Mededeling

Collapse
No announcement yet.

In Bermuda driehoek gezonken schip na 100 jaar weer opgedoken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • In Bermuda driehoek gezonken schip na 100 jaar weer opgedoken

    De SS Cotopaxi, een schip dat bijna honderd jaar geleden verdween in de mysterieuze Bermudadriehoek, is weer opgedoken. „Het schip lag al die jaren recht onder onze neus verborgen”, aldus onderzoekers.
    Op 29 november 1925 verliet stoomschip Cotopaxi de haven van Charleston (South Carolina) om koers te zetten richting de Cubaanse hoofdstad Havana.
    „Tijdens de routinetrip moet er iets gebeurd zijn, want begin december werd vanaf het schip een noodsignaal verstuurd”, aldus maritiem bioloog Michael Barnette. „Dat was het laatste wat ooit van het schip en de 32 passagiers vernomen werd. De Cotopaxi kwam nooit aan op de bestemming, er werd nooit een wrak gevonden, geen reddingboten, geen lichamen… Niets. Het schip was gewoon van de aardbodem verdwenen.”
    Op dat moment bevond het stoomschip zich in de Bermudadriehoek.
    De verdwijning van de Cotopaxi was jaren het onderwerp van complottheorieën en vormde een belangrijke bijdrage aan de legende rond de beruchte regio. Het schip werd zo beroemd dat Steven Spielberg het zelfs liet opdraven in ’Close encounters of the third kind’. In de film uit 1977 droppen buitenaardse wezens het wrak in de Gobi-woestijn.
    Ondanks de complotten, de legende en zoekacties werd het schip nooit gevonden.
    Tot nu, want Barnette en zijn team hebben het wrak gelokaliseerd. Op een kleine 60 kilometer voor de kust van St Augustine (Florida). „Het noodsignaal werd destijds opgevangen in Jacksonville”, zo blijkt volgens Barnette uit documenten in een Londens archief. „In koloniale tijden bevond zich in dat gebied een bloeiende haven, waardoor het water er nu nog vol ligt met scheepswrakken. De meeste daarvan dateren uit de zestiende en de zeventiende eeuw. Daardoor dachten we nooit dat ook de Cotopaxi erbij kon liggen.”

    cotopaxi.jpg

    driehoek.jpg

    Bron: MSN-nieuws ( 30-01-2020 ).

    Installed power: 2 x Scotch marine boilers.
    Propulsion: 3-cylinder triple expansion.
    ketel.JPG
    220px-Triple_expansion_engine_animation.gif



    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

  • #2
    Hallo Hans,
    Ik neem aan dat de foto betrekking heeft op het MV. Cotopaxi nummer 2 of 3.
    Prachtige foto trouwens. Wat werd er mooi gebouwd in die jaren.
    Groet, R81 (Dirk)

    Reactie


    • #3
      Hallo Dirk,

      Je bracht mij aan het denken.
      Vond wel meerdere (modernere) motor-schepen met de naam Cotopaxi, waaronder een containerschip en een general-cargo ship.
      Echter meerdere bronnen plaatsten dezelfde foto als de Bron MSN-nieuws.
      Legde mij hier natuurlijk niet direct bij neer en stootte op onderstaande plaatjes van het stoomschip, w.o. 1 van "The Pacific Steam Navigation Co".
      Helaas vanuit een iets andere hoek, maar het vooraanzicht van de opbouw en de uitvoering van de whalegang ( vanaf de brug tot de bovenzijde van het boeisel doorlopende overkapping van het gangboord.) en daarboven aan bakboord, zie ik wel grote overeenkomsten.

      cotopaxi 1.jpg
      cotopaxi.jpg














      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie


      • #4
        Hallo Hans,
        Prachtige plaatjes uit de tijd, dat nog niet alles de vorm van een container had.
        Toch klopt er iets niet. Ik zie zelfs een navigatie radar op de mast boven de brug. Als jaar van ondergang staat vermeld 1925.
        Dit lijkt meer op een ontwerp van net voor of net na de 2eWO. Waarbij mijn gedachten uitgaan naar 1950.
        Gaarne je mening.
        MvG
        R81 (Dirk)

