Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwarte zee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Zwarte zee


    Op 20 augustus 1940 wed de Zwarte Zee geraakt tijdens een bombardement op Falmouth en kapseisde. Het schip werd gelicht en naar een droogdok gesleept.

  • #2
    Teun Vet

    Teun Vet.jpg

    Teun Vet op het "Schavotje"

    Veel Maassluizers weten zelfs 50 jaar na dato nog wie Teun Vet was. Zij die hem niet zelf hebben meegemaakt, hebben de naam van horen zeggen. Kaptein Vet was de legendarische gezagvoerder die bijna zijn gehele carrière op de sleepboot "Zwarte Zee ( III) voer. Het schip werd in 1933 in dienst gesteld en, naar het gevoel van velen prematuur, in 1966 aan een sloper verkocht. tot 1963 de sterkste zeesleper ter wereld en met 4200 pk machinevermogen, zou de imposante sleper ook heden ten dage nog in de middenklasse me kunnen en dat zegt toch wel iets.


    Teun Vet werd in 1893 geboren, Als 12 jarige voer hij als dekknecht op havensleepboten van de Internationale Sleepdienst Maatschappij. De "Daisy"was zijn eerste boot, een nietig vaartuig vergeleken met de hedendaagse havenslepers. Binnen zzes jaar, dus op zeer jonge leeftijd, was hij al schipper op één van de stadsboten.

    Het was al snel duidelijk dat Teun meer in zijn mars had. In 1920, toen hij 26 jaar was, ging hij naar de zeevaartschool om zijn stuurmansdiploma Grote Sleepvaart te halen. Na nauwelijks twee jaar studie kwam hij terug als stuurman op de toenmalige Hudson"". Vier jaar later,inmiddels veel ervaringen op diverse zeeslepers rijker, werd hij bevorderd tot kapitein, eerst op kleinere eenheden als de "Waterweg" en al snel op de grotere boten als "Seine" en "Oostzee".

    Tijdens het slepen van het Singaporedok in 1928 van Engeland naar de bestemming waar het dok naar vernoemd werd, was hij één van de twee dokkapiteins. Met de "Gele Zee" maakte hij in 1931 een lange reis met de tinbaggermolen Tempilang naar hetgeen toen Nederlands-Indië was. Het was duidelijk dat voor hem een grote toekomst was weggelegd.

    Bron www.vaart.nl

    Wordt vervolgd

    Reactie


    • #3
      Teun Vet

      teun vet huwelijk.jpg

      Huwelijk van Teun Vet en Maria van Putten

      De kwaliteiten van de "Zwarte Zee' en dus van Teun Vet kwamen aanvankelijk maar aarzelend tot bloei. Toen er echter enkele spectaculaire sleepreizen en bergingen waren gemaakt was de reputatie van zowel vaartuig als gezagvoerder nog voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog gevestigd.

      In de meidagen van 1940 werd de superieure sleper door de overheid gevorderd en kreeg Teun Vet de opdracht om met zijn schip naar Vlissingen te varen en daar de nog niet afgebouwde torpedobootjager Isaac Sweers op te halen. Het was zaak het oorlogsschip uit handen van de bezetter te houden en naar Engeland te slepen. Dat lukte en sleper, sleep en bemanning werden onmiddellijk ingelijfd in de geallieerde vloot.

      Tijdens de oorlog hebben de opvarenden van de "Zwarte Zee"talloze spannende, riskante en hachelijke situaties meegemaakt. Het geheel grijs geschilderd schip was bruikbaar voor het verslepen van dokken, voor het verrichten van bergingen en voor de begeleiding van konvooien. Dat ging gezagvoerder en bemanning niet in de koude kleren zitten.In 1944 nam het schip deel aan de invasie van Normandië en op die manier werd Teun Vet c.s. betrokken bij de bevrijding van ons land.

      Na de oorlog ging de carrière van de inmiddels beroemde gezagvoerder "gewoon "door. Zo werd van een deel van het Singaporedok, dat eigenlijk tot een wrak was geworden en 25 jaar eerder door teun in goede staat naar het verre oosten was gesleept, in 1953 door hem en zijn collega`s van de sleepboot "Thames" teruggebracht naar Engeland.

      Bron: www.vaart.nl

      Wordt vervolgd

      Reactie


      • #4
        teun vet bij sloep.jpg

        Teun Vet a/b. Zwarte Zee

        Eind juli 1956 bleek kapitein Vet ernstig ziek. In Port Said moest hij het commando van zijn schip overdragen aan een collega en naar huis terugvliegen, waar een zware operatie hem wachtte. Na die ingreep leek hij aanvankelijk goed te herstellen en in januari 1957 kon hij als gast de proeftocht van de toen nieuwe "Clyde"meemaken. Helaas , de verbetering in zijn gezondheid was van korte duur en een nieuwe operatie was niet mogelijk. Op 23 juni 1957 overleed Teun Vet in Maassluis, 63 jaar oud.

