Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zeilmeisje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Re: Zeilmeisje

19-1-2012

Vandaag is het een mooie zonnige dag en wat minder wind dan gisteren, waardoor het lekker rustig zeilen is. Guppy loopt nog steeds hard genoeg om de 21ste aan te komen. Nog 280 mijl te gaan en ik hoop morgen de eerste eilanden al in zicht te krijgen. Dat betekent dat vandaag de laatste dag van m'n reis is, dat de dag begint met een eindeloos blauw golvendal en ook precies zo eindigt. Ik ben nog steeds niet echt aan het idee gewend dat ik over twee dagen de jongste ben die ooit de wereld rond is gezeild. Maar ik kijk er ondertussen wel wat meer naar uit om aan te komen. Lekker vers voedsel, lopen, rennen en m'n familie weer zien. En m,n 33 jaar oude Gup verdient ook wel wat rust na twee oversteken van bijna 6000 mijl vlak achter elkaar. Ze doet het ontzettend goed en vraagt weinig onderhoud.

Laura

http://www.lauradekker.nl/

Reactie

vr 20 jan 2012, 15:58
      Zeilmeisje loopt record mis
      SINT MAARTEN - Zeilmeisje Laura Dekker komt dit weekend aan op Sint Maarten, waar ze een jaar geleden begon aan haar reis rond de wereld. Ondanks dat ze dan inderdaad de jongste zeilster is die ooit in een jaar de wereld rond zeilde, kan ze een plek in het Guinness Book of World Records wel vergeten.
      Dat heeft niet te maken met haar persoonlijke prestatie, maar met Guinness. Die heeft namelijk onlangs besloten om de categorie 'jongste' niet langer in het boek op te nemen. 'We voeren een beleid waarbij we ongepaste recordpogingen van minderjarigen niet bestraffen, steunen of aanmoedigen,' zo luidt de uitleg volgens de Wereldomroep.

Ook de World Sailing Speed Record Council, de officiële instantie voor zeilrecords, heeft geen leeftijdscategorie. "Bij ons gaat het om de snelheid," zo laat de organisatie weten.
      bron Telegraaf
      --
      Laura.jpeg

Reactie

Dat was al duidelijk voor ze vertrok.

Reactie

Laura Dekker rondt wereldreis af
          Laatste update: 21 januari 2012 23:43
          PHILIPSBURG - Laura Dekker heeft zaterdagavond tegen 8 uur (Nederlandse tijd) haar soloreis om de wereld afgerond.
          Eric van Staten/Zeilen
          Laura Dekker rondt wereldreis af

Volgens een woordvoerder van het 16-jarige 'zeilmeisje' voer zij toen de haven van Sint Maarten binnen.

Volgens de zegsman gaat het goed met Laura. ''Ze ziet er enorm fris en vrolijk uit. Ze zwaait naar iedereen die klaar staat om haar te onthalen''.

De laatste mijlen van haar wereldreis werd Laura begeleid door familieleden. Onder meer haar ouders, zusje en opa en oma waren haar met een volgboot tegemoet gevaren. Op zee al vond een hereniging plaats, meldt Zeilen.nl.

Toen Laura de haven binnen voer, werd ze door een kleine armada aan plezierboten onthaald. ''Er liggen hier enorme jachten en die toeterden allemaal. En er stonden tientallen mensen te klappen op de kade'', aldus de zegsman.

Herenigd

"De hereniging met haar ouders ging uitermate gezellig, de sfeer was perfect'', zei de woordvoerder. ''Laura heeft zelfs even de tijd genomen voor de media, waar ze eigenlijk niet zo dol op is. Het is hectisch voor haar, maar ze houdt zich er prima onder.''

Nadat Laura haar zeiljacht had afgemeerd, viel ze in de armen van ouders en zusje die zichtbaar ontroerd waren. Zelf was Laura redelijk laconiek. “Ik sta nog een beetje te wiebelen op mijn benen, ik kan het nog niet zo goed bevatten.’’

Laura kon na aankomst eindelijk weer patat eten. “Daar heb ik tijdens mijn oversteek van Kaapstad naar Sint Maarten ontzettend naar uitgekeken.”

Jongste

Laura vertrok een jaar geleden vanaf Sint Maarten en werd, toen als zij daar zaterdag aankwam, officieel de jongste solozeiler die rond de wereld heeft gevaren.

Voor Laura zit er overigens ook een zwart randje aan het record; het komt namelijk niet in het Guinness Book of Records. De organisatie accepteert niet langer de jongste categorie, omdat ze minderjarigen niet wil aanmoedigen tot het doen van recordpogingen die de organisatie niet geschikt vindt.

Zeemijlen

Dekker heeft in totaal ruim 27.000 zeemijlen afgelegd. Het record stond op naam van de Australische zeilster Jessica Watson. Zij voltooide de reis drie dagen voordat ze 17 werd.

Laura wordt 17 op 20 september 2012. Het verschil tussen de twee meisjes is wel dat Watson de reis non-stop maakte. Laura pauzeerde tijdens haar reis een aantal keer en keerde ook terug naar Nederland om op de Hiswa een lezing te geven.

