Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr MS Wolf Roofdierklasse 1/350 IronShipWrights

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hr MS Wolf Roofdierklasse 1/350 IronShipWrights

Hallo
    Zoals al in mijn draadje over de Bitter voorgesteld mijn nieuwe project; Hr MS Wolf, een fregat uit de Roofdierklasse in de schaal 1/350

Ik heb mijn PCE 827 eens digitaal vergeleken en in 1e instantie gaf Navsource aan dat de PCE600 - 1609 173 ft lang waren, terwijlde PCE 827 180 ft lang is, op de werftekeningen staan echter dezelfde maten als bij de pCE827. Gelukkig maar.

Ik heb vandaag de werftekeningen nog eens goed doorgespit en in een hokje stonden lengte en breedte en idd, het klopt met mijn model, wel apart met de opgave van Navsource maar ik ben er toch wel blij met de "fout " van hen. Ik ben echter wel even verder gaan zoeken en de maten horen mi meer bij een PC klasse, dus de webmaster aldaar maar eens een vriendelijk mailtje gestuurd

Zojuist even, tijdens het wachten op mijn ovenschotel, de onderdeeltjes eens bekeken, tja , gelukkig heb ik nog wat over van de Bitter, want hoewel de details best wel goed zouden kunnen zijn is de gieting wat apart, veel flinterdunne flash, toch wel hier en daar misgietingen, maar ik heb dus 7 setjes 40 mm lopen (helaas 6 met een defect), stuk of 12 carlevlotten (en das mooi omdat ik ze kan vervangen voor de selfmade exemplaren op de Bitter.
    Schroeven, tja, ik denk dat ik ze netter kan scratchen, ik mis de sloep, maar de 3 inchers zijn best wel netjes, dus ja, gemengde gevoelens. Maar goed, ik moet in staat zijn er wat van te kunnen maken, mede door een 30 tal details foto's in een soort Walkaround. Ik zal dus nog wel wat zelf moeten maken, maar och, is dat niet een beetje de lol van de hobby, jmmer dat je jezelf wel hebt betaald bij de aanschaf van de kit. Tuurlijk ik kan hun mailen dat ik dingen mis en zo, maar och, het is ook wel weer een uitdaging

Vandaag maar eens wat gedaan aan de Wolf
    Allereerst de romp maar eens een stukje opgeknapt
    want dit zat in het doosje

Tja, daar moet wat aan gebeuren, zowel bij eht onderwatership 1 kimkiel, en bovendeks waar nogal wat gietrestjes en doorlopertjes zaten.

De volgende foto is niet echt voor tere zieltjes, dus dan maar beter even doorscrollen

Het betere breek en hakwerk en schrapen met de vijl

Daarna hier en daar eerst maar even de eerste groffe plamuurlaag aanbrengen

Terwijl dit droogt ben ik maar eens gaan kijken bij platform en brug, veel flash en doorlopers, maar deze keer kon ik wel opknappen, tis wel raar spul, een vreemd soort giethars. maar met een uurtje of 2 werk zo alles bij elkaar gaat het wel wat worden

Nu eerst eens met deze zaken in de hand de tekeningen gaan bestuderen wat er eventueel nog veranderd moet worden

Reactie

als je maar blij blijft.

Reactie

O ja, dat gaat wel lukken, de uitdagingen maken juist de hobby zo leuk, al ben ik nog niet zo creatief als Baco

Reactie

Als ik de foto van de tekening over het model heenleg zijn er toch nog wel wat zaken die anders zijn. Zo moet de schoorsteen vann het midscheepsdekhuis weg, de richttorenkooi midscheeps weg, achterste railing lager, op het model zit het achterste 40 mm station niet helemaal correct, maar das mm werk, het lijkt alsof de kimkielen niet geheel correct zitten, maar dat beschouw ik ook als mm werk

Op de dektekeningen moet er achter een kast verplaats worden van de stuurboordzzijde achterdek. Moet even zoeken wat het voor iets is wat bakboord net achter brughuis is, maar daar hebbenwe foto's voor omdat de tekening niets aangeeft, de luiken achterdek zitten wel goed, op voordek zal er ook wat verplaatst moeten worden, de munitiekisten voor de 3 incher zijn te groot, dus ik heb ng wat te doen

Reactie

sucses,blijf je volgen.

