Mededeling
Collapse
No announcement yet.
'Raadplaatje' detail van K 18 tekening
Collapse
X
-
Re: 'Raadplaatje' detail van K18 tekening
Volgens mij zijn dat de in- en uitlaat mast t.b.v. het getrimdt dieselen.
Ofwel de Nederlandse voorloper van de snuiverinstallatie cq. schnorkel.
Deze, oorspronkelijk nederlandse vinding, in de oorlog door de duitsers,
en later in iedere Diesel-sub toegepast, maakte het mogelijk om op periscoopdiepte
de dieselmotoren te gebruiken voor voortstuwing danwel om de batterijen
op te laden.
Groet,
WillemGroetjes uit Zeeland,
Willem Cool
-
Beste Willem, ik denk het niet. Op de K XVIII is er geen snuiverinstallatie geplaatst. Tevens was de snuiverinstallatie een (1) pijp (zie Hr.Ms. O 20). MVG Gerard.In time of War, but not before,
God and the Sailor we adore ashore.
Buth when War is over and Peace remitted,
God is forgotten and the Sailor quited.
Reactie
-
Ik denk ook niet dat er een snuiverinstallatie was. Deze tekening stamt uit 1930, en de snuiver kwam voor het eerst met O19 en O20 in 1939. ik denk dat ik de luchtingang van de diesels kan zien net achter het achterste 40mm kanon. Daar is een vertikale schacht met afsluiter te zien. De uitlaat kan ik ook niet vinden; mogelijk is die op de waterlijn achter de toren geplaatsts (veel K18 foto's laten daar een hoop schuim zien).
Het raadplaatje blijft dus open!
Freek
Reactie
-
Hr. Ms. O 19 en Hr. Ms. O 20 waren de eerste onderzeeboten ter wereld die uitgerust waren met een doorontwikkelde, zogenaamde snorkel of snuiver.
Hr. Ms. O 16 ( waarvan de kiel gelegd was in 1933 ) was eerder ook al uitgerust met een snorkelsysteem maar deze bevond zich nog in een experimentele fase.
Ik kan mij goed voorstellen, dat de boten van de K XIV-klasse ( kiellegging 1930 t/m 1931 ), eveneens gedacht werd aan een snorkelsysteem, zoals op de ( in dezelfde periode gebouwde ) O16.
De tekening in bericht # 1 toont 2 buizen, waardoor de benodigde zuurstof aangevoerd zou kunnen worden en een tweede buis waar de uitlaatgassen van de dieselmotoren geloosd zouden kunnen worden.
Ontwerptekeningen worden tijdens en na de bouw bijgewerkt. Deze bijgewerkte tekeningen noemt men revisietekeningen, ook wel "as built" tekeningen.
Ik ga er van uit, dat de tekening in # 1 niet een "as built" tekening is. ( maar dus het 1e ontwerp ).
Voor een modelbouwer is het daarom van groot belang om met "as built" tekeningen te werken.
De boten van de K XIV-klasse waren, ( kiellegging 1930 t/m 1931 ) net alsHr. Ms. O 16, van een geheel nieuw ontwerp t.o.v de oudere boten. ( er werd veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels en vanwege deze nieuwe technieken kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik.
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Reactie

Reactie