Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Weerschip Cumulus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Weerschip Cumulus

    CUMULUS

    Eigenaar : Rijksluchtvaartdienst, 's-Gravenhage
    Beheer : Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Mij. N.V.
    Werf : N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf / 296
    Bouwjaar : 1963
    Brt : 1974
    Imonummer : 5402863
    Roepnaam : PBVQ

    21 januari 1975 door Rijksluchtvaartdienst overgedragen K.N.M.I.

    Hier een aantal foto's van de bouw van het schip aan de Rijn waar de werf was gelegen ter hoogte van Nijmegen

    18 december 1985 overgedragen Engeland, niet herdoopt
    1998 verbouwd tot jacht, herdoopt Salem

    Cumulus Rotterdam parkkade 1978.jpg

    Cumulus bouw achterschip.JPG

    Cumulus bouw voorschip.JPG

    Cumulus gezicht op de rijn tis de bouw.jpg

    Weerschip Cumulus 1963-1996.JPG

  • #2
    Re: Weerschip Cumulus

    Salem Yacht

    Superyacht Times brings my attention to another fabulous yacht up for sale. The 241-foot Salem yacht began in 1963 as the Dutch weather ship, Cumulus.

    The yacht went through a major refit in 1998 at the Devonport shipyard in the United Kingdom and was turned into a luxury cruising yacht.

    The yacht cruises at 10 to 14 knots and has five decks that can accommodate 48 guests and 43 crew members. Because the yacht was refitted for a Middle Eastern client, the yacht has been configured with a couple of self-contained decks (used to keep men and women separate). The yacht offers a lot of space for her length and is listed at $19.75 million through Edmiston.
    --
    Ombouw weerschip Cumulus als yacht Salem.JPG

    salem-01.jpg

    salem-02.jpg

    salem-04.jpg

    salem-05.jpg

    salem-06.jpg

    Reactie


    • #3
      Re: Weerschip Cumulus

      Toen mijn vader in 1960 de Koninklijke Marine verruilde voor de Rijksluchtvaartdienst was een van de eerste dingen die hij deed: het oude weerschip Cumulus vervangen door een moderner groter schip. In 1963 had hij net een nieuwe auto gekocht, een Wolseley, en om die auto een beetje in te rijden stelde hij voor een ritje te gaan maken om dat schip in aanbouw te gaan bekijken. Ik mocht mee. Ik herinner mij dat het schip open en bloot op een werf ergens bij Nijmegen stond, het zag er gammel uit met steigers erom heen, vreselijk. Ik was gewend dat als ik met mijn vader meeging naar een scheepswerf, dat wij dan Marineschepen gingen bekijken, en alles spic en span in orde was voor inspectie. Op deze werf, ik lees nu hierboven dat het "Van der Werf" was (toepasselijke naam), was men niet gewend aan een oude admiraal die op inspectie kwam. Het was er een puinzooi. Men was dan ook stomverbaasd dat de directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst nota bene ook nog eens verstand van schepen had. En niet zo'n klein beetje. Die lui moeten een verschrikkelijke tijd hebben gehad met mijn vader, tijdens die bouw. Later heb ik het schip zien varen, en het was een prachtig schip. Veel mooier dan op deze zwart-wit foto's. De schoorsteen was oranje of geel (if my memory serves me correctly). Achterop zat een soort raar vierkant gat om ballonnen uit te doen opstijgen geloof ik. Leuk om nu ineens dit schip hier weer te zien!

      P.S. Die Wolseley heb ik nog steeds hier thuis in de garage staan. Hij is sinds vorig jaar weer als nieuw na een onverantwoord kostbare restauratie! Sentiments..............

      Reactie


      • #4
        Re: Weerschip Cumulus

        Ha, terwijl ik het vorige bericht schreef, plaatst Folkert ineens nog een serie foto's extra. Klopt precies met mijn verhaal, maar dat is nu een beetje mostert na de maaltijd. Ik vind die "Salem" trouwens niet geweldig, een raar onevenwichtig ontwerp, typisch een verbouwd schip.........

