Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/100 Schoenerbrik Ambon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/100 Schoenerbrik Ambon

    Enkele weken geleden, met temperaturen ver boven de 30 graden begon het toch te kriebelen.
    Er is hier een verbouwing op komst waardoor het niet handig is om een groot model op te zetten.
    De plannen zijn er wel, maar het moet wachten...

    Een klein model dus...
    Het werd de Schoenerbrik (Brigantijn) Ambon.

    zz-LR.jpg

    Veel valt er eigenlijk niet te vertellen over deze schepen.
    Ze was 252 ton en in 1844 te Rotterdam op stapel gezet, waarna 1846 te water gelaten.
    Had 6 kanons waarvan ik het kaliber niet kan achterhalen.
    Vertrok in 1848 naar Ned.Indië en nam deel aan de 3e Bali expeditie in juni 1849.
    In 1857 was ze niet meer opgenomen in de schepenlijst,

    Zo zag ze er uit:

    banka.jpg

    Dit is Banka van dezelfde klasse, Doordat deze schepen op verschillende werven werden gebouwd waren er nogal wat kleine verschillen.
    Wat op deze prent opvalt zijn de zwarte sloepen. Terwijl het gebruikelijk was om schepen naar de koloniën witte exemplaren mee te geven.


    Met het warme weer. zat ik dus na de werkdag op een bankje achter het huis.

    DSCN6004.jpg

    Het model is dus 1/100, wat een romp van 28,5 cm meebrengt.


    Inmiddels zijn er enkele weken verstreken en is de bouw wat verder...


    DSCN6311.jpg

    -

    DSCN6358.jpg

    -

    DSCN6362.jpg

  • #2
    Op 31 mei 1856 werd het schip definitief uit dienst gesteld.
    Daarna afgevoerd en verkocht.

    Reactie


    • #3
      Vond in de bron (zie onder s.v.p) onderstaand verhaal, dat ik compleet plaats om het hele verhaal over te brengen (is wel aardig) maar het gaat uiteindelijk om het vet gedrukte gedeelte.

      In het familieboek Genealogie Westerhout, 450 jaar het geslacht Westerhout uit het Graafschap Culemborg komen bijna duizend Westerhouts voor. Uit het leven van één van hen is het onderstaande opgetekend.

      Op 23 juni 1823 werd te Maartensdijk geboren Cornelis Paulus Westerhout, zoon van Cornelis Westerhout en Frederica van Eijl. In 1828 verhuisde het gezin, inmiddels met vijf kinderen, naar Den Haag waar de ouders in respectievelijk 1836 en 1842 overleden. Zo belandde Cornelis Paulus 'op kamers'. Bij de volkstelling van 1845 werd hij aangetroffen in wijk P nr. 431 onder vermelding van: beroep huiswerker, protestant, ongehuwd, geboren te 's-Hage (!) 23 juni 1823. In diezelfde tijd (volkstelling van 1850) wonen in wijk 0, Bierkade 22: · Johanna de Koning, geboren 1813, ongehuwd, rooms-katholiek, winkelierster K 429 Lange Poten. · Wilhelmina de Koning, geboren 1814, ongehuwd, rooms-katholiek, winkelierster. De wijken 0 en P lagen naast elkaar en waren elk slechts van beperkte omvang. Winkelde Cornelis Paulus bij de gezusters de Koning? (branche onbekend). Het ontstaan van een relatie tussen Cornelis Paulus en Johanna de Koning moet aldus heel wel mogelijk zijn geweest. Onder deze omstandigheden zou hun zoon Jacobus de Koning alias Westerhout in oktober 1844 kunnen zijn verwekt. Jacobus werd geboren te Voorburg op 5 juli 1845 en werd, evenals zijn moeder, roomskatholiek gedoopt. Kennelijk veroorzaakte deze geboorte bij de 22-jarige Cornelis Paulus dusdanige problemen dat hij 3 november 1846 voor zes jaar tekende als beroepsmarinier, handgeld ƒ 30,-. Na zijn opleiding werd hij op dinsdag 26 oktober 1847 als marinier 3e klasse aan boord geplaatst van Zijner Majesteits Schoenerbrik Ambon, een nieuw schip dat na een aantal proefreizen op 12 oktober 1848 van de rede van Hellevoetsluis het anker lichtte voor de reis naar Oost-Indië. En wat voor een schip! Voortbewogen door windkracht, afmetingen 28,50 x 8,70 m, waterverplaatsing 252 ton en bewapend met zes stukken. Op 26 oktober 1844 op 's Rijkswerf te Rotterdam op stapel gezet en op 7 augustus 1846 te water gelaten en, na te zijn afgebouwd, op 1 oktober 1846 in dienst gesteld. Het schip werd per 1 januari 1857 van de sterkte afgevoerd. Aan boord bevonden zich vijf officieren (commandant luitenant ter zee 1e klasse P. Dibbetz) twintig onderofficieren en matrozen en een detachement mariniers bestaande uit een korporaal en vijf mariniers. De Ambon ging op 14 december 1848 voor anker in de Tafelbaai bij Kaapstad en bereikte 25 februari 1849 Soerabaja.

