Mededeling

Collapse
No announcement yet.

K XIV aanvaring ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• K XIV aanvaring ?

Heeren, op de achterkant van de foto staat geschreven 'K XIV aanvaring'. Ik kan dit nergens terugvinden. Weet een van jullie wanneer dit heeft plaatsgevonden. Groeten Gerard

Click image for larger version

Name:	aanvaring.JPG
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	301974
    In time of War, but not before,
    God and the Sailor we adore ashore.
    Buth when War is over and Peace remitted,
    God is forgotten and the Sailor quited.

Re: aanvaring

Op zolder staat een doos "Onderzeedienst-foto's". Daarin vind ik deze foto, een dag later dan de jouwe.

Achterop staat bij mij: 5 maart 1942 Javazee, hekbuizen onbruikbaar door bomaanval. Kan niets vinden over een aanvaring, maar de foto's schelen volgens mij niet veel in tijd.
    --

Name:	KXIVjol1.jpg
Size:	121,8 KB
ID:	219428

Reactie

Geachte heer Kruys, bedankt voor de snelle reactie. Dat zal wel een feest zijn, zo'n doos met onderzeeboot foto's op zolder. Ik denk niet dat deze foto is genomen tijdens de WOII (5 maart 1942). Bij het uitbreken van schermutselingen zijn de houten deklatten weggehaald en er zal zeker geen zonnetentje uitgezet zijn. Ik denk dat deze foto van voor 1940 is. Groeten gerard

01-03-1942 In de Bantam-baai (noordwestkust van Java) wordt de Japanse marinetanker s.s.
      TSURUMI beschadigd. Wordt zwaar met dieptebommen bestookt, er worden er 67
      geteld. Door deze aanvallen springt reserve brandstoftank lek, plaats te 22h00 M.J.T.
      bij Zuidwachter.
      02-03-1942 Op H.W. naar Noordwachter; daarna terug naar Zuidwachter - ten zuiden van
      Noordwachter om naar Straat Soenda.
      04-03-1942 Om 03h30 Stromenklip gepasseerd. Om 19h10 naar Veeckensbaai voor olieladen uit TAN 8.
      Loopt bij dagworden Veeckensbaai binnen, laadt olie uit TAN 8. Vertrekt van de Veeckensbaai
      om 12h00 (Zuid-Pagai), maakt een verkenningsslag op verzoek cdt SOEMBA, stoomt daarop naar Colombo.

Reactie

De tekst achterop de foto is ook niet in een voor mij bekend handschrift. Foto's zijn afkomstig van de commandant (1932-1934) van de onderzeedienst Th.L. Kruys, de latere CZM. Het is een troepje, dus de tekst kan heel goed door een onbevoegde erop gezet zijn.

Reactie

"Horneman" wrote: Heeren, op de achterkant van de foto staat geschreven 'K XIV aanvaring'. Ik kan dit nergens terugvinden. Weet een van jullie wanneer dit heeft plaatsgevonden. Groeten Gerard
          Hallo Gerard,
          Hoe zéker ben je van "K XIV"? Bij die boot is inderdaad niets te vinden. Maar bij de "K XVI" vind ik:
          In 1938 raakt de periscoop zwaar beschadigd bij een torpedo-aanvalsoefening op de rede van Soerabaja.
          Commandant C.W. Slot zet een aanval in op de kruiser "De Ruyter" en moet daarvoor het anti-torpedoscherm rond de kruiser passeren. De torpedobootjager "Piet Hein" vaart echter zo dicht bij de kruiser, dat de commandant zich vergist en de "K XVI" te vroeg omhoog laat komen. Hij denkt namelijk, dat hij het anti-torpedoscherm al is gepasseerd. De "Piet Hein" raakt de aanvalsperiscoop, die daardoor omknikt.

Vooral dat laatste klopt goed met de getoonde foto.
          De foto's van Gerard en Tom laten volgens mij niet dezelfde onderzeeboot zien.
          Met groet - Hans

Reactie

Beste Hans.
            Hans, ik neem aan dat je bron KVO 101, blz 19/20 is wat betreft aanvaring K XVI en Piet Hein. De periscoop echter is op 'mijn' foto niet zo erg gebogen. En ik moet weer erkennen dat een tekst achterop geschreven niet altijd waarheid is. Het is zeker niet de K XVI, maar ook niet K XIV. Bij nader bestudering (achtersail en de ontluchtingsgaten) lijkt het mij een van de K VIII klasse te zijn. Het kan dus K VIII, K IX en de K X zijn. En inderdaad het zijn niet de zelfde boten (wat betreft de foto's). Het probleem wordt allengs groter. Groeten gerard

Reactie

Ik zie nu ook dat mijn foto niet dezelfde boot betreft als jouw foto. Ik denk dan toch dat mijn foto wel de K XIV is, overigens is de foto niet door mijn oudoom in die doos gedaan, want achterop staat zoals gezegd 1942, en mijn oom overleed in 1940. Jammer, ik dacht dat ik je kon helpen. Eigenlijk heb ik ook geen bal verstand van onderzeeboten. Tenzij ze Zeehond heten of drie cylinders hebben.

