Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Johan de Witt
Collapse
X
-
props
De schroeven.. dat was een lastige.
Vier stuks nodig, 38 mm, (In de handel is er alleen 40 mm) en een trek- en duwschroef (pusher & puller).
Ze zijn ook van een afwijkend model, met extra dikke naaf.
Deze (plaatje) voldoen!
Ze zijn niet door mij gemaakt. Maar door 'The Prop Shop', speciaal voor dit model...
Reactie
-
Ongeveer € 17,50 per stuk (Raboesh standaard schroef kost +/- € 13,50)
Deze schroeven staan overigens niet op hun brochure of website.
Zoals al opgemerkt het is speciale aanmaak.
Bij een ouder model hebben ze me ook al eens geweldig geholpen, vandaar dat ik naar hen ging met de vraag..
Reactie
-
Dat valt me inderdaad mee. Geen geld eigenlijk voor zo'n complex stukje gietwerk.
Best mogelijk dat ik het al eens eerder gevraagd heb hoor, maar hoe soldeer jij dingen zonder dat je eerdere soldeersels weer loskomen? Heb toevallig net weer zo'n fijn momentje gehad...
Reactie
-
Solderen
Vroeger lukt het bij mij ook bijna niet.
De verandering kwam toen ik bij Micro Mark een ' Weerstand soldeer apparaat' kocht.
(Zij passen hem aan voor 220 Volt)
Daarmee las je eigenlijk, tussen twee contact punten.
Veel dingen kun je dan gewoon met je vingers vasthouden.
Toen... jaren later, ging het apparaat kapot.
En was ik aangewezen op de ' gewone' soldeerbout.
Maar de geleerde techniek bleek ook nu heel erg van pas te komen.
Tegenwoordig gebruik ik meestal de vlammenwerper (brander/torch) en bij kleiner werk de 40 watt.
Soms de 15 watt.
Belangrijk is waar je verwarmt. Tin kruipt altijd naar de warmte toe.
En slim bouwen... dus eerst een plan van aanpak.. dan pas beginnen.
Een oude instructeur zei altijd: Werk met een voorspelbaar resultaat... en dat is wel een goed advies.
Wat was je aan het maken?
Soms kan het handig zijn, om wanneer een aantal dingen gesoldeerd zijn, even de brander er snel over te houden. Als er spanning op staat springt het los... dus is het dan niet goed.
Nog een weetje: Wanneer messing verkleurd (rood wordt) dan is het te warm geweest. Je hebt dan de structuur van het materiaal veranderd. Waardoor het zich slechter laat verwerken.
Reactie
-
Ik was een ring haaks op een rond voetje aan het solderen. Met het soldeerpistool kan ik slechts 1 van beide zijden tegelijk verwarmen en dus laten vollopen met tin. Aangezien de andere kant ook moest, werd het reeds gesoldeerde weer vloeibaar. Nou is het uiteindelijk wel gelukt, maar bij dingen als een mast met nogal veel uitsteeksels die je niet in 1 keer allemaal vast kunt houden heb je dus een goede warmteafvoer nodig. Schijnt een soort pasta voor te zijn maar die heb ik nog niet gevonden. En hoe dunner de staafjes, des te verder reikt de hitte.
Reactie
-
koeling
Het koelen kan ook door een wollen draadje in water te leggen.
Nadat het is volgezogen met water wikkel je de draad om de soldeerverbinding die niet meer vloeibaar mag worden..
-
Vullen met tin is niet elegant. Maar wanneer je dit doet, gebruik dan andere tin.
Er zijn soorten die wat dikker zijn en minder snel weglopen.
Reactie
Reactie