Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwarte zee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • j.sprong
    replied
    Ik kan het mij nog herinneren als de dag van gisteren.

    ND 4-8-79.jpg
    ND 4-8-79 (2).jpg

    Vrije Volk 9-8-79.jpg

    Bron: Het vrije volk. 4-8-1979 en 8-8-1979.

    Leave a comment:


  • steef boom
    replied
    zwarte zee

    Na de tweede wereld oorlog kwam de de Zwarte Zee vaak in het nieuws en als jongen volgde je nauwlettend de gebeurtenissen via de krant

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    De "Zwarte Zee" (4), een prachtschip toch

    zwarte zee.jpg

    De Zwarte Zee was het nieuwe vlaggenschip van Smit, nadat de Zwarte Zee uit 1933 was omgedoopt tot Zwarte Zee III, en later tot Ierse Zee, vanwege de naamsverwarring. Evenals zijn voorganger was het even de sterkste sleepboot ter wereld, met 9000 pk en 73 ton paaltrek,
    In de vaart genomen: 6 mei 1963 / Gesloopt in 1984 te Kaohsiung.

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    Het Fortje schreef Bekijk Berichten
    Het voor een sleepboot zo belangrijke contact met de buitenwereld verloop via de marconist.
    Klopt.
    Ik weet nog dat tijdens "Pikheet", (Koffie- en theetijd), en het "borrel half-uurtje" voor de middagmaaltijd, en dus de "Sparks" niet op zijn post zat, hij ondanks de gesprekken, plotseling op kon staan, zeggende: "dit is voor ons" waarmee hij bedoelde uit de lange en korte tonen die uit de "spreeuwenkast" kwamen op te maken, dat er werk aan de winkel was, dus opstomen en sleepklaar maken.

    Trumpy22jan.jpg
    Last edited by j.sprong; 16th May 2017, 10:48.

    Leave a comment:


  • Het Fortje
    replied
    Zwarte zee

    Het voor een sleepboot zo belangrijke contact met de buitenwereld verloop via de marconist. Op deze foto
    zijn de antennes naar het radio station te zien.
    Bijgevoegde Bestanden

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    j.sprong schreef Bekijk Berichten

    [ATTACH=CONFIG]89031[/ATTACH]

    De Zwarte Zee (II), gebouwd door de scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk
    met een triple expansie stoommachine van 1500 pk.

    Waarom er later 1 schoorsteen weggehaald is, (en misschien 1 ketel) geeft het verhaal niet prijs.
    De oude Zwarte Zee (II) uit 1906, met een stoommachine die 1500 pk kon opbrengen, werd aan de Duitse concurrent Bugsier te Hamburg verkocht. Dat was een beslissing waar onvoldoende over was nagedacht. Immers, nadat de Duitsers het schip hadden overgenomen, werd een cosmetische verbouwing uitgevoerd, waardoor het schip in plaats van twee dunne, één dikke schoorsteen kreeg en als Albatross in exploitatie werd genomen. Uitgerekend de eerste keer dat deze voormalige Zwarte Zee een in nood verkerend schip op de Noordzee aan de trossen haakte kwam de sleper er triomfantelijk de Nieuwe Waterweg mee opvaren. Het was nooit de bedoeling geweest dat eenmaal verkochte eenheden hun oude rederij concurrentie zouden aandoen. Deze teleurstellende ervaring heeft tot in de jaren zestig doorgewerkt, want Smit heeft nimmer meer af te danken sleepboten verkocht.

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    j.sprong schreef Bekijk Berichten
    Maar met de pk's werd nogal eens "gegoocheld" in de zeesleepvaart weet ik uit ervaring
    Dit behoeft enige uitleg.

    Voor het aannemen van een job, of opmaken van een contract met een andere partij, kun je het vermogen van een schip zo hoog mogelijk inzetten, maar er is wel wezenlijk verschil tussen b.v. indicateur pk's en as pk's. tgv wrijvingsverliezen etc, dus wel slim om de (hogere) ipk's op te geven ipv as pk's.
    Gekscherend werd bij een vermoed hoog vermogen, onder de bemanning ook wel eens gememoreerd dat de scheerapparaten er ook bij opgeteld waren.
    Maar dat in de slepers over het algemeen heel wat vermogen is geïnstalleerd, staat natuurlijk buiten kijf.
    De "bollard pull" (Paaltrek is de trekkracht die een sleepboot stilliggend levert, uitgedrukt in metrische tonnen of kN. Hiermee kunnen schepen onderling vergeleken worden, wat vooral van belang is bij het afsluiten van charters) geeft een betere indicatie voor een (zee)sleepboot.


