Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr. Ms Zeeland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hr. Ms Zeeland

Ik ben op zoek naar de ondewater details van de "A" jager Zeeland. Wat voor schroeven heeft het, bijv. 3 blad 4 blad links en rechts? hoeveel roeren 1 of 2? op de model bouw tekening van de maarine is dit niet helemaal duidelijk terug te vinden. Is er iemand die hier foto's van heeft en ze beschikbaar will stellen op de web?
    Was in de jaren tachtig begonnen aan de kortenaar klasse en was aardig op weg. maar verhuizingen en emigratie hebben me genoodzaakt hem op een container te zetten en ik zag er iemand mee weglopen in "Heemskerk" dus hij is goed terecht gekomen. is te zien op mijn web site www.cjansen.net

Met vriendelijke groet Cor.

Re: Hr. Ms Zeeland

Hallo Cor,

De Zeeland had 2 schroeven.
    Elke schroef was voorzien van 3 bladen.( links en een rechtsdraaiende).
    En achter elke schroef een roerblad. (dus twee roeren).
    Ik moet ergens nog tekeningen hebben liggen.
    Zodra ik iets meer weet laat ik jou dat weten.

Groet,
    Fred van der Wal
    http://www.Fred-modelschepen.nl
    Fred van der Wal

Reactie

Re: Hr. Ms Zeeland

Cor

Hier twee B-jagers in het dok (Hr Ms Rotterdam en Hr Ms utrecht)
      Beiden 3 bladige schroeven.
      Ik ga nog even op zoek naar foto's van de Hr Ms Zeeland (A-jager)
      Volgens mij hebben ze de zelfde schroeven en roer opstelling

Mvg.

Cees
      --
      RotterdamD818.JPG

UtrechtD817.JPG

Reactie

Onderzeebootjager Hr.Ms. Zeeland tijdens het dokken bij de Schelde, begin zestiger jaren.

Stuurboord een "rechtse schroef" en bakboord een "linkse schroef".
        Een rechtse schroef draait bij het vooruit varen rechtsom (met de klok mee) en een linkse schroef draait bij het vooruit varen linksom.
        Naast een voorwaartse stuwkracht leveren schroeven ook een zijwaartse kracht. Die zijwaartse kracht noemen we "het wieleffect". Als de schroef rechtsom draait (met de klok mee), gaat door het wieleffect het achterschip naar stuurboord. Het gevolg daarvan is dat de boeg van het schip naar bakboord gaat.
        Door nu een rechtse schroef en een linkse schroef toe te passen, wordt het wieleffect, bij gelijke omwentelingen, opgeheven.

Zeeland.jpg

Bron foto: Maritiem Digitaal.

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Working...
        X