Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Het zou dan idd. wel eens de ss Donbass kunnen zijn, daar er een vijandelijke onderzeeboot of ander torpedo lancerend Duits schip in de buurt is n.l volgens dutchsubmarines:

6 Nov 1942 at 13:00 hrs: O 15 spots a bubble track, that looks a lot like the track of a torpedo, of the bow. O 15 track's down the bubbles (course 200) to their starting point and submerges.

Donbass (Russian: Донбасс) was a Soviet Emba-class tanker sunk by the German destroyer Z27 on 7 November 1942, when it was on its way from Arkhangelsk to Reykjavík. ( wikipedia ).

De O15 ziet op 6 Nov - 13.00 hrs een zwaar rokend schip dat wordt getorpedeerd en zinkt op de 7e Nov. ( Goed mogelijk ).
    "Zwaar rokend", niet verstandig in oorlogstijd, en zeker niet in een gebied met ( Moermansk ) -konvooien.
    Slechte brandstof -lucht verhouding in de stoomketels ( in dit geval te veel brandstof ).

300px-Soviet_tanker_Donbass_(1935).jpg

The Donbass was not so fortunate in Operation FB, travelling from Arkhangelsk to Reykjavik. Having passed Novaya Zemlya on the way out on 4th November 1942, it was attacked by Nazi bombers the following day, but was able to use its cannons to drive them off. However, its lucky streak ended on 7th November 1942, when it was attacked by the vastly stronger German destroyer Z-27: in rapid succession, the Donbass was hit by torpedoes, its oil caught fire and set the whole ship ablaze, the Donbass split into two huge pieces fore and aft, and the front half sank.
    However, the crew kept on fighting, manning the cannon and machine guns on the ablaze aft end of the ship. But when their ammunition ran out, Captain Zielke finally ordered the crew to abandon the Donbass’s dying hulk: they were left floating in the icy seas for a while, but were than picked up by the Z-27. The coordinates were:
    76° 25’N, 45° 54’E.
    On 9th November 1942, the fifteen captured seamen were handed to the Coast Guard at the Northern Norwegian port of Alta, and then driven to a POW camp. In February 1943, they were transported to a concentration camp for sailors in Gdynia (Poland), where they stayed until 1945 (Zielke escaped the camp but was recaptured after a month on the run). While there, however, at least four of these fifteen died of starvation. Captain Zielke, who survived, was awarded the Order of Lenin.

The memorial plaque to the SS Donbass, listing the 33 men and women who died on it that fateful day.

Donbas41-memorial-plaque.jpg

Bron: ciphermysteries.

P.S. Ik hoop dat we niet te veel "afdwalen" Maar kijk eens naar de coördinaten # 14 ( 76°30'N-09°40'E ) en # 16 ( 76° 25’N, 45° 54’E ).

While searching for convoy traffic at the far end of the patrol line, Z27 was alerted to the presence of a tanker by the Admiral Hipper's float plane on 7 November and set off in pursuit. The destroyer first intercepted and sank the submarine chaser BO-78 then caught up to and sank the westbound 8,000-gross register ton (GRT) Soviet oil tanker Donbass, rescuing survivors from both ships.

Bron:
    wikipedia (German destroyer Z27 ).

Last edited by j.sprong; 12th July 2020, 20:36.
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Paul Joosten schreef Bekijk Berichten
      Er zijn wel plaatsen in Duitsland als Wilhelmshaven en Bremerhaven die (al of niet als gevolg van het plaatselijk gesproken Plattdeutsch) de V in plaats van de F in hun naam gebruiken, ook in het Hoogduits. Mogelijk is het schip naar een of ander obscuur plaatsje aan de Duitse kust genoemd dat zo (of iets dergelijks, een spelfout is snel gemaakt) heet?

Genoemd journaal bevindt zich kennelijk in het Nationaal Archief maar de 16.000 scans zijn momenteel niet zichtbaar. Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag om nadere informatie. Wordt vervolgd!
      Dit is de reactie die ik zojuist ontving:
      Bedankt voor uw bericht. Ik heb inderdaad ook even gekeken naar de betreffende inventaris op onze website. Het blijkt dat de inventarisnummers 6391-6400 die onder 'O15' staan, niet digitaal beschikbaar zijn (zie: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.12.03?node=c01%253A0.c02%253A797.). Er zijn dus geen scans van gemaakt. U kunt de stukken aanvragen om in te zien op de studiezaal. Er gelden wel aangepaste regels in verband met de coronamaatregelen. Meer informatie daarover vindt u op onze website: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/plan-je-bezoek-aan-de-studiezaal/aangepaste-dienstverlening-studiezaal
      Wie kan eens in het NA gaan kijken en de betreffende pagina's uit het scheepsjournaal fotograferen?
      "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
      "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
      ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
      https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

Vertrouwend op de "oplossing" blijf ik de scheepsnaam "Grossernishaven" vreemd vinden.
        Het doet mij denken aan een Nederlands- of Duits schip.
        Duits zal het niet geweest zijn, anders had de O15 deze wel getorpedeerd bovendien waren de konvooien gegroepeerde vrachtschepen van de
        geallieerden en de begeleiding lag bij Amerikaanse of Britse oorlogsschepen en voert de O 15 patrouilles uit voor de Noorse kust
        In totaal zijn er 78 konvooien geweest, met medewerking van 5 Nederlandse schepen; t.w. SS Alchiba / SS Pieter de Hoogh / SS Paulus Potter / MV Mijdrecht / SS Aert van der Neer, allen onder de Nederlandse vlag.
        Ik houd het vooralsnog op de Soviet oil tanker
        Donbass, met de gedachte dat de commandant de naam van het schip niet heeft kunnen lezen op grote afstand, maar afgegaan is op het silhouet.(visuele herkenning).
        Ook valt niet uit te sluiten dat de scheepsnaam voor- of tijdens WO2 veranderd is door de
        Maritime Commission, zoals ( voorbeeld ):

USS Howick Hall, (
        te water 1910 en in dienst tot 1942 als British commercial cargo ship SS Howick Hall / American commercial cargo ship SS Doverden / American commercial cargo ship SS Raceland, en uiteindelijk gezonken is op 28 March 1942, gedurende een Reykjavík-Murmansk konvooi.
        Last edited by j.sprong; 15th July 2020, 17:11.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

s.s. Grossernishaven komt niet voor op de schepenlijsten.

Schepen moeten onder een nationale vlag varen. Een land heeft daarvoor een scheepsregister nodig om alles goed en nauwkeurig bij te houden, zodat de overheid de rederijen van een goede dienstverlening kan voorzien. Sommige landen besteden die taak uit aan een commerciële partij. In Nederland b.v. regelt de overheid dit zelf.
          Door het uit te besteden aan een commerciële partij, zal de s.s. Grossernishaven niet op een schepenlijst vermeld zijn.

Reactie

Zoals eerder aangegeven denk ik dat deze naam voortkomt uit een foutieve OCR-weergave. Ik vermoed dat het iets zal zijn als Gross Emshaven maar dat weten we pas zeker wanneer we de originele tekst te zien krijgen. Wie kan er naar het archief?
            "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
            "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
            ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
            https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

Horneman schreef Bekijk Berichten
              Hans, Paul, Inderdaad een idee om naar het ARA te gaan. Ben er kind aan huis. Wanneer alles weer normaal is zal ik het zeker doen.
              Dan hoop ik dat we met z'n allen in Nederland er voor kunnen zorgen dat alles zo snel mogelijk weer normaal wordt.

Reactie

Working...
              X