Dit keer eens geen foto’s van schepen, maar wel van iets dat heel belangrijk voor de scheepvaart (en veel andere zaken) is.
Van 1672 tot 1703 was één van de Amsterdamse burgemeesters verantwoordelijk voor het water in de Amsterdamse grachten.
Het was Johannes Hudde (1628-1704), die tevens wetenschapper was. Om het water in Amsterdam te verbeteren, dokterde hij
in 1683/1684 een systeem uit. De grachten die op het IJ aansloten, werden voorzien van sluizen. Die sluizen werden gesloten,
zodat de (toen nog stromende) rivier Amstel geleidelijk het waterpeil in de stand verhoogde. Het IJ kende toen nog eb en vloed
door de verbinding met de Noordzee via de Zuiderzee. Als het water van het IJ eb was, werden de genoemde sluizen geopend,
waardoor het hoge water van de grachten het IJ instroomde. Was het waterpeil van de grachten en het IJ gelijk, dan gingen de
sluizen weer dicht. Het getijde op het IJ bepaalde de regelmaat van die handeling. Zo werd het water in de grachten wat verbeterd.
De toen gebruikte hoogte werd Amsterdams Peil (AP) genoemd. Deze hoogte werd later ook voor andere zaken (o.a. de bouw)
gebruikt; ook steeds vaker in het buitenland.
De AP-hoogte werd bij de sluizen door “Hudde-stenen” aangegeven.
{"alt":"Click image for larger version Name:\t1 Haarlemmerstraat hk Korte Prinsengracht - gevelsteen Huddesteen IMG_4096.JPG Views:\t0 Size:\t1,01 MB ID:\t331735","data-align":"none","data-attachmentid":"331735","data-size":"medium"}
In 1891 werd het AP genormaliseerd, verbeterd, en werd daarna het Normaal Amsterdams Peil genoemd. Dat merk wordt nu
vrijwel in de hele wereld gebruikt. Abusievelijk wordt NAP vaak Nieuw Amsterdams Peil genoemd.
Jarenlang zat in de Dam, tegenover het paleis, een buis, met daarin een koperen merkteken van het NAP. Dat merk bevindt
zich nu in de Stopera. Van de begane grond kan men een trap af en treft daar die koperen schijf op een zuil aan.
2 Amstel 1 NAP-merk IMG_0200.JPG
(Misschien wat simplistisch uitgelegd, maar hopelijk toch interessant).
Van 1672 tot 1703 was één van de Amsterdamse burgemeesters verantwoordelijk voor het water in de Amsterdamse grachten.
Het was Johannes Hudde (1628-1704), die tevens wetenschapper was. Om het water in Amsterdam te verbeteren, dokterde hij
in 1683/1684 een systeem uit. De grachten die op het IJ aansloten, werden voorzien van sluizen. Die sluizen werden gesloten,
zodat de (toen nog stromende) rivier Amstel geleidelijk het waterpeil in de stand verhoogde. Het IJ kende toen nog eb en vloed
door de verbinding met de Noordzee via de Zuiderzee. Als het water van het IJ eb was, werden de genoemde sluizen geopend,
waardoor het hoge water van de grachten het IJ instroomde. Was het waterpeil van de grachten en het IJ gelijk, dan gingen de
sluizen weer dicht. Het getijde op het IJ bepaalde de regelmaat van die handeling. Zo werd het water in de grachten wat verbeterd.
De toen gebruikte hoogte werd Amsterdams Peil (AP) genoemd. Deze hoogte werd later ook voor andere zaken (o.a. de bouw)
gebruikt; ook steeds vaker in het buitenland.
De AP-hoogte werd bij de sluizen door “Hudde-stenen” aangegeven.
{"alt":"Click image for larger version Name:\t1 Haarlemmerstraat hk Korte Prinsengracht - gevelsteen Huddesteen IMG_4096.JPG Views:\t0 Size:\t1,01 MB ID:\t331735","data-align":"none","data-attachmentid":"331735","data-size":"medium"}
In 1891 werd het AP genormaliseerd, verbeterd, en werd daarna het Normaal Amsterdams Peil genoemd. Dat merk wordt nu
vrijwel in de hele wereld gebruikt. Abusievelijk wordt NAP vaak Nieuw Amsterdams Peil genoemd.
Jarenlang zat in de Dam, tegenover het paleis, een buis, met daarin een koperen merkteken van het NAP. Dat merk bevindt
zich nu in de Stopera. Van de begane grond kan men een trap af en treft daar die koperen schijf op een zuil aan.
2 Amstel 1 NAP-merk IMG_0200.JPG
(Misschien wat simplistisch uitgelegd, maar hopelijk toch interessant).
Reactie