Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Model Hr.Ms. O19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ik begrijp de twijfel baco.

    Je ziet idd de spanten aan de binnenzijde.
    Waar we dan tegenaan kijken, van binnen uit, de ruimte van boegbuiskamer t/m hekbuiskamer, is de "drukvaste huid".
    Deze huid, het woord zegt het al, moet de enorme druk van buitenaf weerstand bieden.
    Vandaar de spanten.
    Een duikdiepte van 100 meter, levert bij (zee)water een druk op van 10,3 bar (kg/cm²) op. Dit is de relatieve druk.
    Op een oppervlakte van 1 m², staat dan een kracht van 103 ton
    De huid die we van buiten zien, is het "niet waterdichte omhulsel".
    Deze (de buitenhuid dus) wordt niet in elkaar gedrukt, omdat hier de druk aan weerszijden heerst, en verder balasttanks herbergt.
    Aan weerszijden, omdat er een "wet" is die zegt: een druk uitgeoefend op een vloeistof, plant zich in alle richtingen onveranderd voort.

    Op de foto herkenbaar bij elke motor 2 automatische cilindersmeerolie-toestellen, die gedoceerd smeerolie toevoeren naar de cilindervoering tbv het smeren van de zuigerveren.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #17
      Ballasttanks die aan de onderkant open zijn of zeer grote gaten hebben, hebben een paar voordelen:
      - Het ballastwater kan zonder veel moeite ( lees wrijving) in en uit stromen. Het duiken of stijgen kan daardoor zeer snel plaatsvinden. In tijden van gevaar niet onbelangrijk !
      - Maar er is nog een belangrijk ( technisch) aspect nl, door de open verbinding tussen ballasttank en buitenwater zal de druk binnen en buiten de ballasttank op elke diepte gelijk zijn. De huid van de ballasttank hoeft dus geen drukverschillen te kunnen weerstaan. De huid van de ballasttank hoeft dus niet extrem sterk te zijn, iets wat een behoorlijke gewichtsreductie betekent.

      Reactie


      • #18
        Voortgang model Onderzeedienst

        Dit is de stand van zaken op 1 juli 2018. Het artikel is geschreven door Frans Klut, medewerker Traditiekamer Onderzeedienst. Het artikel zal verschijnen in de eerst volgende Periscopy en Klaar voor Onderwater verlucht met foto's.


        Model O19 krijgt vorm.
        Nadat het model van de O19 in 1995 tijdens een reünie ontvreemd werd en nooit meer terug is gevonden, is er bij de Traditiekamer Onderzeedienst een actie opgestart om weer een model van deze onderzeeboot aan de collectie toe te voegen. Daartoe werd Jaap Woort, een modelbouwer met wereldfaam aangezocht om een nieuw model te bouwen. Vanwege de precisie en het ontbreken van echte goede tekeningen is er veel tijd gaan zitten in het achterhalen van de exacte afmetingen en het maken van mallen voor de spanten.


        Uiteindelijk is Jaap daar in geslaagd en is nu de vormgeving in volle gang. Dit gaat gepaard met veel zeer fijn schuurwerk en steeds weer passen en meten, want eenmaal eraf geschuurd, is het moeilijk om het weer in de juiste proporties op te vullen. Op dit moment wordt er gewerkt aan het opbrengen van de eerste laag epoxihars die ook weer exact op maat geschuurd moet worden. In dezelfde tijd wordt ook al gewerkt aan het ontwerpen van de getrouwe weergave van de bovenbouw. Dit moet geschieden door metingen in foto’s en reconstructie van tekeningen.

        Omdat de O19 ook een mijnenlegger was betekent dat een extra uitdaging om ook dat facet van deze boot weer te geven in de vorm van een open luik van een mijnenbun. Het streven is om het model gereed te hebben vóór de marinedagen van 2019 en het model daar ten toon te stellen. Dit alles is mogelijk gemaakt door een aantal donaties van dienstverlaters van de Onderzeedienst, Lions International en andere onderzeedienst-sympatisanten waarvoor wij dezen zeer dankbaar zijn. Het volledige bedrag voor de bouw is nog niet beschikbaar, maar wij hebben goede hoop dat verdere donaties het gestelde doel mogelijk maken. Mocht u daaraan willen bijdragen dan kunt u contact opnemen met de traditiekamer Onderzeedienst. Telefoon 0223 652051.
        Bijgevoegde Bestanden
        In time of War, but not before,
        God and the Sailor we adore ashore.
        Buth when War is over and Peace remitted,
        God is forgotten and the Sailor quited.

