Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Johan de Witt
Collapse
X
-
Helidek
Het verder afwerken van het helidek met aluminium.
Het helidek is hier inmiddels vastgezet, waardoor nu ook de overige randen gemaakt/gemonteerd kunnen worden.
De aluminium wordt met 2 componentenlijm vastgezet... en die heeft 24 uur droogtijd
Dus... tijd om iets anders te doen...
De ronde platen voor in het helidek bijvoorbeeld...
-
-
En het geheel zonder klemmen...
Het mooiste kan ik helaas niet laten zien... en dat is, dat het allemaal nu behoorlijk solide aanvoelt.
De rande rand brengt zo'n enorme stijfheid in de constructie dat het zonder probleem bewerkt kan worden.
-
Reactie
-
Opbouw
Na lang wikken en wegen is besloten om de opbouw te maken uit hout / aluminium.
Waarbij een houten frame, bekleed wordt met aluminium plaatwerk.
Begonnen aan de voorzijde;
Het is de bedoeling dat de opbouw afneembaar wordt, om zo toegang te houden tot de verlichting, het voertuigendek en desnoods zelfs tot het onderliggende deel. Aan de onderzijde van de plaat, zit een plaat die in de dekopening past.
Het voorste schot met spanten, en onder het lijmen;
De meeste tijd wordt hier besteed aan meten en controleren...
Het zal geen verrassing zijn dat ook de hangaar open moet worden.
Dit schot (onder) is de voorste want van de hangaar, vandaar het dichte stuk.
De rest open, zodat lucht kan circuleren (koeling verlichting).
In totaal zijn er drie van deze schotten gemaakt.
Voorlopig is de hangaar los (vanwege het inbouwen details), dus een soort losse doos in het geheel.
Alleen het achterste schot is aan het A-dek gelijmt... de rest staat hier los;
Eerst het geheel weer controleren. Waarnodig bijwerken...
Reactie
-
Het monteren van de hoekstukken uit 0,6 mm aluminium.
De grote zijvlakken zijn lastiger, omdat de leverancier deze niet op gewenste afmetingen kan leveren.
Als alternatief een offset drukplaat, die ruim aan de afmetingen voldoet, maar dunner is (0,3 mm) en een zink / aluminium legering is.
Eerst nu twee repen van 16 cm gesneden, om de kans op deuken te beperken.
In later stadium worden ze gezaagd en gemonteerd.
Het frame:
Eerst nu de achterzijde van de opbouw.
Er zit een meetfout in het bovenste dek... dat moet dus nog worden gecorrigeerd.
Aan BB zijde loopt een gang, parallel langs de hangaar, die deur gaat open. De overige (voornamelijk bergruimtes) blijven dicht.
Op de volgende foto zijn de achterschotjes gezaagd.
Reactie
-
Het zagen (boven) en lijmen (onder) van aluminium met Bison twee componenten lijm ('proffesional' stond op de verpakking!)
Duurt wel even voordat het allemaal droog is... (ongeveer 12 uur).
Terwijl de voorzijde van de opbouw vrij eenvoudig is, is de achterzijde behoorlijk complex.
Meer meten en controleren dan bouwen..
De stand van zaken... (e.e.a. staat nog los)
Reactie
-
Het achter gedeelte van de opbouw (kan ik hier nog spreken van een dekhuis? Het grote vlak is 5 dekken hoog.) is allesbehalve eenvoudig.
De meeste tijd wordt hier besteed aan het bestuderen van foto's.
Hier is ook het 'A'-dek gecorrigeerd (stuk ingezet).
Tussen de romp en de opbouw is tijdelijk krimpfolie geplaatst.. Om ongewenste lijmverbindingen en stof tegen te gaan.
Schuren van het bovendek en nalopen van de lijmnaden.
Dit deel wordt eerst afgewerkt, waana later de achterschotten (boven en onder) worden gemaakt.
Na een laagje primer. Aan BB en SB zijde een los deel (wordt later vast gezet) daarbovenop komt nog een luchtkoker die helemaal naar het 'A'-dek (nu bovenste dek) loopt.
Reactie
-
En de andere zijde met RAS mast.
Maar voor het eerst gebruik van etchings (Scalelink) voor de railings, vanwege het platte model scepters.
Ben aangenaam verrast door het resultaat, was bang dat het erg zwak zou zijn.
Maar dat is geenzins het geval.
De RAS mast staat hier nog los... beetje huiverig om de brander er tegen te zetten.
Zal toch moeten gebeuren... soldeerbout heeft te veel tijd nodig om te verwarmen, waardoor dan alles uit elkaar valt.
Reactie
-
Het solderen van de railings en het plaatsen van ladders.
Op de foto zien we alleen de korte, de lastige... de lange zitten een stukje verder naar voren.
Daar zitten er twee naast elkaar met, halverwege een bordes;
Heb hier geen verdere foto's van gemaakt omdat het al eerder is getoond hoe deze worden gemaakt.
Het lijmen van het bovenste deel van het achterschot.
Rechts het bordes (nu met railing) tussen de ladders.
Reactie
-
netten helidek
Het is de bedoeling om het model te tonen zoals tijden een operatie, dus de netten rondom het helidek worden in neergeklapte positie gebouwd. Zoals dus op deze foto.
Even beter bekijken;
Er is dus een rand, in de kleur van de romp, en twee stuks klappen naar binnen (SB & BB) in verband met de trap.
Heb de units maar niet geteld, het zijn er dus veel. Bijna allemaal 2 meter lang (drie verbindingen aan dek) enkele zijn kleiner (twee verbindingen aan dek).
Achterop begonnen, in het midden met een twee-poot.
Dit is het dan... Één tweepoot + 3 driepoot's
Een stuk of 7 gemaakt, eerst in de verf, terwijl deze drogen een volgend groepje.
Daarna monteren. Maar dan zijn er er nog niet, de scharnieren op het dek worden later toegevoegd.
Reactie
Reactie