Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Monument K I

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Monument K I

Op het marine- etablissement te Soerabaja, in het bijzonder de Onderzeedienst (Oedjong), stond nog in de jaren 1947/1948 het (Indische) onderzeedienst monument namelijk de gesloopte toren van de K I. (dit te vergelijken met het monument van de O I op steiger 19). Is hier ergens een foto van? Groet Gerard
    In time of War, but not before,
    God and the Sailor we adore ashore.
    Buth when War is over and Peace remitted,
    God is forgotten and the Sailor quited.

Beste Gerard.

Op 2 maart 1942 is het Marine Etablissement te Soerabaja door Marinepersoneel vernield, nadat op 24 en 28 februari 1942 de Perakhaven door Japanse luchtaanvallen werd beschadigd.

De vernieling van de vlootbasis Soerabaia is grondig geweest. Alle dokken, waaronder drie drijvende, waren tot zinken gebracht, een met een torpedojager die in reparatie was, er nog in. Niet minder dan 123 kleine en grotere vaartuigen, die niet tijdig konden wegkomen, zijn in de havenbekkens tot zinken gebracht. Alle werkplaatsen en opslagplaatsen waren opgeblazen. De Japanners is een grote puinhoop in handen gevallen.
    Als in 1947 / 1948 nog de conning tower van Hr Ms K 1 gestaan zou hebben, vraag ik mij oprecht af: "Hoe dan..........".
    De K 1 had in 1928 Sabang (de meest westelijk gelegen stad van Indiƫ) als basis en is voor zover ik kan nagaan daar gesloopt.
    Het kan natuurlijk zijn dat de conning tower verscheept is in of kort na 1928.

Vraagje:

Is het onomstotelijk vast te stellen ("in woord of geschrift") dat de conning tower van Hr Ms K 1 daar werkelijk in genoemde periode 1947 / 1948 heeft gestaan
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Beste Hans, de K I is na de uitdienststelling van de K I (25 januari 1925) een tijdje opgelegd. Is uiteindelijk samen met de voormalige Krokodil en Draak in 1932 in de Javazee tot zinken gebracht.
      Het sail van de K I is benoemd in 1947. "Zowel de ingang als de dokken zelf gaven een kleurige aanblik door talloze vlaggen, terwijl voor een versierd spreekgestoelte de toren van de eerste Indische duikboot, de K I stond opgesteld.
      Dit overgebleven stuk van het toentertijd zo moderne wapen geleek op speelgoed naast de torens van de K XIV en K XV, twee oorlogsveteranen die er naast lagen" .
      Groet Gerard Ps de bedoeling is dat in KVO hier een artikel overkomt en anders in het periodiek van Vrienden van het Marinemusem (begin 2021).

Reactie

Horneman schreef Bekijk Berichten
        Beste Hans, de K I is na de uitdienststelling van de K I (25 januari 1925) een tijdje opgelegd. Is uiteindelijk samen met de voormalige Krokodil en Draak in 1932 in de Javazee tot zinken gebracht.
        Het sail van de K I is benoemd in 1947. "Zowel de ingang als de dokken zelf gaven een kleurige aanblik door talloze vlaggen, terwijl voor een versierd spreekgestoelte de toren van de eerste Indische duikboot, de K I stond opgesteld.
        Dit overgebleven stuk van het toentertijd zo moderne wapen geleek op speelgoed naast de torens van de K XIV en K XV, twee oorlogsveteranen die er naast lagen" .
        Groet Gerard Ps de bedoeling is dat in KVO hier een artikel overkomt en anders in het periodiek van Vrienden van het Marinemusem (begin 2021).