        Reactie


        • #5
          Dirk, ik moet je gelijk geven, het schip op foto in # 1 komt te "modern" over voor die tijd, ondanks de gelijkenissen op de andere foto's.
          Ik ben er dan ook nog niet uit, maar........bij gelegenheid ga ik toch proberen er achter te komen hoe het nu werkelijk zit, en.....b.v. niet is gekozen voor de foto uitgegeven door "The Pacific Steam Navigation Co".
          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie


          • #6
            Mijne heren,

            Op de site https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?215981 wat info over de ondergang van SS Cotopaxi en een foto van een zusterschip :

            SS Crawl Keys sistership of SS Cotopaxi 1918 vlgs. siet Wrecksite.jpg

            met als onderschrift : KEIZAN MARU when she was the CRAWL KEYS (pictured), c.1918. +/- sistership of the COTOPAXI, CORYDON, CRAINCREEK (later TABERG) and CRANENEST (later ZYUZAN MARU aka JUSAN MARU) Read more at wrecksite: https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?215981

            met vriendelijke groet
            Johan Koerts



            Reactie


            • #7
              Mooi werk Johan en bedankt voor het plaatsen.

              Op "livescience" vond ik een plaatje met de tekst: "The SS Cotopaxi, before its disappearance".

              Cotopaxi.jpg

              De ss Cotopaxi was gebouwd voor de United States Shipping Board (USSB) die uit noodzaak werd opgericht t.g.v. de Scheepvaartwet van 1916.
              De eigenaar was Clinchfield Navigation Co.
              Cotopaxi was een van de zeventien EFC Design 1060 schepen, van 4200 DWT, 2.351 GRT stoomaangedreven "Laker" -type bulkschepen gebouwd voor de USSB.


              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #8
                Waarom vergaan er in de Bermudadriehoek zoveel schepen ?
                Al enige tijd geleden las ik het volgende:
                Het schijnt dat de zeebodem in de Bermudadriehoek nogal poreus is, met als gevolg dat er zo nu en dan grote hoeveelheden (aard)gas kunnen ontsnappen die dan als gasbellen omhoog komen. Gebeurt dit nu tijdens het passeren van een schip, dan zal de opwaartse kracht van het zeewater door de gasbellen beduidend minder zijn dan normaal. Gevolg, het schip zal zinken.
                Weet iemand op dit forum daar meer van ?

                Reactie


                • #9
                  Beste Loek.

                  Wikipedia meldt hier over:

                  Een mogelijke verklaring is dat dit gebied een van de meest bevaren en bevlogen gebieden van de wereld is, en dat ongelukken dus waarschijnlijker zijn door de frequentie alsmede de dichtheid van het verkeer.
                  Natuurwetenschappelijke verklaringen voor de incidenten variëren van fluctuaties in het aardmagnetisch veld in de regio – wat de beschreven storingen van het kompas kan verklaren – tot bewegingen van degolfstroom, tropische stormen en monstergolven.
                  Een andere veel gehoorde verklaring berust op het bestaan van grote methaanvoorraden die diep in de zee voorkomen. Soms ontsnapt een grote hoeveelheid methaan of methaanhydraat die opstijgt naar het oppervlak (een zogenaamde limnische uitbarsting). De draagkracht van water neemt af als daar gasbelletjes in voorkomen. Hierdoor kunnen schepen in zeer korte tijd zinken zonder dat ze de kans krijgen om nog een noodsignaal uit te zenden.

