Mededeling

Collapse
No announcement yet.

NOS: "Geen politie bij Wereldhavendagen Rotterdam"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • NOS: "Geen politie bij Wereldhavendagen Rotterdam"

    Op https://nos.nl/artikel/2247351-geen-...rotterdam.html "Geen politie bij Wereldhavendagen Rotterdam" het volgende:

    Geen politie bij Wereldhavendagen Rotterdam

    De politie gaat door met het voeren van acties voor betere arbeidsvoorwaarden. Tijdens de Wereldhavendagen op 7, 8 en 9 september, zal er in de haven geen toezicht worden gehouden. De gemeente onderzoekt wat de gevolgen van deze actie zijn en of dat mogelijk consequenties heeft.

    Bij voorgaande edities van de Wereldhavendagen werden er ongeveer 150 agenten ingezet. Nu zullen die vooral actief zijn in hun eigen wijk, maar wel te hulp schieten als de nood aan de man komt in de haven.

    Burgemeester Aboutaleb zegt respect te hebben voor agenten die opkomen voor hun zaak. Maar hij vraagt zich af of zo'n groot evenement hiervoor moet worden gebruikt.
    Meer over te lezen op https://www.rijnmond.nl/nieuws/17212...en-door-acties "Geen inzet politie bij Wereldhavendagen door acties" en https://www.rijnmond.nl/nieuws/17213...reldhavendagen "Onderzoek naar gevolgen politieactie Wereldhavendagen".

    Anders zou de Koninklijke Marine samen met de Koninklijke Marechaussee maar politietaken op zich moeten nemen tijdens de aankomende Wereldhavendagen.

  • #2
    Je hebt niet altijd politie nodig, als je beveiliging inhuurt kan een event gewoon doorgaan. Iedere gemeente heeft tegenwoordig van die handhavingsteams, deze hebben van de officier van justitie in de regio waar ze werkzaam zijn een bevoegheid om mensen aan te houden en voor te geleiden bij een (hulp)officier van justitie. Zoals gewoonlijk maak jij een hoop paniek om niets.

    https://www.rtlnieuws.nl/nederland/f...-politieacties

    http://www.omroepbrabant.nl/?news/28...euforisch.aspx

    Reactie


    • #3
      Ook al zijn er tegenwoordig handhavingsteams tijdens evenementen, toch vind ik de aanwezigheid van de politie voor de veiligheid bij grote festivals en evenementen als de Wereldhavendagen wel belangrijk, vooral gezien de altijd wel aanwezige dreiging van terrorisme door IS-strijders en andere extremisten. Ik weet namelijk niet of handhavingsteams ook kunnen optreden tegen terreurdreiging.

      Reactie


      • #4
        Admiral Halsey schreef Bekijk Berichten
        Ook al zijn er tegenwoordig handhavingsteams tijdens evenementen, toch vind ik de aanwezigheid van de politie voor de veiligheid bij grote festivals en evenementen als de Wereldhavendagen wel belangrijk, vooral gezien de altijd wel aanwezige dreiging van terrorisme door IS-strijders en andere extremisten. Ik weet namelijk niet of handhavingsteams ook kunnen optreden tegen terreurdreiging.

        Wat is jou kennis op het gebied van Politie en handhavingsteams om een oordeel daarover te vellen? Ik heb zelf uit betrouwbare bron vernomen dat de er nagedacht wordt om de handhavingsteams in de toekomst ook van wapens te gaan voorzien nu de politie steeds meer taken gaat afstoten. Misschien kun je het beter bij jou specialiteit de uniformeren houden?

        Reactie


        • #5
          Ace schreef Bekijk Berichten
          Wat is jou kennis op het gebied van Politie en handhavingsteams om een oordeel daarover te vellen? Ik heb zelf uit betrouwbare bron vernomen dat de er nagedacht wordt om de handhavingsteams in de toekomst ook van wapens te gaan voorzien nu de politie steeds meer taken gaat afstoten. Misschien kun je het beter bij jou specialiteit de uniformeren houden?
          Werk je zelf dan bij de politie/justitie dat je meer kennis hebt op het gebied van de politie en handhavingsteams dan ik, Ace? En wat bedoel je met dat onduidelijke zinnetje "Misschien kun je het beter bij jou specialiteit de uniformeren houden?"?

          De politie die steeds meer taken afstoot, dat past prima in het neoliberale VVD/D66-denken van marktwerking, bezuinigingen in de publieke sector en het privatiseren van overheidsdiensten.
          Last edited by Admiral Halsey; 26th August 2018, 12:10.

          Reactie


          • #6
            Admiral Halsey schreef Bekijk Berichten
            Werk je zelf dan bij de politie/justitie dat je meer kennis hebt op het gebied van de politie en handhavingsteams dan ik, Ace? En wat bedoel je met dat onduidelijke zinnetje "Misschien kun je het beter bij jou specialiteit de uniformeren houden?"?

            De politie die steeds meer taken afstoot, dat past prima in het neoliberale VVD/D66-denken van marktwerking, bezuinigingen in de publieke sector en het privatiseren van overheidsdiensten.
            Ik heb wel mijn papieren daarvoor maar gezien het salaris wat ik dan moet inleveren is een reden om het niet te doen. De handhaving teams zijn eigenlijk de nieuwe gemeente politie deze vullen het gat op wat na de fusie van de gemeente en rijkspolitie is ontstaan. wat ik bedoel is schoenmaker blijf bij je leest.

