Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opsporing Hr.Ms O 13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Opsporing Hr.Ms O 13

    Uit informatie op andere web sites heb ik begrepen dat er een zoektocht is (geweest) naar de O13. Kan iemend mij hierover meer vertellen.

  • #2
    Hoi Fred,

    Kijk even op onderstaande link, als er iets van bekend is
    moet het op de Site "Dutch Submarines" staan...
    http://www.dutchsubmarines.com/

    Groetjes uit Rotjeknor,

    Willem Cool
    Groetjes uit Zeeland,

    Willem Cool

    Reactie


    • #3
      De zoektocht van 2004 is uitgesteld wegens financien en overbelasting van de KM.

      Reactie


      • #4
        Beste allen,

        Op de wesite van De stichting Comité Nabestaanden Onderzeeboten 1940-1945 zag ik dat deze bezig is met het zoeken naar de O-13.
        Ik wilde deze stichting mailen, maar ik krijg ze niet te pakken. Adres onbekend.

        Kan iemand mij helpen met het juiste adres van bovenstaande stichting?

        Alvast bedankt
        Richard

        Reactie


        • #5
          zoektocht

          Beste Richard, ik heb begrepen uit vertrouwde bronnen binnen de Koninklijke Marine (Hydrografie) dat binnen twee a drie weken gezocht gaat worden naar de O 13. Aan boord zullen ook 2 officieren van de Poolse marine meegaan. Na twee weken zoeken neemt de Royal Navy hun taak over. De omgeving waar zij gaan zoeken is bij Noorse booreilanden. Hier lopen veel pijpleidingen over de bodem, het zal dus een aardige maar moeilijke klus gaan worden. We hopen maar dat de rustplaats van Hr.Ms. O 13 eindelijk bekend zal worden en uiteraard ook de oorzaak van het vergaan van de boot. We horen er nog van. MVG Gerard Horneman
          In time of War, but not before,
          God and the Sailor we adore ashore.
          Buth when War is over and Peace remitted,
          God is forgotten and the Sailor quited.

          Reactie


          • #6
            Bedankt voor de info Gerard,

            Het wrak moet gevonden worden zodat de laatste rustplaats bekend zal zijn.
            Heb jij een contact waar ik mee zou kunnen mailen over de deze expeditie.

            Groetjes
            Richard

            Reactie


            • #7
              Beste,

              ik ben geinteresseerd in de zoektocht naar deze onderzeeer, bij boeken heb ik ook een vraag gesteld,
              en 1 reactie vertelde me dat ze rond deze tijd weer zouden gaan zoeken.
              Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig of ze daadwerkelijk zijn gaan zoeken en of ze haar gevonden hebben.
              Hopelijk kan iemand reageren die hier meer informatie over heeft.

              Alvast bedankt,
              Richard

              Reactie


              • #8
                Zoektocht O 13

                Stand vrijdag 19 augustus: Er is voor de KM de komende drie weken een aanloophaven (Noorwegen) voor een schip van de Afd. Hydrografie aangevraagd. Dit is i.v.m. de zoektocht. De plaats kon mijn informant niet (willen) vertellen. Er is dus beweging in het hele gebeuren. MVG Gerard Horneman
                In time of War, but not before,
                God and the Sailor we adore ashore.
                Buth when War is over and Peace remitted,
                God is forgotten and the Sailor quited.

                Reactie


                • #9
                  Allen die reageerden, bedankt hiervoor


                  Wat ik mij afvraag is het volgende:
                  Kan het zijn dat de zoektocht niet meer doorgaat nu de onderzeebootdienst an sich is opgeheven en het 100 jarig
                  bestaan niet meer gevierd kan worden ?

                  Wie weet er meer ?

                  Groet van Fred

                  Reactie


                  • #10
                    Lijkt me sterk dat dat een reden zou kunnen zijn. De viering gaat in ieder geval gewoon door!

                    Leon.
                    Daily flogging will continue until the crew's morale improves...!

                    Reactie


                    • #11
                      Geachte forummers, ik wil u hierbij mededelen dat Hr.Ms.Luymes maandag 12 sept onderweg gaat naar de gezonken O13.

                      Met vriendelijke groet Chef der Equipage M.harskamp

                      Reactie


                      • #12
                        Hebben precies 1 dag kunnen zoeken in onze beschikbare tijd die we gekregen hadden.
                        Maar door het slechte weer daar (teveel wind 9/10) moesten we afhaken, hebben 3 dagen liggen steken.

