Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtschip no 12 Noord Hinder

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Lichtschip no 12 Noord Hinder

Lichtschip No 12 Noord Hinder is een museumschip in Hellevoetsluis en ligt aan de Koningskade aldaar
    Gebouwd in 1963 in opdracht van de Koninklijke Marine bij scheepswerf De Waal in Zaltbommel. 18 oktober 1963 werd zij voor het eerst uitgelegd op de positie Noord Hinder (51-39 N. - 2-34 O.) Het schip kreeg geen eigen voortstuwing maar wel Kromhout dieselmotoren voor het leveren van de benodigde elektriciteit voor boord verlichting en de vuurtoren. Zij had een bemanning van 10 -11 personen, Een kapitein, stuurman en machinist. (scheepswerktuigkundige) Deze hadden hun verblijf op het achterschip. Ieder had een eigen hut. Op het achterschip was ook een reserve hut Verder waren er een kok en een zeuntje (koksmaat / mesroombediende) en 6 matrozen/lichtwachters Deze waren gehuisvest op het voorschip. Ieder een had een eigenhut. Dan was er ook een ziekenhut op het voorschip.
    In 1981 werd zij op de scheepswerf Hoogenraad & Kuyt in Scheveningen grondig verbouwd. De Kromhout diesels werden vervangen door vier 4-clilinder watergekoelde Samofa diesels. Elk met een vermogen van 40pk. De achtermast werd verwijderd, en er kwam een helidek. Het schip werd geheel geautomatiseerd. D.w.z alle functies, zoals de bediening van het licht, de nautofoon (misthoorn), alsmede de bediening van de motoren werden vanaf de wal bedienbaar gemaakt. Het cardanisch opgehangen optiek in de (vuur)toren werd vervangen door een vast optiek. De stuurinrichting werd verwijderd en het roer werd vastgelast.
    Zo kon zij zonder bemanning uitgelegd worden op haar positie. Alleen de eerstye 2 jaren was er nog een kleine bemanning aanwezig om te zorgen dat alles goed bleef werken. De Samofa diesels waren geen succes en werden in 1992 vervangen door drie lucht gekoelde Deutz dieselmotoren.
    In deze onbemande periode werd zij ook op de positie Texel gelegen en wel van september 1983 tot augustus 1987 en van januari 1992 tot mei 1992. Daarna lag zij weer op de positie Noord Hinder. Op 21 maart 1994 werd het schip als laatste Nederlandslichtschip, difinitief van zee gehaald en opgelegd bij de Betonning in Hellevoetsluis.
    Op de positie Noord Hinder licht nu grote lichtboei met de letters NHR en voorzien van Racon, een radio antwoordbaken.
    Een aantal personen vonden dat het schip voor het nageslacht bewaard moest blijven Er kwam een stichting. Het schip nog eigendom van Vaarwegmarkeringsdienst van het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken was wel bereid om het schip een kans te geven. Maak hem maar weer in originelen staat, zoniet dan gaat zij als nog naar de sloop. Vele vrijwilligers hebben zich toen uit de naad gewerkt. Kruiwagens roest werd er uit gehaald. Het schip dat inmiddels van de Betonning in Hellevoetsluis naar Stellendam was verhaald om daar in het dok bij de firma Maaskant het onderwaterschip en het buitenboord tot het potdeksel onderhanden te nemen. Er werd een nieuwe verflaag aangebracht. Begin 1998 kreeg zij haar nieuwe ligplaats in de Koopvaardijhaven te Hellevoetsluis. (het begin van het kanaal door Voorne) En brak er een nieuwe periode voor de Red Lady aan Ze zou haar verdere dagen slijten als Museumschip. Soms gaat ze er nog op uit. Zo bracht zij bezoeken aan Scheveningen, de Wereld haven dagen in Rotterdam, Sail Ansterdam 2005, Mini Sail in Vlissingen, Furiade in Maassluis, Visserijdagen in Stellendam en Dordt in Stoom.
    Inmiddels heeft zij een nieuwe ligplaats in Hellevoetsluis nu binnen de vesting in het Groote Dok aan de Koningshaven. Zij ligt daar tussen de Buffel en de Mijnenveger Bernisse (ex Spa van de Belgische zeemacht). Deze laatste gaat er nog al eens uit, maar heeft wel haar thuishaven daar.
    Na jaren vrijwilliger geweest te zijn op Lichtschip no 12 Noord Hinder, ben ik nu vrijwilliger en gids op Fort Buitensluis in Numansdorp.

