactie

• Vandaag kwamen de "Nieuwediep" Y8006 en de "Landtdiep" Y8008 gebroederlijk aan in Amsterdam.

Y 8006 Nieuwediep 2021-11-15 IMG_2165.JPG Y 8008 Landtdiep 2021-11-15 IMG_2166.JPG

Reactie

• Bij mijn recent gemaakte foto's ontdekte ik er nog een van de "Perseferance" uit Malta.
              De foto stamt van 17 september jl.
              De beeldmaat van mijn camera stond nog op 'breed'. Ik hoop, dat het plaatje goed overkomt.

Perseverance 2021-09-17 IMG_1490.JPG

Reactie

• Ja, ja, ook "IJveer 62" moet eraan geloven.
                Voor het eerst is het veer 'uitgedost' met reclame.

IJveer 62 2021-11-17 zr F4 IMG_2181 reclame getir.JPG 2021-11-17

Reactie

• Dit is een iets beter plaatje van de "Mercuur" dan in #5078.
                  Voor ruim 2300 meter afstand toch wel redelijk.
                  Mercuur A900 2021-11-17 IMG_2183.JPG2021-11-17

Reactie

• Wéér een pont met reclame: "IJveer 51" met reclame van Patta Nike.

IJveer 51 2021-11-18 zr F2 IMG_2191.JPG 2021-11-18
                    Ik hoop het veer nog eens beter voor mijn lens te krijgen.

Reactie

• In de namiddag van 20 november arriveert de "Esperanza" van Greenpeace bij de Oranjewerf.

Esperanza 2021-11-20 IMG_2216.JPG

Reactie

• Een foto van 24 juli 1909.
                        Te zien is de sleepboot “Ajax” tijdens zijn proefvaart op het Noordzeekanaal.
                        De “Ajax” werd in Amsterdam door de NSM gebouwd voor de Nederlandsch-
                        Indische Tankboot Mij. In 1943 werd het schip doorverkocht aan een Mexicaanse
                        maatschappij en omgedoopt tot “El Pelicano”. Later werd de boot verkocht aan
                        een Mexicaanse stoomleverancier en werd toen “Pemex”.
                        (Bron: foto en tekst Gemeentearchief Amsterdam)

Ajax 1909-07-24 Noordzeekanaal 010179000059.jpg

Reactie

• Toen ik onlangs op Vesselfinder controleerde of de "Mercuur" naar de Oranjewerf ging,
                          zag ik op mijn scherm ook een marineschip "Van Bochove" vlak bij de werf.
                          Vreemd, want dat torpedowerkschip "Van Bochove" werd al eind 1986 afgevoerd en in
                          bruikleen gegeven aan zeeverkenners.
                          Hoe zit dat? Weet iemand daar iets van?

Reactie

• H@ns schreef Bekijk Berichten
                            Toen ik onlangs op Vesselfinder controleerde of de "Mercuur" naar de Oranjewerf ging,
                            zag ik op mijn scherm ook een marineschip "Van Bochove" vlak bij de werf.
                            Vreemd, want dat torpedowerkschip "Van Bochove" werd al eind 1986 afgevoerd en in
                            bruikleen gegeven aan zeeverkenners.
                            Hoe zit dat? Weet iemand daar iets van?
                            Ik wist er niets van H@ns, maar googelen leverde het volgende op.

De Hr.Ms. Van Bochove (A923) was een torpedo-inschietvaartuig van de Koninklijke Marine. Het schip is vernoemd naar Pieter Dirk van Bochove, hoofd inschietbedrijf der Koninklijke Marine, die voor de haven van Den Helder (Nieuwediep), in de uitoefening van zijn functie, in 1959 verongelukte.
                            Als werkschip was het voorzien van torpedobuizen voor het lanceren van te beproeven
                            torpedo’s en kon Mk 8 en Mk 20 torpedo’s vuren. Latere aanpassingen maakten dat ook Mk 37 mod2 torpedo’s gevuurd konden worden. Een van de torpedobuizen komt oorspronkelijk van de Hr.Ms. O 21 en de andere is een ex-prototype van de Dolfijn & Potvisklasse.
                            Nadat het schip eind 1986 uit dienst werd gesteld wegens een defecte hoofdmotor werd het door toedoen van toenmalig schipper en oprichter van de
                            waterscoutinggroep Suanablake in Korendijk, Rob Pentland, als wachtschip in gebruik genomen. Het schip wordt door de jeugdleden, als zeeverkenners, de wildevaart en de stam, gebruikt voor het houden van opkomsten en kampen.

14 mei 2014 werd het schip door commandeur H.R. Lodder formeel overgedragen aan de Stichting Scouting Korendijk.

Een Stam is bij
                            Scouting een groep (speltak/tak) van leden boven de 17 à 18 jaar.

Bron: Wikipedia.

Dit schip vaart heel Nederland door met jongens en meisjes en heeft regelmatig ook onderhoud nodig aan het onderwaterschip.

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• Hallo Hans,
                              Mijn verwarring kwam door het feit, dat Vesselfinder het schip als oorlogsschip omschreef.
                              Het torpedowerkschip "Van Bochove" (A923) kende ik wel, maar gezien de de afvoer in
                              1986 kon ik geen verband leggen met die huidige aanduiding op Vesselfinder. Foutje dus.

Reactie

• Hr.Ms. Van Bochove (A923), "toen en nu".

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Working...
                                X