        Reactie


        • #5
          Re: Weerschip Cumulus

          Uitkijk Postboei .

          Op dit schip welk regelmatig op station lag werd de post verzorging gedaan door de Koninklijke Marine in de vorm van het afwerpen van een postboei.

          POST DROPPINGS

          Elke reis kregen we post van een Lockheed "Neptune", een langeafstands patrouillevliegtuig dat van het Marinevliegkamp Valkenburg bij Katwijk vertrok. De Nederlandse schepen waren de enige die zich in deze service konden verheugen

          De Neptune verkent de situatie -
          MLD Nepune voor een maildropping op de Cumulus.jpg

          Na vijf uren vliegen bereikten zij ons rond de middag, homend op ons radiobaken. Meestal werden twee gele containertjes met parachute vanaf 50 meter, of vaak lager, gedropt aan SB-lijzijde van het schip.

          Bij goed weder werden ze uit het water gehaald met een reddingboot. Als dat niet kon, lieten we ons naar de containers drijven en de beste hengelaars onder ons waagden alvast een poging de parachutes aan de haak te slaan. Bertus Augustijn van het KNMI was daar een meester in; onvoorstelbaar hoe vaak hij op behoorlijke afstand met zijn werphengel beet had. De Neptune maakte tot besluit nog een heel laag rondje over het schip en vloog dan weer naar huis op zijn twee props en twee (reserve) jets. Die jets waren noodzakelijk bij het opstijgen van een veld en als er zeer laag op enkele meters boven zee werd gevlogen.

          Als het stormde moest de dropping wel eens worden uitgesteld of afbesteld, maar onze eigen meteo - waar heb je die anders voor - meende er verstand van te hebben en deed zijn uiterste best om de Ouwe ervan te overtuigen, dat het weer beter zou zijn op het tijdstip van de dropping. Toch gebeurde het wel eens op station M en A, dat de containers onzichtbaar geraakten in een sneeuwstorm. Maar we zijn er nooit een kwijtgeraakt: Je kon tussen de buien door aan de cirkelende meeuwen zien waar hij moest drijven! Ook verdween een container bij storm wel eens onder het schip, om aan de andere kant weer boven te komen. Het schip draaien, om het ding toch weer aan lijzijde te krijgen was een hele toer.

          Officier waarnemer/navigator H.P. Varenhorst die meer dan 3000 vlieguren boven zee bij de MLD maakte diept uit zijn logboeken het volgende op: "12-3-1963 V202 naar ocean station Mike. Vroegtijdig terug: post vergeten! 13-3-1963 V202 naar ocean station Mike. Navigatie zonder electronische hulpmiddelen. Vluchtduur 10,4 uur. 17-7-1963 V204 naar ocean station J. Geen bizonderheden. Vluchtduur 10,7 uur. 26-9-1963 V203 naar ocean station K. Geen bizonderheden. Vluchtduur 10,1 uur. 3-1-1964 V205 naar ocean station J. Geen bizonderheden. Vluchtduur 10,8 uur. 31-3-1964 V212 op weg naar Lajes (Azoren), overvliegen ocean station Kilo op 10.000 ft. 24-6-1964 V212 op weg naar Valkenburg, overvliegen ocean station Kilo op 11.000 ft. 10-12-1969 V216 naar ocean station J. Op terugreis uitgeweken naar RAF Ballykelly (N-Ierland)."