                        Helaas dus niks verder gekomen.

                        CDE Luymes

                        Reactie


                        • #13
                          Zoektocht naar O-13

                          Geachte Forummers,

                          Er is een nieuwe site specifiek over Hr. Ms. O-13 geopend !!!!

                          http://home.hccnet.nl/f.rienstra/Rienstra/O13.html


                          Tot horens

                          FR

                          Reactie


                          • #14
                            Is er ook een duidelijke positie waar men naar de O13 zoekt of weet men waar hij zich zou moeten bevinden ?

                            Op 12 Juni uitgevaren in Dundee

                            De vijand meldde op 18 juni met bovenwaterstrijdkrachten jacht te hebben gemaakt op een onderzeeboot ongeveer ter plaatse waar Hr.Ms. O-13 moet zijn geweest.

                            Toen op 19 juni de boot werd teruggeroepen heeft hij zich niet gemeld.
                            ingang van het Skagerak.

                            Op 20 juni 1940 werd de O-13 's nachts door de Poolse onderzeeboot "Wilk" geramd en zonk.

                            1)Vraag: hoe kan de O13 zich op 19 juni niet hebben gemeld ?was de boot beschadigd door de actie op 18 juni?

                            2)Heeft de Wilk een onderzeeboot geramd die kreupel onderweg was naar de thuisbasis
                            Dit zonder verlichting /radioverkeer e.d./beschadigde bovenbouw ?

                            3)Heeft de Wilk inderdaad een onderzeeboot geramd zijn hier schade foto's van ??
                            4)En welke positie is dit geweest ??
                            5)Is hier radioverkeer overgeweest /schade rapport ?/Is dit te achterhalen ?
                            6)Kan de wilk de O13 voor een U boot hebben aangezien ? overeenkomsten?

                            7)Van waaruit Noorwegen is men afgevaren met de Hydro en welke positie heeft men gezocht ?

                            Wrakken lokaties door OFFshore reeds nagekekenen en gecontroleerd?
                            9)Wrakken lokaties door vissers aangegeven (netttenverlies) gecontroleerd ?
                            10) de volgende positie reeds nagetrokken ?

                            Click image for larger version

Name:	Narhv_Skagerak_kort.jpg
Views:	1
Size:	16,7 KB
ID:	190680

                            I shall leave the last words to Dr. P.C van Royen, Director of the Institute for Maritime History in the Netherlands, who based his comments on the Dutch official records in IMH, SDOC, Hr. Ms. 0-13,and also to Jak P. Mallmann Showell of U-boat Archive:

                            "It is still not clear how Hr.Ms. O-13 was lost. The ship, under the command of Lieutenant Commander E.H Vorser, was reported missing after 21 June 1940. It was claimed that the Polish submarine Wilk had rammed the Dutch ship on 20 June because the Polish commander believed that he was engaging a German U-boat. The Polish commander reported that this submarine was hit near to its cannon, but Hr.Ms O-13 had no such armament. More likely, the Dutch ship has been sunk 13 June 1940 in a German minefield positioned at 56'55N 03E."

                            12) is het mogelijk dat de O13 ruim 300 miles naast zijn aangewezen gebied in aanvaring is gekomen met de Wilk terwijl men de opdracht had terug tekeren naar de basis ?
                            13)Op welke lokatie zou men contact hebben gehad aan de oppervlakte met duitse eenheden en is hier iets overbekend in duitse archieven ?

                            Click image for larger version

Name:	41-07-06 juminda.jpeg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	190679

                            14) de juiste positie van de mijnenvelden geven die duidelijkheden zijn daar alle mijnen geruimd
                            Zijn hier kaarten van ?gegevens Noorse mijnendienst ,stanav? wrakposities ,minelikes,posible mine,e.d

                            8.- 9.4.1940
                            Nordsee

                            Die dt. Minenleger Roland (Kpt. Böhmer), Cobra, Preußen (Kpt. Bentlage) und Königin Luise legen, gesichert von der 2. R-Flottille mit 6 Räumbooten, die Minensperren I und II vor das Skagerrak.

