Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Johan de Witt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Johan de Witt

In 2013 voorzichtig begonnen met de opzet van een model van Zr.Ms. johan de Witt.
    Het schip schip stond al lang op m'n verlanglijstje om te bouwen.
    De strakke moderne lijnen en de veelzijdigheid van het schip spreken to de verbeelding.

Nu het project B-jagers z'n ten einde loopt krijgt dit de volledige aandacht.
    Eenvoudig is het niet. Vooral doordat het de bedoeling is om e.e.a. 'open' te laten. Dit betekend dat er veel geplanned moet worden.
    Enfin.. hier een plaatje van de huidige situatie..

Click image for larger version

Name:	20jun2014- 019.JPG
Views:	1
Size:	3,74 MB
ID:	313148

Het is schaal 1/100, bedoeld als statisch model.

Het is dat je de veelzijdigheid aanhaalt als argument, want wat mij betreft moet hij het niet van zijn "looks" hebben. Je zult met de opbouw een stuk minder lang bezig zijn in elk geval. Een schoenendoos komt aardig in de buurt denk ik...

Reactie

He... niet zo negatief...

Ik denk dat ieder schip een mooi model kan opleveren.
      Mits men het smaakvol weet te bouwen.
      Je zou ook kunnen zeggen: het is een haven, vliegveld, ziekenhuis, garage en werkplaatsen gecombineerd in 1 schip...
      En vanuit dat oogpunt moet er iets moois van te maken zijn....

Reactie

Bedoelde het niet negatief hoor, want het is inderdaad een veelzijdig apparaat, maar ik moest een beetje denken aan een soort verspilling van jouw niet onaanzienlijke talent voor het aanbrengen van fijne details om iets te gaan maken wat daar zo weinig opvallende voorbeelden van heeft. Ik zou hetzelfde zeggen als je de 7P klasse zou gaan maken, en dat vind ik toch echt een prachtig schip. Maar met het openmaken van van alles en nog wat zul je ongetwijfeld je lol, ook qua details, wel opkunnen. Maak maar flink wat close-ups!

Reactie

Name:	1454973_572324172838499_2067610265_n.jpg
Size:	159,6 KB
ID:	268077

Even voor de beeldvorming.
          Het mooie van modelbouw is dat je bij zelfbouw door alle tijden heen kunt gaan.
          Meestal kijkt men alleen naar uiterlijk. Ben van mening dat de Nederlandse modelbouwer het geluk heeft dat onze schepen meestal erg mooi ontworpen zijn. (Waarna financiele aspecten bij de uitvoering er de rem op zetten.)
          Kijk ook eens naar het onderstaande plaatje (ook van Internet geplukt). En nu niet naar de compositie van de foto, maar naar het plaatwerk. Je ziet alleen maar strakke lijnen. En dat maakt het zo moeilijk...

Name:	vertrek jdw (8).jpg
Views:	2
Size:	430,1 KB
ID:	268078

Reactie

De lijnen zijn wel strak, maar het oppervlak niet. Dat zou ik nog weleens willen nabootsen, maar ik zou niet weten hoe.

Name:	1694166.jpg
Size:	125,2 KB
ID:	268079

Reactie

Voor dat effect kun je op internet zoeken naar 'oil-canning': het licht indeuken van rompplaten door golfwerking. Ikzelf werk er niet mee ivm mijn voorkeursschaal, maar er zijn allerlei methodes.

Reactie

Name:	DSCN1959.JPG
Size:	5,85 MB
ID:	268093

Na een weekend van zagen, lijmen en heel veel nameten...

Reactie

Ik ken de technieken wel, maar die beschouw ik als wel erg masochistisch. Daar moet iemand eens een makkelijker methode voor uitdenken.
                  Hoe groot wordt dit model eigenlijk? Dit ziet eruit als 2 meter plus...

Reactie

De schaal is 1/100

Afmetingen 176,35 x 29,20 cm (oa)

Reactie

Baco

Indien je detailfoto's wilt laat me dan even je email adres weten

Cees

Reactie

stroken van de romp

Name:	DSCN1977.JPG
Size:	3,87 MB
ID:	268179Click image for larger version

Name:	DSCN1979.JPG
Size:	3,84 MB
ID:	268180

Reactie

De romp is inmiddels grotendeels dicht.
                          Aan de bovenzijde zijn de spanten aangepast, vanwege de gallerij.
                          Hiervoor is het dek net gemonteerd.

Name:	DSCN1990.JPG
Size:	3,77 MB
ID:	268323

De achterzijde wordt niet dichtgemaakt met hout.
                          Dit gebeurd later, met aluminium plaat (vanwege de verschansing).

Reactie

Wat is dat voor materiaal midden onder in de romp?

Reactie

Twee kussentjes van schuimrubber.
                              Om te voorkomen dat er allerlei beschadigingen in de romp komen.
                              Je blijft anders aan het schuren..

Deze waren oorspronkelijk verpakkingsmateriaal uit een computer doos.
                              Na een inbraak (bij m'n vorige werkgever) moesten er nieuwe computers komen.
                              In iedere doos zaten er twee mooie zwarte rechthoekige exemplaren...
                              Cadeautje van de systeembeheerder.

Reactie

Working...
                              X