          De Lockheed Neptune arriveert bij het schip
          Neptune van de MLD lanzij de Cumulus voor een postdropping.jpg


          Met gierende props komt de Neptune voorlangs en maakt zich gereed om bij de volgende past de boei af te werpen
          MLD 209 Neptune maildrop CUMULUS.JPG

          MLD neptune Flightpast op de Cumulus postdropping.jpg



          Pilot: Now! Now!! Now!!! klinkt het over de radio ,De post wordt uitgeworpen.
          MLD 213 Neptune ,maildrop now now now .on CUMULUS.jpg


          De container aan de dreg en de parachute onder water wat nog hard trekken is
          Maildrop binnenhalen container op de Cumulus...jpg

          De postcontainer wordt opgedregd
          Maildrop binnenhalen container op de Cumulus.jpg


          De post is aan boord wordt gesorteerd door kapt. De Boer
          brief0.jpg


          Afscheidsrondje Neptune over het schip
          MLD Nepune voor een maildropping op de Cumulus..jpg

          Postboei belevenissen aan boord van de Cumulus door Jan Fernhout (korporaal telegrafist KM ) marconist aan boord van het weerschip Cumulus.

          Reactie


          • #6
            Re: Weerschip Cumulus

            Cumulus binnenkomende aan de nieuwe waterweg


            --
            Cumulus in kleur.jpg

            MS Cumulus binnenkomende.jpg

            Reactie


            • #7
              Re: Weerschip Cumulus

              OSV Cumulus vulhut weerballons


              --
              Cumulus vulhut.jpg

              Reactie


              • #8
                Re: Weerschip Cumulus

                Het Weerschip

                Het weerschepen net heeft zijn ontstaan mede te danken aan de Tweede Wereldoorlog, omdat de geallieerden waarnemingen nodig hadden uit het gebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan. Op een conferentie in 1946 werd het belang van dergelijke waarnemingen onderstreept. Nederland kocht twee fregatten die werden omgedoopt tot de weerschepen "Cirrus" en "Cumulus", waarmee het KNMI officieel vanaf 1950 zou deelnemen aan het waarnemingsnet. Dit waren de omgebouwde fregatten van de USS Navy de USSAbilene en Forsyth deze werden in vervangen door de "Cumulus II" In 1963 werd het op station liggende "Cumulus I" afgelost door de "Cumulus II" dit wat tevens de laatste reis naar de Thuishaven.
                De "Cirrus" bleef tot 1970 in de vaart bleef , de "Cumulus II" maakte in 1985 zijn laatste tocht met KNMI-waarnemers aan boord. De weersatellieten namen die rol en zou de weerschepen uiteindelijk de das om doen.

                Laatste Reis Cumulus


                Het weerschip "Cumulus" is op woensdag 13 november 1985 voor de laatste maal onder Nederlandse vlag vanuit Rotterdam vertrokken om de waarnemingspost Station Lima gelegen ten westen van Ierland, in te nemen.

                Het schip, dat in 1963 in dienst werd gesteld, maakt zijn 169ste reis naar één van de weerstations op de Atlantische Oceaan en zal op 18 december 1985 door de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, de heer Scherpenhuizen, aan Engeland worden overgedragen. Overigens is dit getal van 169 maar ten dele juist. Immers het schip "Cumulus" is in feite het tweede Nederlandse weerschip van die naam. Van 1950 tot 1963 opereerde Nederland met het eerste weerschip "Cumulus" dat het tot 95 reizen bracht. Van 1947 tot 1970 werd bovendien gevaren met het weerschip "Cirrus", dat totaal 163 reizen op zijn rekening heeft staan. Als alle reizen bij elkaar worden opgeteld, dan is de laatste reis van de "Cumulus" de 427ste van een Nederlands weerschip.
                De oude "Cumulus" en de "Cirrus" waren verbouwde Amerikaanse marine escorte schepen, terwijl de huidige "Cumulus" speciaal als weerschip is gebouwd. Gedurende 38 jaren zorgde het KNMI voor het meteorologisch personeel. De radiotelegrafisten kwamen tot eind 1981 van de Rijksluchtvaartdienst, daarna van Radio Holland. Al het overige personeel was in dienst van onze maatschappij Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Mij. N.V., waaraan ook de dagelijkse zorg van het schip toevertrouwd was.

