Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Russische tankers vormen bedreiging voor Nederlandse kust.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Russische tankers vormen bedreiging voor Nederlandse kust.

    Elke dag kiest een aantal Russische tankers de route langs de Nederlandse kust. Waar ze vroeger nog koers zetten naar Rotterdam, zijn hun huidige bestemmingen ver weg van Europa. De landen Turkije, India en China verwelkomen deze schepen, aangezien zij zich niet aan de internationale sancties houden die Europa heeft ingesteld. Deze verandering betekent dat de Nederlandse kustlijn nu getuige is van meer van deze risicovolle doorgangen.
    Het grootste gevaar van deze tankers ligt niet alleen in hun roestige conditie, maar ook in het feit dat ze onverzekerd varen. Dit betekent dat, in het geval er iets misgaat, er geen vangnet bestaat om de schade te dekken. Een ongeval of lekkage zou ernstige gevolgen kunnen hebben voor het milieu en de veiligheid van de kustbewoners. Het is een situatie die veel zorgen baart bij havendiensten en kustwachten.

    In Nederland maakt men zich al lang zorgen over diverse kwesties, zoals de situatie in Ter Apel. Echter, in tegenstelling tot de crisis daar, vormt de aanwezigheid van de Russische tankers een directe bedreiging voor de veiligheid en het milieu aan de kust. De vergelijking benadrukt de urgentie en ernst van de situatie rondom de tankers.
    De term ‘schaduwvloot’ verwijst naar de uitgeleefde Russische tankers die, hoewel aan het oog onttrokken, een zorgwekkende realiteit vormen in de maritieme wereld. In een rapport van het Kyiv Institute for Economics wordt geschat dat meer dan 70 procent van de Russische olie wordt vervoerd door deze niet verzekerde en slecht onderhouden schepen. Deze ‘schaduwvloot’ stelt niet alleen een bedreiging voor het mariene milieu, maar vormt ook een juridisch dilemma aangezien veel van deze schepen opereren zonder traceerbare verzekering, wat de aansprakelijkheid bij ongelukken bemoeilijkt.
    Het dreigende gevaar van Russische schepen zonder verzekering in Europese wateren heeft geleid tot discussies binnen het Europees Parlement. Verschillende voorstellen zijn gedaan om de veiligheid te verbeteren, zoals het verplicht stellen van een
    verzekering voor alle passerende schepen. Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy benadrukt dat vernieuwde regelgeving noodzakelijk is om deze dreiging het hoofd te bieden. Hij vergelijkt de dilemma’s zelfs met historische juridische uitdagingen en suggereert dat nationale noodwetgeving een mogelijke oplossing kan vormen om de druk op Rusland verder te vergroten.

    Bron: AD. (
    23 oktober 2024).
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

  • #2
    Finse kustwacht waarschuwt voor gps-verstoringen rond Rusland

    Finland ziet sinds april dit jaar verstoringen van gps-signalen in de Oostzee. De kustwacht van het land merkt de laatste weken dat olietankers hun locatiegegevens vervalsten om bezoeken aan Rusland te verhullen. Dat levert gevaarlijke situaties op.
    Vanwege de verstoringen in satellietnavigatiesignalen zijn de afgelopen maanden schepen op zee verdwaald of afgeweken van hun koers. Dat leidde volgens de Finse kustwacht bijna tot situaties waarbij autoriteiten de schepen moesten waarschuwen, om te voorkomen dat ze in de buurt van eilanden of ondiepe wateren terechtkwamen.
    De verstoringen van signalen leidden er volgens de kustwacht toe dat ook andere systemen aan boord van schepen werden verstoord. "Ook zagen we dat apparaten van schepen opzettelijk werden uitgeschakeld", zegt commandant Pekka Niittyla van de Finse kustwacht tegen
    Reuters. "Daardoor werden locatiegegevens vervalst en werden onjuiste locaties van schepen getoond."
    Door hun locatie te verhullen, kunnen olietankers Russische havens bezoeken. Vanwege handelsmaatregelen tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne mag dat eigenlijk niet. "Als een land geen Russische olie wil kopen, of niet wil zien dat de olie uit Rusland komt, kan de verkoper dit soort technieken gebruiken", zegt Niittyla. "Daardoor lijkt het alsof het schip Rusland niet heeft bezocht."
    De kustwacht vermoedt dat Rusland de navigatiesignalen verstoort om zijn oliehavens aan de oostkant van de Oostzee te beschermen tegen Oekraïense luchtaanvallen. Vorige week sprak ook de Finse minister van Binnenlandse Zaken vermoedens uit dat Rusland achter de verstoringen zit.
    Niet alleen de Baltische staten, maar ook Scandinavische landen klagen al maanden over verstoringen van het gps-systeem. De storingen veroorzaken problemen op zee, maar hinderen ook het luchtverkeer boven de landen.

    Bron: NU.nl



    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #3
      De Koninklijke Marine heeft dit weekend (16-02-2025 ) 6 Russische schepen op de Noordzee geëscorteerd. Het gaat om 3 marineschepen en 3 civiele schepen. Zij maken deel uit van een taakgroep, die van de Middellandse zee op weg is naar een Russische haven.
      Het gaat om de landingsschepen Alexandr Otrakovsky (Ropucha-klasse) en Ivan Gren (Ivan Gren-klasse), het bevoorradingsschip Yelnya (Altay-klasse), de olietanker General Skobelev en de transportschepen Sparta en Sparta II.
      De 6 schepen zijn door de zogeheten Nederlandse Exclusieve Economische Zone geleid. Na de passage namen andere NAVO-partners de escorte over. De marine heeft bij het escorteren Zr.Ms. Johan de Witt ingezet. Ook is gebruik gemaakt van de maritieme boordhelikopter NH90.

      Russische eenheden varen vaker door de Nederlandse Exclusieve Economische Zone. Hier geldt een internationaal afgesproken recht van doorvaart. Toch begeleidt Nederland dit soort vlootverbanden. Dat is niet alleen om waakzaam te zijn, maar ook om in te kunnen grijpen bij verdachte handelingen of verstoringen. Defensie beschermt zo de kritieke infrastructuur onder water.

      Bron: defensie.nl

      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie

      Working...
      X