Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr MS Wolf Roofdierklasse 1/350 IronShipWrights

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Ik ben begonnen met de mast met wel wat dichterlijke vrijheid vwb de railingen rond het platformpje voor de seinlamp,
    Ik ben uit gegaan van deze foto

en heb nu het platform voor de schijnwerper in elkaar weten te klooien van getrokken sprue.
    Ik zag het niet zo zitten om met metaaldraad en sec lijm te gaan worstelen
    Platform is net 8 mm en ik moet aan de onderzijde nog versterkingsbalken maken

Reactie

Ben weer even met de mast bezig geweest, nl met het platform voor de radar, kon ik gelijk eens proberen hoe dat met dat rigging spul zou werken.
      Mwwah, het werken met met dat draad werkt wel heul lekker, maar het is allemaal zo priegelig en wat ik in mijn hoofd heb zitten lukt mij nog niet op de mast, das toch effe een horde te ver.
      Eerst even een plaatje vanaf wat verder

Das toch wel een hele verbetering ten opzichte van het gedrocht wat bij de kit hoort

Maar zoomen we in, dan lijkt het toch stukken slechter dan ik wilde, normaliter loopt het rond.

Heb voor de beeldvorming de radar er ook even opgezet, maar ik zit toch te denken om het hele spul er af te snijden en weer een nieuwe versie te gaan maken en dan nu toch gebruik te gaan maken van zakkendraadjes als staanders en wel weer met rigging draad af te maken

Reactie

Inmiddels ben ik wat verder en heb helaas ook met sec.lijm moeten spelen, ik krijg daar altijd ellende mee, al gebruik ik een naald, er zijn steeds grote proppen te zien.
        Eerst maar even versie 2.0 van het radarplatform, ik weet het, er zijn er echt wel hier die dit veel beter kunnen, maar ik laat het zo

Ik heb de ra en de achterste boom er op en deels rigging aangebracht, dit kan gewoon in het grijs, behalve dan de ra paarden, die maak ik later zwart. Het onderste draadje heb ik iets verfrommeld om daar later een heel partij draden (antennes) naar beneden lopen, maar ik kon geen geschikt vislijntje oid vinden en nu heb ik gelijk wat meer stevigheid

Wel even getwijfeld maar uiteindelijk toch maar besloten om de brug op het platform te lijmen, ik moet dan gewoon wat voorzichtiger schilderen

Hier even twee foto's van de stand van zaken op dit moment

Reactie

bewondering voor je chirurghanden,mooi zo.

Reactie

Dank je, Joop, het klinkt mss raar, maar ik ben nog niet geheel tevreden, ik zou beter moeten kunnen, maar ben al een paar jaar uit het scratch bouwen en voornamelijk figuren schilderend, dus de skills zijn wat roestig

Reactie

Ik heb er even een plaatje bij gezocht Bertus, in ong. dezelfde positie, hoop dat je dat goed vindt, leuk te zien hoe het schip is en gaat worden.
              Mooi werk

Click image for larger version

Name:	Hr Ms Wolf  2.jpg
Views:	1
Size:	72,8 KB
ID:	292238Click image for larger version

Name:	Hr Ms Wolf  1.jpg
Views:	1
Size:	102,1 KB
ID:	292239 (Bron: Pinterest).
              Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Dank je Hans. Ja, het begint wat worden maar ik zie nog een hoop foutjes zo her en der. Ach, ik ben van plan om nog meer modellen van de KM te bouwen, dus mijn skills zullen ook daarmee gaan toenemen en elk model zal dus hopelijk beter worden dan zijn voorganger. Het zullen echter wel vanaf WW2 tot de Kortenaer blijven, de nieuwere schepen vind ik niet mooi meer, te rechthoekig, geen karakter in de lijnen

Reactie

Ja, op een gegeven moment moet je toch eerlijk zijn, niet alleen tegenover jullie maar ook tegenover mijzelf.
                  Ik stop er mee en ben begonnen mij maar op het huishouden te richten.