                  Tot zover Wikipedia:

                  Maar welke verklaring voor de mysterieuze verdwijningen is nu correct Waarschijnlijk geen enkele. De legende van de Bermuda Driehoek stelt dat er boven dit deel van de oceaan significant meer vliegtuigen, boten en mensen verdwijnen dan elders. Maar onderzoek spreekt dat tegen. Zo vergeleken onderzoekers het aantal verdwenen vliegtuigen in de Bermuda Driehoek met het aantal verdwenen vliegtuigen in een even groot deel van de VS. Verrassend genoeg bleken er nog meer vliegtuigen boven land spoorloos te verdwijnen dan boven de Bermuda Driehoek. En toen onderzoekers het aantal in de Bermuda verdwenen boten vergeleken met het aantal boten dat in andere delen van de oceanen spoorloos verdween, bleek ook dat er in de Bermuda Driehoek niet significant meer schepen verdwijnen dan elders. Bovendien zijn de meeste verdwijningen prima te verklaren: vaak spelen het weer dat snel kan verslechteren (veel tropische stormen en orkanen trekken over de Bermuda Driehoek) en navigatieproblemen (in het gebied bevinden zich veel eilanden met daaromheen ondiep water) een rol. De oceaan is altijd een mysterieuze plek geweest voor ons mensen en wanneer slecht weer en slechte navigatie een rol spelen, kan de oceaan ook zeer dodelijk zijn. En dat geldt wereldwijd. Er is geen bewijs dat er in de Bermuda Driehoek met een grotere frequentie dan op andere drukbevaren plaatsen mysterieuze verdwijningen plaatsvinden.

                  Het mysterie blijft.
                  De Bermudadriehoek ligt in de Atlantische Oceaan, vlakbij Florida en Cuba, weten we zeker. Een ook dat er een eilandje genaamd Bermuda bestaat. Maar die beruchte driehoek De Amerikaanse marine erkent hem niet, en er zijn nog meer sceptici. Zij gaan er vanuit dat het een opgeklopt verhaal is, aangewakkerd door mensen/media die wel houden van een spannende rel. Dat er zoveel schepen verdwijnen of verongelukken is volgens hen toeval: de zogenaamde driehoek omhelst nou eenmaal een groot gebied, waar veel schepen rondvaren. De ongelukken die er plaatsvinden, zouden gewoon veroorzaakt worden door menselijk falen. Zoals kapiteins die vrolijk naar het gebied varen, en daarbij vooraf gegeven stormwaarschuwingen koppig negeren.

                  Het Bermudamysterie lijkt nog niet volledig opgelost, of komen ze op een meeting van de European Geosciences Union toch met een ultieme verklaring op de proppen.
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • #10
                    Leuke video over de Bermudadriehoek (sorry alleen in Duits)

                    https://www.zdf.de/dokumentation/ter...chuld-100.html

                    Reactie


                    • #11
                      Mijn heren,
                      Prachtig om te zien, dat we er uiteindelijk toch uitkomen.
                      Misschien dat iemand nog wat extra informatie kan verschaffen over het door hans getoonde MV Cotopaxi.
                      Heeft wel wat weg van de "kerk"schepen van als ik mij niet vergis de VNS.
                      M.v. G
                      R81 (Dirk)

                      Reactie


                      • #12
                        R81 schreef Bekijk Berichten
                        Mijn heren,
                        Prachtig om te zien, dat we er uiteindelijk toch uitkomen.
                        Misschien dat iemand nog wat extra informatie kan verschaffen over het door hans getoonde MV Cotopaxi.
                        Heeft wel wat weg van de "kerk"schepen van als ik mij niet vergis de VNS.
                        M.v. G
                        R81 (Dirk)
                        Ook deze vraag liet mij natuurlijk niet los, om de gegevens te achterhalen van de foto uit # 1.
                        Gisteren geen tijd meer gehad, er moest ook nog wat in de tuin gedaan worden.

                        En ja hoor........de Cotopaxi, lijkende op een VNS-schip zoals Dirk terecht schreef gevonden op ".benjidog.co.uk".
                        Completed: 05/05/1954. Yard No: 1496. / Builder: Wm. Denny & Bros. Ltd. Dumbarton.
                        Het is wel een stoomschip ( turbine ). Engine Builder: William Denny & Bros, Dumbarton.

