Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen MAROF (mbo) en MAROF (hbo)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Verschil tussen MAROF (mbo) en MAROF (hbo)

    Hallo,

    Zoals de titel al luidt. Wil ik vragen wat 't verschil is tussen MAROF (mbo) en MAROF (hbo)?

    Vriendelijke groet Wilson

  • #2
    De MBO-opleidingen zijn meer praktijk gericht, de HBO meer theoretisch. op het MBO is het 4de jaar je stage jaar, bij het HBO het 1ste deel van het 3de jaar en het laatste deel van het 4de jaar de stage periode. Daarbij kun je je op het HBO nog eens specialiseren in het 5de jaar. (dit is optioneel). Als je van school komt is er geen verschil in vaarbevoegdheid, gage verschilt per reder of er meer betaalt wordt voor de HBO-er. Doordat de HBO opleiding theoretischer is blijft in vergelijking met de MBO-ers maar een klein deel varen na hun stage.
    Groeten Jeroen

    Reactie


    • #3
      was het niet zo dat de vaarbevoegdheden voor de mbo marof startte met stuurman 4 en whatever de swtk mbo diploma is? Ik heb wel met marofs gevaren maar die waren allen HBOers.

      Ik kan me niet voorstellen dat beide diplomas het zelfde zouden opleveren. Destijds moesten de mbos ook voor iedere volgende rang examen doen. HBOers hadden een theortische eerste rang of wtk C, en moesten alleen voor een eerste rang terug naar de simulator en wat extra wetgeving.

      MBO diplomas waren voor de kleine handelsvaart terwijl HBOs voor de grote vaart waren. Met een derde stuurman kon je kapitein op een kleine handels vaart schip worden.

      Reactie


      • #4
        Toch leveren beide diploma's zo goed als hetzelfde op, alleen doe je met MBO er bv 2 jaar langer over een hogere rang te bereiken.. En wil je loods worden MOET je HBO en vaarbevoegdheid voor kapitein alle schepen. En in het MBO is het stage varen ook verandert; half jaar in 3e en half jaar in 4e.. Ik doe nu MBO en ik hoop dat ik HBO kan gaan doen en dan na een paar jaar varen loods te worden..

        Reactie


        • #5
          "Oliver" wrote: Ik doe nu MBO en ik hoop dat ik HBO kan gaan doen en dan na een paar jaar varen loods te worden..
          na hoeveel jaar varen zou je dan loods kunnen worden?
          http://www.zkkmaassluis.nl

          Reactie


          • #6
            Interessant in deze is wellicht het navolgende artikel:

            Wederzijdse acceptatie
            Een andere ontwikkeling op de vloot die de personele en culturele verhoudingen aan boord onder druk zette - Mintzberg had er met gemak een flinke casestudy aan kunnen wijden - is de introductie van de maritiem officier of 'marof'. Deze geïntegreerde functie van stuurmanwerktuigkundige die in Nederland 25 jaar geleden voor het eerst het licht zag, bracht veel teweeg.

            De eerste afgestudeerden stroomden in op de laagste rangen en moesten zich nog bewijzen. Voor de traditionele zeevarenden met één discipline was het even wennen: collega's met technische én nautische vaarbevoegdheid, die zowel in de machinekamer als aan dek actief waren. Niet alle rederijen zagen deze combinatie van functies zitten.
            Enkele hebben nooit marofs in dienst genomen of zijn er inmiddels van afgestapt.

            Hoewel sommige zeevaartscholen sinds vorig jaar weer een monodisciplinaire opleiding aanbieden is de maritiem officier intussen volledig geaccepteerd. Vooral in maritieme walfuncties maakt men dankbaar gebruik van de vervallen scheidslijn tussen nautiek en techniek.

            Het voormalige P&O Nedlloyd, ooit mede-initiatiefnemer van de opleidingen belangrijk afnemer van maritiem officieren in Nederland, was toonaangevend in de ontwikkeling van het marof-bemanningsmodel. Na de overname door Maersk ging men er gewoon meedoor.

            De komst van Dual Masters en Dual Chief Officers, die zowel kapitein als hoofdwerktuigkundige zijn, schept intussen alweer nieuwe arbeidsculturele uitdagingen.

            Lees het hele artikel op: http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?t=6974 waarin ook het varen met vrouwen en multiculturele bemannningen aan de orde komen.

            Reactie


            • #7
              Ik heb vorig jaar toen ik in de tweede klas zat een presentatie gemaakt over loods. De toelatings eisen zijn wel zwaar. Hieronder een fragment uit mijn presentatie. Natuurlijk wat ingekort en wat simpeler gemaakt dan mij verteld was.