Beste Gerard,

Is het mogelijk de link nog een keer te plaatsen maar nu dat ie te openen is
        Bijvoorbaat hartelijk dank

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Ik het je een email gestuurd met de foto. Groet Gerard

Reactie

Dank Gerard voor de email en foto, waar het sail verwijderd zou zijn.
            Ik heb deze terug gevonden op NIMH, met de tekst "Torpedoboten Hr.Ms. Draak (1907-1921) en Hr.Ms. Krokodil (1907-1921) en Hr.Ms. K1 (Michiel Gardeyn) (1905-1921) als oefendoel voor luchtbombardementen

Naar mijn mening hebben we het hier niet over de duikboot K1, maar over de K-klasse torpedoboot K1. (Michiel Gardeyn) op basis van het onderschrift van NIMH, "Hr.Ms. K1 (Michiel Gardeyn)".

Click image for larger version

Name:	image_97923.jpg
Views:	117
Size:	67,1 KB
ID:	328409

Rectificatie: In de posts in deze draad waar ik als Bron "NIMH" heb vermeld, moet dit ( officieel ) zijn "Maritiem Digitaal".
            Excuus voor het ongemak.

Last edited by j.sprong; 5th November 2020, 16:20.

Reactie

De torpedoboot K I is op 19 december 1905 omgedoopt in Michiel Gordeyn. Deze is in 1921 afgevoerd uit de sterkte. De Draak en Krokodil zijn definitief uit de sterkte afgevoerd eind 1931. De William Warmont, Christian Cornelis en Michael Gardeyn zijn nooit in Nederlands Indiƫ geweest (bij mijn weten).

Reactie

De Draak en Krokodil en Willem Warmont, Christiaan Cornelis en Michiel Gardeyn zijn wel gebouwd t.b.v. Departement van Koloniƫn, misschien reden om aan te nemen dat al deze 5 boten ook in het voorm. Ned. Indiƫ gediend hebben. ?

Click image for larger version  Name:	MMKB16_003499001_00147_image.jpg Views:	0 Size:	75,0 KB ID:	328415

Bron: Jaarboek van de Koninklijke Marine, 1905-1906.

Reactie

Ik lees het anders: 'en van de torpedobooten Draak en Krokodil welke werden aangebouwd ten behoeve van Dep. van Kolonien'. Dus alleen die twee. Anders zou Tromp, G5 t/m G 8, Michiel Gardeijn, Christiaan Cornelis, William Warmont ook onder Dep. van Kol. vallen, en dat is niet zo. De Warmont is op 23 juli 1937 als opleidingsschip voor stokers op de Rijkwerf te Willemsoord uit dienst gesteld. Christiaan Cornelis was eind jaren dertig ook opleidingsschip voor stokers te Willemsoord. In de mei dagen van 1940, in actieve verdediging, door eigen bemanning te Numansdorp vernietigd en Michiel Gardeijn is in 1921 afgevoerd uit de sterkte. Nogmaals de boten zijn nooit in Ned.Indie geweest.

Reactie

Ik denk nu dat je hier een punt hebt Gerard, dan moet het onderschrift van NIMH fout zijn.
                    De Draak en krokodil (links) hadden een lengte van 30 meter, evenals de Michiel Gardeyn, ook 30 meter
                    De duikboot K1, had een lengte van 46 meter, en als je goed naar het achterschip kijkt van de boot (rechts) is deze ook langer. ( foto uit # 6 ).
                    Verder mis ik op de foto van NIMH het "vreemde" neusje op de boeg, wat de torpedoboot K1 wel heeft en duikboot K1 niet.

Overigens merk ik dat er veel sites deze "fout"maken.

Maar nu nog "de foto van het sail op het Marine Etablissement in Soerabaja na WO 2 ".

Voor zover "case closed" Gerard

Click image for larger version  Name:	Michiel gardeyn.jpg Views:	0 Size:	94,6 KB ID:	328422

Click image for larger version  Name:	Hr Ms K1.jpg Views:	0 Size:	77,6 KB ID:	328423

Reactie

Rectificatie: In de posts in deze draad waar ik als Bron "NIMH" heb vermeld, moet dit ( officieel ) zijn "Maritiem Digitaal".
                      Excuus voor het ongemak.

Reactie

Working...
                      X

Debug Information