Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwarte zee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16

    Het Vrije Volk 15-09-1956

    Reactie


    • #17
      arwanda1465 schreef Bekijk Berichten
      H@ns,

      Dat kan niet de Zwarte Zee (3) geweest zijn, die is pas in 1933 gebouwd, dus 1914-1918 gaat gewoon niet.

      De Zwarte Zee (2) 1905-1933, heeft wel dienst gedaan bij de KM in 1914 tot ....?
      In ieder geval niet de gehele 1914-1918 periode

      André
      Bron: Shipspotters.

      ZwarteZee 2.jpg

      Zwarte Zee.

      ZWARTE ZEE (2), 9-1906 opgeleverd door J. & K. Smit's Scheepswerven, Kinderdijk (575) als ZWARTE ZEE aan N.V. L. Smit & Co.'s Sleepdienst, Rotterdam, roepsein QDTN, brandmerk 5356 ROTT 1906, 558,6 BRT, 109,55 NRT, 51,70 (50,14) x 9,15 x 5,29 x 4,600 meter, 1.250 IPK, 3 cyl, T.E.M., 559, 838 & 1297 x 762, N.V. Machinefabriek "Kinderdijk", Kinderdijk, 11 kn.

      8-1914 in dienst bij de onderzoekingsdienst van de Kon. Marine. 1918 terug bij N.V. L. Smit & Co.'s Sleepdienst, Rotterdam.


      4-5-1933 verkocht aan Nordischer Bergungs Verein, Bremerhaven-Duitsland, herdoopt ALBATROSS. 1933 verbouwd, o.a. voorzien van 1 schoorsteen. 9-1939 verkocht aan Bugsier Rhederei & Bergungs A.G., Hamburg-Duitsland. 1939 in dienst bij Kriegsmarine Dienststelle Hamburg. 8-1940 in de vaart als B-103S. 30-9-1941 in dienst bij Kriegsmarine Werft, St. Nazaire. 8-1943 gezonken, 1943 gelicht. 1944 door een luchtaanval tot zinken gebracht. 3-8-1944 St. Nazaire gevonden in gezonken toestand, 1945 gelicht en in de vaart gebracht als NA104. 27-10-1945 overgedragen aan de Franse regering (French Government Merchant Marine), herdoopt TAUREAU. 1946 gesloopt.

      Ook deze sleepboot, had zoals zoveel schepen in die tijd een 3 cyl, T.E.M, Triple Expansion (Steam)-Machine.
      Daarom misschien wel aardig deze animatie's.

      Triple_expansion_engine_animation.gif http://www.dutchfleet.nl/attachment....1&d=1423999317
      Last edited by j.sprong; 27th March 2016, 22:51.
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie


      • #18
        black and white.jpg

        Zwarte zee 2 en Witte zee in actie

        Reactie


        • #19
          [QUOTE=j.sprong;116410]Bron: Shipspotters.

          ZwarteZee 2.jpg

          Ook deze sleepboot, had zoals zoveel schepen in die tijd een 3 cyl, T.E.M, Triple Expansion (Steam)-Machine.
          Daarom misschien wel aardig deze animatie's.

          Had deze sleepboot dan 2 ketels of misschien zelfs een dubbele installatie (2 ketels en twee TEM's)?
          Ik vraag dit vanwege de 2 schoorstenen in de beginjaren.

          Reactie


          • #20
            Loek Goor schreef Bekijk Berichten
            Had deze sleepboot dan 2 ketels of misschien zelfs een dubbele installatie (2 ketels en twee TEM's)?
            Ik vraag dit vanwege de 2 schoorstenen in de beginjaren.
            Goeie vraag Loek,

            Ik heb een foto met onderschrift gevonden waar we 2 rokende schoorstenen zien, en zo aan kunnen nemen, dat er 2 stoomketels geïnstalleerd waren, en 1 T.E.M. (maar dan wel weer 1500 pk ipv 1250 ipk)
            Maar met de pk's werd nogal eens "gegoocheld" in de zeesleepvaart weet ik uit ervaring

            Bron: Slepen op de zeven zeeën
            Geschiedenis van de zeesleepvaart.

            zwart.zee9.jpg

            De Zwarte Zee (II), gebouwd door de scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk
            met een triple expansie stoommachine van 1500 pk.

            Waarom er later 1 schoorsteen weggehaald is, (en misschien 1 ketel) geeft het verhaal niet prijs.
            Vriendelijke groet, Hans.

            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

            Reactie


            • #21
              j.sprong schreef Bekijk Berichten
              Maar met de pk's werd nogal eens "gegoocheld" in de zeesleepvaart weet ik uit ervaring
              Dit behoeft enige uitleg.