        Voor zijn vrouw en verdere familie, voor de sleepdienst, voor zijn collega`s en de Nederlandse koopvaardij in het algemeen betekende het heengaan een zware slag.

        img216.jpg

        Teun Vet met enkele direkteuren van Smit Internationale

        Bron ; www.vaart.nl

        Reactie


        • #5
          Hier nog wat meer over de Zwarte Zee

          Reactie


          • #6
            Heeft de "Zwarte Zee" (3) in 1914-1918 gevaren bij de Onderzoekingsdienst van de Koninklijke Marine?

            Reactie


            • #7
              H@ns schreef Bekijk Berichten
              Heeft de "Zwarte Zee" (3) in 1914-1918 gevaren bij de Onderzoekingsdienst van de Koninklijke Marine?
              H@ns,

              Dat kan niet de Zwarte Zee (3) geweest zijn, die is pas in 1933 gebouwd, dus 1914-1918 gaat gewoon niet.

              De Zwarte Zee (2) 1905-1933, heeft wel dienst gedaan bij de KM in 1914 tot ....?
              In ieder geval niet de gehele 1914-1918 periode

              De zeesleepboten kregen met grote letters naam en thuishaven op de zijkanten geschilderd en, in sommige gevallen,
              bovendien een Nederlandse vlag op de boeg. De Zwarte Zee, Roode Zee, Poolzee en Witte Zee werden aanvankelijk
              door de Koninklijke Marine gevorderd ter bewaking van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse zeegaten. Ze werden daartoe
              in Hellevoetsluis en in Vlissingen gestationeerd.


              Bron: http://www.ssew.nl/hollands-glorie-o...tijd-1914-1918

              André
              Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen

              Reactie


              • #8
                Hartelijk dank, André

                Reactie


                • #9
                  Teun Vet.

                  Destijds stonden de kranten "bol" n.a.v. het veel te vroeg overlijden van deze geweldige zeeman.

                  Bij deze het bericht van het A.N.P. en het Nieuwsblad v/h Noorden op 24-06-1957.

                  teun vet.png

                  a.png
                  b.png
                  c.png
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • #10

                    Limburger Koerier 05-10-1933

                    Reactie


                    • #11

                      Nieuwsblad van het Noorden 17-02-1937

                      Reactie


                      • #12
                        De Zwarte Zee III.

                        Bron: Slepen in de TweedeWereldoorlog Deel 2

                        De Zwarte Zee (III) in 1943 ten anker liggend bij Freetown.

                        zwarte zee 3 1.jpg zwarte zee 3.jpg

                        Wat onze sleepboten bijdroegen tot de uiteindelijke overwinning in de grote en felle slag om het open houden van de zo vitale zeeverbindingen, wordt misschien het best getypeerd door het weergeven van enkele ervaringen van de sleepboten. Dit zijn slechts de belevenissen van enkele van de tien sleepboten van Smit tijdens de oorlog, want het waren er vele honderden.
                        De Zwarte Zee (III) met kapitein Teun Vet, heeft zo,n 300.000 ton kostbare scheepsruimte van de ondergang kunnen redden, meestal onbeschermd varend en dikwijls met de Oerlikons, bediend door Britse kanonniers, van zich afbijtend als hij werd aangevallen. In het begin van de oorlog, liggend in de haven van Falmouth, leek het eind van de Zwarte Zee (III) al gekomen toen de boot in de haven zonk na een 'near miss' tijdens een bomaanval. Maar men wist het schip aan de grond te zetten en na enkele maanden was de sleepboot weer in bedrijf.

                        Twee Britse kanonniers bij het kanon van de Zwarte Zee (III).

                        kanonniers.jpg
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie


                        • #13
                          echie schreef Bekijk Berichten

                          Tijdens het slepen van het Singaporedok in 1928 van Engeland naar de bestemming waar het dok naar vernoemd werd, was hij één van de twee dokkapiteins
                          Het contract voor het verslepen van het Singapore Dok 1928. (Tussen Messrs. Swan, Hunter en Wigham (?)) en L. Smit & Co. (sorry voor de onduidelijke weergave).

                          contract.jpg

                          Bron: Slepen op de zeven Zeeën.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #14
                            j.sprong schreef Bekijk Berichten
                            Het verslepen van het Singapore Dok 1928, en wat er aan vooraf ging.
                            In 1928 kreeg L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst een unieke kans de reeds verworven wereldnaam nog grotere glans te geven. De Britse admiraliteit gaf een scheepswerf aan de Tyne opdracht voor het bouwen van een groot drijvend droogdok, waarin schepen tot 50.000 ton zouden kunnen worden opgenomen.
                            Dit dok was bestemd voor de belangrijke vlootbasis Singapore. Vooraf werd Smit gevraagd of het verslepen van een dergelijk gevaarte mogelijk zou zijn. Op een 'neen' kon de admiraliteit alles rustig vergeten. Het antwoord was: 'We hebben wel dokken van zeer groot formaat versleept. Maar een dergelijk gevaarte over een afstand van 8500 mijl en dan door het Suez-kanaal is wel iets anders. Het kan echter als het dok in twee gedeelten kan worden vervoerd. Hou daarmee rekening bij de bouw'. Na veel bezwaren in het Britse parlement dat van mening was dat Britse sleepboten dit project zouden moeten uitvoeren, kreeg Smit toch de opdracht omdat de Nederlanders, gezien hun ervaring en hun sleepvloot, de beste kansen konden bieden voor een veilige overkomst. Veel problemen moesten worden opgelost, o.a. ook wat het bunkeren van de sleepboten gedurende de reis betrof. Voor elke doksectie werden vier sleepboten uitgetrokken. Smit wist de hand te leggen op vier sleepboten van Wijsmuller, welke werden aangekocht. In goed vier maanden werd het uitzonderlijke sleepobject met succes voltooid.
                            Vriendelijke groet, Hans.

