Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    DSCN6502.jpg

    Een mijlpaal bereikt! Het spantenplan heeft nu z'n volledige lengte.
    Op de beide foto's is de lijm nog aan het drogen. Alle spanten zitten er overigens nog niet in. Bij de beide boegschroeven en achter worden nog spanten geplaatst.


    DSCN6499.jpg

    Reactie


    • #17
      Wat een weer, dan weer zon even later weer regen...
      Dus... alles naar buiten.... en weer naar binnen... en weer naar buiten... enz. enz
      Toch ook nog gewerkt aan het model;

      DSCN6538.jpg

      Meeste tijd ging in schuren, lijnen van de spanten.
      Voor is het ontbrekende spant geplaatst, boven de beide boegschroeven.
      Het plan is om in veel vroeger stadium de tunnels te plaatsen.
      Bij JDW werden ze in laat stadium geplaatst waarna het misging en er gecorrigeerd moest worden.

      DSCN6545.jpg

      Na schuren ziet het er gelijk een stuk beter uit. De vorm is er nu.


      DSCN6553.jpg

      Reactie


      • #18
        DSCN6590.jpg

        De contouren worden zichtbaar..

        DSCN6592.jpg

        Reactie


        • #19
          DSCN6597.jpg

          -

          DSCN6909.jpg

          Naarmate het spentenhuis dichter wordt, oogt het model groter en voller..
          ... en wordt het zwaarder...

          Heb vandaag een bezoek gebracht...
          Dit vond ik bijzonder:

          DSCN6881.jpg

          De letters en cijfers zijn niet symmetrisch, maar door de helling van de romp ontstaat er een vertekening die de illusie schept van symmetrie..

          Reactie


          • #20
            DSCN6922.jpg

            Spanten plaatsen op voertuigendek.
            Inmiddels is de romp aan de onderzijde dicht.

            DSCN6931.jpg

            Het stukje dek tussen de spanten in het midden (SB) is het dek van de valreep.

            Reactie


            • #21
              Regen.... en volgens Buienradar wordt het niet veel beter...
              Dus binnen aan de slag;

              DSCN6954.jpg


              De boeg is wat beter in vorm gebracht. En de dekdelen waar de reddingboten komen zijn geplaatst.
              Deze zijn langer dan nodig doordat ze tussen de spanten zijn geplaatst.


              DSCN6952.jpg

              Om de vloeiende knik-lijn goed te krijgen is er een mal gemaakt.
              Deze is te zien in de voorgrond.

              Reactie


              • #22
                Heb vandaag een bezoek gebracht...
                Dit vond ik bijzonder :

                Je zegt er niet zoveel over, maar ik neem toch aan dat je bezoek de moeite waard was !

                Reactie


                • #23
                  Bezoek

                  Het bezoek was geweldig. Niet in de laatste plaats door de hartelijke ontvangst aan boord.
                  Na 24 uur ben je als modelbouwer nog steeds aan het verwerken wat je allemaal hebt gezien.

                  Een voorbeeld, omdat ik met de romp bezig ben;

                  DSCN6907.jpg

                  Het lijkt alsof men de huidplaten beter kan vouwen dan voorheen.
                  De knik is scherper dan bij voorgaande schepen.
                  Maar daar houd het niet op..

                  DSCN6903.jpg

                  Kijk eens hoeveel openingen in de romp.
                  Nu hield ik al rekening met de aanmeer bolders (dik hout tussen spanten) maar dit is veel meer...
                  Even beter kijken...


                  DSCN6846.jpg

                  Blijken dus daadwerkelijk openingen te zijn.
                  Dit zie je dus alleen wanneer je er voor staat...
                  En het roept weer nieuwe vragen op...

                  Reactie


                  • #24
                    Heb je hier wat aan voor de boeg?
                    De aankomst van de Karel Doorman te IJmuiden, op 3 februari 2016.

                    Karel Doorman A833 2016-02-03 IMG_0888.JPG - (©Foto: H@ns)

                    Reactie


                    • #25
                      Bedankt voor de foto.

                      Wat me ook opviel; er zijn geen ra's voor seinvlaggen. Terwijl deze toch belangrijk zijn voor BOZ.

                      Reactie


                      • #26
                        baco schreef Bekijk Berichten
                        Bedankt voor de foto.

                        Wat me ook opviel; er zijn geen ra's voor seinvlaggen. Terwijl deze toch belangrijk zijn voor BOZ.
                        De seinvlaggen worden gehesen dicht tegen het trapeziumvormige lichaam aan van de radar.

                        Reactie


                        • #27
                          Loek Goor schreef Bekijk Berichten
                          De seinvlaggen worden gehesen dicht tegen het trapezium vorminge lichaam aan van de rader.
                          Mooi plaatje (halverwege) van de Ge√Įnteregreerde Mast van Thales. (met de touwtjes).

                          https://marineschepen.nl/schepen/jss.html
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #28
                            Zoals al opgemerkt is de knik in de romp scherper dan bij voorgaande schepen.
                            Heb iets nieuws bedacht en ga het allemaal anders aanpakken dan bij JDW.

                            DSCN6949.jpg

                            Op de kniklijn is een zaagsnede waarin een strip aluminium de lijn bepaald.
                            Onder de knik de romp in hout, daarboven wordt het aluminium.

                            DSCN6959.jpg

                            Het is een foto van voor het weekend (de zon schijnt!)

                            Reactie


                            • #29
                              Inmiddels weer een stuk verder.
                              De romp is voorzien van een polyester coating, waarna we in de fase van plamuren en schuren zijn aanbeland.
                              Gisteravond is de kiel gemonteerd.

                              DSCN7050.jpg

                              Reactie


                              • #30
                                Inmiddels zijn nu ook de beide tunnels voor de boegschroeven geplaatst.
                                wederom een een behandeling met schuurpapier (nu wat fijnere korrel)
                                en zijn de kluizen voor de ankers gemaakt.

                                image_96343.jpg

                                image_96344.jpg
                                Last edited by ThePimster; 10th November 2019, 23:20. Reden: Afbeeldingen ingevoegd

                                Reactie

                                Working...
                                X