Reactie

Nou, de helft is van het dek verdwenen, nu lijkt het meer op een nederlandse versie
              Het dek

Toen eens gekeken naar het brugplatform, maar wordt ik niet echt heel blij van of ben ik erg kritisch. Mss, maar als ik meer werk ga hebben aan het opknappen dan namaken dan is de keuze snel gemaakt. Voor nu geef ik het de voordeel van de twijfel en ga het opknappen en schoonmaken, hier alvast een tussenstand

Tja, ik vraag me soms af hoe die gasten werken bij het inpakken
              Als ik het platform, de brug en SB en BB 40 mm station er even op zet, dan krijg je wel een beetje indruk he?

je ziet dat dit nu niet het grootste model is met zijn 16 cm lengte

Ook ben ik even aan het kijken geweest naar de 40 mm stations, maar daar was ik zo klaar mee. Dat ga ik dus nieuw maken

De eerste versie was best aardig, alleen raar genoeg was de bovenste van de foto wat kleiner, dat moet dus beter en overnieuw

Dus we gaan weer verder.
              Het handige van een schuifmaat is dat je dat prima als klem kunt gebruiken

uiteindelijk heb je dan een nieuwe versie met de originele er naast

En een totaal plaatje als afsluiter

Het lijkt alsof de kuipen verkeerd staan, maar dat ligt aan de telefooncamera, plaatje zit echter nog wel los

Reactie

Ben weer wat verder met de kit, althans het resin als voorbeeld, maar wel de tekening erbij en dan kloppen de resindelen ook niet helemaal (uhhh ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat mijn parts ook niet geheel schaalgetrouw zijn, je verlijmd dingen op elkaar terwijl het dan eigenlijk tegen elkaar had moeten zijn, maar dan klopt de rest weer niet meer.
                Maar goed, ik werk oa met deze tekening

Deze tekeningen kan je downloaden van Gahetna.nl en daar staan van de meeste nederlandse marinevaartuigen ingescande werftekeningen.
                Ik had al eerder de brug laten zien en wat ik er nu van gemaakt heb

en dan ook even in combinatie met het originele deel

Het grondplaatje is het platform wat ik ook maar nieuw ga maken want volgens de tekeningen waren de platforms voor de 20 mm dus cirkelvormig en niet o hoekig als het resindeel.

Ik kwam tijdens bekijken van de referentiefoto's er opeens achter dat de ene keer de Wolf F817 wel een 40 mm geschutsstation had en op andere foto's zag ik juist weer een ontbrekende kuip en zat er een platform met een "H".
                Op de tekeningen stond hij wel
                Navraag gedaan elders op het forum en het bleek dat op een gegeven moment de kuip verdwenen is , verder zijn de twin oerlikons 20 mm vervangen door single 20 mm's en is door het plaatsen van de Zodiak een K-gun en rek verdwenen. De Zodiac werd gebruikt voor onder ander de politietaken dus controleren van viskotters.

Edit. Okee, ik zat dus wel fout, de voorste platforms zijn dus idd afgevlakt aan de zijkanten

Reactie

Bij de vorige update heb ik de brug laten zien, met de grondplaat voor het platform
                  Ondanks de koppijn toch nog wat kunnen doen en het platform wat verder gemaakt, ik heb een dunner materiaal gebruikt voor de wanden, vond ik mooier. ben zelf wel heel benieuwd hoe het al in de primer er uit gaat zien.
                  Beide platforms even in beeld gebracht

En met de brug er op

Ik moet hier en daar nog even wat fijnschuren en de brug moet nog verder worden aangekleed. het was een open brug zonder bescherming, gestuurd werd achter de ronde raampjes, die krijgen onder zich ng een paar luiken. De zijkanten moeten nog wat leiding werk krijgen en de apparatuur, munitie en bergkisten etc.
                  Als ik het spul effies op de romp leg dan krijg je het volgende plaatje

Reactie

Hr.Ms. Wolf

Hi Bert,

Je "Work In Progress" maakt momenteel grote stappen.
                    Zeer professioneel. Dat wordt een prachtig model.
                    Dank voor het plaatsen.
                    M.v.g.
                    R81 (Dirk)

Reactie

Dank je Dirk

Varen kan ik niet (wordt al zeeziek tijdens het schaatsen) maar dit snap ik dan weer wel

Reactie

hij begind steeds echter te worden,sucses.

