Bedankt voor de uitgebreide reactie! Het is goed om te lezen dat HS10 goed werkt, want dat is mijn huidige favoriet (genoeg in huis).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bekend was met het "weerstand solderen" ik heb het moeten opzoeken.
ik wordt altijd zo enthousiast van jouw posts!!! (na aanleiding van jouw reactie ben ik gaan lezen over het weerstandsolderen. Heb een apparaat gebouw :-) bedankt)
Laat svp even weten hoe het gaat.. of je ook tegen problemen aanloopt.
Heb destijds een apparaat bij Micro Mark in USA gekocht. Deze hadden het speciaal voor mij aangepast zodat het op 220 werkte.
Vond het de eerste keer doodeng, omdat ik het gevoel had kortsluiting te maken.
Maar al snel ontdek je dat je eigenlijk aan het lassen bent en de warmte tussen de beide contacten blijft.
Waardoor je soms het metaal gewoon met je handen vasthoudt terwijl je aan het solderen bent.
Het gebruik van kunststof als geleider voor licht, brengt nieuwe ideeën...
Daarom iets nieuws proberen...
Het idee is om de controle locaties, voor vliegverkeer en bevoorrading uit helder kunststof te maken.
Waar dan de kunststof 'blokjes' later bekleed worden. In het Acryl komen dan enkele LEDjes
Om het kunststof te lijmen is speciale lijm gekocht. Nog nooit mee gewerkt.
De lijm maakt het kunststof een beetje week en versmelt de verbinding.
(Voor de lijmsnuifers: goeie shit man!)
De verbinding blijkt super sterk te zijn en nog transparant ook.
Het resultaat van een weekend zagen, vijlen en lijmen.
Je zou het niet zeggen, maar het is zwaar. Absoluut niet geschikt voor varende modellen.
Aan de bovenzijde een deel kunststof dat naar binnen toe uitsteekt. Dit is voor de verlichting. De LED's komen dus in het dekhuis waar ze dus beter gekoeld worden en bovendien gemakkelijk vervangen kunnen worden.
Dit moet men zien als een halfprodukt. Zo wordt het op het model geplaatst.
In later stadium worden er nog meer details toegevoegd.
Ook even de verlichting testen, om ongewenste kieren weg te werken.
Nu eerst de hangaardeur....
-
Dit is de binnenzijde van de hangaardeur.
Met de brander gesoldeerd. Zo'n groot vlak is altijd lastig om egaal te verwarmen.
Temperaturen lopen snel op. Het metaal wil vervormen zodat klemmen noodzakelijk is.
De temperatuur werd zo hoog, dat de keramische tegel er geen zin meer in had en brak....
De hangaardeur en de uitbouwtjes voor hitrole zijn geplaatst.
Volgens de tekening zou daar een verschansing op deze uitbouwtjes moeten, maar de foto's tonen slechts een railing.
Dit is het probleem.
De masten zijn blijkbaar al tijdens de bouw gemodificeerd. Het meest in het oog springend is daarbij de mast top welke een 'schuine punt' heeft gekregen welke bij de bouwer weer een punthoofd veroorzaakt... Maar dat is niet alles. Ook bordessen en details zijn op het schip anders dan de tekening weergeeft.
Maar voorzichtig beginnen;
Als basis vierkant profiel met boven en onder een plaat.
Dit was het eenvoudige deel....
Aan de onderzijde zijn korte pennen gesoldeerd waamee de masten later in het dek staan. Halverwege een opening zodat de warme lucht tijdens het solderen kan ontsnappen en later als verbindingspunt voor de brug.
Ook dit kleine hokje staat niet op tekening.
De brug tussen de beide masten. Aanvankelijk wilde ik deze niet gelijk plaatsen, dus later als een sectie tussenvoegen.
Maar bij nader inzien durf ik dit niet aan. Het blok messing heeft veel warmte nodig om te solderen. Alle kleinere details zouden uit elkaar vallen...
Een hele toer om zover te komen. Vooral doordat er geen tekeningen zijn en dus alles aan de hand van foto's berekend is.
Toch begint het hier pas... het meest lastige moet nog komen...
Midden op de brug is een kleine vakwerkmast gemonteerd.
Het begrip vakwerkmast in de (scheeps)bouw is mij bekend, even opgezocht waar die voor dient.
Een vakwerkmast op een oorlogsschip was een constructie van staal met een open roosterstructuur. Dit maakte de mast minder kwetsbaar voor vijandig vuur en ook werd de schok veroorzaakt door het afvuren van de eigen zware wapens verminderd. Dit laatste was van belang omdat gevoelige apparatuur als afstandsmeters boven in de mast stond opgesteld. De masten bleken kwestsbaar tijdens tyfonen en orkanen. De mast van de USS Michigan werd in 1918 tot op het dek omgebogen tijdens zo'n storm. Daarnaast nam het kaliber en schietbereik van de wapens toe waardoor de afstandsmeters ook groter en zwaarder werden. De construties werden gesloopt en vervangen door meer rigide driepuntsmasten ( Wikipedia).
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Het maken van de bordessen... en dat zijn er nogal wat.
Een bordes direct aan de mast solderen is er niet bij.
De mast vraagt vanwege het volume veel meer warmte dan het bordes.
Vandaar dat deze ondersteund wordt met een pen die eerst in de mast wordt gesoldeerd. (midden)
Het vraagt veel concentratie. Dit is het voor nu....
Zowel boven als onder komen er nog meer bordessen aan de mast.
De foto toont de voorzijde van de mast, dus tegen de hangaardeur.
Volgende keer mag ik beginnen met controleren en vijlen...
Reactie