                            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                            Reactie


                            • #15
                              Van Stoom naar Motor.

                              Het jaar 1933 zou voor L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst een belangrijk jaar worden. Tien jaar daarvoor was de Atlantische hulpverlening een feit geworden met het leggen van sleepboten op station rond of midden in de Atlantische Oceaan tijdens de winterdag. Wie daar snelle en krachtige sleepboten met een grote actieradius had liggen, had een grote kans op belangrijke bergingen. Vanzelfsprekend gingen de gedachte van de reders uit naar boten van dit type waarmee de concurrentiestrijd kon worden aanvaard. De Rotterdamse zeesleep-rederij mocht dan in de afgang van Bureau Wijsmuller zijn gevaarlijkste concurrend voor een groot deel hebben verloren, in het buitenland werd men roerig op de lange deining. Vooral de Duitse zeesleep-rederij Bugsier liet zich in het laatst van de twintiger jaren gelden met de aanbouw van enkele krachtige sleepboten. Daarbij kwam dat de in 1929 ingezette recessie ook voor de zeesleepvaart een tijd van cricis betekende met minder en daarbij weinig of in het geheel niet lonende reizen.

                              Het zal de toenmalig oudste directeur Murk Lels altijd als een grote verdienste worden aangerekend dat hij in het diepst van deze crisis de moed had de overgang te bewerkstelligen van de stoommachine als voortstuwer naar de motor. De verbrandingsmotor toch had zich in de achterliggende jaren een grotere mate van betrouwbaarheid verworven en vond op de koopvaardij meer en meer toepassing. De motor in de zeesleepvaart opende niet alleen de weg naar een groter vermogen maar ook naar een efficiënter exploitatie en - wat ook belangrijk was - naar een grotere actieradius van de sleepboten. Zo werd het jaar 1933 de ommekeer naar de motor als voortstuwer. Smit liet de Zwarte Zee (III) bouwen, een voor die tijd hypermodern schip met niet minder dan 4200 pk in zijn beide motoren die op één schroefas werkten.

                              zw.zeeIII_diesels.jpgzw.zeeIII.aanb2.jpg

                              De twee diesels van de Zwarte Zee op de proefstand van Werkspoor. De 6 cil.4-takt kruiskop
                              motoren hadden een boring van Ø 500 mm en een slag van 650 mm. Ze leverden elk 2100 ipk/1650 aspk
                              vermogen bij 275 t/min. De achter de Vulcan vloeistofkoppelingen ingebouwde tandwieloverbrengingen
                              reduceerden het schroeftoerental tot 120t/min. Dit vermogen leverde een max. snelheid van 17½ knoop

                              zw.zeeIII_schets.jpg

                              Voor die tijd ook modern wat de accomodatie betreft, en dat was geen overbodige weelde, want de behuizing was tot dan op de zeesleepboten allesbehalve comfortabel. De Zwarte Zee (III) werd voor hen die er op zouden gaan varen een soort luxe-schip, al zou niemand heden ten dagen willen beweren dat de Zwarte Zee (III) nu het best leefbare schip was. Maar voor die jaren was de sleepboot het summum van comfort. Maar naast een goed leefbaar schip toonde de Zwarte Zee (III), diedecennia lang de grootste en krachtigste sleepboot van de wereld zou blijven, zich een uitstekend zeeschip waarmee spoedig belangrijke successen werden behaald.

                              proefv.zw.zee.jpg Directeur Murk Lels Pzn. met Prinses Juliana tijdens
                              de proefvaart van de Zwarte Zee (III)
                              zwartezeeIII1.jpg
                              De Zwarte Zee (III) in haar element

                              Bij het in dienst stellen van de Zwarte Zee (III) in oktober 1933 - prinses Juliana woonde de feestelijke proefvaart bij - bleek de noodzaak de vloot op een kleinere sterkte in te stellen. Oude boten werden in de komende jaren afgestoten. In 1933 nog was het de uit 1908 daterende Roode Zee (II) (1150 pk) die voor de sloop werd verkocht; in 1934 waren het de Java Zee (I) (ex-Gelderland), (1000pk), indertijd overgenomen van Wijsmuller, en de Gele Zee (I), ex Jacob van Heemskerck, (1250 pk), in 1928 eveneens van Wijsmuller aangekocht, schepen die in 1921 waren gebouwd, die het veld moesten ruimen. Ze werden aan Rusland verkocht. Maar ondanks deze reorganisatie bleven de uitkomsten gering.
                              Vriendelijke groet, Hans.

                              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                              Reactie

                              Working...
                              X