Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Dit keer eens geen foto’s van schepen, maar wel van iets dat heel belangrijk voor de scheepvaart (en veel andere zaken) is.

    Van 1672 tot 1703 was één van de Amsterdamse burgemeesters verantwoordelijk voor het water in de Amsterdamse grachten.
    Het was Johannes Hudde (1628-1704), die tevens wetenschapper was. Om het water in Amsterdam te verbeteren, dokterde hij
    in 1683/1684 een systeem uit. De grachten die op het IJ aansloten, werden voorzien van sluizen. Die sluizen werden gesloten,
    zodat de (toen nog stromende) rivier Amstel geleidelijk het waterpeil in de stand verhoogde. Het IJ kende toen nog eb en vloed
    door de verbinding met de Noordzee via de Zuiderzee. Als het water van het IJ eb was, werden de genoemde sluizen geopend,
    waardoor het hoge water van de grachten het IJ instroomde. Was het waterpeil van de grachten en het IJ gelijk, dan gingen de
    sluizen weer dicht. Het getijde op het IJ bepaalde de regelmaat van die handeling. Zo werd het water in de grachten wat verbeterd.
    De toen gebruikte hoogte werd Amsterdams Peil (AP) genoemd. Deze hoogte werd later ook voor andere zaken (o.a. de bouw)
    gebruikt; ook steeds vaker in het buitenland.

    De AP-hoogte werd bij de sluizen door “Hudde-stenen” aangegeven.

    {"alt":"Click image for larger version Name:\t1 Haarlemmerstraat hk Korte Prinsengracht - gevelsteen Huddesteen IMG_4096.JPG Views:\t0 Size:\t1,01 MB ID:\t331735","data-align":"none","data-attachmentid":"331735","data-size":"medium"}

    In 1891 werd het AP genormaliseerd, verbeterd, en werd daarna het Normaal Amsterdams Peil genoemd. Dat merk wordt nu
    vrijwel in de hele wereld gebruikt. Abusievelijk wordt NAP vaak Nieuw Amsterdams Peil genoemd.

    Jarenlang zat in de Dam, tegenover het paleis, een buis, met daarin een koperen merkteken van het NAP. Dat merk bevindt
    zich nu in de Stopera. Van de begane grond kan men een trap af en treft daar die koperen schijf op een zuil aan.

    2 Amstel 1 NAP-merk IMG_0200.JPG

    (Misschien wat simplistisch uitgelegd, maar hopelijk toch interessant).

    Reactie


    • Uit de oude doos:
      Bij toeval zag ik een foto van het pantserdekkorvet “Sumatra” in de Beeldbank van het Stadsarchief van Amsterdam.
      Omdat de datum wordt vermeld kan ik aan de hand van mijn archief vaststellen wat er op de foto te zien is.

      Sumatra 1891-09-21 (Jacob Olie).jpg
      Het schip vertrekt hier op 21 september 1891 van Amsterdam naar Nederlandsch-Indië.
      De maker is de bekende Amsterdamse fotograaf Jacob Olie.

      Reactie


      • Vanmorgen was ik weer eens bezig met mijn treinenfoto’s.
        Daarbij kwam ik er een paar tegen, die in “Scheepvaart Regio Amsterdam” op hun plaats zijn.
        Het gaat om het vrachtschip “Rosanne”, dat enkele malen een (voor mij) interessante vracht vervoert.

        Rosanne 2021-03-30 met treinstellen IMG_6552.JPG30 maart 2021

        Rosanne 2021-04-20 met treinstellen IMG_6797.JPG20 april 2021

        Rosanne 2021-06-28 met treinstellen IMG_7442.JPG28 juni 2021

        Reactie


        • In alle vroegte, bij nacht en ontij, arriveerde de "Queen Elizabth" bij de Passenger Terminal Amsterdam.

          Queen Elizabeth 2021-10-15 IMG_1888.JPG Queen Elizabeth 2021-10-15 IMG_1889.JPG

          Mijn laatste foto's van het schip dateerden uit 2017, dus een paar nieuwe plaatjes waren welkom.

          Reactie


          • Op Vesselfinder zag vanmorgen ik een groep oorlogsschepen van de NATO binnenkomen.
            Helaas komen de schepen niet langs mijn woning, maar meren in de Coenhaven.

            Met enig gepuzzel kom ik tot de volgende vaartuigen:

            Elbe, A511 – Duitsland
            Homburg, M1069 – Duitsland
            Olav Tryggvaso, P380 – Noorwegen
            Primula, M924 – België
            Vlaardingen, M863 – Nederland

            Misschien is “draadhouder Fred” nog vroeg voor foto’s uit bed gekomen.