                        Engine details: Three stage double reduction geared Parsons turbine,
                        2 Babcox & Wilcox water tube boilers 450 lbs. 750F
                        Howden's Cochran donkey boiler, 3 diesel generators.

                        1e eigenaar: Pacific Steam Navigation Co. Ltd., Liverpool.
                        Latere eigenaren: 1972 Royal Mail Lines Ltd. 1972 Naviera Progresivos S.A., Piraeus 1974 Transportes Mundiales Arm. S.A., Piraeus
                        Gesloopt: 15/12/1975.

                        En dan de foto, waar heb ik die eerder gezien Let op het gebouw links op de foto.

                        Cotopaxi.jpg

                        .Benjidog.co.uk
                        Last edited by j.sprong; 8th July 2020, 13:24. Reden: Toevoeging Parsons-Turbine als voortstuwing "Cotopaxi".
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie


                        • #13
                          De Parsons turbine (Reactie of overdrukturbine)

                          Deze toevoeging had in # 12 moeten staan


                          De Engelse constructeur Parsons heeft in 1884 de eerste overdrukturbine geconstrueerd, die later naar hem in genoemd.
                          In Fig.2 in een schematische voorstelling van een Parsonsturbine.
                          Om tot een bruikbare omwentelingssnelheid te komen, wordt de totale enthalpieval gelijk over een aantal lei en loopschoepen kransen verdeeld.
                          Aan de binnenzijde van het huis zijn de kransen leischoepen bevestigd en de loopschoepen op de rotor zie plaat fig.2.
                          In de eerste krans leischoepen voert men stoom toe, die gedeeltelijk expandeert.
                          hierdoor krijgt de stoom een bepaalde snelheid en wordt hij in een bepaalde richting naar de eerste krans loopschoepen gevoerd.
                          Hierin expandeert de stoom opnieuw; ten gevolgen van verandering van snelheid en richting geeft hij arbeid af aan de rotor.
                          Vervolgens stroomt de stoom in de volgende krans leischoepen, waarin weer expansie plaatsvindt.
                          Dit gaat zo door tot de stoomdruk gelijk is geworden aan de afvoerdruk.
                          Er is dus een doorlopende expansie van de stoom, waarbij de druk regelmatig afneemt.

                          parsonturbine.gif

                          Deze toevoeging had in # 12 moeten staan
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #14
                            veelal worden bij de parsons turbines een curtis wiel voorgeschakelt

                            Reactie


                            • #15
                              steef boom schreef Bekijk Berichten
                              veelal worden bij de parsons turbines een curtis wiel voorgeschakelt
                              Klopt Steef, een curtiswiel wordt vrijwel altijd toegepast als zogenaamde voorgeschakeld curtiswiel met 1 of 2 snelheidstrappen bij alle grote turbines en als achteruitturbine bij scheepsturbines.
                              Per druktrap past men gewoonlijk twee, ten hoogste drie, snelheidstrappen toe.
                              Door het toepassen van het Curtiswiel kan men het aantal trappen verminderen.
                              De ruimte van het voorgeschakelde wiel, is niet veel meer dan de andere loopwielen.
                              Zo krijgen we dus een belangrijke verkleining van de turbine en een overeenkomstige gewichtsvermindering en vereenvoudiging.
                              Ook bij een een Zoelyturbine, dus een turbine met druktrappen, waarvoor men een Curtiswiel van enige trappen schakelt.vormt dan een enkele turbine, waarbij de stoom in de turbine komt en eerst door een aantal straal- buizen of een straalbuissegment gaat, waarin al onmiddellijk een belangrijke druk- en temperatuurdaling optreedt.
                              Vriendelijke groet, Hans.

                              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                              Reactie

                              Working...
                              X