    APK het asvermogen
    wordt gemeten aan de buiten het werktuig stekende as (as- of remvermogen)

    DIN pk (Deutsches Institut für Normung)
    dit wordt gemeten volgens normblad DIN 70020, met aangesloten hulpapparatuur, zoals luchtfilter,waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo, uitlaatsysteem enz.

    EPK het effectieve vermogen, dat op de proefstand gemeten wordt aan het vliegwiel of krukas. Het ontstaat uit het inwendig vermogen na aftrek van alle wrijvingsverliezen

    IPK of IHP het inwendig- of indicateurvermogen
    Dit is het theoretische, door de binnendruk opgebouwde, vermogen dat op de cilinder tijdens de gasexpansie ontstaat. Dit vermogen kan niet gemeten worden maar wordt berekend via het indicateurdiagram.

    NPK het nominaalvermogen
    SAE pk (Society of Automotive Engineers)
    dit wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk's

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    Loek Goor schreef Bekijk Berichten
    Had deze sleepboot dan 2 ketels of misschien zelfs een dubbele installatie (2 ketels en twee TEM's)?
    Ik vraag dit vanwege de 2 schoorstenen in de beginjaren.
    Goeie vraag Loek,

    Ik heb een foto met onderschrift gevonden waar we 2 rokende schoorstenen zien, en zo aan kunnen nemen, dat er 2 stoomketels geïnstalleerd waren, en 1 T.E.M. (maar dan wel weer 1500 pk ipv 1250 ipk)
    Maar met de pk's werd nogal eens "gegoocheld" in de zeesleepvaart weet ik uit ervaring

    Bron: Slepen op de zeven zeeën
    Geschiedenis van de zeesleepvaart.

    zwart.zee9.jpg

    De Zwarte Zee (II), gebouwd door de scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk
    met een triple expansie stoommachine van 1500 pk.

    Waarom er later 1 schoorsteen weggehaald is, (en misschien 1 ketel) geeft het verhaal niet prijs.

    Leave a comment:


  • Loek Goor
    replied
    [QUOTE=j.sprong;116410]Bron: Shipspotters.

    ZwarteZee 2.jpg

    Ook deze sleepboot, had zoals zoveel schepen in die tijd een 3 cyl, T.E.M, Triple Expansion (Steam)-Machine.
    Daarom misschien wel aardig deze animatie's.

    Had deze sleepboot dan 2 ketels of misschien zelfs een dubbele installatie (2 ketels en twee TEM's)?
    Ik vraag dit vanwege de 2 schoorstenen in de beginjaren.

    Leave a comment:


  • G.Evertsen
    replied
    black and white.jpg

    Zwarte zee 2 en Witte zee in actie

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    arwanda1465 schreef Bekijk Berichten
    H@ns,

    Dat kan niet de Zwarte Zee (3) geweest zijn, die is pas in 1933 gebouwd, dus 1914-1918 gaat gewoon niet.

    De Zwarte Zee (2) 1905-1933, heeft wel dienst gedaan bij de KM in 1914 tot ....?
    In ieder geval niet de gehele 1914-1918 periode

    André
    Bron: Shipspotters.

    ZwarteZee 2.jpg

    Zwarte Zee.

    ZWARTE ZEE (2), 9-1906 opgeleverd door J. & K. Smit's Scheepswerven, Kinderdijk (575) als ZWARTE ZEE aan N.V. L. Smit & Co.'s Sleepdienst, Rotterdam, roepsein QDTN, brandmerk 5356 ROTT 1906, 558,6 BRT, 109,55 NRT, 51,70 (50,14) x 9,15 x 5,29 x 4,600 meter, 1.250 IPK, 3 cyl, T.E.M., 559, 838 & 1297 x 762, N.V. Machinefabriek "Kinderdijk", Kinderdijk, 11 kn.