                            11.- 13.4.1940
                            Nordsee
                            Die dt. Minenleger Roland, Cobra, Preußen und Königin Luise bringen vor dem Skagerak zwei weitere Minensperren III und IV aus
                            beginaanleg mineveld -schip-positie-kart

                            09.04.40 I Roland Skagerak 041
                            09.04.40 II . Preußen Skagerak 041
                            12.04.40 III Preußen Skagerak 049
                            12.04.40 IV . Roland Skagerak 049
                            24.04.40 V Roland Skagerak 052
                            rest na 1940

                            Click image for larger version

Name:	weseruebung.jpg
Views:	1
Size:	59,2 KB
ID:	190681

                            april 1940

                            15) Wat was de laatste positie van de boot 21 aug vermist opgegeven 18 aug laatst contact??
                            contact 19 aug wel of niet doorgekomen?volgens anderen was het laatste contact op 13 juni een dag na ontmeren uit dundee
                            Kan de O13 dan al op zijn patrouille gebied zijn geweest ?

                            Veel vragen wie heeft een antwoord???

                            12.- 20.6.1940
                            Norwegen
                            Höhepunkt des Einsatzes einer dritten brit. U-Boot-Welle vor Norwegen mit den Booten Severn, Clyde, Sealion, Spearfish, Porpoise, Narwhal, Trident, Truant, Taku, Tetrarch und dem franz. Rubis. Narwhal (LCdr. Burch) legt eine Minensperre bei Utsire, l Schiff mit 908 BRT gesunken. Porpoise (LtCdr. Roberts) legt eine Sperre vor Kristiansand, auf der am 18.6 der Minensucher M 5 sinkt. Rubis (KKpt. Cabanier) legt 2 Sperren im Raum Bergen, auf der 4 Schiffe mit 1898 BRT sinken (vgl. Tabelle). Tetrarch (LCdr. Mills) versenkt am 16. 6. bei Lista den Tanker Samland (5978 BRT). Clyde (LCdr. Ingram) torpediert am 20.6. vor Trondheim das Schlachtschiff Gneisenau am Bug. Auf dem Ausmarsch nach Norwegen geht am 13.6. das niederl. U-Boot O 13 verloren, vermutlich gerät es nach einem irrtümlichen Angriff des poln. U-Bootes Wilk auf eine Mine.


                            Het volgende wat er op de wilk plaats vond en opgeschreven door de wachtofficier


                            I had the night watch until 04.00hrs. The night was dark and the sea very peaceful[...]

                            We were only doing 3 knots, so as not to leave a trace behind us. I was at my usual position on the left side of the conning tower, with powerful Barr and Stroud binoculars. The signalman was watching from the right side of the conning tower, and another officer was looking out beyond our stern. It was very quiet[...] Suddenly the signalman shouted loudly:

                            -10 degrees, a ship!!

                            I immediately saw the prow of a small ship. The distance was about 300 metres - too close to fire torpedoes.

                            "Collide" I decided quickly.

                            - Hard left! I shouted. - Full speed ahead! I said without taking my eyes off the observed thing.

                            The diesels suddenly roared loudly. Wilk was slowly picking up speed.

                            - It`s a U-boat! shouted the signalman.

                            At the same time, I saw the characteristic silhouette of a submarine.

                            Increase speed quickly! I shouted, - It is diving!!

                            Wilk was increasing speed and we could see the enemy boat desperately diving to avoid the imminent collision.

                            After reaching a speed of only 9 knots, the collision occurred. Our bow hit the U-boat in front of her deck gun, just as her deck had disapppeared under water and her conning tower was about to submerge. The impact was very powerful. Under my legs I felt a violent shudder, and heard a loud noise and also another strange noise too.

                            Looking behind I saw that the U-boat had disappeared from the surface, and only a lot of white foam could be seen, but it is difficult to say if the foam was coming from the rammed deck of the U-boat or from her quick diving.

                            - What happened? Shouted the captain, (Boris Karnicki), who had rushed to the conning tower.

                            - We ran down a U-boat sir!!![...]

                            The U-boat was more visible to us than we were to them, as we could see all of her silhouette, but they could see only our bow.

                            The German saw us at the last moment and made the tragic mistake of diving, instead of remaining on the surface and avoiding the collision by turning left. If we hit her deck, she was probably sunk. Who knows, maybe we turned her upside down and finished her off with our propellers.

                            But our propellers probably hit the U-boat's conning tower.

                            All night, and for weeks afterwards, the crew discussed the incident and wondered if the U-boat had been sunk, or was safe somewhere on the sea."

                            Reactie


                            • #15
                              En is er al iemand zo slim geweest om bij de plaatselijke vissers de wrakken op te vragen ??
                              Hoe gaat het nu verder ??
                              Krijg van de Hydrografische dienst ook geen gegevens retour ....

                              Reactie

                              Working...
                              X