Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderzeeboot K XVIII

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Onderzeeboot K XVIII

Beste allen,
    de verkorte geschiedenis van deze Onderzeeboot K XVIII is bekend, wat ik graag zou willen weten wie de laatste bemanning was van deze Onderzeeboot K XVIII
    diegeen die deze tot 'zinken' hebben gebracht.

mvg
    Jean

Het enige dat ik hierover weet, is dat de LTZ 1e klasse van Well Groeneveld commandant van de onderzeeboot was van 4 januari 1942 t/m 2 maart 1942, de dag dat de boot door de eigen bemanning tot zinken werd gebracht.
    Terwijl de jappen Soerabaja naderden, werd de K XVIII vernietigd.
    Toen de commandant op inspectie uitging, waarom de ontplofbare lading niet zou werken, kwam hij om het leven, omdat deze lading alsnog afging.

Bovenstaande doet vermoeden dat het voorval plaats vond aan boord van de onderzeeboot.
    Een andere lezing geeft aan dat de commandant is omgekomen op 4 maart tijdens een bezoek aan het Torpedo-Atelier op het M.E. te Soerabaja, waar een ontsteking alsnog afging.

Last edited by j.sprong; 11th March 2024, 16:53. Reden: toevoeging.
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

KXVIII schreef Bekijk Berichten
      Beste allen,
      de verkorte geschiedenis van deze Onderzeeboot K XVIII is bekend, wat ik graag zou willen weten wie de laatste bemanning was van deze Onderzeeboot K XVIII diegeen die deze tot 'zinken' hebben gebracht.
      mvg
      Leesvoer KXVIII
      Er zijn mensen die zo op hun strepen staan,
      Dat ze dwars gaan liggen !

Reactie

In de (zeer betrouwbare) Gedenkrol van gevallen marinepersoneel van de heer H. Floor staat:

Op 4 maart 1942 hebben kapitein-luitenant ter zee J.J. van der Have, chef van het Torpedo-Atelier,
        en luitenant ter zee Van Well Groeneveld (RMWO), commandant van de onderzeeboot K XVIII,
        samen een tocht ondernomen om te inspecteren of bepaalde objecten op het ME te Soerabaja
        voldoende waren vernield. Zij zijn daarvan niet teruggekeerd. Aangenomen moet worden, dat deze
        twee officieren zijn omgekomen, toen tijdens hun bezoek aan het Torpedo-Atelier een springlading,
        waarvan de tijdsontsteking niet had gefunctioneerd, alsnog tot ontbranding kwam.

Mvg - H@ns

Reactie

Working...
        X

Debug Information