              Toelatings eisen:

              Je vooropleiding is HAVO/VWO.
              Je moet over een diploma maritiem officier alle schepen beschikken. HBO. Daarna ben je ingenieur. Voor alle klussen aan boord van een schip. Die duurt 4 jaar
              Kapitein alle schepen en stuurman alle schepen. Om dit te worden moet je eerste de middelbare of hogere zeevaartschool doen en daarna ongeveer 4 jaar varen voor praktijk ervaring.
              Je vaart niet gelijk niet in die functie maar je moet eerst promotie maken. Ook als je bij de Marine hebt gewerkt kun je loods worden, maar die duurt lang en is alleen voor VWO.
              Tevens moet je ook een getuigschrift van de koninklijke marine hebben voor een aantal dingen, dit duurt ongeveer 8 jaar.

              Je ziet het is erg versimpelt, maar de gemiddelde scholier van mijn leeftijd begrijpt dit maar net .

              Er zijn natuurlijk uitzonderingen!


              Groeten van,

              Benjamin
              Onze Koninklijke Marine verdient beter!

              Reactie


              • #8
                Tja, Ik heb dat met de Marofs nooit zo begrepen. Het blijft zoiets van een dokter die ook tandarts is.

                Tussen de dekoffieren zaten er altijd een bijzonder hoog percentage van a-technische klunzen, die voor het minste de machine kamer belden. Ik zou die mensen dan ook liever niet als deel machinist zien. Vica versa, waren er ook machinisten rouwdouwers, die ook liever niet op mijn brug zou zien.

                welke reders varen nog met maroffs?

                nedlloyd, shell en Jo?

                Reactie


                • #9
                  Volgens mij hoef je om het varen niet echt een HBO diploma te halen als je toch dezelfde verantwoordelijkheden en salaris krijgt als iemand van het MBO.

                  Het enige leuke is dat je een "ing" titel krijgt; maar de vraag is of dat enig nut heeft voor een zeevarend beroep. Ik denk dat je als HBO'er beter je ei kwijt kan aan de wal (vind het zonde om al het theoretish geleerde bijna niet te gebruiken).

                  Om die reden ben ik er na mijn eerste stage al mee genokt (wat het varen betreft); heb mijn laatste stage aan de wal gedaan (HQ PONL). Ik ben officieel wel Marof alleen zonder vaarbevoegdheid

                  Reactie


                  • #10
                    Re: Verschil tussen MAROF (mbo) en MAROF (hbo)

                    even een omhoog gooien.

                    Heb een vraag. zijn er mensen die eerst mbo hebben gedaan en vervolgens HBO er achteraan? en heb je er veel profijt van als je eerst MBO hebt gedaan (voor de mensen die HAVO hebben).

                    groeten
                    cpt. X

                    Reactie


                    • #11
                      Er zijn heel veel overeenkomsten tussen de opleiding HBO Maritiem Officier en de opleiding MBO Maritiem Officier. In principe is het inhoudelijke deel hetzelfde. Na het behalen van beide diploma’s beschik je eigenlijk ook over dezelfde vereiste bevoegdheden om op alle schepen te mogen varen. Op het gebied van stagevaren is er ook bijna geen verschil: zowel als HBO’er en MBO’er kun je bijvoorbeeld op de wat grotere schepen varen, zoals cruiseschepen en grote containerschepen.
                      Hoewel het dus lijkt dat de opleidingen op het HBO en het MBO bijna hetzelfde zijn, zijn er toch een aantal verschillen op te noemen. Op het HBO wordt veel aandacht besteed aan leidinggeven en de vastgestelde competenties. Bovendien behaal je na het voltooien van de opleiding je bachelor. Wanneer je later zou willen stoppen met varen, en aan de wal aan het werk zou willen gaan, kom je met je bachelor en je goede technische achtergrond van de opleiding gemakkelijker aan een baan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een baan bij een rederij, een energiecentrale, een verzekeringsmaatschappij, een baan als surveyor, of eindverantwoordelijke (O.I.M - Offshore Installation Manager) in de offshore.
                      Een ander verschil is dat je alleen loods bij het Loodswezen kunt worden als je beschikt over je bachelor. Indien je je diploma MBO Maritiem Officier hebt behaald, en je al wat interesse hebt om later na het varen loods te worden, zou je er uiteraard voor kunnen kiezen om meteen je HBO-diploma verkort te gaan halen.

                      Ben je benieuwd of je geschikt bent voor de zeevaart? Of vraag je je af of de opleiding Maritiem Officier iets voor jou is? Doe dan de Marof-Interessetest, en vind het uit! http://www.maritiem-officier.nl/marof-interessetest/
                      Vriendelijke groet, Hans.

                      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                      Reactie


                      • #12
                        Een goede en duidelijke uitleg hoe het varen "vroeger" was bij de Nederlandse Koopvaardij, voor de invoering van het "MAROF systeem", met een schematisch overzicht van de opleiding tot scheepswerktuigkundige en stuurman, van leerling t/m Hoofdwerktuigkundige / Gezagvoerder.

                        http://www.varenisfijner.nl/PDF/VolleKrachtVooruit.pdf
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie

                        Working...
                        X