Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Liberty ship SS John W. Brown

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Liberty ship SS John W. Brown

    Vijf jaar geleden al eens foto's gekregen van een vriend (zie hier), maar zaterdag kreeg ik tickets voor vaderdag voor een cruise a/b SS John W. Brown. Gigantisch genoten en veel geleerd. Voor de liefhebbers hier wat foto's, een youtube filmpje en een link naar een vers gedigitaliseerd John W. Brown magazine in de leeshoek.

    Dus afgelopen zaterdag om acht uur in de auto, en vervolgens om negen uur liep ik met zoon Rob de valreep over van één van twee overgebleven Liberty schepen in Baltimore; de andere is de Jeremiah O'Biren welke in San Francisco ligt. 1000 ware de trossen los en om 1600 waren we weer terug met een trip over de Chesapeake Bay tot aan de Bay Bridge bij Annapolis, met ook nog een 40 minuten durende airshow, geweldig!

    2014-06-14 08.54.20.jpg

    2014-06-14 09.48.53.jpg

    2014-06-14 09.59.00.jpg

    2014-06-14 10.35.43.jpg

    2014-06-14 10.36.22.jpg
    Pim van Wijngaarden

  • #2
    Part 2

    2014-06-14 10.40.36.jpg

    2014-06-14 11.21.03.jpg

    2014-06-14 11.25.36.jpg

    2014-06-14 13.04.07.jpg

    2014-06-14 15.59.56.jpg
    Pim van Wijngaarden

    Reactie


    • #3
      Part 3

      2014-06-14 16.23.19.jpg

      2014-06-14 16.26.16.jpg

      Hieronder de 21 minuten durende youtube:



      En een link naar de leeshoek voor hun Project Liberty Ship Magazine

      Geweldige ervaring!
      Pim van Wijngaarden

      Reactie


      • #4
        ssjwb.jpg

        M'n weekend tijdverdrijf is in gevaar.
        Het Liberty schip SS John W. Brown is per 31 December haar steiger kwijt, en is al geruime tijd bezig om een andere betaalbare ligplaats te vinden. Helaas tot nu toe zonder resultaat.

        Jullie kunnen helpen door de petitie te ondertekenen: https://www.change.org/p/maryland-st...n-find-a-berth

        WWII LIBERTY SHIP TO LOSE BALTIMORE BERTH

        November 12, 2019
        Of the more than 2,700 Liberty ships built during World War II, only two are operational today. One of them, the S.S. John W. Brown, is docked near the Port of Baltimore, preserved as a museum run by volunteers. But this piece of maritime history could be without a home berth in just two months.

        The 440-foot Brown is tied up at Pier C on Clinton Street in Southeast Baltimore. For years, its pier was owned by the state of Maryland, and the Brown stayed for free. When the pier was sold, the new owner offered a year-long extension, but as of January 1st, 2020, the lease agreement expires.

        Project Liberty Ship, the nonprofit organization that operates the Brown (made up entirely by volunteers) can’t afford the cost of paying to stay. The group says it’s been trying to find the ship another home in Baltimore, with deep water and public access, to no avail.

        The group says fewer than a dozen available commercial piers in Baltimore are large enough to accommodate the Brown, and many of those are leased to the federal government. Security restrictions wouldn’t allow the ship’s tourist activities to take place. To buy its own pier, Project Liberty Ship says, would require lengthy—and costly—construction work.

        The last resort is to move the museum ship to another port, away from its heritage and away from the homes of most ship volunteers. More than 30 years ago, Project Liberty Ship and other advocates brought the Brown back to Baltimore, where she was first built at Bethlehem Steel’s Fairfield Shipyard in 1942.

        The World War II Liberty ships were built in an emergency shipbuilding program to carry troops and cargo. John W. Brown made 13 missions before and during the war.

        According to a change.org petition to “Help the SS JOHN W BROWN find a berth,” Project Liberty Ship’s mission is to “educate people of all ages about the vital role of the wartime American Merchant Marine, Naval Armed Guard and shipbuilders, three largely unheralded groups that were instrumental in the Allied victory in World War II,” and honor the legacy of all American veterans.

        The petition, which had over 1,500 e-signatures as of Tuesday evening, asks for assistance from politicians to help keep the ship in Baltimore.

        Some signers of the petition expressed the personal importance of the Brown staying in town. One writes:

        “My grandfather worked on this ship and he has since passed. It was his passion and I feel like part of him is still here with us as long as that ship stays in the port.”

        Another comments, “I volunteer on the ship and I am also a United States Navy veteran…. and it would break my heart to see the ship go; I have sailed on her quite a few times and it needs to stay here at Baltimore.”

        To secure a home for the John W. Brown, Project Liberty Ship is seeking contacts.

        The group’s message to supporters:

        “If you happen to know someone who has pull (politicians, businesses, and owners of land with deep water ports) please help us by advocating and sending us contact info.” To find out more, click here.
        Pim van Wijngaarden

        Reactie


        • #5
          SS American Liberty in de haven van Tampa--Florida--juli 2001

          Leek mij wel een aardige foto in navolging van bericht van The Pimster

          Reactie


          • #6
            Hoi Wilhelm,
            Jouw foto's zijn van de 'SS American Victory' (niet Liberty )
            Er zijn nog twee operationele Liberty's, de John W. Brown (Baltimore, MD) en de Jeremiah O'Brien (San Francisco, CA), en één niet-operationeel, de Hellas Liberty (voormalig SS Arthur M. Huddell) (Piraeus, Greece).

            Er zijn nog drie Victory ships:
            • American Victory (Tampa, FL)
            • Lane Victory (San Pedro, CA)
            • Red Oak Victory (Richmond, CA)
            Pim van Wijngaarden

            Reactie


            • #7
              Sorry,typefout.

              Reactie


              • #8
                Om de verliezen van de koopvaarders aan te vullen werd in de Verenigde Staten een programma opgestart voor de bouw van de zogenaamde Liberty-schepen.

                Het Liberty-schip (code EC = Emergency Cargo) werd speciaal ontworpen om snel en in grote aantallen gebouwd te kunnen worden. De waterverplaatsing bedroeg 7.176 ton, afmetingen: lengte 134,50 m. breedte 17,30 m. en diepgang 8,5 m. De maximumsnelheid was 11 knopen en ze waren uitgerust met een kanon van 10 cm en een aantal mitrailleurs. Het nuttig laadvermogen was 8.500 ton.
                Het eerste Liberty-schip werd op 27 september 1941 te water gelaten en er werden 2.751 stuks gebouwd. Een record werd gevestigd, toen een Liberty-schip twee weken na de kiellegging zeewaardig was.
                Ook het Victory-schip, de tweede generatie van de Liberty-schepen, was een succes. Hiervan werd de eerste te water gelaten op 28 februari 1944 en werden er 534 stuks gebouwd.

                De Liberty-schepen (kosten een miljoen dollar) hadden vaak gebreken en waren met hun elf mijl per uur te langzaam. In 1943 werd daarom overgegaan op een nieuw ontwerp: de Victory. Het werd een 15 mijls-schip van 10.000 ton met een turbine van 6.000 pk i.p.v.een stoommachine.

                Geweldig dat dit soort "varend erfgoed" behouden blijft

                triple exp..jpg

                liberty vs victory.jpg
















                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie

                Working...
                X