    8-1914 in dienst bij de onderzoekingsdienst van de Kon. Marine. 1918 terug bij N.V. L. Smit & Co.'s Sleepdienst, Rotterdam.


    4-5-1933 verkocht aan Nordischer Bergungs Verein, Bremerhaven-Duitsland, herdoopt ALBATROSS. 1933 verbouwd, o.a. voorzien van 1 schoorsteen. 9-1939 verkocht aan Bugsier Rhederei & Bergungs A.G., Hamburg-Duitsland. 1939 in dienst bij Kriegsmarine Dienststelle Hamburg. 8-1940 in de vaart als B-103S. 30-9-1941 in dienst bij Kriegsmarine Werft, St. Nazaire. 8-1943 gezonken, 1943 gelicht. 1944 door een luchtaanval tot zinken gebracht. 3-8-1944 St. Nazaire gevonden in gezonken toestand, 1945 gelicht en in de vaart gebracht als NA104. 27-10-1945 overgedragen aan de Franse regering (French Government Merchant Marine), herdoopt TAUREAU. 1946 gesloopt.

    Ook deze sleepboot, had zoals zoveel schepen in die tijd een 3 cyl, T.E.M, Triple Expansion (Steam)-Machine.
    Daarom misschien wel aardig deze animatie's.

    Triple_expansion_engine_animation.gif http://www.dutchfleet.nl/attachment....1&d=1423999317
    Last edited by j.sprong; 27th March 2016, 22:51.

    Leave a comment:


  • G.Evertsen
    replied

    Het Vrije Volk 15-09-1956

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    Van Stoom naar Motor.

    Het jaar 1933 zou voor L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst een belangrijk jaar worden. Tien jaar daarvoor was de Atlantische hulpverlening een feit geworden met het leggen van sleepboten op station rond of midden in de Atlantische Oceaan tijdens de winterdag. Wie daar snelle en krachtige sleepboten met een grote actieradius had liggen, had een grote kans op belangrijke bergingen. Vanzelfsprekend gingen de gedachte van de reders uit naar boten van dit type waarmee de concurrentiestrijd kon worden aanvaard. De Rotterdamse zeesleep-rederij mocht dan in de afgang van Bureau Wijsmuller zijn gevaarlijkste concurrend voor een groot deel hebben verloren, in het buitenland werd men roerig op de lange deining. Vooral de Duitse zeesleep-rederij Bugsier liet zich in het laatst van de twintiger jaren gelden met de aanbouw van enkele krachtige sleepboten. Daarbij kwam dat de in 1929 ingezette recessie ook voor de zeesleepvaart een tijd van cricis betekende met minder en daarbij weinig of in het geheel niet lonende reizen.

    Het zal de toenmalig oudste directeur Murk Lels altijd als een grote verdienste worden aangerekend dat hij in het diepst van deze crisis de moed had de overgang te bewerkstelligen van de stoommachine als voortstuwer naar de motor. De verbrandingsmotor toch had zich in de achterliggende jaren een grotere mate van betrouwbaarheid verworven en vond op de koopvaardij meer en meer toepassing. De motor in de zeesleepvaart opende niet alleen de weg naar een groter vermogen maar ook naar een efficiënter exploitatie en - wat ook belangrijk was - naar een grotere actieradius van de sleepboten. Zo werd het jaar 1933 de ommekeer naar de motor als voortstuwer. Smit liet de Zwarte Zee (III) bouwen, een voor die tijd hypermodern schip met niet minder dan 4200 pk in zijn beide motoren die op één schroefas werkten.

