Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 JSS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bezig met de kleine dekhuisjes op helidek.
    Min of meer in opwelling ook begonnen met fundatie voor de grote kraan.

IMG_1382.jpg

Had geen 24 mm buis, daarom zelf iets gemaakt uit 0.3 mm plaat. De beide ronde delen worden in elkaar geschoven en gesoldeerd.

Ondertussen ook bezig met de railingen voor de dekhuisjes. Dat gaat erg langzaam doordat er continu om het model heen gelopen moet worden.
    Even het model draaien is er gewoon niet bij.

IMG_1388.jpg

Rechts op de foto is de kraan fundatie te zien. Bij JDW heb ik de openingen destijds met plamuur dicht gemaakt.
    Vond dat eigenlijk te gemakkelijk omdat het origineel ook van plaatwerk is gemaakt.
    Dus.....

IMG_1391.jpg

Het kan dus toch!

IMG_1393.jpg

Reactie

• IMG_1398.jpg

De kraan fundatie. Aan de bovenzijde is nog een tweede ring geplaatst en een stukje buis in de onderzijde.

IMG_1400.jpg

De voet staat hier nog los omdat er later nog details worden aangebracht.

IMG_1405.jpg

Dit is de steun voor de kraanarm. Volgens de tekening zou het schip aan iedere zijde een kraan hebben, maar deze tweede kraan is nimmer geplaatst.

IMG_1407.jpg

Reactie

• IMG_1417.jpg

Het grote luik boven de lift.

IMG_1427.jpg

IMG_1433.jpg

IMG_1435.jpg

Reactie

• IMG_1437.jpg

Ergens op het internet kwam ik deze foto tegen van de valreep en vond het een leuke toevoeging voor het model.

Dacht; 'een klein klusje, er even tussendoor' nou dat werd het dus niet.
          De trap op deze foto is extra lang.

IMG_1440.jpg

-

IMG_1451.jpg

De naam van het schip wordt later toegevoegd. Op de foto is de verf nog aan het drogen.

Reactie

• IMG_1464.jpg

Dit zijn de catwalks welke achter de boten zitten. De achterwand is de scheiding tussen hangaar en baai.
            Het idee is om deze ruimtes met 1 kunststofplaat van verlichting te voorzien. Vandaar dat de achterwand is verstevigd zodat deze de plaat kan dragen.
            Maar dat is voor later... eerst de catwalks;

IMG_1466.jpg

Reactie

• Het vervolg... trappen maken...

IMG_1630.jpg

Tja... daarna ben je even aan het vijlen. Gelukkig wordt het meeste werk hier door de Dremmel schuurschijf gedaan.
              Enne.... met dit mooie weer natuurlijk niet binnen....

IMG_1631.jpg

Reactie

• Zo nu en dan ook wat werkzaamheden aan de hangaar...
                Eerst het voorste deel.

IMG_1474.jpg

Het voorste deel zit ver weg in het schip. Reden om de beide constructies een beetje aan te passen zodat deze later de kunststofplaat (voor verlichting) kan dragen.
                Bovendien moet een deel uiteengenomen kunnen worden om de bekabeling toegankelijk te houden. Dit voorste deel wordt vastgezet in de romp.

IMG_1641.jpg

Reactie

• IMG_1741.jpg

Dit is na uren vijlen / slijpen.
                  Let svp niet op de lelijke zijkant... Dit is min of meer expres zo gelaten omdat deze zijde na montage niet zichtbaar is. Door deze zo te laten blijft het geheel wat steviger,

IMG_1745.jpg

Dan het bovenaanzicht.... (ja we zijn er nog lang niet)

IMG_1749.jpg

De beide zijpanelen voor de hangaar ontbreken nog. Op dat moment had ik nog geen idee hoe dit te gaan doen.
                  Omdat de bedrading onder in de romp toegankelijk moest blijven. Inmiddels is er wel een plan.

De verlichting van de hangaar is in grote lijnen gelijk als die van het voertuigendek.
                  Dus met een kunststofplaat.