                De overdracht van de "Cumulus" aan Engeland hangt nauw samen met ingrijpende wijzigingen in het meteorologisch waarnemingsnetwerk op de Oceaan. Sinds de tweede wereldoorlog hebben de weerschepen in dit netwerk een belangrijke rol gespeeld. De laatste jaren zijn allerlei andere waarnemings technieken ingevoerd: meteorologische satellieten, drijvende boeien, automatische waarnemingen met behulp van vliegtuigen. Het relatieve belang van de weerschepen nam daardoor af.
                De nieuwe ontwikkelingen hadden ook gevolgen voor het uitgavenpatroon van de meteorologische diensten. Met de financiering van de nieuwe systemen was er, ook in Nederland, minder geld beschikbaar voor het weerschepen netwerk. Dit was al geleidelijk ingekrompen van dertien stations in 1947 tot vier stations in 1975. Met ingang van 1986 wordt het aantal stations teruggebracht tot drie. Het stations Lima, dat de laatste jaren bij toerbeurt werd bezet door een Brits en een Nederlands schip blijft wel bestaan, maar het zal om financiële redenen bezet worden door één schip, met korte onderbrekingen voor het aflossen van de bemanning. Het andere schip wordt daardoor overbodig.
                Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn nagegaan wat de voordeligste manier was om met één schip het station Lima te bemannen, zij het met onderbrekingen voor het aflossen van de bemanning. Het varen vanuit een Britse haven was uiteraard voordeliger dan vanuit Nederland. Het Nederlandse weerschip is echter veel beter en ook goedkoper in brandstofgebruik dan het Britse. Bovendien wordt het Britse schip gehuurd, terwijl het Nederlandse schip in de afgelopen jaren al geheel volgens een internationaal getroffen regeling was afgeschreven. Om dit redenen zal het weerschip "Cumulus"voor een periode van drie jaar ter beschikking worden gesteld aan de Britten, die met dit schip met een Britse bemanning het station Lima zullen blijven bezetten.
                Vanaf 1 januari 1986 zal het netwerk van weerstations er als volgt uitzien:
                - Station Charlie, ver west gelegen in de Atlantische Oceaan, wordt door de Sovjet Unie bemand, dat hiervoor bij toerbeurt één van vijf oceanografische onderzoeksvaartuigen inzet;
                - Station Lima zal bezet worden door de Britten. De coördinaten van het station zijn 57°N 20°W;
                - Station Mike, gelegen tussen Ijsland en Noorwegen, blijft, ook met korte onderbrekingen voor bevoorrading en het aflossen van de bemanningen, bezet door één schip uit Noorwegen. De coördinaten van het station zijn 66°N 02°E.

                Ter gelegenheid van de laatste reis van de "Cumulus"onder Nederlandse vlag zijn op 12 november 1985 opvarenden en oud-opvarenden aan boord uitgenodigd om onder het genot van een hapje en een drankje weer eens al die mooie verhalen te vertellen en aan te horen. Op 13 november 1985 was er een officiele ontvangst, warvoor vertegenwoordigers van het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken, het KNMI en Van Nievelt Goudriaan waren uitgenodigd.
                Van het KNMI ontving de heer Groeneveld, als vertegenwoordiger van onze maatschappij een schitterende luchtfoto van de "Cumulus". Bovendien ontvingen de heren Bax, Blaauw, Groeneveld en vonk, als dank voor de jarenlange goede samenwerking, een exemplaar van het boek "De Wolken en het Weer", dat geschreven is door KNMI medewerker De Bont.

                Om 13.20 uur op 13 november 1985 vertrok de "Cumulus" voor zijn laatste reis vanuit Rotterdam.

