Dag Loek,
Nee, er zijn geen bruggen die last veroorzaken.
De masten worden (denk ik) in de Westhaven op pontons geplaatst en daarna gaan de gevaartes via de Oranjesluizen naar de sluis van Lelystad en vandaar verder naar hun bestemming.
Maar ik vind het toch een raar gezicht; je zou zeggen dat kiepert makkelijk om. De transporten vinden daarom bij weinig wind plaats.
De "oversteek" van het Noordzeekanaal nabij Buitenhuizen wordt vandaag verzorgd door Pont 8.
De hier geplaatste foto van de pont is op het IJ genomen op 12 januari van dit jaar.
Dit keer eens geen foto’s van schepen, maar wel van iets dat heel belangrijk voor de scheepvaart (en veel andere zaken) is.
Van 1672 tot 1703 was één van de Amsterdamse burgemeesters verantwoordelijk voor het water in de Amsterdamse grachten.
Het was Johannes Hudde (1628-1704), die tevens wetenschapper was. Om het water in Amsterdam te verbeteren, dokterde hij
in 1683/1684 een systeem uit. De grachten die op het IJ aansloten, werden voorzien van sluizen. Die sluizen werden gesloten,
zodat de (toen nog stromende) rivier Amstel geleidelijk het waterpeil in de stand verhoogde. Het IJ kende toen nog eb en vloed
door de verbinding met de Noordzee via de Zuiderzee. Als het water van het IJ eb was, werden de genoemde sluizen geopend,
waardoor het hoge water van de grachten het IJ instroomde. Was het waterpeil van de grachten en het IJ gelijk, dan gingen de
sluizen weer dicht. Het getijde op het IJ bepaalde de regelmaat van die handeling. Zo werd het water in de grachten wat verbeterd.
De toen gebruikte hoogte werd Amsterdams Peil (AP) genoemd. Deze hoogte werd later ook voor andere zaken (o.a. de bouw)
gebruikt; ook steeds vaker in het buitenland.
De AP-hoogte werd bij de sluizen door “Hudde-stenen” aangegeven.
In 1891 werd het AP genormaliseerd, verbeterd, en werd daarna het Normaal Amsterdams Peil genoemd. Dat merk wordt nu
vrijwel in de hele wereld gebruikt. Abusievelijk wordt NAP vaak Nieuw Amsterdams Peil genoemd.
Jarenlang zat in de Dam, tegenover het paleis, een buis, met daarin een koperen merkteken van het NAP. Dat merk bevindt
zich nu in de Stopera. Van de begane grond kan men een trap af en treft daar die koperen schijf op een zuil aan.
Uit de oude doos:
Bij toeval zag ik een foto van het pantserdekkorvet “Sumatra” in de Beeldbank van het Stadsarchief van Amsterdam.
Omdat de datum wordt vermeld kan ik aan de hand van mijn archief vaststellen wat er op de foto te zien is.
Sumatra 1891-09-21 (Jacob Olie).jpg
Het schip vertrekt hier op 21 september 1891 van Amsterdam naar Nederlandsch-Indië.
De maker is de bekende Amsterdamse fotograaf Jacob Olie.
Vanmorgen was ik weer eens bezig met mijn treinenfoto’s.
Daarbij kwam ik er een paar tegen, die in “Scheepvaart Regio Amsterdam” op hun plaats zijn.
Het gaat om het vrachtschip “Rosanne”, dat enkele malen een (voor mij) interessante vracht vervoert.
Op Vesselfinder zag vanmorgen ik een groep oorlogsschepen van de NATO binnenkomen.
Helaas komen de schepen niet langs mijn woning, maar meren in de Coenhaven.
Met enig gepuzzel kom ik tot de volgende vaartuigen:
In 2013 maakte ik nog een foto van Pont 20 van het GVB.
Thans trof ik die pont aan, bij de MS Van Riemsdijkkade in Amsterdam-Noord.
Het is allang geen pont meer, maar - zo te zien - een gebruikshal of zo iets…
Al lange tijd maak ik foto's van schepen met de naam Eiltank (en een nummer).
Die schepen zal ik nooit allemaal voor de lens krijgen, want ik heb al nummer "230" gezien.
Vandaag kwam "Eiltank 44" voorbij. Opvallend dat het nummer op de boeg ontbreekt.
Om 19:00 uur vertrok de "Queen Elizabeth" uit Amsterdam.
Helaas wat laat voor een goede belichting van de foto's, maar ik ben wel tevreden over het resultaat.
Vaak wordt er gekozen om de masten vertikaal te vervoeren naar een lokatie op zee.
Dit, omdat de elektronika voor masten die naar zee gaan vaak al in de mast is gemonteerd, en omdat het plaatsen en heffen van de ponton in vertikale toestand op zee grote voordelen biedt.
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Hallo Hans,
Dat de elektronica de reden is, neem ik graag aan.
Maar de zee speelt in dit geval geen rol, want de molens gaan van Amsterdam via Lelystad verder het land in.
Ik heb die route tot Lelystad een keer op "Vesselfinder" gevolgd.
De uiteindelijke plaats is mij onbekend.
Reactie