Reactie

Maar goed
                          De brug lag aan de voorkant nog open dus daar eerst maar eens een plaatje voor gesneden en globaal getekend waar wat spul moest

5 minuten later had ik dus dit

Maar dat geloofd niemand natuurlijk, neuh, het waren geen 5 minuten, maar op zich gaat zo plaatje wel snel.

Ook maar even de kuip voor de vuurgeleidingsrichters de MK51, elke 40 mm hd zijn eigen richter

De kuip is dus simpel een ovaal plaatje met wat strip er omheen
                          Zowel van voor als achterzijde

Tja voor de rest, paar kleine dingetjes. De overhang van SB en BBkuip afgemaakt en een paar steuntjes bij de maanvormige uitbouwtjes (moet toch eens zoeken hoe die dingen heten

Reactie

Een oud Bodegraafs gezegde luidt

Met passuh en metuh wor de tijd versletuh

En dat was vandaag dus weer aan de orde

Ik had vanochtend eht spul weer op mijn vertrouwde plekje aan het aanrecht gelegd en zat, met de opmerking van Odorg vaag in mijn achterhoofd, te kijken naar die luchtfoto en toen viel me wat op, daar was de kuip van de achterste 40 mm groter dan op mijn model, zo op het oog net zo groot als SB en BB kuip. De tekeningen erbij, meten en omrekenen en ja hoor, dat scheelde dus mooi 3 mm, dus even de mislukte kuip er op gezet en ja hoor

Dat leek veel meer in verhouding. Dus wat moet je dan..........................ja, idd

https://www.modelbrouwers.nl/media/c...852fe4dbb5.jpg

en 2 minuten later dus dit

Jammer dat ik dus wel de verschansing een paar keer heb aangetikt

Volgende keer vraag ik om een kale romp :evil:

Inmiddels heb ik dus best routine in kuipen maken en de nieuwe was eigenlijk in no-time klaar (dat wel)
                            Even de romp een beetje in stelling geschoven zoals bij de luchtfoto

Check

Dat verscheelt dus niet veel meer, nu klopt de afstanden en verhoudingen ook beter.

Ook de kuip voor de richter gamaakt, beide moeten nog wel op hoogte gemaakt worden denk ik

Tja, toen de sloep maar zijn steuntjes geven
                            met dit als 1 van de referentiefoto's aan het meten en snijden gegaan

Dus eerst de ondersteunen

Toen het frame en even op het dek gezet

Uhhh wat, wat roepen jullie nu?
                            Ja, ergens hebben jullie wel gelijk, tis mooi van verre, maar verre van mooi, dat kan beter

De onderste 2 zijn versie 2.0 die daar boven de eerste

Reactie

Soms gaat het snel, soms gaat het traag

Heel veel kleine dingetjes gedaan die eigenlijk niet terug te vinden zijn. Ik heb bijv de roosters achterop het platform gemaakt en aan de voorzijde weer wat van de verschansing weggehaald, daar moet een railing komen, extra uitbouwtje onder BB station gemaakt, wat kleine dingetjes op het achterdek gezet en de DC rails, helaas kan ik geen betere vinden, die bij de Bitter zaten (trumpeter ) waren mooier. Ook het richtkuipje voor midden 40 mm opgevuld en maar weer eens overzichtje gemaak, het gaat waarempel op een bootje lijken

Toen dacht ik de mast maar even te gaan doen. Dit is dus de mast, erg veel gietpunten, scheve mal en..............nou ja laat maar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Die ga ik dus ook maar overnieuw maken. Je zou zowat alles gaan digitaliseren en uit laten printen :mrgreen: :mrgreen:

Reactie

Working...
                              X