            Reactie


            • #7
              Admiral Halsey schreef Bekijk Berichten
              Ook al zijn er tegenwoordig handhavingsteams tijdens evenementen, toch vind ik de aanwezigheid van de politie voor de veiligheid bij grote festivals en evenementen als de Wereldhavendagen wel belangrijk, vooral gezien de altijd wel aanwezige dreiging van terrorisme door IS-strijders en andere extremisten. Ik weet namelijk niet of handhavingsteams ook kunnen optreden tegen terreurdreiging.
              Dan komt bij mij de vraag onmiddellijk op: Wat heeft de politie meer te bieden bij serieuze dreiging (terreur) dan de handhavers als:

              De bevoegdheden van de handhavers zijn:

              De handhavers openbare ruimte vertegenwoordigen het gezag van de gemeente op straat en hebben bepaalde bevoegdheden om te zorgen dat mensen zich aan de regels houden. Iedereen is verplicht aan een handhaver alle medewerking te verlenen als hij daar om vraagt. Een handhaver mag:

              een proces-verbaal opmaken
              een identiteitsbewijs vorderen voor het uitschrijven van een bekeuring
              een verdachte aanhouden
              gepast geweld toepassen bij het verzetten bij een aanhouding
              indien noodzakelijk een verdachte fouilleren
              gebruik maken van handboeien
              apparatuur gebruiken (welke.....mij onbekend)
              panden en terreinen betreden (woningen met toestemming)
              inlichtingen vragen, zakelijke documenten bekijken, kopieën maken en documenten meenemen als kopiëren ter plekke niet mogelijk is (met schriftelijk bewijs van meeneming).

              Al met al.......weinig of niets minder dan de politieman/vrouw.
              Je komt dan eerder uit bij De Mobiele Eenheid (ME) en die heeft als primaire taak verstoringen van de openbare orde te bestrijden.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #8
                Politie? Wat is dat nou weer? Oh ja...iets van heel vroeger. Nu zie je ze nergens meer. Of ze nog bestaan?

                Reactie


                • #9
                  Ja........ze bestaan nog.

                  Ik herinner mij een verhaal van een goede kennis.
                  Twee zoontjes van hem, waren sneeuwballen aan het gooien.
                  Een buurman van hem kwam naar buiten, en deed in eerste instantie leuk mee.
                  Na 5 minuten, werd de man onverwacht boos, (depressief) zodanig dat de kinderen het huis invluchtten.
                  De boze buurman kwam ze achterna, kwam zelfs een aantal meters het huis binnen waar de kinderen wonen, en begon op 1 van hen te meppen.
                  De kennis van ons, de vader van de kinderen dus, deed aangifte.
                  De politie kwam en aan de kinderen werd gevraagd, of ze hadden gezegd, dat ie niet over de drempel van de deur mocht komen.
                  Neen........dat hadden ze, toen ong. 10 jaar oud in hun angst niet gezegd.
                  Dan kunnen wij helaas niets voor u betekenen was de reactie naar de vader, tja......dat zijn de regels mijnheer.

                  P.S. Ik wil wel graag bij deze aantekenen, dat veel mensen ook goede ervaringen hebben gehad met politie in het algemeen (De politie is je beste kameraad, was vroeger een slogan), maar.......dan denk ik waarom kon het hier (bovenstaande verhaal) dan niet.
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • #10
                    ach ja...ik woon in een grote stad maar kan mij werkelijk niet herineren wanneer ik nog agenten heb gezien.

                    Reactie


                    • #11
                      j.sprong schreef Bekijk Berichten
                      Dan komt bij mij de vraag onmiddellijk op: Wat heeft de politie meer te bieden bij serieuze dreiging (terreur) dan de handhavers als:

                      De bevoegdheden van de handhavers zijn:

                      De handhavers openbare ruimte vertegenwoordigen het gezag van de gemeente op straat en hebben bepaalde bevoegdheden om te zorgen dat mensen zich aan de regels houden. Iedereen is verplicht aan een handhaver alle medewerking te verlenen als hij daar om vraagt. Een handhaver mag:

                      een proces-verbaal opmaken
                      een identiteitsbewijs vorderen voor het uitschrijven van een bekeuring
                      een verdachte aanhouden
                      gepast geweld toepassen bij het verzetten bij een aanhouding
                      indien noodzakelijk een verdachte fouilleren
                      gebruik maken van handboeien
                      apparatuur gebruiken (welke.....mij onbekend)
                      panden en terreinen betreden (woningen met toestemming)
                      inlichtingen vragen, zakelijke documenten bekijken, kopieën maken en documenten meenemen als kopiëren ter plekke niet mogelijk is (met schriftelijk bewijs van meeneming).

                      Al met al.......weinig of niets minder dan de politieman/vrouw.
                      Je komt dan eerder uit bij De Mobiele Eenheid (ME) en die heeft als primaire taak verstoringen van de openbare orde te bestrijden.
                      De bevoegdheden van de Boa's (handhavers) is afhankelijk welk domein-papieren men heeft.
                      Op de onderstaande website kan men info over de opleidingen vinden.

                      http://www.ipol.nl/opleidingen/boa-opleiding

                      Reactie


                      • #12
                        Ace schreef Bekijk Berichten
                        De bevoegdheden van de Boa's (handhavers) is afhankelijk welk domein-papieren men heeft.
                        Ik wist niet dat er zoveel soorten ambtenaren zijn, die de BOA-status hebben.

                        https://nl.wikipedia.org/wiki/Buiten...ringsambtenaar
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie

                        Working...
                        X