Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Kluizen geplaatst,,

    image_96406.jpg
    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by ThePimster; 17th November 2019, 20:44.

    Reactie


    • #32
      Mooi dat we nu ook op deze vernieuwde site de vorderingen van dit mooie schip kunnen volgen !

      Reactie


      • #33


        Bezig met de assen en roeren..
        Hen de roeren gemaakt van 0.5 messing plaat.

        DSCN7125.jpg


        DSCN7128.jpg

        Bijgevoegde Bestanden

        Reactie


        • #34
          DSCN7148.jpg



          Verder afbouwen van het roer.
          Het het roer vastgezet omdat het weinig zin heeft om deze draaibaar te maken.

          DSCN7149.jpg

          En daarna het plaatsen van de assen in de romp.
          Altijd weer een vervelende klus omdat er een sleuf gemaakt moet worden in de romp.

          DSCN7154.jpg

          De roeren staan hier nog los, Even voor de foto geplaatst.
          Het is de bedoeling om de kappen voor de uithouders van resin te maken (beschik niet over een draaibank)

          DSCN7155.jpg




          Reactie


          • #35
            baco schreef Bekijk Berichten
            Kluizen geplaatst,,

            image_96406.jpg
            Weet iemand waarom beide boegschroeven op verschillende hoogte/diepte zijn geplaatst ?

            Reactie


            • #36
              Loek Goor schreef Bekijk Berichten

              Weet iemand waarom beide boegschroeven op verschillende hoogte/diepte zijn geplaatst ?
              Een boegschoef wordt altijd zo ver mogelijk aan de voorkant van het schip geplaatst als mogelijk. Maar altijd minimaal 75% van de eigen diameter onder de waterlijn. 1x de eigen diameter is optimaal.

              Ter hoogte van de voorste boegschroef is het onderschip smaller dan bij de 2e boegschroef, t.g.v de "aanzet" naar de bulbsteven en de kiel is daar ronder, zodat de voorste boegschroef-tunnel een gelijkbenig trapezium (in doorsnede) wordt, terwijl je een zoveel mogelijke cilindrische vorm wilt.
              Bij de trapezium vorm zal de stuwstraal van de schroef meer "verwaaieren" naar beneden.

              gelijk b trapezium.png
              Iets hoger plaatsen, geeft meer ruimte voor de tunnel dwarsscheeps en wordt de tunnel meer cilindrisch.

              Het plaatje hier onder laat een situatie zien met 3 boegschroeven waar we zien dat naar het voorschip toe, de boegschroef steeds iets hoger komt te zitten, en zelfs er voor gekozen is voor een voorste boegschroef met een kleinere diameter om aan de voorwaarden te voldoen.

              m.a.w, de rompvorm onder de waterlijn, die bij veel schepen sterk kan verschillen, is erg cruciaal voor de plaatsing van de boegschroeven.

              boegschr..jpg






              Last edited by j.sprong; 2nd December 2019, 17:57.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #37
                Hans dank, ik snap het !!!

                Reactie


                • #38
                  Volgens de tekening heeft het schip een losse waterlager;

                  Knipsel.JPG
                  Maar een foto op Internet toont wat anders,
                  Blijkbaar heeft men tijdens de bouw besloten om het deel tussen as en lager toch dicht te maken;

                  karel-doorman-droogdok-10.jpg



                  Wilde dit tonen in het model. Vandaar dat de as in stukken is opgebouwd.

                  DSCN7149.jpg


                  De montage geschiedde met behulp van een mal.


                  DSCN7152.jpg


                  DSCN7173.jpg


                  DSCN7177.jpg



                  En wanneer we het hele spulletje omdraaien' (Nee de romp is zeker niet licht)

                  DSCN7178.jpg

                  Reactie


                  • #39
                    We zien bij dit schip dat de schroefas enigszins schuin geplaatst is.
                    De ronddraaiende schroefbladen verplaatsen het water met een draaiende beweging in de richting van de lengteas (axiaal) naar achteren bij vooruitvaren en naar voren bij achteruitslaan. Deze draaiing zorgt voor een "uitwaaieren" van het water, een radiale verplaatsing. Naarmate het water verder van de schroef af komt, neemt de diameter van de geproduceerde waterkegel toe. Dit effect doet zich voor zowel bij vooruitvaren als bij achteruitslaan. De waterkegel is bij veel schepen bij vooruitvaren zichtbaar in het kielzog, een aantal meters achter de boot. Als de schroefas schuin geplaatst is, komt de waterkegel soms niet zichtbaar aan het wateroppervlak. De waterkegel is een draaiende massa water en deze hoek van de schroefas resulteert zodoende in maximale stuwkracht.

                    waterkegel.JPG




                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • #40
                      Nou, een nieuw weekend... een nieuwe ronde schuren... duurt even maar we komen er wel.

