Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr Ms K XV. (met Fokker C-VII W).

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hr Ms K XV. (met Fokker C-VII W).

Wie weet hier de achterliggende gedachte van.

Onderzeeboot Hr.Ms. K XV (1933-1946) tijdens een oefening in het aan boord nemen van een Fokker C-VII W lichte zeeverkenner in Nederlands-Indië.
    De onderzeeboot is natuurlijk niet meer in staat om te duiken, dus moet er wel een heel goede reden zijn om deze oefening, juist met een onderzeeboot, uit te proberen

Click image for larger version

Name:	K 15.jpg
Views:	1
Size:	14,4 KB
ID:	314270 Click image for larger version

Name:	K 15-1.jpg
Size:	35,0 KB
ID:	314271
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Er is op het web ook een foto waar de k-xv gedoken heeft om de floatplane los te laten. Zal wel om een oefening voor luchtverkenning boven Indische wateren gegaan zijn, NL Liep voor op samenwerking tussen duikboten en vliegtuigen.

Freek

Reactie

Bron: Dutch Submarines.

From the webmaster:

These photos are taken in the Dutch East Indies, probably late 1930's, and show a Fokker C-VII-W floatplane being loaded on board the Dutch Submarine K XV.
      My best guess is that this was an exercise (or maybe even the real thing) on how to bring a floatplane in trouble back home.
      On 28 Sep 2001 Bill Devins, Leader of the Seaplane Special Interest Group, writes: " . . . .I suspect it was a trial mating of seaplane and submarine. A number of countries experimented with this mélange during and after WW I.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Reactie

Bron NIMH, allen met de tekst: Een lichte zeeverkenner Fokker C-VII W (1928-1942) aan boord van onderzeeboot Hr.Ms. K XV.

Kan niet missen.

Name:	2.jpg
Size:	11,6 KB
ID:	281091Click image for larger version

Name:	3.jpg
Size:	16,4 KB
ID:	281092Click image for larger version

Name:	4.jpg
Size:	11,0 KB
ID:	281093Click image for larger version

Name:	5.jpg
Size:	10,7 KB
ID:	281089Click image for larger version

Name:	1.jpg
Size:	6,6 KB
ID:	281090

Reactie

In de jaren '30 van de vorige eeuw experimenteerden veel marines met watervliegtuigen aan boord van onderzeeboten, om de verkenningsactieradius van de boot te vergroten. In Frankrijk en Japan leidden deze experimenten tot in de praktijk uitgevoerde onderzeeboot ontwerpen met aan boord geplaatste vliegtuigen (resp. de Surcouf en de J2 en J3-klasse onderzeeboten). Zie bijv. https://en.wikipedia.org/wiki/Submar...rcraft_carrier

De foto's die we hier zien zijn het bewijs dat Nederland ook met de gedachte speelde om onderzeeboten en verkenningsvliegtuigen nauwer aan elkaar te koppelen. Het onderzoek leidde niet tot een Nederlandse 'submarine carrier'.
            Daily flogging will continue until the crew's morale improves...!

Reactie

K XV en vliegtuig

Heren, dit staat in mijn Monografie Onderzeeboten, deel 2.

29-06-1935 Op de rede van Soerabaja experimenteert men met vliegtuigverkenning en onderzeebootaanval. Tijdens een oefening wordt een
              watervliegtuig, een lichte zeeverkenner Fokker C VII-W, (V-2), meegenomen door Hr.Ms. K XV. Het watervliegtuig staat voor op
              de boot op het dek terwijl de boot, uiteraard aan de oppervlakte, ’s nachts met maximale vaart in de richting van de ‘vijand’
              vaart. Bij dagworden duikt de boot ‘voorzichtig’. Het watervliegtuig komt los van de boot, stijgt op en zette de verkenning voort
              in de richting van de ‘vijand’ om bij terugkeer weer te worden opgepikt.

MVG Gerard Horneman
              In time of War, but not before,
              God and the Sailor we adore ashore.
              Buth when War is over and Peace remitted,
              God is forgotten and the Sailor quited.

Reactie

Onderzeeboot Hr.Ms. K XV (1933-1946) in dok in Colombo, Ceylon, omstreeks 1944.

Hier is de "nettenzaag" te zien die in oorlogstijd op de boeg boven en onder de waterlijn bevestigd was om netten of kabels "door te halen", om verstrikt raken, onder water varend te voorkomen.
                Het onderste gedeelte van de nettenzaag kon uiteraard alleen in dok bevestigd worden, evenals inspectie aan "Kingston" kleppen.