                Op 18 december 1985 beëindigde de Cumulus haar reis 169 in Hull. Het schip werd aldaar voor £.1 aan de Engelse weerdienst van het Britse Ministry of Defence, MET OFF ,die oude weerschepen had, overgedragen. De naam "Cumulus" bleef gehandhaafd, haar roepletters PBVQ veranderden echter in GACA. Engelse weerschepen zijn altijd omgebouwde fregatten uit WO2 geweest en dus was men daar bijzonder blij met de "Cumulus", om daarmee de weerschependienst toch nog tien jaar te kunnen voortzetten op station Lima op 57N 020W (tot 2 juni 1996). Toen werd de "Cumulus" door Nederland teruggenomen, te koop aangeboden en afgemeerd bij een makelaar in Stockholm, waarna ze werd verkocht aan een Saudi. De "Cumulus" vertrok in 1997 naar Devonport Royal Dockyard bij Plymouth, waar het schip werd verbouwd tot luxe privé superjacht met een compleet nieuwe opbouw (199

                Het Britse Ministry of Defence, MET OFF, hebben het schip tot 1996 gebruikt Hierna volgde de ombouw tot yacht voor een rijke prins

                De Salem




                USS Abilene (PF-5



                Specifications:
                Laid down: 6 May 1943
                Launched: 21 August 1943
                Commissioned: 28 October 1944
                Decommissioned: 21 August 1946
                Struck: 13 November 1946
                Fate: Sold to the Netherlands, scrapped 1969
                General characteristics
                Displacement: 2,100 tons
                Length: 303 ft 11 in (93 m)
                Beam: 37 ft 6 in (11 m)
                Draft: 13 ft 8 in (4 m)
                Propulsion: Three boilers,
                2 × 5,500 shp turbines,
                two shafts
                Speed: 20 knots

                Complement: 176
                Armament:
                2 x 3 in (76 mm)/50 caliber (3x1)
                4 x 40 mm (2x2)
                9 x 20 mm (9x1)
                2 depth charge tracks
                8 depth charge projectorsBeheer :

                USS Abilene (PF-5, a Tacoma-class patrol frigate, was in the service of the United States Navy, named after the city of Abilene, Kansas.

                She was laid down on as Bridgeport (Maritime Commission hull 1465), and originally classified as PG-166 on 6 May 1943 at the Globe Shipbuilding Company in Superior, Wisconsin. She was launched on 21 August 1943, sponsored by Mrs. Thomas F. Rogers; acquired by the Navy on 31 May 1944; renamed Abilene and assigned hull number PF-58 on 28 June 1944; and commissioned on 28 October 1944 with Lieutenant Commander Chester I. Steel in command.

                Following shakedown at Bermuda, Abilene steamed to NS Argentia, Newfoundland, where she joined the North Atlantic Weather Patrol. She operated on this station through May 1945, conducting weather observations and rendering navigational assistance to airplanes.

                After a brief period of upkeep at Boston, Massachusetts, Abilene assumed air-sea rescue duties in the Atlantic in June 1945. As a member of Task Group 24.5, the patrol vessel collected weather data while serving as a plane guard along the air routes between Europe and the United States.

                Abilene was decommissioned at New Orleans, Louisiana, on 21 August 1946. Her name was struck from the Navy list on 13 November 1946. The ship was sold to the government of the Netherlands on 5 May 1947. The ship was renamed Cirrus, and eventually scrapped in 1969.



                27 augustus 1970 verkocht voor de sloop te Hendrik Ido Ambacht.
                21 september 1970 gearriveerd voor de sloop te Hendrik Ido Ambacht.
                24 oktober 1973 door verkocht aan Spaanse sloopwerf.
                2 november 1973 weggesleept met de bestemming Bilbao, Spanje.


                Uss Forsyth (PF 102)



                Tacoma Class Patrol Frigate: (MC Type T. S2-S2-AQ1). Originally authorized as Patrol Gunboat, PG-210; Reclassified as a Patrol Frigate, PF-102, 15 April 1943; Laid down 6 December 1943 under a Maritime Commission contract by the American Shipbuilding Co., Lorain, Ohio; Launched, 20 May 1944; Delivered and commissioned USS Forsyth (PF-102), 11 February 1945 at Curtis Bay, MD; Decommissioned, 14 March 1946 while at sea and immediately recommissioned into the Coast Guard as USCGC Forsyth (PF 102); Decommissioned 2 August 1946 at New Orleans, LA and returned to U.S. Navy custody; Transferred to the Maritime Commission for disposal; Sold to The Netherlands in 1947 and renamed Cumulus; Served as a Weather Ship until 1963; Scrapped
                in 1969.