                      DSCN7185.jpg

                      Ook begonnen met de aanleg punten... begonnen omdat alleen die. die op de tekening staan zijn geplaatst.
                      Dat zijn er 23 stuks (1 in de spiegel), dus 11 aan iedere zijde.
                      Maar er zijn er veel meer;

                      CaNCsmcWYAA_ytw2.jpg

                      De verhaalpunten zitten volgens de tekening op twee verschillende hoogtes, volgens foto's op drie verschillende hoogtes.
                      Let hierbij niet op de blauwe lijn, dit zijn gewone openingen.
                      De beide rode lijnen geven de verhaalpunten. Waarbij deze zowel boven als onder de bovenste lijn zitten.

                      DSCN7188.jpg


                      De bolder voor montage.
                      Omdat nu eerst de onderzijde verder wordt afgewerkt maak ik me nog niet te druk over de ontbrekende verhaalpunten.
                      De basis is er nu, de rest komt later.
                      En..... er wordt nog even geschuurd....

                      DSCN7194.jpg

                      Reactie


                      • #41
                        En dan een vervelend ding.. m'n tekeningen geven een geheel ander beeld van de ribbels, verhaalpunten en openingen in de romp.
                        Ben dus hierbij geheel afhankelijk van foto's...

                        DSCN7199.jpg

                        Allereerst maar eens wat gaan aftekenen.
                        Eigenlijk is de bouwwijze dezelfde als bij JDW, behalve dan dat er nu aluminium buisjes in de geboorde gaten worden geplaatst.


                        DSCN7201.jpg

                        -

                        DSCN7203.jpg


                        Een messing spijkertje gesoldeerd op een strip messing fungeert als bolder.
                        Daarna wederom plamuren en schuren.


                        DSCN7208.jpg

                        Reactie


                        • #42
                          baco schreef Bekijk Berichten
                          En dan een vervelend ding.. m'n tekeningen geven een geheel ander beeld van de ribbels, verhaalpunten en openingen in de romp.
                          Ben dus hierbij geheel afhankelijk van foto's...
                          Zoals je vaak ziet in de scheeps- en werktuigbouw, is het van groot belang dat tekeningen aangepast moeten worden aan de werkelijkheid.
                          De in jouw bezit zijnde tekeningen zijn dat kennelijk niet, en dat maakt het extra moeilijk om het model te bouwen.
                          Nadat een ontwerp is gebouwd is het van groot belang de tekeningen aan te passen naar de werkelijkheid. Een ontwerper start met een groot leeg vel wit papier en na afloop van het denkproces staat er een ontwerp. Maar in de praktijk kunnen de omstandigheden anders blijken dan voorzien en wordt het ontwerp anders gebouwd. Ook worden fouten in het ontwerp niet altijd tijdig opgemerkt. Deze as built of revisietekeningen zijn de basis voor onderhoud en storingzoeken. Het belang van revisietekenwerk wordt vaak onderschat, omdat het zich in een veel later stadium terugbetaalt.
                          Indien mogelijk, is het een aanrader om een "as built" tekening te bemachtigen, om het jezelf wat makkelijker te maken.

                          Overigens: Mijn complimenten Baco voor de voortgang
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #43
                            ja, ook ik kijk en lees vol bewondering mee !

                            Reactie


                            • #44
                              Beste heer Sprong; vertelt u me nu dat ik maar wat anders moet gaan bouwen???

                              DSCN7212.jpg

                              Reactie


                              • #45
                                Beste Baco, Hoe komt u daar nu bij.
                                U schrijft zelf "En dan een vervelend ding.. m'n tekeningen".
                                Met de beste bedoelingen probeer ik uit te leggen hoe dit komt.
                                Met "as built" tekeningen, kunt u misschien in de toekomst uw voordeel doen.
                                Overigens sluit ik af met : "Mijn complimenten Baco voor de voortgang".
                                Ook Loek Goor sluit zich hier (positief) bij aan.

                                Als het verkeerd overgekomen is, mijn welgemeende excuus.
                                Ik hoop toch niet dat hier op het mooie forum een gewoonte wordt dat uitlatingen verkeerd worden geïnterpreteerd.
                                Verder zal ik mij van enig positief commentaar weerhouden.
                                Vriendelijke groet, Hans.

                                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                                Reactie

                                Working...
                                X