IMG_1754.jpg

Bij het voertuigendek bleek dat een kunststof plaat met led verlichting een hele mooie vlakke verlichting geeft die precies past bij een modern schip.
                  Vandaar dat het concept wat verder wordt uitgebreid door het kunststof ook boven de baai met reddingboten te laten doorlopen.
                  En dan ziet het er zo uit:

IMG_1756.jpg

Reactie

• De hangaar..... eerst alles nog een uit elkaar pakken;

IMG_1758.jpg

Het is belangrijk dat de bedrading toegankelijk blijft, Vandaar dat het midden deel van de hangaar als een soort doos eruit gepakt kan worden.
                    Hier is dit gedaan omdat de contactblokken, waarop de verlichting kan worden aangesloten, op een onhandige manier waren geplaatst. Slecht toegankelijk wanneer men het wil uitbreiden.
                    Dat is als eerste hersteld.

IMG_1776.jpg

Hier is het geheel weer opgebouwd, De zijwanden van de hangaar zijn panelen die met twee schroefjes zijn vastgezet

En dan ziet het er nu zo uit...

IMG_1765.jpg

Reactie

• IMG_1774.jpg

De belijning van het vliegdek....
                      Tijdrovende klus doordat de verf de nijging had om soms onder de maskeertape te kruipen.

IMG_1776.jpg

-

IMG_1798.jpg

Ja, het model 'even' draaien is ook een klus....
                      Het gewicht en de afmetingen zijn zeker een factor.

IMG_1812.jpg

Reactie

• Een begin gemaakt met de bouw van de winches op de bak;

IMG_1857.jpg

-

IMG_1862.jpg

-

IMG_1866.jpg

Ja, het weekend is weer veeeeeel te kort....

Reactie

• IMG_1881.jpg

Volgens m'n tekening moesten er ook elektromotoren geplaatst worden....
                          Dit is onjuist, dus werden deze er later weer afgehaald....

IMG_1886.jpg

-

IMG_1893.jpg

-

IMG_1898.jpg

-

Nog niet gereed, nog wat touwtjes en kettingen...
                          Toch even kijken....

IMG_1900.jpg

Reactie

• Heel knap werk!!!!!!

Reactie

• baco Ik heb wat vraagjes over het messingwerk omdat ik zelf ook bezig ben met een schip. ik heb zelf nog geen ervaring met plaatwerk solderen.

Hoe bevalt de Proxxon MFB/E brander? Doet u hier alles mee of gebruik je ook een electrische bout?
                              Ik zie op foto's S39? Werkt dit het beste? Of kan ik gewoon werken met Colofonium/dennenhars zoals ik dat nu doe met electronica?
                              Welke soldeer kan ik het beste gebruiken? Ik heb momenteel alleen verschillende met fluxkern voor electronica.

Wat gebruikt u voor keramische tegel om op te solderen? Kan ik gasbeton gebruiken?
                              Welke diktes messing gebruikt u?

Zijn er "musthaves" die wenselijk zijn om te hebben voordat ik begin?

Reactie

• Solderen:

Ik ben begonnen met een weerstand-soldeer apparaat.
                                De gewone soldeerbout gebruik ik nauwelijks. Het is vooral ervaring die de vaardigheid brengt.

Wanneer men wil solderen met bout is blik aan te raden.
                                Dit is vertint en soldeert dus heel gemakkelijk. Blik kan echter slecht overweg met de veel hetere temperaturen van de brander.
                                Blik is ook taaier dan messing. Persoonlijk werk ik het liefst met 0.3 messing.

Op een gegeven moment ging mijn weerstand soldeer apparaat stuk... dus greep ik naar de brander.
                                Ik gebruik om te solderen het liefst Stannol HS10 tin (rode spoel), de groene spoel kan ook maar vloeit minder gemakkelijk.

S-39 wordt alleen gebruikt wanneer het echt niet anders kan. Het is veel te agressief.
                                Meestal gebruik ik soldeervet

Ik koop het blik en messing tegenwoordig bij https://dhzstore.nl/
                                Een grotere plaat dan in de modelbouwwinkel, wat bij grotere modellen vooral handig is.

De soldeerbout en tin: https://www.soldeerbout-shop.nl/14-soldeer-tin#/page-2

--

IMG_1924.jpg

Reactie

Working...
                                X