Maar dat werd mij na 2 uur ook ten zeerste afgeraden

Jammer

Nee serieus, je moest oms voor jezelf een overweging maken of je met iets doorgaat of niet en ik heb besloten van niet dus 1 minuut later had ik dit

Ik vond de ra enzo dus niets en ik weet uit ervaring dat slopen dan beter is in het begin stadium dan dat je na uren klooien alsnog de boel gaat slopen omdat je je ergert aan wat je ziet.

Ik ben dus weer overnieuw begonnen, eigenlijk zou ik de hele brug overnieuw willen maken, maar dat laat ik maar even zo.

heb wel de mast vast gelijmd aan het brughuis, ik moet namelijk het seinlampplatform vastzetten met een frame en eenmaal op de romp gaat dat niet lukken ben ik bang

Welk frame, nou dit, even uitvergroot

Ja ja, macro laat dus ook de bouwfouten keihard zien, maar dit frame is 3 bij 3.5 mm

en ja, als je alleen maar dit soort onderdeeltjes maakt heb je echt geen grote bouwkamer nodig, kan makkelijk naast het gasfornuis

Als we het geheel wat groter maken dan krijg je de brug en mast tegen een rustgevende achtergrond (weten jullie meteen hoe mij aanrechtblad er uitziet :LOL

en nog even het kleine frame tegen dezelfde achtergrond maar dan nu rechtop

Ik zit mij alleen even wat af te vragen
                  Ik zie soms een roofdier aan de kade liggen waarbij er dan een soort loopplanken onder de ra zijn gezet, tijdens de vaart zie je deze dan niet. Is dit om op een wat veiliger manier te kunnen werken aan antenne draden oid?

Reactie

Door allerlei opgedragen klussen door mijn drie-eenheid, weinig aan de Wolf toegekomen, ja, nu effies
                    Ben bezig met de mast, daar heb ik weer twee dingetjes opgezet, waaronder de sirene.

Maar toen moest ik nog de raamafsluiters maken (die ik dus een fractie te laag verlijmd heb)
                    dit zijn rondjes van ca 2 mm doorsnee, en uitsnijden, nee, dat ging het niet worden. Al even gekeken wat zo'n Rp Toolz P&D set zou kosten, maar dat gaat mjn budget te boven.
                    Dus ja wat dan?
                    Ach, met een oud mesje, boortje en een zakmes kan je nog heel ver komen, een beetje McGyver gevoel besloop mij dus.
                    Dus gaatje boren, gelijkwaardig oud boortje gezocht en hoppa, met 5 minuten mijn eigen P&D setje,

En aan de rondjes ernaast kan je zien dat het prima werkt
                    En toe was het dus een kwestie van lijmen, had ik al gezegd dat het een halve mm te laag is?

Reactie

De pakketdienst bracht mij vandaag mij spulletjs van L'Arsenal (zo lief, elke bon wordt ondertekend met " Thank you, Melanie hartje hartje")
                      En wat stuurde Melanie?
                      Nou de volgende dingetjes

De Hedgehog van Niko, hier zitten twee types in, namelijk een lege en een geladen versie, nu waren de nederlandse fregatten van deze klasse voornamelijk met politietaken bezig, dus om nu een viskotter te gaan inspecteren met geladen Hedgehog en dieptebomrails en K-guns, tja beetje overdreven (al zou een paar dieptebommen best een hoop vistijd schelen :LOL)
                      Dus heb ik de lege versie gekozen ( de bommen zelf kunnen overigs prima in de mast als bij verlichting)

Verder........

Bolders of bettingen, ik weet eigenlijk nooit of ik ze goed heb, al dacht ik dat de betingen de dwarsgeplaaste beugels van een sleper waren, nou ja, whatever, ik had natuurlijk de kleinste soort nodig :evil:

En de munitiehouders voor de 40 mm;s

en de inhoud

Helaas waren het geen gesloten kuipen, anders had ik mss nog wel kunnen overwegen om ze te ruilen met de versie op het model

Dus vanavond de kleine dingetjes maar eens een beetje vastgelijmd.