Reactie

"Horneman" wrote: Beste Hans.
                Hans, ik neem aan dat je bron KVO 101, blz 19/20 is wat betreft aanvaring K XVI en Piet Hein. De periscoop echter is op 'mijn' foto niet zo erg gebogen. En ik moet weer erkennen dat een tekst achterop geschreven niet altijd waarheid is. Het is zeker niet de K XVI, maar ook niet K XIV. Bij nader bestudering (achtersail en de ontluchtingsgaten) lijkt het mij een van de K VIII klasse te zijn. Het kan dus K VIII, K IX en de K X zijn. En inderdaad het zijn niet de zelfde boten (wat betreft de foto's). Het probleem wordt allengs groter. Groeten gerard
                Hallo Gerard,
                De bron van mijn tekst ken ik niet: het is een met de hand geschreven notitie (misschien overgenomen uit de door jou genoemde bron). Jammer, ik dacht mijzelf op de borst te kunnen kloppen met het aandragen van de "oplossing". Nou, niet dus...

Reactie

Hans, het enige incident wat ik weet van Hr.Ms. K X in Ned.Indie is dat op 21-03-1927 in Straat Madoera nabij het Oostervaarwater de Hr.Ms. K X een aanvaring met de K XII heeft gehad. Wat de schade betreft was de K XII zwaar beschadigd (water inlaat) en de K X was weer vaargereed op 01-04-1927. Ik denk echter niet dat dit 'onze' aanvaring is daar de betreffende aanvaring een boeg/boeg aanvaring is geweest. Er wordt niet gesproken over een verbogen periscoop. Groeten Gerard

Reactie

"Horneman" wrote: Hans, het enige incident wat ik weet van Hr.Ms. K X in Ned.Indie is dat op 21-03-1927 in Straat Madoera nabij het Oostervaarwater de Hr.Ms. K X een aanvaring met de K XII heeft gehad. Wat de schade betreft was de K XII zwaar beschadigd (water inlaat) en de K X was weer vaargereed op 01-04-1927. Ik denk echter niet dat dit 'onze' aanvaring is daar de betreffende aanvaring een boeg/boeg aanvaring is geweest. Er wordt niet gesproken over een verbogen periscoop. Groeten Gerard
                    Hallo Gerard,
                    Die aanvaring had ik óók gevonden, maar om dezelfde reden als jij heb ik die niet beschouwd als de gebeurtenis op je foto.
                    Ik heb het woord "periscoop" in mijn K-bestanden opgezocht, maar alleen dit bericht en dat van de K XVI kwamen daar uit voort.
                    Met groet - Hans

Reactie

Horneman schreef Bekijk Berichten
                      Heeren, op de achterkant van de foto staat geschreven 'K XIV aanvaring'. Ik kan dit nergens terugvinden. Weet een van jullie wanneer dit heeft plaatsgevonden. Groeten Gerard

[ATTACH=CONFIG]26812[/ATTACH]
                      Beste Hans.

Beste Gerard,
                      Zou het Hr Ms O 7 geweest kunnen zijn
                      Achter op de kaart staat K XIV, maar na lezen van de ingezonden stukken begrijp ik dat het probleem allengs groter wordt. met name welke onderzeeboot het is

Via Delpher onderstaande gevonden, Bron: De Tijd 8-juli 1921.

Name:	O 7.jpg
Size:	10,1 KB
ID:	271971Click image for larger version

Name:	nieuws O 7.png
Size:	1,49 MB
ID:	271972

PS De mannen lopen er "luchtig" bij, dus wat dat aangaat zou het kunnen. (maand juli).
                      Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Aanvaring

Beste Hans, bedankt voor nimmer inlatende zoektochten naar waarheden, perfect. Op de foto van Kruys bevindt zich een jol en een Indische opvarende. De O boten voor 1930 hebben nooit een jol aan boord gehad. Ook Indische schepelingen waren in Nederland in die tijd niet aan boord van de ozbn. We moeten toch verder zoeken. Maar we komen er wel, eens. Groet Gerard

Reactie

Horneman schreef Bekijk Berichten
                          Beste Hans, bedankt voor nimmer inlatende zoektochten naar waarheden, perfect. Op de foto van Kruys bevindt zich een jol en een Indische opvarende. De O boten voor 1930 hebben nooit een jol aan boord gehad. Ook Indische schepelingen waren in Nederland in die tijd niet aan boord van de ozbn. We moeten toch verder zoeken. Maar we komen er wel, eens. Groet Gerard
                          Beste Gerard,
                          Bedankt voor je snelle reactie.
                          Met deze recente info van jouw, (al dan niet een jol aan boord en geen Ind. schepelingen a.b. van de ozbn in die tijd), kan ik nu "misschien" wat gerichter zoeken of een nieuwe aanwijzing wel of niet voor de oplossing in aanmerking komt.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

K XIV / K XVI

Beste Gerard.

Mag ik zo vrij zijn om meer en meer te veronderstellen dat het hier gaat om de K XVI. evenals H@ns.
                            De vergissing: (omdraaien van de KX(VI) naar KX(IV) achter op de foto) is gauw gemaakt.
                            Mijn vermoeden wordt nog meer versterkt door de berichten uit die tijd.
                            Daarom plaats ik toch mijn bevindingen uit deze Bron: Dagblad voor Nederlandsch-Indië Juni en Juli 1938.

Name:	K 16 3.png
Size:	1,33 MB
ID:	272017Click image for larger version

Name:	K 16 1.png
Size:	1,61 MB
ID:	272018Click image for larger version

Name:	K 16 2.png
Size:	1,63 MB
ID:	272019

Reactie

Aanvaring

Name:	K-XVI 1.jpg
Size:	139,7 KB
ID:	272021

Dit is een foto uit mijn archief, het is de K XVI in Soerabaja na de aanvaring. Het lijkt erop dat het de zelfde boot is als op de eerder getoonde foto van de heer Kruys voorkomt. Maar 100 % zekerheid heb ik niet. Groet Gerard Horneman

Reactie

Working...
                              X

Debug Information