                Specifications: Displacement 1,430 t.; Length, 303' 11"(oa); Beam 37' 6"; Draft 13' 8"; Speed 20.3 kts.; Complement 176; Armament three 3"/50 dual purpose mounts (For those frigates fitted out for weather patrol duty, the after 3-inch gun was removed and a weather balloon hanger was added aft), two twin 40mm mounts, nine 20mm, one Hedgehog, eight depth charge projectors, two depth charge racks; Propulsion two 3-drum express boilers, two 5,500ihp Diamond Iron Works engines, two shafts.



                Cumulus
                Eigenaar : Rijksluchtvaartdienst, 's-Gravenhage
                Beheer : Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s N.V.
                Werf : N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf / 296
                Bouwjaar : 1963
                Brt : 1974
                Imonummer : 5402863
                Roepnaam : PBVQ
                21 januari 1975 door Rijksluchtvaartdienst overgedragen K.N.M.I.
                18 december 1985 overgedragen Engeland, niet herdoopt
                1998 verbouwd tot jacht, herdoopt Salem


                Salem

                1997-1998 Devonport Yachts
                Converted into a yacht. Replacing her engines, generators, air-conditioning, and stabilizers, as well as fitting her with a highly luxurious interior.
                Low Price 19,750,000 USD


                Overzicht :

                OVERHEIDSSCHEPEN
                142) CIRRUS PBVD 1947-1970 Weerschip,
                naam betekent "hoge tot middelhoge bewolking"
                COMMISSIE Rijksluchtvaartdienst 's-Gravenhage,
                Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, De Bilt
                143) CUMULUS PBVC 1949-1963 Weerschip,
                naam betekent "stapelwolken"
                COMMISSIE Rijksluchtvaartdienst 's-Gravenhage,
                Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, De Bilt
                144) CUMULUS PBVQ 1963-1985 Weerschip,
                naam betekent "stapelwolken"
                COMMISSIE Rijksluchtvaartdienst 's-Gravenhage,
                Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, De Bilt
                --
                OVS Cirrus.jpg

                OVS Cumulus 1950-1963 ex uss Forsyth.jpg

                Uss Abilene.jpg

                Uss Forsyth.jpg

                Reactie


                • #9
                  Re: Weerschip Cumulus

                  Mijn geheugen valt mij niet tegen al zeg ik het zelf, want na enige aarzeling plaatste Folkert zojuist deze foto:

                  Cumulus in kleur.jpg

                  En dit is die Wolseley:

                  Wolseley19.jpg

                  Reactie


                  • #10
                    Re: Weerschip Cumulus

                    Details heb ik hier even niet bij de hand maar er staat me bij dat op de Cumulus een bijzonder radiostation gevestigd was, naast het normale was er nl. ook een amateurradiostation aan boord. Toen ik in 1978 net mijn eerste zendmachtiging behaald had kocht ik een 'callbook' ofwel roepnamenlijst en daar stond het bij. Ik heb er nooit verbinding mee kunnen maken maar het sprak me zeer tot de verbeelding.

                    De weerballonnen hadden we ook mee op grote eskaderreizen. Zowel op de De Ruyter in 1978 als de Tromp in 1979 hadden we een SGT Weerkundige a/b die met enige regelmaat van die grote heliumballonnen opliet. Ze waren voorzien van een met piepschuim omhuld brok apparatuur, met diverse sensoren en een zender waarmee e.e.a. moest worden overgeseind. Als amateur heb ik nog wel eens geprobeerd zo'n zender 'te bederven' maar dat is helaas niet gelukt.