De bolders, de hedgehog en de ringen op de Wolf

En toen ook de Bitter er maar even bijgepakt en ook daar een enkele ring aangebracht per station

En dan nog even beide fregatten naast elkaar

Reactie

In verband met een flinke verkoudheid en de daarbij behorende lekkages, niet zoveel gedaan
                        Ik heb besloten om de verdwenen MK51 richtkijker voor de achterste 40 mm te vervangen voor een dummie en dn af te dekken.
                        Verder nog een trappetje gemaakt uit het fretje PE wat bijgeleverd was en de beide DC racks vervangen door Niko exemplaren.
                        heb er maar even de 40 mm er bijgezet voor het plaatje

Op het achterdek moeten nog de beide kasten en haspels gemaakt worden en dan is dat stukje nagenoeg klaar

Reactie

Nou ja, over op de orde van de dag. Ik ben weer een beetje opgeknapt en heb dus weer wat gedaan. Ik had geschreven dat ik nog wat moest aanpassen aan de opbouw achter de brug

Want op de tekening is dat toch iets anders, kijk maar bij het ielige rode pijltje

Maar met wat werk krijg je dan zoiets

Op 1 van zijn privefoto's lagen dus de planken die je soms in de mast ziet als het schip afgemeerd ligt, deze lagen onder een dekzeil wat ik heb gemaakt van het vertrouwde vloeitje en wat verdunde houtlijm.
                          Omdat ik er toch mee bezig was gelijk maar een afdekzeil voor de sloep gemaakt en getracht iets te maken voor de afgedekte richtkijker voor de midbak 40 mm, dat iets minder geworden dan ik gehoopt had, op de foto zie je hem links.
                          Ook de kasten achterop het achterdek gemaakt, hierop komen nog haspels te staan
                          En dan even met de brug er op toont het toch alweer gaaf

Reactie

Afgelopen week niet veel gedaan, druk in huis enzo, maar gisteren had ik een dagje thuiswerken en "in de pauze" even wat gedaan.
                            Wat PE vast geplakt aan de brug, dus hekjes, laddertje en toch maar de radaruitkijkrailing vervangen, ik stoorde me aan het broddelwerk, ook wel een beetje aan het zoeklichtbordes, maar daar kan ik nog net mee wegkomen vind ik, tenminste nu nog, bij een volgend model ook niet meer.

Al eerder had ik de bijgeleverde schroefassen eens bekeken en gelukkig zaten er bij de Bitter een paar reserve, dus die maar gebruikt. Nadeel van secondenlijm is dat iets ook meteen vastzit, dus vandaar dat 1 as een beetje een boogje heeft, maar het spul is zo klein en teer dat ik dit maar zo laat. De bijgeleverde schroeven kan ik niet gebruiken, daar de Roofdierklasse een 4 bladige schroef heeft en de van Amstelklasse een 3 bladige (tja, je moet het maar even weten he, voor de liefhebbers heb ik desgewenst de volledige technische uitslagen tekening )

Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en de boel in de primer gespoten
                            Ach en dan krijg je toch een leuk modelletje. Ik zag wel wat schuurplekjes aan de achterzijde waar ik de verschansing heb aangepast.

Nu heb ik 1 geluk
                            De Drie-eenheid gaat volgende week vrijdag voor een weekje naar 1 of ander kamp of park, ik weet het niet precies. Toch wel vervelend dat de compressor dan per ongeluk bij eht opruimen van de schuur in de keuken komt te staan he :twisted: :twisted:
                            Dus hoop ik dat ik de boel in de wat betere kleuren kan krijgen.
                            Ik heb dan die week iets meer rust dus mss de Bitter ook maar voorzien van de laatste loodjes

Reactie

1 van de K-gun racks is overboord gespoeld en niet meer terug te vinden, dus uit de sparebox maar een ander gebruiken, al zijn die niet zo mooi als de originele die ik had.
                              Gister en vandaag de airbrush eens naar binnen gehaald en de juiste kleuren er opgespoten. Ik heb zo'n navalsetje van AK, maar de verf is daar vrij dun van en ik had iets te hoge druk, dus dat ging niet helemaal lekker.