            Reactie


            • In 2013 maakte ik nog een foto van Pont 20 van het GVB.
              Thans trof ik die pont aan, bij de MS Van Riemsdijkkade in Amsterdam-Noord.
              Het is allang geen pont meer, maar - zo te zien - een gebruikshal of zo iets

              Gemeentepont 20 2013-04-30 IMG_6957.JPG2013-04-30

              Gemeentepont 20 2021-10-15 IMG_1890.JPG2021-10-15

              Reactie


              • Al lange tijd maak ik foto's van schepen met de naam Eiltank (en een nummer).
                Die schepen zal ik nooit allemaal voor de lens krijgen, want ik heb al nummer "230" gezien.
                Vandaag kwam "Eiltank 44" voorbij. Opvallend dat het nummer op de boeg ontbreekt.

                1 Eiltank 44 2021-10-16 IMG_1921.JPG

                Misschien niet interessant voor velen, voor wie ik een aantrekkelijkere foto plaats:

                2 Eiltank 44 2021-10-16 IMG_1920.JPG

                Reactie


                • Om 19:00 uur vertrok de "Queen Elizabeth" uit Amsterdam.
                  Helaas wat laat voor een goede belichting van de foto's, maar ik ben wel tevreden over het resultaat.

                  Queen Elizabeth 2021-10-16 vertrek IMG_1922.JPG Queen Elizabeth 2021-10-16 vertrek IMG_1926.JPG

                  Reactie


                  • Loek Goor schreef Bekijk Berichten
                    Waarom worden deze masten staande vervoerd?
                    Hallo Loek en H@ns.

                    Vaak wordt er gekozen om de masten vertikaal te vervoeren naar een lokatie op zee.
                    Dit, omdat de elektronika voor masten die naar zee gaan vaak al in de mast is gemonteerd, en omdat het plaatsen en heffen van de ponton in vertikale toestand op zee grote voordelen biedt.
                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • Hallo Hans,
                      Dat de elektronica de reden is, neem ik graag aan.
                      Maar de zee speelt in dit geval geen rol, want de molens gaan van Amsterdam via Lelystad verder het land in.
                      Ik heb die route tot Lelystad een keer op "Vesselfinder" gevolgd.
                      De uiteindelijke plaats is mij onbekend.

                      windmolen 2015-12-09 IMG_0783.JPG

                      Reactie


                      • 17 oktober 2021
                        Vandaag arriveerde de “Rotterdam” van de HAL in de hoofdstad.

                        Na de binnenkomst op 25 foto’s te hebben vastgelegd, kan ik uiteraard wel “iets” tonen.
                        De “Rotterdam”:

                        Rotterdam 2021-10-17 IMG_1931.JPG Rotterdam 2021-10-17 IMG_1934.JPG
                        Rotterdam 2021-10-17 IMG_1935 + Castor.JPG Rotterdam 2021-10-17 IMG_1939 reddingboot 12 te water.JPG
                        Rotterdam 2021-10-17 IMG_1941.JPG Rotterdam 2021-10-17 IMG_1954.JPG

                        Op foto’s is te zien dat één van de reddingsboten van de “Rotterdam” overboord wordt gezet.
                        Later vaart die over het IJ – reddingboot 12:

                        Boot 12 van Rotterdam 2021-10-17 IMG_1946.JPG Boot 12 van Rotterdam 2021-10-17 IMG_1948.JPG

                        Buiten de “Castor” van de Havendienst (foto 3) waren ook twee vaartuigen van de Koperen Ploeg aanwezig:
                        de KP 10 en KP 19:

                        KP 19 2021-10-17 IMG_1950.JPGimage_99163.jpg

                        Reactie


                        • Nog een "kindje" van de Rotterdam.

                          Boot 1 van Rotterdam 2021-10-18 IMG_1961.JPG
                          Reddingboot No. 1

                          Reactie


                          • Heb wat foto's opgespaard,
                            6 oktober de nieuwe Rotterdam van de HAL dit is de tweede aanloop, de eerst keer gemist i.v.m. vakantie.
                            8 oktober de Spirit of Adventure van SAGA Cruises met passagiers.

                            Reactie


                            • 17 oktober
                              De Artania voor 'n dag in IJmuiden met passagiers en de nieuwe pont voor de Noordzeekanaal oversteek tijdens het testen.

                              Reactie


                              • 18 oktober SNMCMG1 vertrekt naar zee.

                                Reactie

                                Working...
                                X