                    Ik ben wel benieuwd of hier ieand wat (technische) details weet van die ballonnen en de sondes die eronder hingen.
                    "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                    "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                    ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                    https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

                    Reactie


                    • #11
                      Re: Weerschip Cumulus

                      Meteodienst op de Cumulus

                      Het KNMI had drie groepen van zeven waarnemers van de Radiosondedienst ter beschikking, dus één groep per reis, "de natte ploeg" geheten. Vierentwintig uur per dag deden ze - net als aan de wal - elk uur weerwaarnemingen (het OBS), dat uitgebreider was dan dat van koopvaardijschepen. Net als in De Bilt lieten ze viermaal per dag weerballonnen op; om 00 en 12 uur GMT met een sonde en om 06 en 18 uur GMT alleen met een radar reflector. Dit gebeurt over de hele wereld op hetzelfde tijdstip, zodat de meteorologen een weerkaart kunnen maken van de laatste gegevens op diverse hoogtes. Direct na de lancering werd de ballon "ingevangen" op de weerradar. Dit is handmatig de richting en de hoogte vinden en daarna op automatisch zetten. Dat betekent dat de cardanisch beweegbare schotel onafhankelijk van de bewegingen van het schip, de ballon blijft volgen. Zelfs bij wind met orkaankracht was dat geen probleem. Het zoeken naar een vliegtuig dat zich bij de telegrafist gemeld had, gebeurde uitsluitend handmatig. Deze service kon uiteraard niet worden verleend als de telegrafist niet van de radar gebruik kon maken, omdat de ballon nog onderweg was.


                      Een ballonoplating van 12.00 uur door Bertus Augustijn, Herman Donker en Walter Schuurman Stekhoven

                      Weerballonnen zijn ca twee meter hoog en worden in een windvrije ruimte, een soort garage met rolluik op het achterschip, gevuld met waterstofgas wat weliswaar brandgevaarlijk is, maar veel goedkoper dan helium. De sonde van een weerballon bevat drie meetelementen: de barometer (de drukdoosjes) met een bereik van 1050 - 5 mB, goed voor een hoogte tot 30 km; de thermometer, een dun rondgebogen thermisch metaaltje dat werkt volgens het principe van krimpen en uitzetten en de luchtvochtigheidsmeter, bestaande uit een strookje lithium. D.m.v. een zendertje op 403 MHz worden de gegevens naar de grond c.q. het schip gestuurd. In de sonde zit een spoel met heel veel dun nylon draad. Het begin van de draad dat uit de sonde steekt zit vastgeknoopt aan de radarreflector die op zijn beurt aan de ballon is opgehangen. Door het gewicht van de sonde loopt de spoel langzaam af en drijft daardoor een draaiend schakelaartje aan dat de drie meetelementen om de beurt inschakelt en met het zendertje contact laat maken.

                      De ballonoplating van 18.00 uur alleen met reflector, dus zonder sonde

                      De sonde komt dus steeds verder van de ballon te hangen, maar dat speelt verder geen rol. De ballon moet minimaal een hoogte van 16 km bereiken. Uiteindelijk zal de ballon door de steeds lager wordende buitendruk zo groot worden dat hij springt. Gebeurt dit onder 16 km, dan moet er een nieuwe ballon worden opgelaten. De hele goeie halen wel 30 km. D.m.v. de radarreflector tussen ballon en sonde verkrijgt men de positie en daarmee de windrichtingen en windsnelheden. Een opstijging duurt 1 tot 1,5 uur en de afstand kan wel tot 150 km oplopen als er veel wind staat. Merkwaardigerwijs is nog nergens ter wereld een vliegtuig tegen een weerballon aangevlogen. Wel kregen we eens een melding van een piloot die hem waarnam en vroeg of dat ding van ons was.

                      Belevenissen aan boord van de Cumulus
                      Korporaal-telegrafist van de Ruit , R/O aan boord van de Cumulus

                      Reactie


                      • #12
                        Re: Weerschip Cumulus

                        Weerballonnen



                        Vier keer per dag rond 6 uur 12 uur, 18 uur en 24 uur (Universal Time) worden vanaf diverse punten over hele wereld weerballonen opgelaten. Het doel van deze met helium gevulde ballonnen is de metingen bij het aardoppervlak aan te vullen met gegevens van de bovenlucht.

