Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • baco
    replied
    Zoals al eerder opgemerkt wordt de mast in secties gebouwd.
    De eerste staat nu in de primer. Later volgt nog een inspectie, mogelijk nog wat details die wat extra aandacht krijgen.
    Voor nu even het blije gevoel dat dit deel staat...

    IMG_2443.jpg

    IMG_2441.jpg

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Zaterdagochtend, wilde verder met de mast... bleek dat een van de verbindingen tussen mast en brug aan niet goed was...
    Er zat speling in, dus dat moest eerst gecorrigeerd worden...
    Het weekend was begonnen....

    Twee opties, lijmen of opnieuw solderen (Dus de vlam erop).
    Het laatste is natuurlijk het beste, voorzichtig met de vlam kort verwarmen.
    Stukje tin afgeknipt en op de breuk gelegd zodat ik direct kon zien wanneer smeltpunt was bereikt.
    .... en daar ging het eerste bordes... gelukkig bleef het daarbij... 'k was nog blij toe


    IMG_2401.jpg

    Dit, op de rand van het schoteltje, zijn de katrollen voor de mast.
    Ook deze moeten nog met de vlam gesoldeerd worden.

    IMG_2405.jpg

    Hier zitten ze inmiddels op hun plek.... Het is inmiddels zaterdagavond laat....


    IMG_2410.jpg

    Weer een stapje verder, de railings om de kleine bordessen (masttop) aan de achterzijde zijn geplaatst.

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Bouwen aan de mast gaat langzaam.
    Heb even overwogen om ge-etste railings te gebruiken, die zijn uit 1 stuk en kunnen mooi haaks gevouwen worden.
    Maar dan zit je wel met platte railings...IMG_2379.jpg

    Hele weekend railings gesoldeerd.
    Vandaag de gaten in het dek geboord zodat er even gekeken kan worden hoe het uiteindelijk eruit komt te zien.


    IMG_2381.jpg

    Conclusie; ben er nog lang niet.....

    Dacht even dat de masten te dicht op elkaar stonden... toch een nachtmerrie in deze.
    Maar alles klopt.. kan dus rustig gaan slapen

    Nog even een totaalplaatje om de stand van zaken weer te geven;

    IMG_2375.jpg

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Mooie foto!

    Toont ook goed hoe complex het is...


    IMG_2336.jpg

    Het maken van de bordessen... en dat zijn er nogal wat.



    IMG_2347.jpg

    Een bordes direct aan de mast solderen is er niet bij.
    De mast vraagt vanwege het volume veel meer warmte dan het bordes.
    Vandaar dat deze ondersteund wordt met een pen die eerst in de mast wordt gesoldeerd. (midden)

    IMG_2355.jpg

    Het vraagt veel concentratie. Dit is het voor nu....
    Zowel boven als onder komen er nog meer bordessen aan de mast.
    De foto toont de voorzijde van de mast, dus tegen de hangaardeur.

    Volgende keer mag ik beginnen met controleren en vijlen...

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    baco schreef Bekijk Berichten
    Midden op de brug is een kleine vakwerkmast gemonteerd.
    Het begrip vakwerkmast in de (scheeps)bouw is mij bekend, even opgezocht waar die voor dient.

    Een vakwerkmast op een oorlogsschip was een constructie van staal met een open roosterstructuur. Dit maakte de mast minder kwetsbaar voor vijandig vuur en ook werd de schok veroorzaakt door het afvuren van de eigen zware wapens verminderd. Dit laatste was van belang omdat gevoelige apparatuur als afstandsmeters boven in de mast stond opgesteld. De masten bleken kwestsbaar tijdens tyfonen en orkanen. De mast van de USS Michigan werd in 1918 tot op het dek omgebogen tijdens zo'n storm. Daarnaast nam het kaliber en schietbereik van de wapens toe waardoor de afstandsmeters ook groter en zwaarder werden. De construties werden gesloopt en vervangen door meer rigide driepuntsmasten
    ( Wikipedia).

    A-833-HNLMS-Karel-Doorman-054.jpg




    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Midden op de brug is een kleine vakwerkmast gemonteerd. (zie foto, onder de bankschroef)

    IMG_2323.jpg

    Deze werd als los item gemaakt met behulp van een mal.

    IMG_2328.jpg

    -

    IMG_2332.jpg




    Leave a comment:


  • baco
    replied
    IMG_2314.jpg

    De brug tussen de beide masten. Aanvankelijk wilde ik deze niet gelijk plaatsen, dus later als een sectie tussenvoegen.
    Maar bij nader inzien durf ik dit niet aan. Het blok messing heeft veel warmte nodig om te solderen. Alle kleinere details zouden uit elkaar vallen...

    IMG_2318.jpg

    Een hele toer om zover te komen. Vooral doordat er geen tekeningen zijn en dus alles aan de hand van foto's berekend is.
    Toch begint het hier pas... het meest lastige moet nog komen...