Laura zal pas halverwege februari naar Nederland terugkomen. In de tussentijd zal ze zich op Sint Maarten onder andere bezig houden met een boek over haar belevenissen.

Volgens Zeilen.nl heeft het meisje nog niet de behoefte terug te gaan naar Nederland. Dit zou komen door de problemen met Jeugdzorg die waren ontstaan voor haar vertrek.

bron NU.NL
          --
          Guppy.jpg

Reactie

Toen ze aan de reis begon was ik erg sceptisch, ik heb toch grote bewondering voor haar prestaties gekregen. Ik heb ook genoten haar dagelijkse belevenissen op haar website, en ik ben blij dat het avontuur goed afgelopen is. Jammer vind ik dat ze haar reis niet in Nederland heeft beëindigd .
            CONSTANTIA ET FIDE

Reactie

een laatste bericht over Laura Dekker alias het Zeilmeisje
              ---------------------------------------------------------------------------

za 28 jan 2012, 09:00

Laura Dekker is geen gewoon meisje
              Door Epco Ongering
              AMSTERDAM - Over het zeilmeisje Laura Dekker is het afgelopen jaar veel gezegd en geschreven. Blijkbaar tot vervelens toe, wat we opmaken uit de vele reacties van lezers op onze berichtgeving op Vaarkrant.nl.

Bij alle commotie over de vraag of je een zo jong meisje wel alleen de wereld rond mag laten zeilen, of het wel een echt record is en of ze volgens de wet niet op school zou moeten zitten, bleef één aspect nadrukkelijk buiten beeld.

Laura is geen gewoon meisje. Zij is een zeilster in hart en nieren die niets liever doet dan zeilen. Ze heeft de laatste paar jaar alles op alles gezet om haar doelen te verwezenlijken. Dat was niet in de eerste plaats om als jongste zeilster rond de wereld in de recordboeken te komen. Ze was gewoon al erg jong bezig met oceaanzeilen, zoals wonderkinderen wel vaker op jonge leeftijd dingen presteren die meestal alleen volwassenen lukken.

Het was niet haar keus om voortdurend negatief in de schijnwerpers te staan. Laura zette solo een prestatie neer waar volwassenen een puntje aan kunnen zuigen. Want wie van ons kan zeggen dat hij of zij solo rond de wereld heeft gezeild?

Wie heeft er net als Laura met goed gevolg voorbereidingen getroffen om stormen op zee te doorstaan? Wie heeft dagenlang alleen op de oceaan gedobberd, in afwachting van een vlaag wind, zonder een mens te zien en zonder gek te worden?

Wie is er net zo bezeten van zeilen als Laura en bereid daarvoor de schoolcarrière op het spel te zetten?

Dat het zeilmeisje haar tocht zonder noemenswaardige kleerscheuren heeft volbracht, mag een wereldprestatie worden genoemd, ook al wordt haar record door geen enkele instantie erkend. Daar gaat het ook niet om.

Laura maakt ons duidelijk dat zeilen meer is dan het varen met een bootje. Dat solozeilen ook een manier van leven is die, naast zwaar en lastig, ook oneindig mooi kan zijn.

Daarom is Laura een voorbeeld voor al die - niet zo bijzondere - kinderen waarvan we hopen dat ze watersporten ook leuk gaan vinden. Ook al hopen we van harte dat ze pas de wereld rond zeilen als ze volwassen zijn.
              Bron Telegraaf

--
              Zeilmeisje in de golven.jpg

Reactie

Zeilmeisje Laura schrijft boek over haar avonturen

Het 16-jarige zeilmeisje Laura Dekker wil een boek uitbrengen. Ze schrijft dat op haar weblog. Het boek moet gaan over de avonturen die ze
                beleefde tijdens haar lange zeilreis.

'Ik ben druk iets te maken van mijn dagboek, dat ik hopelijk snel een boek kan noemen', laat Laura weten op haar site. Het is nog niet bekend
                hoe het boek moet gaan heten. Onlangs werd ook bekend dat het verhaal van Laura verfilmd gaat worden.

Voordat de tiener aan haar soloreis begon, kwam er al een boek over haar uit. Haar oma bundelde Laura's dagboekverhalen in 'Mijn Verhaal'.
                Dat ging over alle gebeurtenissen, onder meer het gebakkelei met de Kinderbescherming, die aan haar reis vooraf gingen.

Laura kwam 21 januari terug van haar wereldreis, die een jaar had geduurd. Momenteel woont ze op Bonaire. Het is de bedoeling dat ze zo snel
                mogelijk haar havo-diploma haalt.

http://www.ad.nl
                --
                zeilmeisje023.jpg
                Groetjes uit Zeeland,

Willem Cool

Reactie

Hedenavond is Laura Dekker te gast bij P&W.
                  Ned1 aanvang 23:00 uur.
                  Alles natuurlijk onder voorbehoud.