    zw.zeeIII_diesels.jpgzw.zeeIII.aanb2.jpg

    De twee diesels van de Zwarte Zee op de proefstand van Werkspoor. De 6 cil.4-takt kruiskop
    motoren hadden een boring van Ø 500 mm en een slag van 650 mm. Ze leverden elk 2100 ipk/1650 aspk
    vermogen bij 275 t/min. De achter de Vulcan vloeistofkoppelingen ingebouwde tandwieloverbrengingen
    reduceerden het schroeftoerental tot 120t/min. Dit vermogen leverde een max. snelheid van 17½ knoop

    zw.zeeIII_schets.jpg

    Voor die tijd ook modern wat de accomodatie betreft, en dat was geen overbodige weelde, want de behuizing was tot dan op de zeesleepboten allesbehalve comfortabel. De Zwarte Zee (III) werd voor hen die er op zouden gaan varen een soort luxe-schip, al zou niemand heden ten dagen willen beweren dat de Zwarte Zee (III) nu het best leefbare schip was. Maar voor die jaren was de sleepboot het summum van comfort. Maar naast een goed leefbaar schip toonde de Zwarte Zee (III), diedecennia lang de grootste en krachtigste sleepboot van de wereld zou blijven, zich een uitstekend zeeschip waarmee spoedig belangrijke successen werden behaald.

    proefv.zw.zee.jpg Directeur Murk Lels Pzn. met Prinses Juliana tijdens
    de proefvaart van de Zwarte Zee (III)
    zwartezeeIII1.jpg
    De Zwarte Zee (III) in haar element

    Bij het in dienst stellen van de Zwarte Zee (III) in oktober 1933 - prinses Juliana woonde de feestelijke proefvaart bij - bleek de noodzaak de vloot op een kleinere sterkte in te stellen. Oude boten werden in de komende jaren afgestoten. In 1933 nog was het de uit 1908 daterende Roode Zee (II) (1150 pk) die voor de sloop werd verkocht; in 1934 waren het de Java Zee (I) (ex-Gelderland), (1000pk), indertijd overgenomen van Wijsmuller, en de Gele Zee (I), ex Jacob van Heemskerck, (1250 pk), in 1928 eveneens van Wijsmuller aangekocht, schepen die in 1921 waren gebouwd, die het veld moesten ruimen. Ze werden aan Rusland verkocht. Maar ondanks deze reorganisatie bleven de uitkomsten gering.

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    j.sprong schreef Bekijk Berichten
    Het verslepen van het Singapore Dok 1928, en wat er aan vooraf ging.
    In 1928 kreeg L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst een unieke kans de reeds verworven wereldnaam nog grotere glans te geven. De Britse admiraliteit gaf een scheepswerf aan de Tyne opdracht voor het bouwen van een groot drijvend droogdok, waarin schepen tot 50.000 ton zouden kunnen worden opgenomen.
    Dit dok was bestemd voor de belangrijke vlootbasis Singapore. Vooraf werd Smit gevraagd of het verslepen van een dergelijk gevaarte mogelijk zou zijn. Op een 'neen' kon de admiraliteit alles rustig vergeten. Het antwoord was: 'We hebben wel dokken van zeer groot formaat versleept. Maar een dergelijk gevaarte over een afstand van 8500 mijl en dan door het Suez-kanaal is wel iets anders. Het kan echter als het dok in twee gedeelten kan worden vervoerd. Hou daarmee rekening bij de bouw'. Na veel bezwaren in het Britse parlement dat van mening was dat Britse sleepboten dit project zouden moeten uitvoeren, kreeg Smit toch de opdracht omdat de Nederlanders, gezien hun ervaring en hun sleepvloot, de beste kansen konden bieden voor een veilige overkomst. Veel problemen moesten worden opgelost, o.a. ook wat het bunkeren van de sleepboten gedurende de reis betrof. Voor elke doksectie werden vier sleepboten uitgetrokken. Smit wist de hand te leggen op vier sleepboten van Wijsmuller, welke werden aangekocht. In goed vier maanden werd het uitzonderlijke sleepobject met succes voltooid.

    Leave a comment:


  • j.sprong
    replied
    echie schreef Bekijk Berichten

    Tijdens het slepen van het Singaporedok in 1928 van Engeland naar de bestemming waar het dok naar vernoemd werd, was hij één van de twee dokkapiteins
    Het contract voor het verslepen van het Singapore Dok 1928. (Tussen Messrs. Swan, Hunter en Wigham (?)) en L. Smit & Co. (sorry voor de onduidelijke weergave).

    contract.jpg

    Bron: Slepen op de zeven Zeeën.

    Leave a comment:

Working...
X