    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Begin gemaakt met de RAS-masten....

    IMG_2120.jpg

    Dit is het probleem.
    De masten zijn blijkbaar al tijdens de bouw gemodificeerd. Het meest in het oog springend is daarbij de mast top welke een 'schuine punt' heeft gekregen welke bij de bouwer weer een punthoofd veroorzaakt... Maar dat is niet alles. Ook bordessen en details zijn op het schip anders dan de tekening weergeeft.
    Maar voorzichtig beginnen;

    IMG_2293.jpg

    Als basis vierkant profiel met boven en onder een plaat.

    Dit was het eenvoudige deel....

    IMG_2298.jpg

    Aan de onderzijde zijn korte pennen gesoldeerd waamee de masten later in het dek staan. Halverwege een opening zodat de warme lucht tijdens het solderen kan ontsnappen en later als verbindingspunt voor de brug.
    Ook dit kleine hokje staat niet op tekening.

    IMG_2305.jpg

    De eerste opzet...

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    IMG_2244.jpg

    Okay,.... we doen er nog een dek bij op....
    Het plaatje metaal boven op de opbouw is 0.5 mm aluminium

    IMG_2247.jpg

    In twee stroken welke later aan de onderzijde met hout worden verbonden, zodat er een soort deksel ontstaat.

    IMG_2248.jpg

    De verschansing aan de zijden wordt hier omgebogen.
    De vouw zorgt daarna voor wat extra stevigheid zodat het dek mooi vlak blijft.

    IMG_2256.jpg

    Ziet er gelijk heel anders uit.... en dat was nou net de bedoeling.

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    IMG_2240.jpg

    De hangaardeur en de uitbouwtjes voor hitrole zijn geplaatst.
    Volgens de tekening zou daar een verschansing op deze uitbouwtjes moeten, maar de foto's tonen slechts een railing.

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    IMG_2184.jpg

    Lastig hoekje.....

    Dit moet men zien als een halfprodukt. Zo wordt het op het model geplaatst.
    In later stadium worden er nog meer details toegevoegd.

    IMG_2212.jpg

    Ook even de verlichting testen, om ongewenste kieren weg te werken.
    Nu eerst de hangaardeur....


    IMG_2210.jpg

    -

    IMG_2213.jpg

    Dit is de binnenzijde van de hangaardeur.
    Met de brander gesoldeerd. Zo'n groot vlak is altijd lastig om egaal te verwarmen.
    Temperaturen lopen snel op. Het metaal wil vervormen zodat klemmen noodzakelijk is.
    De temperatuur werd zo hoog, dat de keramische tegel er geen zin meer in had en brak....

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    IMG_2146.jpg

    IMG_2172.jpg

    Aan de bovenzijde een deel kunststof dat naar binnen toe uitsteekt. Dit is voor de verlichting. De LED's komen dus in het dekhuis waar ze dus beter gekoeld worden en bovendien gemakkelijk vervangen kunnen worden.


    IMG_2180.jpg

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Het gebruik van kunststof als geleider voor licht, brengt nieuwe idee├źn...
    Daarom iets nieuws proberen...

    IMG_2130.jpg

    Het idee is om de controle locaties, voor vliegverkeer en bevoorrading uit helder kunststof te maken.
    Waar dan de kunststof 'blokjes' later bekleed worden. In het Acryl komen dan enkele LEDjes


    Om het kunststof te lijmen is speciale lijm gekocht. Nog nooit mee gewerkt.
    De lijm maakt het kunststof een beetje week en versmelt de verbinding.
    (Voor de lijmsnuifers: goeie shit man!)
    De verbinding blijkt super sterk te zijn en nog transparant ook.


    IMG_2139.jpg

    Het resultaat van een weekend zagen, vijlen en lijmen.
    Je zou het niet zeggen, maar het is zwaar. Absoluut niet geschikt voor varende modellen.

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Leuk!

    Laat svp even weten hoe het gaat.. of je ook tegen problemen aanloopt.

    Heb destijds een apparaat bij Micro Mark in USA gekocht. Deze hadden het speciaal voor mij aangepast zodat het op 220 werkte.
    Vond het de eerste keer doodeng, omdat ik het gevoel had kortsluiting te maken.
    Maar al snel ontdek je dat je eigenlijk aan het lassen bent en de warmte tussen de beide contacten blijft.
    Waardoor je soms het metaal gewoon met je handen vasthoudt terwijl je aan het solderen bent.

    Leave a comment:


  • hamond
    replied
    ik wordt altijd zo enthousiast van jouw posts!!! (na aanleiding van jouw reactie ben ik gaan lezen over het weerstandsolderen. Heb een apparaat gebouw :-) bedankt)

    Leave a comment:

Working...
X