Lichtschip Noord Hinder tijdens Sail Amsterdam 2005nh sailadam05.jpg
    Na jaren vrijwilliger geweest te zijn op Lichtschip no 12 Noord Hinder, ben ik nu vrijwilliger en gids op Fort Buitensluis in Numansdorp.

Reactie

Op haar nieuwe ligplaats aan de Koningskade (Groote Dok) Hellevoetsluis_IGP9280.JPG_IGP9281.JPG

Reactie

_DSC1945.JPG_DSC1947.JPG_DSC1951.JPG_DSC1961.JPG_DSC1962.JPG_DSC1963.JPG

Machinekamer, machinekamerwerkplaats,Uitkijk,, walengang, kombuis.

Reactie

_DSC1964.JPG_DSC1965.JPG_DSC1968.JPG_DSC1970.JPG_DSC1973.JPG_DSC1974.JPG_DSC1976.JPG
          Etatmajor (verblijfplaats officieren, Onder de bak, trap naar kabelgat, kabelgat en werkplaats onder de bak met vat stortolie.

Reactie

Beste Arij,

Mooie foto's, van een erg mooi lichtschip.
            Weet je ook hoeveel bemanningsleden en met welke functie er aan boord waren in de periode dat het lichtschip in werking was
            Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Ja dat heb ik al in het eerste stuk van dit topic geschreven.
              Lichtschip no 12, want dat is zijn naam was een modern lichtschip zeker wat betreft de oudere lichtschepen. Daar had de bemanning geen eigen hut maar een kooi in een grote ruimte waar ze ook konden eten. Op no 12 hadden ze allemaal een eigen hut. De officieren op het achterschip, en de matrozen op het voorschip. De bemanning was in twee ploegen gedeeld, die elkaar aflosten. eenmaal in de 14 dagen had je het groot vervang. Dan werd de bemanning afgelost. Elke hut had een kast en een lade onder de kooi. Bij de officieren was dat anders. De Kapitein en de Swtk hadden een grote hut met twee kasten en twee lade'n onder de kooi. De stuurman hut was gelijk aan die van de matrozen voor. De Kapitein en de Swtk hadden vaste aflossers, vandaar dat er dubbele kasten en lade'n waren in hun hutten. De officieren hadden een dag verblijf op het achterschip dat werd de Etatmajor genoemd, daar aten ze ook De rest van de bemanning had op het voorschip een ruimte waar gegeten kon worden. Er was een kok aan boord, die had z'n hut voorop bij de matrozen. Soms had hij ook een zuuntje die sliep daar dan ook in een eigen hut Op het achterschip zijn 8 hutten, Als het helemaal voltallig is 1 kok en 7 matrozen/lichtwachter, daaronder konden ook enkele matroos motordrijvers zijn. Maar ze waren allemaal ook lichtwachter. Want het licht was belangrijk De matrozen motordrijvers werkten in de machinekamer onder leiding van de Swtk, De rest aan dek, Behalve de kok dan die had zijn werk in de kombuis. Op vrijdag werd altijd schoonschip gemaakt, d.w.z dat ook het naamvlak waarop Noord Hinder stond( Zwarte letters op een wit vlak) moest altijd helder en schoon zijn. Omdat schoon te maken moert men over boord op een plank. Nu lag het aan de kapitein wanneer dat gestopt mocht worden Bij de een met wat eerder stoppen en bij de andere het kan nog wel, en dan zaten ze wel eens met hun kont in het water. Aan dek was natuurlijk van alles te doen, roest moest geweerd worden Ook het optiek moest blinken. Het optiek is cardanisch opgehangen, bij storm werd/ moest dat vast gezet worden met beugels. Want het mocht niet kapot slaan. Daarnaast bestond het werk net zoals een vuurtoren wachter aan de wal. Uitkijken over het gebied waar zij voor anker lag. Ze lag aan 1 paddestoel anker, dit om dat ze met het tij mee kon draaien ook werden er werkzaamheden voor het KNMI gedaan, zoals wolken in de gaten houden, Er waren wolken atlassen aan boord, temperatuur van het zeewater meten de luchtvochtigheid meten. Windrichtingen en golfhoogten werden gemeten. En al deze metingen werden in code naar de wal geseind elk halfuur. De kapitein bediende de radio. En van al deze berichten ook van andere lichtschepen en weerstations op de wal werd het weerbericht samen gesteld. Het weerbericht dat dagelijks op gezette tijden in de huiskamers in Nederland op de radio te horen was. Om de veertien dagen werd er dus van bemanning gewisseld. En dat was altijd een spannende gebeurtenis vooral met slechtweer.