              Voor het aannemen van een job, of opmaken van een contract met een andere partij, kun je het vermogen van een schip zo hoog mogelijk inzetten, maar er is wel wezenlijk verschil tussen b.v. indicateur pk's en as pk's. tgv wrijvingsverliezen etc, dus wel slim om de (hogere) ipk's op te geven ipv as pk's.
              Gekscherend werd bij een vermoed hoog vermogen, onder de bemanning ook wel eens gememoreerd dat de scheerapparaten er ook bij opgeteld waren.
              Maar dat in de slepers over het algemeen heel wat vermogen is geïnstalleerd, staat natuurlijk buiten kijf.
              De "bollard pull" (Paaltrek is de trekkracht die een sleepboot stilliggend levert, uitgedrukt in metrische tonnen of kN. Hiermee kunnen schepen onderling vergeleken worden, wat vooral van belang is bij het afsluiten van charters) geeft een betere indicatie voor een (zee)sleepboot.


              APK het asvermogen
              wordt gemeten aan de buiten het werktuig stekende as (as- of remvermogen)

              DIN pk (Deutsches Institut für Normung)
              dit wordt gemeten volgens normblad DIN 70020, met aangesloten hulpapparatuur, zoals luchtfilter,waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo, uitlaatsysteem enz.

              EPK het effectieve vermogen, dat op de proefstand gemeten wordt aan het vliegwiel of krukas. Het ontstaat uit het inwendig vermogen na aftrek van alle wrijvingsverliezen

              IPK of IHP het inwendig- of indicateurvermogen
              Dit is het theoretische, door de binnendruk opgebouwde, vermogen dat op de cilinder tijdens de gasexpansie ontstaat. Dit vermogen kan niet gemeten worden maar wordt berekend via het indicateurdiagram.

              NPK het nominaalvermogen
              SAE pk (Society of Automotive Engineers)
              dit wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk's
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #22
                j.sprong schreef Bekijk Berichten

                [ATTACH=CONFIG]89031[/ATTACH]

                De Zwarte Zee (II), gebouwd door de scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk
                met een triple expansie stoommachine van 1500 pk.

                Waarom er later 1 schoorsteen weggehaald is, (en misschien 1 ketel) geeft het verhaal niet prijs.
                De oude Zwarte Zee (II) uit 1906, met een stoommachine die 1500 pk kon opbrengen, werd aan de Duitse concurrent Bugsier te Hamburg verkocht. Dat was een beslissing waar onvoldoende over was nagedacht. Immers, nadat de Duitsers het schip hadden overgenomen, werd een cosmetische verbouwing uitgevoerd, waardoor het schip in plaats van twee dunne, één dikke schoorsteen kreeg en als Albatross in exploitatie werd genomen. Uitgerekend de eerste keer dat deze voormalige Zwarte Zee een in nood verkerend schip op de Noordzee aan de trossen haakte kwam de sleper er triomfantelijk de Nieuwe Waterweg mee opvaren. Het was nooit de bedoeling geweest dat eenmaal verkochte eenheden hun oude rederij concurrentie zouden aandoen. Deze teleurstellende ervaring heeft tot in de jaren zestig doorgewerkt, want Smit heeft nimmer meer af te danken sleepboten verkocht.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie


                • #23
                  Zwarte zee

                  Het voor een sleepboot zo belangrijke contact met de buitenwereld verloop via de marconist. Op deze foto
                  zijn de antennes naar het radio station te zien.
                  Bijgevoegde Bestanden

                  Reactie


                  • #24
                    Het Fortje schreef Bekijk Berichten
                    Het voor een sleepboot zo belangrijke contact met de buitenwereld verloop via de marconist.
                    Klopt.
                    Ik weet nog dat tijdens "Pikheet", (Koffie- en theetijd), en het "borrel half-uurtje" voor de middagmaaltijd, en dus de "Sparks" niet op zijn post zat, hij ondanks de gesprekken, plotseling op kon staan, zeggende: "dit is voor ons" waarmee hij bedoelde uit de lange en korte tonen die uit de "spreeuwenkast" kwamen op te maken, dat er werk aan de winkel was, dus opstomen en sleepklaar maken.

                    Trumpy22jan.jpg
                    Last edited by j.sprong; 16th May 2017, 10:48.
                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • #25
                      De "Zwarte Zee" (4), een prachtschip toch

                      zwarte zee.jpg

                      De Zwarte Zee was het nieuwe vlaggenschip van Smit, nadat de Zwarte Zee uit 1933 was omgedoopt tot Zwarte Zee III, en later tot Ierse Zee, vanwege de naamsverwarring. Evenals zijn voorganger was het even de sterkste sleepboot ter wereld, met 9000 pk en 73 ton paaltrek,
                      In de vaart genomen: 6 mei 1963 / Gesloopt in 1984 te Kaohsiung.
                      Vriendelijke groet, Hans.

                      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                      Reactie


                      • #26
                        zwarte zee

                        Na de tweede wereld oorlog kwam de de Zwarte Zee vaak in het nieuws en als jongen volgde je nauwlettend de gebeurtenissen via de krant

                        Reactie


                        • #27
                          Ik kan het mij nog herinneren als de dag van gisteren.

                          ND 4-8-79.jpg
                          ND 4-8-79 (2).jpg

                          Vrije Volk 9-8-79.jpg

                          Bron: Het vrije volk. 4-8-1979 en 8-8-1979.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie

                          Working...
                          X