Reactie

Zeilmeisje Laura Dekker opent Hiswa in Rai Amsterdam.

Na maandenlang alleen over de oceanen gezworven te hebben, stond het ‘zeilmeisje’ nu weer in het centrum van de belangstelling. Op dinsdagmorgen 6 maart opende ze de watersportbeurs Hiswa in de Amsterdamse Rai door middel van het luiden van een scheepsbel.

Tekst en foto’s Rudy van Duijnhoven
                    bron Roofvis net
                    --
                    Laura Dekker opent de Hiswa 2012.jpg

Op de stand van Gaastra werd de nieuwe kleding van de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij) getoond..jpg

_Frits en Laura.jpg

Reactie

• Guppy, de boot van Laura Dekker vergaan op rif

Guppy, de boot van Laura Dekker is vergaan op de riffen van het atoll Manihiki, halverwege tussen Nieuw Zeeland en Hawaï.
                      De tekst die ik rechtstreeks van haar blog heb overgenomen vertelt het allemaal.
                      Geen doden maar wel een financieel en persoonlijk verlies. Een rechtsprocedure zal naar verwachting wel volgen.
                      Eeuwig zonde.....

17-08-2018:
                      ''This last week has most likely been one of the saddest times in my life so far. My dear Guppy, my first home, my companion on the biggest adventure of my life has stranded on a reef in one of the atolls in the northern Cook Islands.

I loaned Guppy long term in full faith to a non profit organisation to sail with children after I had been promised to get paid for her by a couple who wished me to donate her to a good cause. The payment never happened - however I still decided that this future for Guppy would be the best and if she could inspire more children to live their dreams it would be all worth it. In April 2018 she left New Zealand with a crew of four, I was meant to be onboard for the first trip to Fiji but got very ill and was unable to take the weather window. The delivery captain who was supposed to sail Guppy to Los Angeles was also onboard, I had gone trough the whole boat with him and had full confidence he would get her to LA safely - however during this trip someone else skippered the boat who decided sailing her reefed down and a storm jib in max 18knots wind was a great idea. Guppy is a racer/cruiser - she likes lots of sail and yes she’s a very wet boat, anything over 10knots of wind means the decks will be wet and water will be in the cockpit. I’m guessing they didn’t want this but of course this caused the boat to sail slow and roll heavily on the ocean swell. Because of this, the delivery captain made a crash trough the boat and broke his rib - he had to take a break in Fiji but was also not allowed to come back for reasons still unknown to me.

From there on Guppy continued her journey with a rather incompetent crew of which one by one left the boat until one person with very little ocean sailing experience was left single handing Guppy. I often attempted to tell them how to sail & maintain Guppy well, getting a big shock every time a picture would come by. They started having trouble with the engines that I have never had trouble with and were perfectly maintained before I gave the boat over, the suncover of the Genua started ripping of meaning the sail has been flapping to much or chafing somewhere. Lots and lots of canisters ( and other things) were tied to the railing against my advice of not leaving anything on the deck. Guppy has a low freeboard and therefore very quickly has lots of water on deck. The chance that the jerrycans are swept away and tear out the railing is almost inevitable.
                      On top of that they sailed to many islands which weren’t on the planning, sometimes even in the opposite direction of which they needed to go causing them to end up way to late in the season and actually unable to safely continue to Hawaii because of Hurricanes.

'' You can imagine how I anxiously watched the tracker almost everyday - seeing very strange sailing patterns and low speeds for winds in which I know she could perform much better. To my big shock and surprise Guppy was then anchored in front of an Atoll on open ocean where anchoring is actually impossible and very, very dangerous to say the least. I wrote a message straight away but it was in vain. I watched how the tracker moved onto the reef and stayed there. I’ve been given very little updates or information on what’s really happened or going on now but it’s confirmed that she is indeed on the reef, she has been there for almost one week and I know that no boat, not even a steel one, not even Guppy - could possibly survive this kind of impact.
                      So far the report of damage I have been given means she’s a total loss. Manihiki is a very remote atoll with very little resources. The sailor who sailed her at the time is luckily okay although needed some medical attention.

Somehow the news that Guppy is gone forever hasn’t quiet sunk in yet, it’s unreal, yet reality, and I will need to live with this…
                      The journey of Guppy ends here, but in my memory of course she will always sail on.

Laura ''

Reactie

• De 'Guppy' is total loss te beschouwen.
                        Ongeveer alles is naar de haaien maar de masten staan er nog op.
                        een eerste raming van de schade / het herstel beloopt € 385.000.
                        daar kun er wel 3 of 4 voor kopen.
                        Ze ligt nu helemaal droog op het rif na een tweede stormbui.

Reactie

• https://www.zeilen.nl/nieuws/actueel...py-total-loss/

Bron met wat foto's: Hét magazine voor zeilers, door zeilers.
                          Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• Hier nog een actuele foto.
                            Duidelijk dat er van alles aan gort is. Toch een taaie boot ondanks al dit geweld!!
                            Bijgevoegde Bestanden

Reactie

Working...
                            X