      Bron: https://ontdekjouwverhaal.nl/wp-cont...diek_10-03.pdf (blz 4 van 39).

      ddd_010482942_mpeg21_p001_image.jpg

      Bron: Java-bode : nieuws, handels- en advertentieblad voor Nederlandsch-Indie 12-07-1856.
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie


      • #4
        De commandanten van de "Ambon" waren:

        Commandanten Ambon 001.jpg

        (Uit mijn schepenarchief - H@ns).

        Reactie


        • #5
          De bouw van het schip "Ambon":

          Het schip was van hout gebouwd en gekoperd.
          Dat hield in, dat het houten schip onder de waterlijn met koperen platen werd beslagen.

          Reactie


          • #6
            DSCN6114.jpg
            -
            DSCN6126.jpg

            Dank voor de extra informatie.
            Mijn bronnen geven Clavimans in Rotterdam als scheepsbouwer.

            Reactie


            • #7
              DSCN6372.jpg

              Huidige stand van zaken.
              Gaat langzaam doordat lijmen en verf droogtijd vragen voordat er verder kan worden gebouwd.
              Reden om ook voorzichtig een begin te maken met een groot model.

              Reactie


              • #8
                baco schreef Bekijk Berichten
                Mijn bronnen geven Clavimans in Rotterdam als scheepsbouwer.
                Met Glavimans zal de ontwerper waarschijnlijk bedoeld worden.
                De Koningssloep, ook wel de Gouden Koets te water genoemd, was ook een ontwerp van hem.

                Uit de bron: "hetscheepvaartmuseum":

                De Koningssloep werd gebouwd op de marinewerf Rotterdam naar ontwerp van C.J. Glavimans en in 1841 voor het eerst gebruikt bij de inhuldigingsfeesten van koning Willem II. Daarna is de sloep nog tientallen keren gebruikt, voor festiviteiten of officiële aangelegenheden waarbij leden van het Koninklijk Huis aanwezig waren zoals het protocol voorschrijft.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie


                • #9
                  data-1.jpg

                  Reactie


                  • #10
                    makassar-8.jpg

                    Plaatjes zijn zeldzaam, dit is Makassar naar hetzelfde ontwerp.

                    Reactie


                    • #11
                      Ik begrijp dat jouw bron doet vermoeden dat Glavimans in Rotterdam als scheepsbouwer (werf) te Rotterdam wordt gezien, maar C.J. Glavimans was toch echt de ontwerper.

                      Bij een ander schip, Zr.Ms. stoomschip PHOENIX, komt deze heer in de bron "marhisdata" ook weer langs als constructeur van de marine t.w:

                      Wij vernemen dat Zr.Ms. stoomschip PHOENIX, als zeilschip ingericht, onder het bevel van de kapt. luitenant ter zee Le Jeune, naar Java vertrokken, een alleszins goede overtocht heeft gemaakt en na aldaar, onder het beleid van die verdienstelijke officier, weer in stoomschip te zijn veranderd, een zeer voorspoedige tocht van Batavia naar Soerabaja en van Batavia naar Padang heeft gedaan, hebbende tot eerst gemelde tocht slechts drie en tot de volgende vijf etmalen, tegen de moesson op, besteed. De heer constructeur van de marine C.J. Glavimans, die het schip gebouwd heeft, komt daarvoor alle lof toe en niet minder onze stadgenoten de heren Paul van Vlissingen en Dudok van Heel, in wiens etablissement de stoomwerktuigen, zijnde een paar van 120 paardenkracht (opm: nominaal paardenkracht [npk]), lage drukking, gemaakt zijn. Deze machines werkten bij voortduur uitmuntend.

                      C.J. Glavimans zal het schip geconstrueerd hebben, terwijl het gebouwd werd op de marinewerf in Rotterdam.
                      Vriendelijke groet, Hans.

                      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                      Reactie


                      • #12
                        DSCN6335.jpg

                        Ben zo'n iemand die op Nieuwjaarsdag, na het rondje met de hond, thuis komt met het hout van de vuurpijlen.
                        Het hout heeft een mooie lange nerf, waardoor het niet snel krom trekt.
                        Twee stuks uit de voorraad worden de masten.

                        DSCN6381.jpg

                        De twee ondermasten. De verdikking is de prop die op het dek komt.

                        DSCN6384.jpg

                        Reactie


                        • #13
                          Barkas

                          DSCN6416.jpg

                          Heb een barkas gebouwd, het kleinste type dat in gebruik was.
                          Kreeg aanvankelijk de mal niet goed. Hoe kleiner de boot des te lastiger om de vorm goed te krijgen.
                          Dit is dus het derde exemplaar.

                          DSCN6433.jpg

                          Reactie


                          • #14
                            baco schreef Bekijk Berichten
                            [ATTACH=CONFIG]101916[/ATTACH]

                            Plaatjes zijn zeldzaam, dit is Makassar naar hetzelfde ontwerp.
                            Mooi zoals dit schip hier bijgedraaid ligt. Fokkemast tegen de wind gebrast, evenals de stagfok en kluiver, het langscheepse schoenerzeil aangehaald.
                            Het schip ligt min of meer stil, langzaam driftend naar lij.

                            Reactie


                            • #15
                              DSCN6446.jpg

                              -

                              DSCN6456.jpg

                              -

                              DSCN6459.jpg

                              Reactie

                              Working...
                              X