Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• baco
    replied
    IMG_2047.jpg

Leave a comment:

• hamond
    replied
    Bedankt voor de uitgebreide reactie! Het is goed om te lezen dat HS10 goed werkt, want dat is mijn huidige favoriet (genoeg in huis).
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bekend was met het "weerstand solderen" ik heb het moeten opzoeken.

Leave a comment:

• Loek Goor
    replied
    Bij het lezen van : Persoonlijk werk ik het liefst met 0.3 messing, moest ik denken aan latoenkoper !
    Maar dat is waarschijnlijk toch iets anders.

Leave a comment:

• baco
    replied
    Solderen:

Ik ben begonnen met een weerstand-soldeer apparaat.
    De gewone soldeerbout gebruik ik nauwelijks. Het is vooral ervaring die de vaardigheid brengt.

Wanneer men wil solderen met bout is blik aan te raden.
    Dit is vertint en soldeert dus heel gemakkelijk. Blik kan echter slecht overweg met de veel hetere temperaturen van de brander.
    Blik is ook taaier dan messing. Persoonlijk werk ik het liefst met 0.3 messing.

Op een gegeven moment ging mijn weerstand soldeer apparaat stuk... dus greep ik naar de brander.
    Ik gebruik om te solderen het liefst Stannol HS10 tin (rode spoel), de groene spoel kan ook maar vloeit minder gemakkelijk.

S-39 wordt alleen gebruikt wanneer het echt niet anders kan. Het is veel te agressief.
    Meestal gebruik ik soldeervet

Ik koop het blik en messing tegenwoordig bij https://dhzstore.nl/
    Een grotere plaat dan in de modelbouwwinkel, wat bij grotere modellen vooral handig is.

De soldeerbout en tin: https://www.soldeerbout-shop.nl/14-soldeer-tin#/page-2

--

IMG_1924.jpg

Leave a comment:

• hamond
    replied
    baco Ik heb wat vraagjes over het messingwerk omdat ik zelf ook bezig ben met een schip. ik heb zelf nog geen ervaring met plaatwerk solderen.

Hoe bevalt de Proxxon MFB/E brander? Doet u hier alles mee of gebruik je ook een electrische bout?
    Ik zie op foto's S39? Werkt dit het beste? Of kan ik gewoon werken met Colofonium/dennenhars zoals ik dat nu doe met electronica?
    Welke soldeer kan ik het beste gebruiken? Ik heb momenteel alleen verschillende met fluxkern voor electronica.

Wat gebruikt u voor keramische tegel om op te solderen? Kan ik gasbeton gebruiken?
    Welke diktes messing gebruikt u?

Zijn er "musthaves" die wenselijk zijn om te hebben voordat ik begin?

Leave a comment:

• hamond
    replied
    Heel knap werk!!!!!!

Leave a comment:

• baco
    replied
    IMG_1881.jpg

Volgens m'n tekening moesten er ook elektromotoren geplaatst worden....
    Dit is onjuist, dus werden deze er later weer afgehaald....

IMG_1886.jpg

-

IMG_1893.jpg

-

IMG_1898.jpg

-

Nog niet gereed, nog wat touwtjes en kettingen...
    Toch even kijken....

IMG_1900.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    Een begin gemaakt met de bouw van de winches op de bak;

IMG_1857.jpg

-

IMG_1862.jpg

-

IMG_1866.jpg

Ja, het weekend is weer veeeeeel te kort....

Leave a comment:

• baco
    replied
    IMG_1774.jpg

De belijning van het vliegdek....
    Tijdrovende klus doordat de verf de nijging had om soms onder de maskeertape te kruipen.

IMG_1776.jpg

-

IMG_1798.jpg

Ja, het model 'even' draaien is ook een klus....
    Het gewicht en de afmetingen zijn zeker een factor.

IMG_1812.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    De hangaar..... eerst alles nog een uit elkaar pakken;

IMG_1758.jpg

Het is belangrijk dat de bedrading toegankelijk blijft, Vandaar dat het midden deel van de hangaar als een soort doos eruit gepakt kan worden.
    Hier is dit gedaan omdat de contactblokken, waarop de verlichting kan worden aangesloten, op een onhandige manier waren geplaatst. Slecht toegankelijk wanneer men het wil uitbreiden.
    Dat is als eerste hersteld.

IMG_1776.jpg

Hier is het geheel weer opgebouwd, De zijwanden van de hangaar zijn panelen die met twee schroefjes zijn vastgezet

En dan ziet het er nu zo uit...

IMG_1765.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    IMG_1741.jpg

Dit is na uren vijlen / slijpen.
    Let svp niet op de lelijke zijkant... Dit is min of meer expres zo gelaten omdat deze zijde na montage niet zichtbaar is. Door deze zo te laten blijft het geheel wat steviger,

IMG_1745.jpg

Dan het bovenaanzicht.... (ja we zijn er nog lang niet)

IMG_1749.jpg

De beide zijpanelen voor de hangaar ontbreken nog. Op dat moment had ik nog geen idee hoe dit te gaan doen.
    Omdat de bedrading onder in de romp toegankelijk moest blijven. Inmiddels is er wel een plan.

De verlichting van de hangaar is in grote lijnen gelijk als die van het voertuigendek.
    Dus met een kunststofplaat.

IMG_1754.jpg

Bij het voertuigendek bleek dat een kunststof plaat met led verlichting een hele mooie vlakke verlichting geeft die precies past bij een modern schip.
    Vandaar dat het concept wat verder wordt uitgebreid door het kunststof ook boven de baai met reddingboten te laten doorlopen.
    En dan ziet het er zo uit:

IMG_1756.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    Zo nu en dan ook wat werkzaamheden aan de hangaar...
    Eerst het voorste deel.

IMG_1474.jpg

Het voorste deel zit ver weg in het schip. Reden om de beide constructies een beetje aan te passen zodat deze later de kunststofplaat (voor verlichting) kan dragen.
    Bovendien moet een deel uiteengenomen kunnen worden om de bekabeling toegankelijk te houden. Dit voorste deel wordt vastgezet in de romp.

IMG_1641.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    Het vervolg... trappen maken...

IMG_1630.jpg

Tja... daarna ben je even aan het vijlen. Gelukkig wordt het meeste werk hier door de Dremmel schuurschijf gedaan.
    Enne.... met dit mooie weer natuurlijk niet binnen....

IMG_1631.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    IMG_1464.jpg

Dit zijn de catwalks welke achter de boten zitten. De achterwand is de scheiding tussen hangaar en baai.
    Het idee is om deze ruimtes met 1 kunststofplaat van verlichting te voorzien. Vandaar dat de achterwand is verstevigd zodat deze de plaat kan dragen.
    Maar dat is voor later... eerst de catwalks;

IMG_1466.jpg

Leave a comment:

• baco
    replied
    IMG_1437.jpg

Ergens op het internet kwam ik deze foto tegen van de valreep en vond het een leuke toevoeging voor het model.

Dacht; 'een klein klusje, er even tussendoor' nou dat werd het dus niet.
    De trap op deze foto is extra lang.

IMG_1440.jpg

-

IMG_1451.jpg

De naam van het schip wordt later toegevoegd. Op de foto is de verf nog aan het drogen.

Leave a comment:

Working...
X