Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overzicht Uitwendige Marine verven na 1945 (1)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Overzicht Uitwendige Marine verven na 1945 (1)

De verfkleuren van de schepen van marine zijn in de loop der jaren nauwelijks veranderd qua kleurtint.
    De chemische samenstelling laat ik hier buiten beschouwing, dat telt niet voor een modelbouwer.
    Van 1946 tot 1975 werden de kleuren gepubliceerd in de order MN1020, later 1020a en 1020b.
    In1964 werd de oorsprongkelijke codering (Mxx) vervangen door een 3-cijferige code en geharmoniseerd
    met de kleurenwaaiers van de Landmacht en de Luchtmacht
    In 1975 werd met behoud van de toegekende cijfercodes een nieuwe order uitgegeven, nu met het nummer KN1020.
    In 1986 is overgegaan tot standarisatie van de krijgsmachtkleuren. Dit betekende dat een aantal KN nummers,
    waarvan de kleuren dicht bij elkaar lagen tot één code zijn samengevoegd.
    Belangrijker was de overgang naar RAL-coderingen. Waar dit mogelijk was, werden de Amerikaanse FS-codes
    ingevoerd (beter gezegd geformaliseerd).

Kleur: Wit M 1 (tot 1964), 101 (tot 1986), RAL 9010 (na 1986)
    Kleur: Lichtgrijs M 2 (tot 1964), 103 (is niet vervangen door een RAL-kleur). Rompkleur boven water of alleen de opbouw.
    Kleur: Grijs M 3 (tot 1964), 104 (is niet vervangen door een RAL kleur). Rompkleur bij het 2-kleurenschema.
    Kleur: Donkergrijs M5 (tot 1964), daarna Zwartgrijs 108 (tot 1986), RAL kleur 7024 (na 1986) Kleur voor de dekken.
    Kleur: Zwart M16 (tot 1964), 109 (tot 1986), RAL 9005 (na 1986)
    Kleur: Grijszwart 110, in 1986 ingevoerd als kleur voor de onderzeeboten.

Voor de onderwater huidverf golden andere richtlijnen en kon de kleur wat verschillen van bruinrood tot rood.
    Tot zover deel 1. Dell 2 zal en poging zijn kleurdefinities voor de modelbouwer te leveren.
    Deel 3 zal de kleuren van de MLD betreffen.

Rob B

Re: Overzicht Uitwendige Marine verven na 1945 (1)

Thanks Rob!

Hier staan de RAL-kleuren: http://ralkleuren.com/

Op het Marinemuseum staat nog een kleurstalenbak met de 3-cijferige stalen. Bij gelegenheid zal ik eens kijken welke RAL-kleur het dichtst bij 'donkergrijs 104' komt.
    Daily flogging will continue until the crew's morale improves...!

Reactie

Re: Overzicht Uitwendige Marine verven na 1945 (1)

Hallo Leon,

Ik ken die bak.Henk heeft hem indertijd laten zien. Het zijn de officiële emaille kleurstalen. In tegenstelling
      tot de normale verfstalen verkleuren die niet. Bij het NIMH hebben ze nog een bak met echte verfstalen,
      maar het oorspronkelijke wit is nu een vieze wittige kleur, mijlenver van het oorspronkelijke wit.
      De door mij genoemde kleuren (103, 104 en 110) zijn juist voor de Marine behouden, omdat er door de
      Normalisatie Commissie geen bijpassende RAL-kleur gevonden kon worden.
      Voor de modelbouw speelt er natuurlijk nog een ander probleem mee, de z.g. schaalverkleuring.
      Hoe kleiner de schaal, hoe lichter de kleur t.o.v het origineel moet zijn. Gebruik op een 1/72 model de
      originele potjes verf van de Rijkswerf, het resultaat ziet er niet fraai uit. De kleuren zijn veel te donker.
      Er zijn hele diagrammen waaruit af te lezen valt hoeveel wit (of geel) toegevoegd moet worden om de
      goede schaalverhouding te krijgen. Ik vind dit hier te gaan. Ieder moet op basis van zijn eigen smaak
      een model kunnen schilderen, maar dan wel op basis van de oorspronkelijke kleuren.

Groeten,

Rob B

Reactie

Working...
      X