Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Model hr ms O-13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Model hr ms O-13

    Na mijn modellen van O-1 en K-XVIII wil ik nu een model van hr ms O-13 bouwen, de laatste nog niet gevonden verloren gegane onderzeeboot van de KM. Ik heb de oorspronkelijke tekeningen van het nationaal archief (onder 4-MST), en veel bovenwater foto’s. Ik kan echter geen beelden vinden van de schroeven, en maar 1 dokfoto van het onderwaterschip. Heeft iemand misschien foto’s van de schroeven en/of onderwaterschip?

    model word 1:50, RC en in hout.

    freek

  • #2
    Wat betreft foto's van de schroeven van een duikboot / onderzeeboot, zal dat lastig worden vermoed ik.
    Bij onderzeeboten is de vorm van de schroef in het algemeen een militair geheim omdat de vorm veel zegt over het
    cavitatiegedrag van de schroef.
    Als bijvoorbeeld het uitgestraalde geluid van snel draaiende schroeven (cavitatie) met de helft wordt verminderd, is het tienmaal lastiger een onderzeeboot te detecteren.

    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #3
      Mee eens, maar deze onderzeeboot is van 1931!
      Ik heb op 1 NIMH filmpje kunnen zien dat het om een drieblad prop gaat, maar verder geen dokfotos kunnen vinden

      Reactie


      • #4
        Als update - hier de huidige staat van de romp; gebouwd mbv de tekeningen van het Nationaal Archief (4-MST).
        die tekeningen zijn erg nuttig, maar detail foto’s zijn natuurlijk altijd welkom

        Reactie


        • #5
          Beetje laat, maar toch
          Bijgevoegde Bestanden
          In time of War, but not before,
          God and the Sailor we adore ashore.
          Buth when War is over and Peace remitted,
          God is forgotten and the Sailor quited.

          Reactie


          • #6
            Bedankt! Maar weet je zeker dat dit O-13 is? De prop en uithouders zijn heel anders dan op deze NIMH video

            https://www.facebook.com/reel/146004...?fs=e&s=TIeQ9V

            Reactie


            • #7
              FreekS schreef Bekijk Berichten
              Bedankt! Maar weet je zeker dat dit O-13 is? De prop en uithouders zijn heel anders dan op deze NIMH video

              https://www.facebook.com/reel/146004...e&s=TIeQ9V
              Ik meen op het filmpje een 3-bladige schroef en in bericht #5 een 5-bladige schroef te zien.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #8
                Ja dat is correct het is niet de O 13, maar de O 21.

                Dit zijn de specs van de schroeven O 13: schroeven : 2 (vaste schroefbladen, 3 bladen per schroef)
                middenlijn van de schroeven is 1600 mm
                ontwikkeld oppervlakte van de schroefbladen is 8532 cm3
                geprojecteerd oppervlakte is 7720 cm3
                spoed van de schroeven is 1,270 meter
                In time of War, but not before,
                God and the Sailor we adore ashore.
                Buth when War is over and Peace remitted,
                God is forgotten and the Sailor quited.

                Reactie


                • #9
                  Ik ben nu met de toren bezig. Daarvan heb ik onderstaande foto’s gevonden, met een duidelijk verschil in de (antimijnen?) lijnen over het dek. Op de foto met geschilderde NL vlag (gemaakt tijdens Spaanse burgeroorlog 1937?) zijn er twee lijnen met ondersteunende paaltjes, op de andere foto maar een en de paaltjes missen.

                  zou dat een ombouw geweest zijn? Of zouden die paaltjes en lijnen wegneembaar geweest zijn?

                  Reactie


                  • #10
                    Ik vermoed dat het in ieder geval demontabel was.
                    Evenals de "zaag" (de juiste naam is mij ontschoten) mis ik op de boeg. (linker foto).
                    Deze was om vrij te komen als de boot in een net met mijnen terecht kwam.
                    Op het forum DF, is er veel aandacht aan besteed, daar de onderzeeboten uit die tijd hiermee uitgerust werden.
                    Ik kan de draad op dit moment niet terug vinden.

                    De onderzeeboten Hr.Ms. O 15 (voorste boot) en O 13 (achterste boot) vertrekken naar de Spaanse wateren voor konvooidiensten tijdens de Spaanse Burgeroorlog, hier met de "zaag" op de boeg.

                    Click image for larger version

Name:	O 13.jpg
Views:	148
Size:	59,9 KB
ID:	339180
                    Bron foto: NIMH.
                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • #11
                      Zaag: ander woord voor nettensnijder
                      In time of War, but not before,
                      God and the Sailor we adore ashore.
                      Buth when War is over and Peace remitted,
                      God is forgotten and the Sailor quited.

                      Reactie


                      • #12
                        j.sprong schreef Bekijk Berichten
                        Evenals de "zaag" (de juiste naam is mij ontschoten) mis ik op de boeg.
                        Deze was om vrij te komen als de boot in een net met mijnen terecht kwam.
                        Op het forum DF, is er veel aandacht aan besteed, daar de onderzeeboten uit die tijd hiermee uitgerust werden.
                        Ik kan de draad op dit moment niet terug vinden..
                        Nu dus wel

                        De nettenzaag.

                        https://www.dutchfleet.nl/forum/de-k...fokker-c-vii-w

                        Click image for larger version  Name:	nettenzaag.jpg Views:	0 Size:	139,0 KB ID:	339211
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie


                        • #13
                          De nettenzaag komt op het model van de O-13, krijgt zelfs een dubbelfunctie vor het verstoppen van de vergrendeling van het dek. Bedankt voor de mooie foto’s!

                          Over dat dek, veel Nederlandse onderzeeboten van voor de oorlog hadden een dek van houten planken. De K-XIV klasse zeker, hoewel ik geloof dat die bij onderhoud verwijdert zijn in de oorlog. Maar op de foto’s die ik heb van de O-12 tot O15 klasse zie ik geen houten dek, het lijkt een stalen dek te zijn met rijen van kleine vloedgaten. Ik heb met een ander model gemerkt dat heel kleine vloedgaten bij een model niet werken, de capillaire werking verstopt ze met waterdruppels. Als O-13 ooit ook een houten dek gehad heeft, dan kan ik daaronder een paar grotere gaten maken…..

                          heeft iemand hier informatie over?

                          Reactie


                          • #14
                            Is dit wat voor. Gedurende de WOII zijn de houtendekken verwijderd
                            Bijgevoegde Bestanden
                            In time of War, but not before,
                            God and the Sailor we adore ashore.
                            Buth when War is over and Peace remitted,
                            God is forgotten and the Sailor quited.

                            Reactie


                            • #15
                              Bedankt Horneman!

                              dat leek mij ook het meest waarschijnlijke, dan bouw ik een houten dek - ik was van plan de boot te bouwen zoals die in de Spaanse burgeroorlog ingezet is. Groeten Freek

                              Reactie

                              Working...
                              X