                        De resultaten worden radiografisch naar de diverse grondstations gestuurd, vandaar dat weerballonnen ook wel radiosondes worden genoemd. De sonde bereikt doorgaans een hoogte tussen 20 en 30 kilometer. Tijdens de vlucht, die één tot twee uur duurt, worden metingen verricht van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk. Uit de positie van de sonde worden windrichting en -snelheid berekend.

                        De radiosonde bestaat ruim een halve eeuw maar begin 20e eeuw waren er al vlieger- en ballonoplatingen. In de jaren van de Tweede Wereldoorlog werden internationaal radiosondes gebruikt om kennis op te doen over stromingen en processen in de hogere luchtlagen.

                        In 1947 begon het KNMI in De Bilt met radiosonde oplatingen, indertijd twee keer per dag. Vanaf 1957 zijn daar radiosondes met radar bijgekomen en sinds 1985 worden dagelijks vier sondes opgelaten. Vanaf 1992 wordt een of twee keer per week een ozonsensor meegestuurd om ozon in de lucht te meten. Radiosondes worden op vrijwel alle nationale meteorologische stations opgelaten.

                        Het gaat om een wereldwijd netwerk van ruim 500 meetpunten. De gegevens zijn van groot belang voor de weersverwachtingen, niet altijd voor de korte termijn maar ook voor meerdere dagen.

                        Analyse van gegevens
                        Uit de metingen kunnen zeer veel parameters gehaald worden die van belang zijn voor weersverwachtingen en de actuele weersgesteldheid.

                        Wolken
                        Met behulp van de temperatuur en dauwpunt kunnen niet alleen de wolkenniveaus en dikte van wolkenbanken bepaald worden, ook wordt inzicht gegeven waar en op welke hoogte rijp en ijs in de wolken gevormd wordt.

                        Stabiliteit van de atmosfeer
                        Met de toenemende hoogte in de atmosfeer daalt de temperatuur. In een standaard atmosfeer is de daling ongeveer 1°C/100 m. Afwijkingen geven een maat voor de (on)stabiliteit van de atmosfeer.

                        Zwaar weer
                        Onweer, windhozen en tornado's vallen onder zwaar weer. Analyse van metingen geven aan of er zwaar in de lucht zit. Er zijn daarvoor tientallen parameters ontworpen die elk een eigen functie hebben.

                        Wind
                        Uit de beweging van de sonde wordt de windsnelheid en richting bepaald. Op enige hoogte kan deze afwijken van grondwaarnemingen. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat de wind aan de grond uit het zuiden waait, maar op 5 of 10 km hoogte uit het noorden komt.

                        Soms vindt de omslag op een bepaalde hoogte heel plotseling plaats. We spreken dan over windschering ook dit kan een indicator voor zwaar weer zijn. Het kan vooral voorkomen bij zwaar onweer waarbij we met zware windstoten en windhoos kansen rekening moeten houden.


                        Ook op de diverse schepen worden weerballonen opgelaten.

                        voorbeeld van een sonde welk onderaan de weerballon wordt meegevoerd .

                        Radiosonde

                        --
                        De weerballon wordt in de vulhut bij het KNMI gevuld met helium.jpeg

                        Radio sonde.jpg

                        allon.jpg"> sonde1.jpg

                        sonde2.jpg

                        sonde3.jpg

                        sonde4.jpg
                        Bijgevoegde Bestanden

                        Reactie


                        • #13
                          Geachte Dutch-Fleet leden,
                          Een mooie aanvulling op het onderwerp "weerschepen van de RLD".

                          https://sites.google.com/site/radiog...oeggolven/Home

                          Met vriendelijke groet en "Stay Safe"
                          R81 (Dirk)

                          Reactie


                          • #14
                            RLD.JPG

                            Reactie


                            • #15
                              Weet iemand of deze knopen ook aan boord van de RLD schepen gedragen werden. Ik heb hierover verschillende lezingen gehoord..

                              Reactie

                              Working...
                              X