Bij de Officieren was ook een reserve hut die werd gebruikt voor een passagier aan boord. Soms een verslaggever die iets over lichtschepen wilde schrijven. Maar ook weleens een officier van de Kon Marine Daarvoor waren er ook vlaggen aanwezig die dan voor gehesen werden Rood Wit Blauw met een of twee witte sterren in de hoek van de rode baan.
              Er is een verhaal bekend dat er een kolonel aan boord kwam. Dus alles werd in gereedheid gemaakt om de man te ontvangen, dat paste bij zijn rang. Toen bleek het een man van het Leger des Heils te zijn die kerstpakketten meebracht.

Reactie

Noord Hinder.

Beste Arij,

Ik mis nog wel een paar foto,s van je prive museum aan boord.

Op 19 - 20 - 21 augustus zijn de vestingdagen in Hellevoetsluis.

Zeker de moeite waard om eens te komen kijken op de Noord Hinder.

Reactie

Ik weet niet over welke foto's je het heb. Ik weet dat de Vestingdagen volgend weekend zijn. Misschien ga ik er heen, maar dat weet ik nog niet zeker. Mijn vrouw is net uit het ziekenhuis, en mag nog niet veel doen.

Reactie

arij schreef Bekijk Berichten
                    Ja dat heb ik al in het eerste stuk van dit topic geschreven.
                    Je hebt gelijk Arij, ik zie het nu, stom van mij, had even verder moeten kijken dan de bekende neus.
                    In ieder geval (weer) bedankt, ik was hier nieuwsgierig naar.
                    Enne......... sterkte met de thuissituatie.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Bron: Postzegelblog van 27 juni 2013,

Naar aanleiding van het vijftig jarig bestaan heeft Stichting Lichtschip 12 een eigen postzegel laten vervaardigen. De baten van de verkoop van deze zegels komen geheel ten goede aan de Stichting Lichtschip 12 Noord Hinder. De zegels zijn ook als frankeerzegels te gebruiken. Prijs per velletje inclusief verzendkosten bedragen € 7.50

50-jaar-lichtschip.jpg

Reactie

Dit zijn de nieuwe, te bestellen bij > http://www.noordhinder.nl/nl/winkelpostzegels.jpg prijs 10 euro 25 voor 10 zegels.

Reactie

Volgend weekend 20 en 21 aug 2016 Vestingdagen Hellevoetsluis Lichtschip open voor publiek.

Reactie

Tijdens de Vestingdagen 2016. DSC_0708.JPG

Reactie

Schitterende info Arij, dank!

Heb de Noord Hinder toegevoegd aan mijn http://museumships.us collectie, zie: http://museumships.us/international-...s/noord-hinder

Mag ik eventueel je foto's gebruiken voor een facebook post, uiteraard met bronvermelding?
                              Pim van Wijngaarden

Reactie

Working...
                              X