Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Loek Goor
    replied
    Hans dank, ik snap het !!!

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    Loek Goor schreef Bekijk Berichten

    Weet iemand waarom beide boegschroeven op verschillende hoogte/diepte zijn geplaatst ?
    Een boegschoef wordt altijd zo ver mogelijk aan de voorkant van het schip geplaatst als mogelijk. Maar altijd minimaal 75% van de eigen diameter onder de waterlijn. 1x de eigen diameter is optimaal.

    Ter hoogte van de voorste boegschroef is het onderschip smaller dan bij de 2e boegschroef, t.g.v de "aanzet" naar de bulbsteven en de kiel is daar ronder, zodat de voorste boegschroef-tunnel een gelijkbenig trapezium (in doorsnede) wordt, terwijl je een zoveel mogelijke cilindrische vorm wilt.
    Bij de trapezium vorm zal de stuwstraal van de schroef meer "verwaaieren" naar beneden.

    gelijk b trapezium.png
    Iets hoger plaatsen, geeft meer ruimte voor de tunnel dwarsscheeps en wordt de tunnel meer cilindrisch.

    Het plaatje hier onder laat een situatie zien met 3 boegschroeven waar we zien dat naar het voorschip toe, de boegschroef steeds iets hoger komt te zitten, en zelfs er voor gekozen is voor een voorste boegschroef met een kleinere diameter om aan de voorwaarden te voldoen.

    m.a.w, de rompvorm onder de waterlijn, die bij veel schepen sterk kan verschillen, is erg cruciaal voor de plaatsing van de boegschroeven.

    boegschr..jpg






    Last edited by j.sprong; 2nd December 2019, 17:57.

    Leave a comment:


  • Loek Goor
    replied
    baco schreef Bekijk Berichten
    Kluizen geplaatst,,

    image_96406.jpg
    Weet iemand waarom beide boegschroeven op verschillende hoogte/diepte zijn geplaatst ?

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    DSCN7148.jpg



    Verder afbouwen van het roer.
    Het het roer vastgezet omdat het weinig zin heeft om deze draaibaar te maken.

    DSCN7149.jpg

    En daarna het plaatsen van de assen in de romp.
    Altijd weer een vervelende klus omdat er een sleuf gemaakt moet worden in de romp.

    DSCN7154.jpg

    De roeren staan hier nog los, Even voor de foto geplaatst.
    Het is de bedoeling om de kappen voor de uithouders van resin te maken (beschik niet over een draaibank)

    DSCN7155.jpg




    Leave a comment:


  • baco
    replied


    Bezig met de assen en roeren..
    Hen de roeren gemaakt van 0.5 messing plaat.

    DSCN7125.jpg


    DSCN7128.jpg

    Bijgevoegde Bestanden

    Leave a comment:


  • Loek Goor
    replied
    Mooi dat we nu ook op deze vernieuwde site de vorderingen van dit mooie schip kunnen volgen !

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Kluizen geplaatst,,

    image_96406.jpg
    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by ThePimster; 17th November 2019, 20:44.

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Inmiddels zijn nu ook de beide tunnels voor de boegschroeven geplaatst.
    wederom een een behandeling met schuurpapier (nu wat fijnere korrel)
    en zijn de kluizen voor de ankers gemaakt.

    image_96343.jpg

    image_96344.jpg
    Last edited by ThePimster; 10th November 2019, 23:20. Reden: Afbeeldingen ingevoegd

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Inmiddels weer een stuk verder.
    De romp is voorzien van een polyester coating, waarna we in de fase van plamuren en schuren zijn aanbeland.
    Gisteravond is de kiel gemonteerd.

    DSCN7050.jpg

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Zoals al opgemerkt is de knik in de romp scherper dan bij voorgaande schepen.
    Heb iets nieuws bedacht en ga het allemaal anders aanpakken dan bij JDW.

    DSCN6949.jpg

    Op de kniklijn is een zaagsnede waarin een strip aluminium de lijn bepaald.
    Onder de knik de romp in hout, daarboven wordt het aluminium.

    DSCN6959.jpg

    Het is een foto van voor het weekend (de zon schijnt!)

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    Loek Goor schreef Bekijk Berichten
    De seinvlaggen worden gehesen dicht tegen het trapezium vorminge lichaam aan van de rader.
    Mooi plaatje (halverwege) van de Ge√Įnteregreerde Mast van Thales. (met de touwtjes).

    https://marineschepen.nl/schepen/jss.html

    Leave a comment:


  • Loek Goor
    replied
    baco schreef Bekijk Berichten
    Bedankt voor de foto.

    Wat me ook opviel; er zijn geen ra's voor seinvlaggen. Terwijl deze toch belangrijk zijn voor BOZ.
    De seinvlaggen worden gehesen dicht tegen het trapeziumvormige lichaam aan van de radar.

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Bedankt voor de foto.

    Wat me ook opviel; er zijn geen ra's voor seinvlaggen. Terwijl deze toch belangrijk zijn voor BOZ.

    Leave a comment:


  • H@ns
    replied
    Heb je hier wat aan voor de boeg?
    De aankomst van de Karel Doorman te IJmuiden, op 3 februari 2016.

    Karel Doorman A833 2016-02-03 IMG_0888.JPG - (©Foto: H@ns)

    Leave a comment:


  • baco
    replied
    Bezoek

    Het bezoek was geweldig. Niet in de laatste plaats door de hartelijke ontvangst aan boord.
    Na 24 uur ben je als modelbouwer nog steeds aan het verwerken wat je allemaal hebt gezien.

    Een voorbeeld, omdat ik met de romp bezig ben;

    DSCN6907.jpg

    Het lijkt alsof men de huidplaten beter kan vouwen dan voorheen.
    De knik is scherper dan bij voorgaande schepen.
    Maar daar houd het niet op..

    DSCN6903.jpg

    Kijk eens hoeveel openingen in de romp.
    Nu hield ik al rekening met de aanmeer bolders (dik hout tussen spanten) maar dit is veel meer...
    Even beter kijken...


    DSCN6846.jpg

    Blijken dus daadwerkelijk openingen te zijn.
    Dit zie je dus alleen wanneer je er voor staat...
    En het roept weer nieuwe vragen op...

    Leave a comment:

Working...
X