Name:	9ec5466a3bda3c7aa935e0d155c102d5ee0107326c0fd9685223d1bfc12a2792.jpg
Size:	42,2 KB
ID:	289736

NIMH.

Reactie

j.sprong schreef Bekijk Berichten

Hier is de "nettenzaag" te zien die in oorlogstijd op de boeg boven en onder de waterlijn bevestigd was om netten of kabels "door te halen", om verstrikt raken, onder water varend te voorkomen.
                  Het onderste gedeelte van de nettenzaag kon uiteraard alleen in dok bevestigd worden, evenals inspectie aan "Kingston" kleppen.

[ATTACH=CONFIG]97899[/ATTACH]

NIMH.
                  Ter illustratie boven en onder water het anti-onderzeeboot net, de aanleiding om onderzeeboten uit te rusten met de nettenzaag.

Name:	1.jpg
Size:	97,4 KB
ID:	290016 Click image for larger version

Name:	Anti-submarine_net_2.JPG
Size:	1,74 MB
ID:	290017 Click image for larger version

Name:	Uboot_netz_1.jpg
Size:	96,3 KB
ID:	290018

Reactie

j.sprong schreef Bekijk Berichten

[ATTACH=CONFIG]97899[/ATTACH]

NIMH.
                    Ik ben op zoek naar foto’s van de “nettenzaag” van de K-XVIII - ben mijn model aan het bijwerken. De foto hierboven is de enige die ik kon vinden, maar ik twijfel of dat echt wel de K-XV is, die boegzorm lijkt heel anders. Is dat zeker de K-XV klasse?

Reactie

FreekS schreef Bekijk Berichten

Ik ben op zoek naar foto’s van de “nettenzaag” van de K-XVIII - ben mijn model aan het bijwerken. De foto hierboven is de enige die ik kon vinden, maar ik twijfel of dat echt wel de K-XV is, die boegzorm lijkt heel anders. Is dat zeker de K-XV klasse?
                      Beste Freek,

Het zou echt Hr Ms K XV moeten zijn.
                      Vond nog wel een misschien betere foto (vooraanzicht) , echter het "nadeel" is dan dat je meteen de hele boot erbij hebt, maar toch.....
                      De boegvorm is niet cirkelvormig wat je misschien bedoelde ( "boegvorm lijkt heel anders" ).

Bron foto: deepearthscience.

Click image for larger version  Name:	K XVIII.jpg Views:	0 Size:	73,3 KB ID:	326146
                      Last edited by j.sprong; 12th April 2020, 19:47.

Reactie

Click image for larger version  Name:	5A2F7852-1CE0-4EAA-AADB-C1536FC28E7A.jpeg Views:	0 Size:	660,1 KB ID:	326148 Dit lijkt me een computer animatie, waar de ankerkluizen niet opstaan. Er zijn heel weinig foto’s van de K-XIV klasse met de netsnijders erop. En ik weet ook niet of die er voor de oorlog al opzaten. Als U nog foto’s heeft van deze klasse met de netsnijders dan graag! Hier is mijn model, zonder....

Reactie

De foto in bericht # 11, ( deepearthscience ) is zoals de site meldt : A 3D computer model of the submarine Hr. Ms. K-XVIII made from the old engineering drawings of the shipyard Fijenoord.
                          De nettenzaag zat er in vredestijd niet op.
                          Op dit forum is dit onderwerp al eens meer langs gekomen, ook van de O19, bij deze een foto "met" ( Schotse wateren in WO2 ) en "zonder" de nettenzaag.( in Algiers op de uitreis naar Indië ).
                          Als ik nog eens een foto zie van de K XIV - klasse met de nettenzaag meld ik mij weer

Click image for larger version  Name:	met.jpg Views:	0 Size:	171,7 KB ID:	326151Click image for larger version  Name:	zonder.jpg Views:	0 Size:	68,5 KB ID:	326152

Reactie

Er staat een model van de KXVIII in het MARMUS, zaal 3. Met nettenzaag. Maar helaas ivm corona nog even gesloten.
                            SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

Hierbij een afbeelding van de nettensnijder. Groet Gerard

Name:	DSC_4920.jpg
Views:	187
Size:	721,2 KB
ID:	326157
                              In time of War, but not before,
                              God and the Sailor we adore ashore.
                              Buth when War is over and Peace remitted,
                              God is forgotten and the Sailor quited.

Reactie

Working...
                              X