Beetje ongeduldig met afplakken geweest en ja hoor, precies onder de kimkielen trek ik de verf er mee af, tuurlijk, heb ik weer .
                              Maar goed, penseeltje er langs en het is weer netjes, er moet toch nog een zwarte baan tussen, alleen weet ik niet hoe ik dat netjes moet afplakken bij de assen en roeren.
                              Ik kom er wel achter dat dat het best elk onderdeeltje apart moet schilderen bij een schip, je komt er later amper bij, met als gevolg verfvegen op plekken waar je het niet wilt hebben, daar wam ik achter toen ik het dek ging doen

De verf is vrij dun dus het dekt niet in 1 keer, maar als je een wat overladen penseel hebt vloeit het wel mooi, al duurde dat effe voor ik dat door had.
                              Alleen het herstellen met de grijze verf gaat wel effe duren, daar is het net te dun voor om in 1 keer weg te krijgen. Tis net figuurschilderen, 100 keer met dezelfde kleur laagjes opbrengen

Maar goed, het begint nu herkenbaar te worden.

Reactie

Vanochtend toch nog maar wat gedaan.
                                Ik baal een beetje veel, want van het resultaat wat ik in gedachten had is de werkelijkheid wel een beetje verder weg.
                                Ik heb wat beginnersfouten gemaakt met spuiten (de dikke laag grijs ) en daar kom ik mijzef nu op tegen. Het valt op de foto's niet zo op, maar wel als je het ding in het echt bekijkt, ook zitten er toch nog wel slordigheidjes in die ik toch eens af moe leren (2 keer kijken dan plakken)
                                Maar ja, weggooien vind ik ook zo weer wat he
                                Ik zat eens te kijken wat ik allemaal gedaan had om toto dit resultaat te komen en das toch best veel eigenlijk.

Dek voor 2/3 leeg moeten ruimen,
                                Nieuw gemaakt
                                - platform, brug, bordessen, sloep, davids, diverse kisten, aanpassing middendekhuis,
                                aanpassing achter verschansing, bordessen voor richtkijkers 40 mm, mast, ankerketting

Vervangen of nog te vervangen
                                - 3 inch kanon
                                - K-guns
                                - 40 mm

Nou ja, op zich heel leuk en tevens een uitdaging.

Ik heb alleen een pokkeruzie met de roeren, die zijn er vanochtend voor de 8ste keer afgedonderd, ik laat het maar zo :mrgreen:

Nog te doen, de bewapening, de antenne en tuidraden, de railing en wat klein spul, en de achtermast

Vanochtend wel de motorsloep met de nieuwe davids geplaatst, ook zoiets, ik heb die krengen wel 4 keer opnieuw gemaakt en eigenlijk zijn ze nog niet goed, maar ik laat het zo, ook de schoorsteen, een vervangend K-gunrack geplaatst, de brug verlijmd, uitsteeksels voor de antennedraden gemaakt, (die kleine zilveren pikkies die ui de bovenkant open brug steken, en de bordesondersteuningen bij de brug, ik moet er nog 1 rechtzetten zag ik op de foto

Ach, elke keer leer je weer dingen bij en zeker in deze discipline en schaal, het volgende model moet toch zeker beter worden, al wordt die groter, wel dezelfde schaal, maar ander type nederlands schip

Maar goed, even de foto's van vandaag

Heb de fret met PE delen van de week in de primer gezet, is toch handiger en de kleur wijkt maar iets af van het model, niet te zien dus.

De sloep, schoorsteen en rack in 1 foto

en een overzichtje

Kortom, tot zover geef ik mijzelf een zesje voor de afwerking

Reactie

Working...
                                X