Mededeling

Collapse
No announcement yet.

m/s Colombia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • m/s Colombia

    Weet iemand van jullie wie de kapitein is die Daniel Klok in 1938 heeft opgevolgd als kapitein van het motorschip Colombia van de KNSM. Groet Gerard
    In time of War, but not before,
    God and the Sailor we adore ashore.
    Buth when War is over and Peace remitted,
    God is forgotten and the Sailor quited.

  • #2
    Het KNSM schip is op 8 november 1940 in West-Indie gevorderd door de Koninklijke Marine om omgebouwd te worden tot onderzeeboot-moederschip op de werf van de Caledon Shipbuilding & Engineering Company in Dundee.
    Het schip was dus vanaf 8 november 1940 een marineschip waarvan de bemanning in dienst kwam van de Kon. Marine. De op dat moment aanwezige koopvaardijbemanning werd bij de marine ingelijfd en dus ook de gezagvoerder , die Daniel Klok op 1 april 1938 heeft opgevolgd en kregen een marine uniform.
    Zoals de Matroos der 2e klasse Manuel Avelino, hier in dienst bij de Koninklijke Marine. (onder).


    matroos.jpg
    foto: maritieme.com

    Mogelijk bestaat er een lijst, waar koopvaardij-officieren en gezagvoerders, in WO 2 (tijdelijk) in dienst kwamen van de Kon. Marine (KMR)
    Dat zou het zoeken misschien makkelijker kunnen maken.


    Overigens met de benoeming tot gezagvoerder van het vlaggenschip "Colombia", was kapitein Klok commodore van de vloot van de K.N.S.M. geworden.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #3
      Op 20 november 1940 ging pas het charter in voor overdracht. Tijdens de verbouwing heeft BDZ vice-admiraal J. Th. Furster op 20 mei 1941 de Colombia als Hr.Ms. COLOMBIA in dienst gesteld. De klz C. Hellingman wordt op 1 mei 1941 aangesteld als commandant. Hij is cdt tot 14 augustus 1941 en wordt opgevolgd door ktz Hoeke. De officieren van de KNSM die overgingen naar de KM waren: A . Lokman 1e stuurman, J. van Zanten 1e machinist; P.C. Bos purser, Dr R.F.H. Schultink (arts) en A.A.H. Theysmeyer 2e stuurman. De vraag is nu: was Lokman de opvolger van kapitein Klok.?
      In time of War, but not before,
      God and the Sailor we adore ashore.
      Buth when War is over and Peace remitted,
      God is forgotten and the Sailor quited.

      Reactie


      • #4
        Horneman schreef Bekijk Berichten
        Op 20 november 1940 ging pas het charter in voor overdracht. Tijdens de verbouwing heeft BDZ vice-admiraal J. Th. Furster op 20 mei 1941 de Colombia als Hr.Ms. COLOMBIA in dienst gesteld. De klz C. Hellingman wordt op 1 mei 1941 aangesteld als commandant. Hij is cdt tot 14 augustus 1941 en wordt opgevolgd door ktz Hoeke. De officieren van de KNSM die overgingen naar de KM waren: A . Lokman 1e stuurman, J. van Zanten 1e machinist; P.C. Bos purser, Dr R.F.H. Schultink (arts) en A.A.H. Theysmeyer 2e stuurman. De vraag is nu: was Lokman de opvolger van kapitein Klok.?
        Op www.onderscheidingen.nl kom ik een A. Lokman tegen, ( bronze star medal ), die op 17-4-1941, tot LTZ 1 KMR (SD) werd aangesteld.

        De oorspronkelijke vraag was, wie de kapitein is die Daniel Klok in 1938 heeft opgevolgd als kapitein.
        A. Lokman was 1e stuurman toen in het begin van WO2 de hele oorspronkelijke, 273 koppen tellende bemanning werd gemilitariseerd en voor vijf jaar verbonden aan de Koninklijke Marine.
        In 1938 zal een andere kapitein Daniel Klok hebben opgevolgd / afgelost, omdat in 1938 A. Lokman stuurman was en als zodanig in 1941 overging naar de KMR.


        Arnhemse courant 20-08-1946.jpg

        Arnhemse courant 20-08-1946.
        Last edited by j.sprong; 8th April 2024, 15:19.
        Vriendelijke groet, Hans.

        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

        Reactie


        • #5
          Op de "Databank Stichting Koopvaardijpersoneel 1940-1945", kom ik de namen van de officieren van de KNSM tegen, die overgingen naar de KM. Zoals A.Lokman 1e stuurman, J. van Zanten 1e machinist; P.C. Bos purser, Dr R.F.H. Schultink (arts) en A.A.H. Theysmeyer 2e stuurman.
          Al dan niet met de periode gediend op dit schip in oorlogstijd. Verder zoekend naar de naam van de kapitein, vond ik "rang: kapitein, naam Hartog, Nicolaas Selhorst, periode: 1939-1941". (geboorteplaats Amersfoort /geboortedatum 24-5-1882 ).
          Heel goed mogelijk dat kapitein Daniel Klok is afgelost door kapitein Nicolaas Selhorst Hartog, ware het niet, dat op de registratiekaart uit het "Koopvaardij-archief NIMH", wordt vermeld dat onder "from" 20-9-1939 "to" 4-10-1941 de kapitein als zodanig was aangesteld.
          Missen we de periode van 1 april 1938 tot 20-9-1939.
          Op 1 april 1938, na 42 jaar in dienst van de K.N.S.M. en 18 jaar op de COLOMBIA gevaren te hebben ging kapitein Klok op 60-jarige leeftijd met pensioen.
          KLZ C. Hellingman zal dan in 1941 als commandant kapitein Hartog weer hebben afgelost.




          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie


          • #6
            Bedankt Hans. Ik vond ook ergens zijn naam geschreven als Hartogh, gezien je bron neem ik aan dat zijn juiste naam Hartog is. Groet Gerard
            In time of War, but not before,
            God and the Sailor we adore ashore.
            Buth when War is over and Peace remitted,
            God is forgotten and the Sailor quited.

            Reactie

            Working...
            X