Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    # 44, # 46, # 47 : ik lees hier toch iets anders in...#44: een behulpzame uitleg...# 46 een kwinkslag...en daarom vind ik # 47 een beetje jammer...
    @ heer Baco: ik geniet enorm van hetgeen u presteert ! Kijk meestal als eerste of er nog een Baco-bericht op het forum is !
    @ heer Sprong : na Baco bent u aan de beurt...altijd stukkken welke to the point zijn, met heldere uitleg voor mensen (zoals ik) die minder verstand
    van de betreffende onderwerpen hebben ! (waarvoor mijn dank !) Blijf alsjeblieft hiermee doorgaan !
    Groetjes, Trudy

    Reactie


    • #47
      Kom ineens nog veel meer verschillen tegen....

      DSCN7228.jpg

      -

      DSCN7233.jpg

      Reactie


      • #48
        Ik ben dan wel 1 dag met de Zr Ms Karel Doorman naar zee geweest, maar dat is toch veel te kort om verschillen te kunnen waarnemen.
        Bij de O19 heb ik het erg gewaardeerd om regelmatig te kunnen meekijken met de tekeningen die je toen plaatste.

        Ik weet niet of "onze wijsneuserij" je verder zal helpen, maar zou het wel leuk vinden !

        Mocht je ooit besluiten om z/n voorganger, de R81, te gaan bouwen, dan zit ik op het puntje van mijn stoel !

        Reactie


        • #49
          Untitled-2.jpg

          Reactie


          • #50
            Er is ook al een 1:100 model van het JSS in opdracht van Damen gemaakt welke zo te zien gebouwd is met behulp van meer actuele tekeningen. Wellicht dat deze via DMO of Damen te vinden zijn?
            Bijgevoegde Bestanden
            Have a nice day!

            -Strata-

            Je Maintiendrai!

            Reactie


            • #51
              Dit model had ik nog niet gezien!

              Ik ken alleen het Rhino-model.
              Veel van de wijzigingen zijn hier wel in verwerkt!

              Reactie


              • #52
                Gelukkig is er veel fotomateriaal, maar de maatvoering blijft lastig.

                Reactie


                • #53
                  Nee hoor, helemaal niet lastig.
                  Schaalmodelbouw gaat over verhoudingen. Zeker wanneer er goede foto's zijn kan met veel berekenen.

                  De foto van de achterklep (jammer dat men die niet in het model heeft gezet) van Strata is heel interessant.
                  Heb deze inmiddels geprint. Overigens is hier in dit hoekje ook al weer e.e.a. gewijzigd vanwege de bewapening.....

                  Reactie


                  • #54
                    40mm.jpg


                    Even een voorbeeld:
                    Bepaalde afmetingen weten we omdat die vastgelegd zijn op de tekening.
                    De hoogte van de wand tussen helidek en afmeerdek; hier 30 mm
                    Op de foto is deze 25 mm

                    Wanneer de de breedte wilt weten naast de klep (blauw) zet je de waarden in een tabel,
                    Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde
                    dus:

                    30 x 9.5 = 285 / 25 = 11.5

                    De onbekende waarde is 11 mm



                    Reactie


                    • #55
                      Ja, dit kennen we als kruislings vermenigvuldigen !

                      Misschien dat het volgende voor een aantal collega's wat bekender is :
                      De vergrotingsfactor of vermenigvuldigingsfactor is 30/25 = 1,2
                      1,2 x 9,5 =11,4 afgerond 11

                      Reactie


                      • #56
                        Misschien Jaime Karremann van Marineschepen.nl even contacteren, op zijn website staan alleen foto's in kleine resolutie, zou mooi zijn als hij je zijn foto's in originele resolutie kan sturen om te gebruiken voor de bouw. E-mail is: info@marineschepen.nl

                        44b2d0fc357652d1f518a820905ba03ec7f599290d7e6da62d4e1ccbe4865043.jpg
                        Have a nice day!

                        -Strata-

                        Je Maintiendrai!

                        Reactie


                        • #57
                          DSCN7252.jpg

                          Eerst nu verder met de verschansing aan voorzijde.
                          Vond een leverancier voor blik. Heb daar in het verleden erg goed mee kunnen werken.
                          Het blik is vertint en laat zich daardoor wat gemakkelijker solderen maar kan slecht tegen de torch.
                          Ook is blik wat harder.. kortom even weer wennen aan het andere materiaal.

                          De verschansing dus.
                          Ben vorig weekend begonnen met de bouw via een mal.

                          DSCN7240.jpg

                          Dit is het bovenste deel van de verschansing op de kop.
                          Het is dus geen aluminum maar blik. Ben hier vorig weekend me tekeer gegaan.
                          En op zondagavond alles afgekeurd.

                          Dit weekend voor een andere aanpak gegaan en de schaar in het afgekeurde bouwsel gezet.
                          Werk nu van onder op. Dus een rigel in de rom gefreesd waarin het plaatwerk gelijmd wordt.
                          Het plaatwerk wordt mbv mallen gezaagd.

                          DSCN7260.jpg

                          De bovenrand ligt hier nog los. Het plaatje in de neus wordt dmv pennen op z'm plaats gehouden.
                          Kan nu even niets meer doen omdat de lijm moet drogen....




                          Reactie


                          • #58
                            Hallo Baco,
                            Ik blijf het (ook vol bewondering) op de voet volgen.
                            Dank voor de updates.
                            Groet,
                            R81 (Dirk)

                            Reactie


                            • #59
                              Dit weekend eerst de verschansing weer uit elkaar (er zit ook nog ergens een meetfout, gaan we ons later druk om maken)
                              Daarna de Panamakluis.

                              DSCN7265.jpg

                              Zit her bijna goed.. moet nog een stukkie naar voren en een iets meer steile hoek.
                              Het vertinde blik bewijst gelijk z'n meerwaarde omdat het smeltpunt lager is valt de messing kluis niet uit elkaar..

                              Na het solderen van de Panamakluis de bovenzijde weer geplaatst. Nu definitief.


                              DSCN7270.jpg

                              Let hier maar niet te veel op de openingen. Die zijn nog niet op maat.
                              Gaat hier om het plaatsen / solderen van het onderste deel van de verschansing.


                              DSCN7276.jpg

                              Tja... fraai is het niet.... maar het komt goed...

                              Reactie


                              • #60
                                Binnenzijde verschansing, een proces dat langzaam gaat vanwege de vorm van het plaatwerk met z'n verstevigings ribbels..

                                DSCN6631.jpg

                                Dit moet het worden...
                                Er wordt van Panamakluis naar achteren gewerkt.
                                De tekening geeft geen enkele informatie, dus daar zijn we snel klaar mee. Weg met die lap papier... foto's als bron

                                DSCN7280.jpg

                                -

                                DSCN7282.jpg

                                De kleine winch op de steun is om de Geuzenmast neer te halen en weer op te takelen.

                                Het is een langzaam bouwproces, soms even weg lopen...

                                DSCN7284.jpg

                                Reactie

                                Working...
                                X