        Reactie


        • #19

          periscopy420001.jpg

          Groet Gerard
          In time of War, but not before,
          God and the Sailor we adore ashore.
          Buth when War is over and Peace remitted,
          God is forgotten and the Sailor quited.

          Reactie


          • #20
            Model O 19

            Het project van het gestolen model is een project met vele tegenslagen (geweest). De maker heeft het bouwproject stil moeten leggen ivm overlijden echtgenoot en ernstige ziekte zijnerzijds. Voor het zomerreces (2019) heeft hij het weer kunnen oppakken en het eind is inzicht. Ondergetekende heeft, voor wat de voortgang betreft, hier dus geen invloed gehad op de bouw en wat de info betreft afhankelijk van de spaarzame berichten die los kwamen. Ook voor TRAKA is dit een project geweest waar we de voortgang niet van hebben kunnen overzien. We zijn maar vrijwilligers die 1x per week aanwezig zijn en geduld is een schone zaak. Er zijn vele afspraken gemaakt en steeds weer verschoven, deadlines verbroken etc etc. TRAKA vond (en vindt) het ongepast om de maker, gezien de omstandigheden, het vuur nader aan de schenen te leggen. Als wij het van te voren hadden geweten, ja dan hadden we het anders gedaan. Maar dat is nakaarten. Het weinige geld wat we hadden opgehaald was niet voldoende om een model a la BACO aan te schaffen en we waren toen blij dat de maker het voor een redelijke prijs wilde maken. Dat er aantal leden van het Forum hier vragen over hebben, ongerust zijn op de voortgang en zelfs mij dit persoonlijk verwijten. Ik heb er ook iets van geleerd. Gerard
            In time of War, but not before,
            God and the Sailor we adore ashore.
            Buth when War is over and Peace remitted,
            God is forgotten and the Sailor quited.

            Reactie


            • #21
              In het artikel uit bericht # 8, lezen we dat er een raadsel bestond of de mijnenbuns van de onderzeeboot aan de onderkant gesloten of open waren.
              De oplossing moet zijn dat de onderkant open was, vervolgens uitgelegd en weerlegd in de daarop volgende posts.

              In een andere draad, eveneens handelend over Hr Ms O19, plaats ik de opmerking van Siem Spruijt in"laatste patrouille O19", waar hij het volgende beschrijft: "Maar omdat wij een onderzeeboot-mijnenlegger waren, waren de open mijnenbunkers op het koraal de beste verankering denkbaar en de boot gaf dan ook geen cm toe".

              Ik heb destijds geen contact met de Traditiekamer Onderzeedienst kunnen krijgen, maar hoop toch dat middels deze draad, de oplossing bij de modelbouwer terecht is gekomen.







              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #22
                Het laatste nieuws betreffende de bouw van het model Hr Ms O19.

                voortgang model.jpg
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie


                • #23
                  Het model van Hr Ms O19 wordt nog niet publiekelijk ten toon gesteld, maar de bouw vordert, wordt in officiele kleuren gespoten en verder in detail afgemaakt. Met toestemming van TRAKA-Onderzeedienst plaats ik onderstaande foto's.

                  O19 1.JPG
                  O19 2.JPGO19 3.JPGO19 4.JPG

                  O19 7.JPG




                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • #24
                    Zodat diegenen die deze draad openen niet alleen maar text zien - deze link brengt U naar een werkelijk subliem
                    model van hr ms O-19, gemaakt door een zoon van een opvarende. https://modelshipworld.com/topic/125...comment=315337

                    https://modelshipworld.com/uploads/m...1431311510.jpg

                    Reactie


                    • #25
                      Bij mijn thuiskomst las ik in het Noordhollands dagblad van 12 Okt. dat het model is afgeleverd / overgedragen aan Traka en daarmee openbaar.
                      Bij deze de link naar NH-dagblad en facebook onderzeedienst.

                      https://www.noordhollandsdagblad.nl/...11012_78800033

                      https://www.facebook.com/OnderzeedienstCZSK/
                      Vriendelijke groet, Hans.

                      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                      Reactie


                      • #26
                        Ook de site “navalmodels.com" schenkt aandacht aan het nieuws “Gestolen onderzeeboot O19 duikt op als replica”.
                        Met toestemming van
                        “navalmodels.com" plaats ik onderstaande link waar het bericht valt te lezen. van het nieuwe model ( mede ) tot stand gekomen d.m.v. vrijwillige bijdragen.


                        https://www.navalmodels.com/

                        En met toestemming van de Redactiechef van het Noordhollands Dagblad in PDF. even naar beneden scrollen.





                        Bijgevoegde Bestanden
                        Last edited by j.sprong; 28th October 2021, 14:01. Reden: Toevoegen PDF
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie

                        Working...
                        X