Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Model hr ms O-13

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

De houten latten waren op de ijzeren dekplaten bevestigd om het lopen aan dek van de onderzeeboten te vergemakkelijken.
    Corrosie tussen het hout en het staal kan makkelijk ontstaan, al is het maar door condensatie op het relatief koude staal.
    Het kan heel lang goed gaan, zolang er bij het ontwerp en de bouw zorgvuldig is gewerkt.
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Eerste keer nat - ongeschilderd (maar met een epoxylaag). Boot ligt redelijk op waterlijn .

Toen ook bij vaargroep Flevoland een winterse avond rondje gevaren, boven en onder water. Dus eerste duik is ook gelukt!

voor ik aan de vele details verder gaan wachten tot de temperatuur geschikt is voor spuiten…
      ​​​​​​​

Reactie

Hier een kleine update: O-13 is grotendeels klaar, nettensnijder, kranen en brug apparatuur zijn geplaatst en de boot is gespoten. Nu begonnen met trimmen…

Reactie

Mooie foto's Freek, van een mooi scheepsmodel.

Een grote tegenvaller van het ontwerp van de O 12-klasse onderzeeboten was de slechte stabiliteit van de boten als zij aan de oppervlakte voeren. In de jaren 1936 en 1937 werd dit probleem aangepakt door bij de vier boten de middelste ballasttank te vergroten en het topgewicht te verminderen, door de beide 40mm mitrailleurs en één van de airconditioners te verwijderen.

Hr. Ms. O 13 nog steeds niet gevonden. Hopelijk gaat dit nog een keer gebeuren.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Ja klopt helemaal, de o-12 klasse had al geen dek kanon en toen ook geen 40mm meer. Moet op de ontsnapping naar Engeland wel een probleem zijn geweest, ik neem niet aan dat men in dat deel van de Noordzee kon duiken.

overigens staat er bv in Wikipedia dat de o-12 klasse wel een punt-50 had. Op foto’s en tekeningen heb ik noch de .50, nog enige aanwijzingen voor een “mount” gevonden.

Reactie

Vlgs mij is er maar 1 40 mm verwijderd tijdens de verbouwing, Maar dit terzijde. Ga je het model laten zien gedurende dat zij net in dienst gesteld is. Dan moeten er echt 2 stuks 40 mm. 1 in de voorste bun en 1 in de achterste bun.
              In time of War, but not before,
              God and the Sailor we adore ashore.
              Buth when War is over and Peace remitted,
              God is forgotten and the Sailor quited.

Reactie

In de monografie O 13 staat het aangepaste bestek van de O 13 (1939). Hierin staat duidelijk dat alleen de voorste mitrailleur is verwijderd. De TRAKA heeft nog enige exemplaren van de Monografie O 13. Te verkrijgen voor 10 euro ex verzendkosten te bestellen bij traditiekamer.onderzeedienst@mindef.nl
                In time of War, but not before,
                God and the Sailor we adore ashore.
                Buth when War is over and Peace remitted,
                God is forgotten and the Sailor quited.

Reactie

Bedankt!! Ik bouw de O-13 als varend model, het heeft beide buns maar gesloten, dus met de 40mm onder dek, en de telescopische mast ingeschoven.

Ik ben zeker geïnteresseerd in de Monografie, zal daar een mail over sturen. Ben in Juli ook weer eens in Den Helder om het marinemuseum to bezoeken.

de boot is eigenlijk klaar voor testvaart, maar heeft nog wat vernislagen nodig om de decals te fixeren, ik heb er al enkele verloren in bad….

Reactie

“Still on patrol”

(Vandaag bij Vaargroep Flevoland)

Reactie

Erg interessant de verhalen van/over de originele O13 maar hier in het modelbouwforum zal niet iedereen die lezen. Wellicht kan een moderator de relevante reacties een eigen plekje geven in het betreffende forum?
                      "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                      "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                      ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                      https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

Reactie

Paul Joosten schreef Bekijk Berichten
                        Erg interessant de verhalen van/over de originele O13 maar hier in het modelbouwforum zal niet iedereen die lezen. Wellicht kan een moderator de relevante reacties een eigen plekje geven in het betreffende forum?
                        Vaak loopt een draad / geregelde voortgang, ten gevolge van "vraag en antwoord" zoals het loopt.
                        Ik heb nog overwogen mijn posts (antwoorden) te plaatsen, in bijvoorbeeld https://www.dutchfleet.nl/forum/de-k...ing-hr-ms-o-13
                        Ik realiseerde mij dat je dan "de draad kwijt bent".
                        Vooralsnog ben ik het volkomen met je eens Paul, wellicht is hier een goede oplossing voor om het voor iedere lezer toegankelijk te houden.

Admin: bovenstaande discussie gedeeltelijk overgebracht naar het topic "Opsporing Hr.Ms.O 13", zie hiertoe
                        https://www.dutchfleet.nl/forum/de-k...ing-hr-ms-o-13 (ook openbaar leesbaar)

Reactie

Working...
                        X